Jump to content

Hva kan vi forvente med hensyn på dieselavgiften?


Hanne_V

Recommended Posts

Legger inn noen fakts som kan gi en indikasjon:

 

Sakset fra: NOU 2007: 8

En vurdering av særavgiftene

Utredning fra et utvalg oppnevnt av Finansdepartementet 1. desember 2006.Avgitt 22. juni 2007.

 

 

På kort sikt foreslår et flertall i utvalget å beholde bensinavgiften på dagens nivå, samt øke autodieselavgiften til et nivå som reflekterer det høyere energiinnholdet i drivstoffet

 

På mellomlang sikt foreslår et samlet utvalg å innføre veiprising. Drivstoffavgiftene bør da reduseres slik at de i større grad kun reflekterer de eksterne marginale kostnadene i spredtbygde strøk, mens veiprising reflekterer de høyere eksterne marginale kostnader i tettbygde strøk og ved godstransport. Utvalget foreslår at ulike systemer for veiprising, både for personbiler og nyttetransport, utredes nærmere med sikte på å oppnå raskt implementerbare løsninger. Veiprising, kombinert med riktig tilpassede drivstoffavgifter vil utgjøre treffsikre virkemidler for prising av de eksterne marginale kostnadene som veitrafikken medfører.

 

Så langt ser det lyst ut for diesel, men så...........

 

For å utjevne avgiftsforskjellene mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter, og for at dieseldrevne fritidsbåter skal betale for de eksterne kostnadene knyttet til båtbruk, foreslår utvalget å utvide grunnlaget for autodieselavgiften til også å omfatte fritidsbåter.

 

:headbang: jeg kommer nok til å fortsette å kjøre bensin jeg, og slippe verdikrasjet på dieselbåtene. Kanskje jeg kjøper dieselbåt når avgiftene er på plass :drink:

 

 

 

For de som vil studere mer: www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/NOUer/2007/NOU-2007-8.html?id=473567&showdetailedtableofcontents=true

Link to post
Share on other sites

Sannsynligheten for at drivstoffprisene stiger er overhengende, både prisen generelt og nye avgifter. Det burde derfor være aktuelt med snekker igjen, få all komfort en har blitt vant med fra cabincruisere med lavere utslipp. Som en ren bonus får en med seg roen på sjøen igjen.

Hvis en ikke skal så veldig langt på hver tur, er nok ikke farten særlig viktig for de fleste når vi er på tur.

Link to post
Share on other sites

Her i heimen betyr barnehagepriser, SFO-priser og strømpriser mye mer enn noen kroner på dieselen.

Tror ikke dieselprisen med eller uten avgifter kommer til å bety noe som helst for båtbruken til den enkelte, men at en avgift vil irritere stemmer nok.

Så går det noen år og ingen tenker over at vi i det hele tatt betaler avgift, for avgiften kommer nok.

 

Vi som har dieselbåt og ikke aller nyeste maskineri vil kanskje merke en nedgang i bruktprisen.

Link to post
Share on other sites

Til JRK:

Vil ikke tro at du er representativ "for de fleste andre", men alle som følger litt med på nyhetene og leser aviser om dette temaet har nok fått med seg både det og mye annet i kjølevannet av at det på denne tiden i fjor ble vedtatt ikke å innføre avgiften. Mulig du ikke følger så godt med, i motsetning til mange andre?

 

Og nei, jeg har ingen spesielle kontakter i det politiske miljøet.

Link to post
Share on other sites

Sikkert ingen som med sikkerhet vet om avgiften vil komme også på båtdiesel, men mye tyder på det. Kanskje allerede i 2008...Det er sterke krefter innad blant politikere som ønsker å få dieselprisen opp i kr. 15-20 /ltr. Men at den kan komme på 12-15 kr vil nok ikke overraske mange, med den regjering vi har.

