Jump to content

Hva kan vi forvente med hensyn på dieselavgiften?


Hanne_V

Recommended Posts

Hei alle.

 

"Grombåten" er solgt og nye blir vurdert. Alle de tidligere argumentene gjennomgås på ny. I fjor var det veldig fokus på dieselavgift. Er det noen som vet om den "avgiftsfrie" dieselen vil forsvinne, eller om beslutningen ble at den skal bestå ?

 

Ellers ønsker jeg dere alle et riktig godt nytt båt-år :fireworks3::newyearsign::newyearcheers:

 

mvh

kk

Redigert av Hanne_V (see edit history)

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Sikkert ingen som med sikkerhet vet om avgiften vil komme også på båtdiesel, men mye tyder på det. Kanskje allerede i 2008...Det er sterke krefter innad blant politikere som ønsker å få dieselprisen opp i kr. 15-20 /ltr. Men at den kan komme på 12-15 kr vil nok ikke overraske mange, med den regjering vi har.

 

For den som ikke klarer å absorbere denne økningen som må komme, har jo alltids valget. En kan bruke båten mindre, lengre opphold i hver havn, mer stilleligge, sakne på farten og bruke mer tid ombord. For min del vil jeg minst ha like mange overnattinger, men senke farten og ha mer stilleligge.

 

Hvis det blir resultatet for mange, er jo "hensikten" oppnådd, skjønt den virkelige hensikten er ikke å få oss til å bruke mindre drivstoff, men få mer penger inn i statskassen.

 

Forøvrig enig med Ingar!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For den som ikke klarer å absorbere denne økningen som må komme, har jo alltids valget. En kan bruke båten mindre, lengre opphold i hver havn, mer stilleligge, sakne på farten og bruke mer tid ombord. For min del vil jeg minst ha like mange overnattinger, men senke farten og ha mer stilleligge.

 

Helt enig. Poenget er forsåvidt at dette vil jo ikke akkurat være med på å øke etterspørselen etter båter som bruker litt diesel.

 

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Eg trur nok me kan forvente oss at aviftsfritaket på båtdiesel kjem til å forsvinne. Allereie i dag er det heilt vanleg at eigarar av store Princess' og liknande ikkje har råd til å bruke båten noko særlig, så eg trur markedet for store co2 spyande halvplanarar kjem til å minske drastisk jo meir avgifter politikarane kjem med. Det vil det vil kanskje ha positiv innvirkning på seglbåtmarkedet, som det mildt sagt går berre ein veg med.. Gla eg har Sabb Diesel, det er begrensa kor dyr den blir uansett kor avgiftskåte politikarar vi har :rolleyes:

 

:newyearsign: Helsing Håkon

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

Klok av skade, tror jeg neppe regjeringen våger seg på en økning til neste år, som blir siste periode før valget. De hadde sjansen i år, men benyttet den ikke. Tror nok en økning kommer på sikt, men da i sammenheng med andre og langt kraftigere virkemidler. Fadesen sist gang, hvor økning i båtdiesel faktisk var eneste "miljøtiltak" fra et regjeringsparti som før valget gikk svært sterkt ut i miljøkampen, våger de seg klokelig ikke på igjen. Trur eg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det høres nesten ut som dere godtar å "å bli tredd nedover ørene" VEIAVGIFT på båt. Dette kan IKKE innføres. Husk hva denne avgiften egentlig er. Skal det legges noen avgift på dieselen må dette være en generell avgift som legges på all diesel, noe det har alt skjedd. 20 øre tror jeg det var som kom i høst.

 

Ingen kan godta at man skal betale veiavgift på båtferdsel !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, hva man kaller avgiften spiller ingen rolle. Så lenge man utvider området avgiften skal dekke, gir man bare avgiften et nytt navn....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Vel, hva man kaller avgiften spiller ingen rolle. Så lenge man utvider området avgiften skal dekke, gir man bare avgiften et nytt navn....

