Jump to content

Hva kan vi forvente med hensyn på dieselavgiften?


Hanne_V

Recommended Posts

Regjerningen har jo funnet ut at diesel er fy, så jeg føler meg sikker på at "billig" dieselen forsvinner i løpet av 2008. Muligens endringen trer i kraft fra 2009, slik at forhandlerene får en sjangse til å tilpasse seg.

 

For meg blir det ikke noe krise. 54 volvo hester er ikke så tørste.

 

Man kan sikkert diskutere oppetter vegger og tak, om diesel er miljøvennlig eller ikke, og som legman er det håpløst for meg å vurdere hvor miljøskadelig det er. Jeg føler vertfall ikke noe dårlig "miljøsamvittighet" ved å tøffe rundt i snekken min. Den er i tillegg over 20 år gammel, slik at miljøskadene ved å produsere den er blitt fordelt på mye år. Jevnt over vil jeg si at å være båteier ikke er spesielt miljøskadelig. Man bruker gjerne båten om sommeren istedefor å reise til syden ol, og er således miljøvennlige.

 

Noen unntakk finnes selvfølgelig. Noen har store båter som slipper ut hundrevis av liter bensin i time + reiser til syden 3 ganger i året. Da må man kanskje vurdere hva man holder på med.....

 

Skulle jeg kjøpt ny/ny brukt båt ville jeg seriøst vurdert seil båt. Jeg tror at det vil bli et større og større økonomisk skille mellom motor og seil båter. Problemet er at seilbåter ikke er veldig fiske vennlige.....

Link to post
Share on other sites

........ Til slutt vil de ha "oppdratt" det norske husmanns-folk til å godta alle innskrekninger så kan de siste av oss sitte igjen her som fastbundne slaver for den opphøyde politikerklasse.

 

Skal dette tolkes som om Skipper Worse i denne sammenheng ønsker revolteri, revolusjon, sivil ulydighet og mytteri velkomment? :lol::lol:

Ellers får vi vel bevege oss noenlunde fritt rundt - så lenge vi betaler våre miljøavgifter og gebyrer, bompenger og annet tøys - og i tillegg benytter miljøvennlige farkoster som sko e.l :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det som jeg har hørt er at den avgiftsfrie dieselen stiger med 20 øre etter nyttår :headbang: Kommer fra en transportør i Statoil, om det stemmer eller ikke skal ikke jeg si men det var det han sa. Derfor gikk bilene og båten i skytteltrafikk for å fylle opp tanker tundt omkring med diesel til dagens pris...

Link to post
Share on other sites

Muligens endringen trer i kraft fra 2009, slik at forhandlerene får en sjangse til å tilpasse seg.

Det har jeg ingen tro på.

Argumentet for å ikke gjøre noe med den fargede dieselen var jo nettopp logistikken.

Et toprissystem med dobble pumper og tanker på marina'er rundt omkring vår vidstrakte kyst

vil koste så mye og føre til så mye ombygginger at miljøgevinsten blir oppspist og vel så det.

Dette innså politikerne ifjor.

Mange marina'er i grisgrente strøk langs kysten ville ikke tatt denne kostnaden, ergo ville diesel ikke bli tilgjengelig

for store deler av kystbefolkningen.

Er det dette politikerne vil ? Neppe.

Man trenger ikke være idiot, selv om man er politiker !

 

 

Link to post
Share on other sites

Mitt innlegg var tiltenkt Mouche, har selv stor respekt for andres meninger og ville aldri brukt slike vendinger for å karakterisere andre medlemmer her på forumet.

Når det gjelder saker som ikke uomtvistelig er rett eller galt må det være helt opp til den enkelte hva de måtte mene om disse sakene, for noen er det en synd å bruke 2L diesel, andre kan bruke 1000L uten å fordra en mine eller ha det minste snev av dårlig samvittighet. For meg er begge deler like akseptabelt og jeg ønsker ikke å gi en karakteristikk av noen av dem.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Må vel bli mulig å kjøre båt på gass snart? Det er jo rimelig, relativt miljøvennlig og billig (foreløpig).Man sparer en del på å gå til innkjøp av bensinmotorer, så kommer ombygging i tillegg. Det er selvfølgelig ikke tilbudt i marinaer pr. dd. Og innen det blir det, da er det vel kommet et par avgifter på det også.

 

Det er litt fordømt at politikerne gjerne vil ha oss over på andre og bedre alternativer. Men så er ikke alternativet til stede, eller det er et mindreverdig alternativ. Så da ender med at vi betaler og ser blide ut, inntil det er slutt på vår betalingsvillighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...