 

 

Til JRK:

Vil ikke tro at du er representativ "for de fleste andre", men alle som følger litt med på nyhetene og leser aviser om dette temaet har nok fått med seg både det og mye annet i kjølevannet av at det på denne tiden i fjor ble vedtatt ikke å innføre avgiften. Mulig du ikke følger så godt med, i motsetning til mange andre?

 

Og nei, jeg har ingen spesielle kontakter i det politiske miljøet.

 

 

Grunnen til at jeg stilte dette spørsmålet om du hadde kilder er at jeg faktisk ikke har fått med meg en antydning noe sted i pressen om en pris på 15-20 kr.literen. Og jeg kunne godt tenke meg en kildehenvisning til en avis hvor de bekrefter din påstand.

 

Videre har jeg merket meg at du skyter i øst og vest med dine kommentarer uten å ha belegg for dine påstander. Har sett i flere innlegg at du arresterere andrer medlemmer her på båtplassen for deres påstander. Og du tillogegmed avslutter midt i diskusjonen når du skjønner at du ikke kommer noen vei med dine usakligheter.

 

Se f.eks på dette innleget. Hvordan kan du vite om jeg er representativ for de fleste andre. Jeg har jo ikke uttalt meg ett eneste ord om hverken prisnivå eller annet i denne tråden. Du uttaler videre at mulig jeg ikke følger med i pressen i motsetning til mange andre. Hva vet du om det?

 

Nå venter jeg spent på kildehenvisningen din.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt selvfølgelig. Hva ellers? :smiley:

Land vi naturlig kan sammenligne oss med som Sverige først og fremst har en mye lavere andel motorbåter i forhold til Norge.

Her er prisen på drivstoff garantert en viktig faktor for valg av båttype, denne utviklingen vil også gjøre seg gjeldende her hjemme etterhvert, enten vi ønsker det eller ikke, så køene hos seilbåtforhandlerne vil nok ikke avta de nærmeste årene.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Mitt innlegg var tiltenkt Mouche, .....

 

Det skjønte jeg, men skjønner ikke helt hva du mener med det du sier med konkret referanse til meg, mine meninger og/eller hva jeg har sagt. Mitt poeng var at jeg er "litt" lei av all denne skittkastingen på f.eks alle politikere som til enhver tid skal idioterklæres av alt fra advokater til hjelpegutten på bil. Når man idioterklærer "alle andre" så oppfatter jeg det som at man mener man selv er bedre enn disse. Alternativet er vel at man oppfatter seg selv også som en idiot, eller endog enda verre?

Jeg er også lei av at "alle" som har små barn er "kun" opptatt av barnehagesatsing mens når barna har nådd skolealder så er man "kun" opptatt av lærertetthet og gir blanke i barnehagene også vider også videre.

 

Forøvrig er vel nordmenns folkesport å klage!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Land vi naturlig kan sammenligne oss med som Sverige først og fremst har en mye lavere andel motorbåter i forhold til Norge.

Det tror jeg først og fremst kommer av at svenskene har lange tradisjoner med å bygge seilbåter mens vi i norge har lange tradisjoner med å bygge motorbåter. Hvordan er fordelingen i andre land som f.eks Danmark, Tyskland osv?

Link to post
Share on other sites

Mix - mitt innlegg var ikke til eller om deg. Det var heller ikke et innlegg fra deg som jeg siterte. Hva du ellers skriver eller har skrevet i denne tråden vet jeg ikke så mye om da det ser ut til at de fleste av dine innlegg blir slettet, men av for meg ukjente årsaker!

 

Ha en fin dag!

