Jump to content

Multiplexer - Hva skal jeg kjøpe ?


lano2

Recommended Posts

Greit å ha liggende en "vidunderboks" i båten, hvis et eller annet av elektronikk feiler....

 

Kan noen anbefale meg en multiplexer som har usb, seatalk inn og ut, nmea inn og ut ( med ais baudrate støtte ) ???

 

Tanken er at hvis et eller annet Raymarine utstyr eller PC'en tar kvelden, så vil jeg kunne "mekke" en kjapp resserve-løsning.

F.eks:

 

Ta i bruk en ekstra gps og rute data til pc, kartplotter, vhf eller autopilot.

 

Any suggestions ?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Raymarines E85001 NMEA interface boks mot plotteren og får da alle Seatalk data på plotteren. (Vind, dybde og heading fra fluxgate kompasset.)

Plotteren gir autopilot NMEA data ut til Autopiloten. Plotteren får AIS data fra AIS transponderen.

 

Jeg har nå bestillt en NMEA splitter (NM241A) som passer mitt opplegg. Den kommer på 92 Euro levert i postkassa fra www.navkom.de

Skissen viser hvordan det hele skal koples sammen. Håper det kan leses.

nmeaem.jpg

Eller klikk HER for større utgave.

 

Plotter står på rattpidestall sammen med Vind, Tri-data og Autopilot.

PC, AIS transponder og Tri-data(slave) og NMEA boksen finnes inne ved kartbordet, sammen med Navtex og VHF.

Skulle plotteren ta kvelden, kan jeg bruke PC'en til å forsyne autopilot med waypoints. (Koples om ved behov.)

AIS koples lett over til PC med en seriekabel jeg har liggende ombord. PCen får samme data fra Seatalk som ploten.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Finnes det ingen multiplexere med Seatalk inn og ut ?

 

...for å slippe å strekke nye nmea kabler der det allerede ligger seatalk kabler :sweat: ...eller inneholder seatalk-kabelen også nmea ??? :confused:

 

Tenker f.eks på at DGPS'en benytter Seatalk kabel nå, frem til kartplotteren. Men den kan være "kjekk å ha" i resserve inn mot PC....

Og det samme ut fra PC til Autopilot'en.... Seatalk hele veien !!

Link to post
Share on other sites

Skal du gå fra Seatalk til NMEA kommer du ikke unna Raymarines E85001 converter.

Selv Raymarine, bruker denne boksen mellom PC med RayTech software og Seatalk nettverket sitt.

 

De skriver selv om denne boksen:

PC-SeaTalk-NMEA Interface Box

Interface adapter used to connect PCs running RayTech software to the Raymarine SeaTalk data network.

Can also be used to connect NMEA 0183 devices and computers running NMEA 0183 compatible navigation software to the SeaTalk network.

Product Number:E85001

 

Seatalk kabelen har 2 ledere og skjerm, dvs. Skjerm og ene leder er 12VDC og skjerm og andre leder er data (send/motta).

Da er det ikke noe flere ledere igjen til NMEA signaler. NMEA kan heller ikke bruke de samme lederne, med mindre du har en bryter eller vender

som du må slå over, men da er kabelen ikke brukbar på Seatalk nettet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Brookhouse boksen som Frøken Fryd linker til har både Seatalk og USB opsjonsmulgheter i tilegg til NMEA 183. Støtter også NMEA 183 på både lave og høye baudrater.

 

 

Ja, men bare inn til PC, og ikke ut igjen, til f.eks autopiloten. Da må jeg evt. strekke en ekstra nmea kabel fra multiplexeren og bort til autopiloten..... :headbang: ....som vurdereres, siden den Raymarine boksen ikke har usb..... :headbang:

Link to post
Share on other sites

En multiplexer er et tilkoblingspunkt. Rett og slett så enkelt som det !

 

F.eks har multiplexeren ofte en utgang mot f.eks usb porten på en pc, mens det finnes mange nmea innganger.

Det betyr at du kan tilkoble nmea instrumenter som f.eks gps og ais mottaker, og få signalene ut på et kartprogram på PC'en.

Motsatt vei, er det kjekt å kunne sende waypoints-signal fra pc-kartprogrammet til autopiloten. Da styrer båten av seg selv, hele veien til der du skal. Da slipper du å korrigere autopiloten manuelt for vind og strøm, etc ...

 

Raymarine har en egen nettverk-standard som heter Seatalk. Det inneholder blant annet strøm til instrumentene, på samme kabel som signalet inn eller ut. "Resten" bruker nmea, som er en standard for marine elektronikk.....

Link to post
Share on other sites

Hei DWC,

 

Først og fremst om du har fått koplet sammen utstyret ditt og får overført de telegrammene du ønsker, så trenger du ikke noe multiplexer.

 

Multiplexerene som er omtalt her har to funksjoner:

 

1 Multiplexeren tar inn data fra flere forskjellige kilder som GPS, ekkolodd, vindmåler osv, og "summerer" disse til en felles datastreng og sender den videre til f.eks et multidisplay eller en PC, der alle dataene fra de forskjellige kildene kan leses ut. Ofte har slike multiskjermer, PC eller instrumenter bare en eller ett begrenset antall innganger, og da får man ikke lest alle kildene uten en multiplekser.

 

2. Dernest fungerer disse som en signalomformer, men dette har ikke noe med multipleksing i seg selv å gjøre. Typisk en eldre PC kommuniserer med RS232 en nyere PC med USB, noe av det maritime utstyret kommuniserer med RS 422/485 og noe med NMEA hardwareformat. Mens alle bruker NMEA softwareprotokoll, enten NMEA 0813 eller NMEA 2000, og bed forskjellige Baudrates 4800, 9600 eller 38400.

Link to post
Share on other sites

Hei Lano,

 

Jeg kjenner ikke denne raymarine's multiplekser, men generelt er det slik at det du overfører fra raymarine sitt utstyr til en pc er en NMEA streng med et GPS og et kompassisignal. Da kan du få en båt til å bevege seg i kartet, om begge hare samme kartkoordinatsystem f.eks WGS 84 som er det mest vanlige. Du trenger altså ikke noe raymarine software på PC'en for at et kartprogram på PC'en skal nyttegjøre seg NMEA strengen(koden). NMEA kodene er standardiserte og alle utstyrsleverandører forholder seg likt til disse. Men forskjellige leverandører har forskjellige koder og nett for at det ikke skal være så lett og overføre signalene mellom forskjellige utstyrsleverandører.

Link to post
Share on other sites

Tja mixer og multiplekser er nå det samme vel..

 

Dvs. at en NMEA multiplexer setter sammen flere dataporter/innganger til en utgang.

Eller, si det sånn, du tømmer NMEA data fra Vindinstrument, GPS, kompass, logg etc ned i en trakt

og får dem ut igjen i tuten i en ordnet kø, slik at de ikke forstyrrer hverandre.

 

En NMEA splitter tar inn en datastrøm og fordeler samme datastrømmen til flere utganger.

Enkelte sender ut alt de får inn på alle utgangene, andre kan sortere på NMEA - meldingstype

slik at f.eks. autopilot data kun sendes ut på en av utgangene.

 

Geir :santa::seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at Mulligan er i stand til å svare på dette spørsmålet selv. Jeg lærte i sin tid at det er en viss forskjell på systemer som integrerer flere NMEA setninger til NMEA leser, i forhold til å konvertere NMEA setninger mellom instrumenter til RS232 eller RS422. Vil igjen påpeke at Raymarines Seatalk HS bruker en helt annen overføringshastighet og krever nettverkssystemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...