Denne spesifike avgiften ble lagt på dieselen etter at stemplings-klokkene ble fjernet fra biler/busser/lastebiler. Den skulle da oppveie veiavgiften som ble krevd inn pr. kjørte kilometer via kilometertellerne som satt i hendholdsvis navet/dashbordet på kjøretøy tidligere. For at dette ikke skulle slå feil ut ved at motorer som ikke ble benyttet på vei ble avgiftsbelagt, innførte man såkalt "Landbruksdiesel". Denne er lovlig benyttet på traktorer/skurtreskere/båter/aggregater/ etc. som ikke normalt benyttes på veien. Å innføre en slik avgift kan ikke gjøres, da må den generelle dieselavgiften heves. Å foreslå at denne avgiften skal innføres på BÅT alene er også helt absurd. Hva med traktorer etc. ?

 

Nei, det kommer sikkert endringer, men ikke en slik en.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er nå vel et par tiår siden veiavgiften ble fjernet fra vanlig bensin og diesel og erstattet av en annen avgift som ikke er øremerket som vei avgift..... slik vil det nok også bli med all annen diesel som f.eks til båt.. Når den kommer er annen sak, men at den kommer er jeg ikke i særlig tvil om..

 

Men når vi ser på den CO2 utslippståden vi hadde her, så slapp de fleste båteierne ut mindre 500kg som tilvarer et forbruk på rundt 200 liter i året, så om dieslen stiger med 10 kroner literen så blir ikk det mere enn 2000 kroner i økning av dieselbudsjettet som er marginalt for de fleste..

 

For meg med seilbåt som bruker rundt 4-500 liter diesel i året så blir dette en 4-5000 kroner som ikke vil medføre nevneverdig mindre båtbruk for meg...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke avgiften kr. 10,- pr. liter Sydvesten, så du slipper uansett enda rimeligere. For min egen del, vil økt dieselavgift medføre redusert Cognac-konsum !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

. For min egen del, vil økt dieselavgift medføre redusert Cognac-konsum !

 

Gaa over til akevitt, saa er mye spart allerede.

 

Selv liker jeg meg best i deplasment fart, saa jeg skal nok greie meg. Baade med og uten pottitsprit.

 

Fra spok til revolver. Det er nok bare aa se i oynene, om en liker det eller ei. Drivstoff prisene vil nok bare gaa en vei. Og det er oppover.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvis misunnelsespartiet SV får det som det vil kommer nok en økning.

Men det blir regjeringenes dødsdom heldigvis.

Folk begynner å forstå tegningen.

Det er lettest å gjøre noe med småpisset småfolket står for.

Ta inn litt ekstra avgifter til statskassen til drift av SV byråkratiet.

De store miljøsynderne tørr de ikke gjøre noe med allikevel.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke "miljøvern" eller penger i statskassen til gode formål som er poenget for de patologisk avgiftskåte politikerne. Tvertimot er det et patologisk behov for bestemme over andre som er hele beveggrunnen. Her har de en mulighett for i tilfelle å få folk til å slutte å bevege seg rundt i samfunnet; på samme måte som de holder på med bilbruk, bompenger osv. Til slutt vil de ha "oppdratt" det norske husmanns-folk til å godta alle innskrekninger så kan de siste av oss sitte igjen her som fastbundne slaver for den opphøyde politikerklasse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vi må forvente en økning i skatter og avgifter med dagens regjering desverre.

Problemet er at det sitter noen i disse partiene (+ Venstre) som håper at dette er i takt med trenden. Eneste måten en del av de får stemmer på, noe som igjen medfører at de får en ny periode. (allt for å slippe ærligt arbeid)

Hva tror dere hender når den første terrorhandlingen skjer i Norge? Jo FRP går rett i taket pga de andre er for snille.

 

Når vi ser på hva lille Norge slipper ut så er det som å pisse i havet desverre. Hadde mine ekstra avgiftskroner blitt brukt på noe som reduserer utslipp så hadde det vært greit. Det hele er blitt en unskyldning på å få inn mer avgifter til andre gjøremål som ikke er lønnsomme. Politikerene i Norge ønsker vel også at alle skal bo i en storby slik at vi kan få kjøre tog og buss.