 

:newyearcheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen her mene at drivstoffprisene vil gjøre at en del skifter ut motorbåt med seilbåt. Jeg håper da indelig at det er fler enn meg som har oppdaget at man helt fint kan kjøre de fleste motorbåter rundt 7-8 knop, altså ganske likt farten de fleste kan regne med å seile med, uten at det går med vesentlige mengder med drivstoff. Selv kan jeg velge 17-18 knop med forbruk på ca 30 l/t. eller 7-8 knop med forbruk ca 7-8 l/t. Dette medfører for meg IKKE behov for seilbåt, men en båtplass nærmere de stedene jeg liker å være (fra Bolærne og sørover). Jeg kan velge båtplass i Drammen med ca 4 timers avstand og 120 liters dieselforbruk(tur-retur) til Bolærne, eller ny båtplass i Tønsbergområdet med 1,5 timers avstand(tur-retur) og 5 liters dieselforbruk med bil.

Derfor vil ikke behovet mitt være seilbåt, men ny båtplass !

Dette er til vurdering allerede nå, men vil selvfølgelig bli enda mer aktuelt med en høyere drivstoffpris. Dessuten sparer jeg en del transport-tid.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan velge båtplass i Drammen med ca 4 timers avstand og 120 liters dieselforbruk(tur-retur) til Bolærne, eller ny båtplass i Tønsbergområdet med 1,5 timers avstand(tur-retur) og 5 liters dieselforbruk med bil.

Derfor vil ikke behovet mitt være seilbåt, men ny båtplass !

Dette er til vurdering allerede nå, men vil selvfølgelig bli enda mer aktuelt med en høyere drivstoffpris. Dessuten sparer jeg en del transport-tid.

 

 

Nei vett du hva!!!!!

 

Hold deg i Drammen, det er vanskelig nok med båtplass i Tønsberg område om ikke dere Drammensere kommer også! :newyearsign:

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må nok skuffe deg, er allerede medlem i "Ollebukta" og har tidligere hatt plass på "Pir 10". Har dessuten også fått til bud om plass rett på sørsiden av Føienland.

Pass opp, snart kommer hele horden fra Oslo/Drammen, da blir det kamp, ikke om seilbåtene, men om båtplassene...

 

God Jul og Godt Nytt Båt-år :cheers:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er mye bedre å være engasjert selv om det medfører mye klaging, det værste som kan skje er at befolkningen blir så lei politikere og politiske prosesser at de blir likegyldige, da har demokratiet tapt.

 

Valgdeltagelsen er allerede så lav ved stortingsvalg her i landet at vi nærmer oss en grense for hva som er representativt for befokningen, skal vi snu dette må folk føle at deres stemme blir hørt. Ved forrige kommunevalg i Bergen stemte jeg på ett parti som var sterk motstander av bybane da jeg mener kostnadene ikke står i forhold til nytteverdien, resultatet ble at dette partiet gjorde en hestehandel og stemte for bybanen.

 

Hvilken slutning kan jeg som velger dra av dette, veldig enkelt, en kan ikke stole på politikerne. Min og mange andres respekt for en del politikere er lik null, de har ikke ryggrad til å stå opp for sine uttalelser og meninger.

Det finnes helt sikkert uttalige eksempler på dette noe politikerne etterhvert må ta inn over seg og sørge for å snu, vi må kunne stole på deres uttalelser og standpunkter.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg først og fremst kommer av at svenskene har lange tradisjoner med å bygge seilbåter mens vi i norge har lange tradisjoner med å bygge motorbåter. Hvordan er fordelingen i andre land som f.eks Danmark, Tyskland osv?

I Danmark er det også mye større andel seilbåter, Tyskland kjenner jeg ikke til i samme grad, men de har mye kanaler som ikke er spesielt godt egnet for seilbåter.

Er mye i Danmark og Sverige der jeg treffer kollegaer som er båteiere, argumentet om høye dieselpriser blir ofte brukt når det gjelder båtvalg. De tror vi har høyere lønninger og svært lave dieselpriser pga. oljeproduksjonen i Nordsjøen og derav mange store motorbåter.

 

De mener den økonomiske utviklingen i Norge de siste årene er en viktig grunn til alle de store motorbåtene, gjennomsnittstørrelsen på nyere seilbåter er også større her i landet i følge dem.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...