Jump to content

Multiplexer - Hva skal jeg kjøpe ?


lano2

Recommended Posts

Jepp. Autopiloten må kunne tygge litt på data fra PC, og jeg vil også ha mulighet til å få gps signal inn på pc fra DGPS'en i "hovedanlegget".

 

Det betyr at jeg har behov for en inngang og en utgang til autopilot....foreløpig... ( AIS behovet dukker vel også opp snart...)

 

Regner med jeg går for en ren nmea/usb multiplexer.

Da må jeg strekke en nme kabel til autopilot displayet. (Som pr i dag kun er tilkoblet via Seatalk)

Må jeg da ha en vippebryter, som bestemmer hvor waypoint data kommer fra ?

Enten fra Seatalk kabelen via Raymarine kartplotteren eller fra NMEA kabelen fra PC'en ?

Link to post
Share on other sites

Må jeg da ha en vippebryter, som bestemmer hvor waypoint data kommer fra ?

Enten fra Seatalk kabelen via Raymarine kartplotteren eller fra NMEA kabelen fra PC'en ?

Etter det jeg forstår har du idag koplet autopiloten til Raymarine DGPS via SeaTalk.

Hvis denne eller Raymarine plotter detter ut - vil du ha ett alternativ, og da ønsker du å bruke PC.

Altså du har normalt SeaTalk inn til Autopiloten - men som back-up blir det NMEA.

 

De fleste av Raymarine's autopiloter har NMEA inngang.

Her kan du kople NMEA utgang fra PC'en din.

 

Anbefaler GPS-mus med USB connector koplet til PC som har kartprogram med ruter/waypoints.

Og så tilkoplet PC, USB-serie-overgang som NMEA-utgang til autopiloten.

 

Du trenger ingen bryter, men pass bare på at kun en av de to løsningene sender data til autopiloten om gangen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

konvertere NMEA setninger mellom instrumenter til RS232 eller RS422

 

Vi må ikke blande bringebær og epler her.

I veldig tidlige tider var NMEA definert som RS422 på 4800 baud. Ved lange strekk RS485.

Dette har flytt ut slik at idag definerer NMEA kun datasettet som går i kabelen, ikke den elektriske koblingen.

Idag brukes RS232, RS422, RS485 og forskjellige nettverksløsninger.

Ved f. eks. CAN-bus trenges ingen sorte bokser for å koble sammen/splitte da en nettverksprotokoll tar seg av dette.

 

En multiplekser er egentlig, litt flisespikking, en krets som leser to eller flere innganger i sekvens, gir signalet en tag, og sender det ut som en datastrøm. Dette er uleselig goobledigook før det blir demultiplekset.

 

Disse boksene vi diskuterer her leser inngangene hele tiden og lagrer og sender dataene sekvensiellt til mottager.

Link to post
Share on other sites

Hei Mulligan,

 

Er ikke helt enig om din forklaring av en NMEA multipleksers virkemåte.

Jeg prater da om en som "mixer" NMEA 0183 medlinger.

 

Det man ønsker den skal gjøre er å ta imot flere NMEA strenger (en på hver port)

og så sende dem ut igjen i tur og orden på en utgang. Hastighet inn og ut er 4800 bps.

Det fordrer at det er ett buffer på hver inngang som holder igjen innholdet til det er "ledig" på den utgående "data-bus'en"

 

Hvis vi snakker om multipleksere som benyttes til data-kommunikasjon, vil jeg være enig med din definisjon.

Disse er egentlig multiplekser/demultipleksere populært benevnt MUX eller MDX.

På slike settes inngående porter (gjerne i forskjellige dataformater) sammen til en eller flere utgående porter

som har større båndbredde enn de inngående.

 

For å kunne lese dette, kreves det en tilsvarende MUX i andre enden som peller fra hverandre den innkommende datastrømmen,

og sender dem ut til sine respektive porter.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var først etter at jeg hadde lastet ned bildet fra GeirT i innlegg #6 og obervert det litt grundigere at jeg ble litt nysgjerrig på overføringen til PC. Er det slik at det systemet du har overfører NAVTEX meldingene til PC? Hvilket program benytter du på PCen for å lese all informasjonen som overføres? Jeg er nok litt "bortskjemt" med Raytech RNS hvor all informasjonen overføres til PC via Seatalk HS.

 

Forøvrig vil jeg minne om den flotte værenhetet som Mører produserer og som stadig oppdateres, se: http://www.wetterinfobox.com/english/index.htm og http://www.wetterinfobox.com/english/Downloads.htm#WIB3 Jeg har brukt WIB3 i to år og er stadig forbauset over informasjonen, bl.a. fra skip som sender ut værinformasjon.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at det systemet du har overfører NAVTEX meldingene til PC? Hvilket program benytter du på PCen for å lese all informasjonen som overføres?

Jeg overfører ikke Navtex signalene til PC'en. Det har jeg heller ikke noe behov for.

Furuno NX-300 har et godt display og grei logg-oversikt.

 

Nei, NMEA signalet som er tilkoplet Naxtex'en er GPS signal -> Navtex'en.

Årsaken til at den får dette er at den da selv bestemmer hvilke stasjoner den skal lytte på og

at den også bruker ZGA setning fra GPS'en til å stille sin egen dato/klokke.

 

Boksen du har - har jeg sett på. Den ser veldig bra ut og har mange fine funksjoner.

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig om din forklaring av en NMEA multipleksers virkemåte.

Jeg prater da om en som "mixer" NMEA 0183 medlinger.

 

Hvis du leser en gang til så er vi nok ikke så uenige.

Den leser inntil den har et godt datasett, og slipper det så utpå hvis det er ledig på utgangen.

Hvorvidt formatet er NMEA 0183, 0182, det binære 0180 eller tekst-TV for den saks skyld bryr den seg ikke om. Inngangene ser kun etter <CR> <LF>. Det som kommer mellom to slike sett blir sendt videre.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...