 

Mitt forslag er kast idiotene på stortinget og få inn noen nye idioter som kan få prøvd seg. (de har jo ingenting å tape, etterlønnsordninger, lavere pensjonsalder,etc. he he)

 

Spirit

:flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Til slutt vil de ha "oppdratt" det norske husmanns-folk til å godta alle innskrekninger så kan de siste av oss sitte igjen her som fastbundne slaver for den opphøyde politikerklasse.

Huff ja, dette er et forferdelig land å bo i. Simpelthen helt uutholdelig. Slaveriet griper om seg, og fattigdommen slår en i øynene på alle kanter. Ikke rart at folk emigrerer i strie strømmer.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SITAT

(Når vi ser på hva lille Norge slipper ut så er det som å pisse i havet desverre. )

 

Lille Norge skal bare pisse litt i havet fordi vi er nettopp små.

Husk pisser mange nok litt i havet blir det bare piss.

 

Før eller siden må vi komme ned på det personlige plan å gjøre våre personlige valg for å redusere vårt forbruk.

 

Hilsen Smaapala.

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert ingen som med sikkerhet vet om avgiften vil komme også på båtdiesel, men mye tyder på det. Kanskje allerede i 2008...Det er sterke krefter innad blant politikere som ønsker å få dieselprisen opp i kr. 15-20 /ltr. Men at den kan komme på 12-15 kr vil nok ikke overraske mange, med den regjering vi har.

 

Det virker som du er bedre orientert en de fleste andre. Har du kontakter innenfor det politiske miljøet?

Link to post
Share on other sites

Det ligger i kortene og tiden at avgift på båtdiesel også vil komme. Med det enorme miljøfokuset som er om dagen tipper jeg at det kommer et nytt forslag allerede høsten -08 som blir effekturert fra -09. Det er nok lurt å tenke miljøvennlig og økonomisk motor framover folkens! :flag:

 

Da er det vel bare og bestille fyringsolje nr 1 eller landbruksdiesel i fra tankbil den er helt lik den fargete dieselen vi har idag :newyearsign:

Dette er nok for enkelt. Det vil komme kontrolltiltak i kjølvannet av dette på samme måte som på bil (forøvrig drøftet grundig i en eller annen tråd om temaet)

Link to post
Share on other sites

UT med Kristin Halvorsen INN med Siv Jensen......... :newyearcheers:

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. Nå må det bli slutt på denne forbaskede griskheten på disse politikerne. :nonod:

 

Jeg må ærlig innrømme at det er et hakk i skrogsiden nå som jeg går og gleder meg til ny båt. Blir det diesel avgift og dieselprisen blir satt opp til over 15 kroner literen så vet ikke jeg hvor jeg skal få pengene i fra :confused: .

 

Kristin Halvorsen er dessuten en meget skummel dame å ha med å gjøre nå i disse miljøtider. 1. Januar 2007 så ble biler satt kraftig opp i pris pga en Co2 utslippsavgift. Renten har gått opp syv ganger siden hun kom i regjering og hun går nå og sikler på en forhøyet HK avgift. FRP vil fjerne HK avgiften, noe også mange miljøorganisasjoner er for(utrolig men sant). Nå som vi har fått C02 avgiften så blir jo så mange miljøbiler urettferdig behandlet :headbang: . Kan jo bare nevne Toyota Prius, Smart og Lexus.

 

En ting må jeg bare si! Kommer Dieselen til å stige med over 5 kr literen og bli dyrere enn Bensin, så ryker D6ene rett ut til fordel for doble VP GXI 8,1 V8. Mye billigere i innkjøp, mer krefter og stillere gange. Dessuten så bruker dagens innsprøytings bensinmotorer mye mindre en før, jeg får bare kjøre litt mer i 5 knop så slipper jeg å fylle så ofte også :wink: .

 

 

Jeg kan ikke annet en å ønske alle et riktig godt og avgifts fritt :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...