Jump to content

Hva kan vi forvente med hensyn på dieselavgiften?


Hanne_V

Recommended Posts

det som irriterer meg med mouches innlegg er at man ikke ser hvem han kaster driten på.

Det er da ikke vanskelig å skjønne det, traust.

Det er alle som ikke er enig i "Den Eneste Oppleste og Vedtattet Sannhet" som Han har, det. Så hvis du ikke har samme mening som Han, er du nok en "navlebeskuende besserwisser" du også, i likhet med meg. Men jeg bryr meg ikke om det lenger, jeg har sluttet å ta fyren seriøst for lenge siden.

 

Det som irriterer meg, er at Han får lov til å herje fritt med all denne skittkastingen sin. Det virker som det er noen få her inne som kan skrive omtrent akkurat hva de vil, uten at moderatorene tar tak i det og får det stoppet.

Nå var jeg faktisk så "heldig" i går kveld, at jeg fikk lest Mix sine innlegg før de ble fjernet. Og jeg kan være enig i at det første innlegget ikke var pent, og skulle aldri stått der. Men det siste synes jeg ikke var verre enn det en del andre skriver her, så det synes jeg var feil at ble fjernet. Men det føyer seg bare inn i rekken av urettferdige ting som skjer her på BP for tiden.

Link to post
Share on other sites

En ting er i alle fall sikkert. Blir dieselen satt opp i pris så tror ikke jeg at importen av store fritidsbåter til Norge vil opphøre av den grunn. Folk som kjøper en Sunseeker til 22 mill har råd til å bruke den også uansett drivstoff pris. Det at vi i Norge har en større og nyere fritidsbåtflåte enn i våre naboland skyldes ikke bare den lave dieselprisen vi har, men også mye høyere lønn og for fler også lengre ferier. Vi lever også i et samfunn hvor det er inn å vise seg til omgivelsene hvor vellykket man er(litt trist utvikling, vi er blitt alt for like Amerikanerne :nono: ). Vi er ikke bare dem i Skandinavia som har størst båter, vi er også dem som kjøper flest og dyrest biler. Når man er på Svenskekysten så forbauser det meg når jeg ser de store forskjellene mellom den norske og svenske båtparken. De norske båtene er som regel ikke mer en fem år gamle og er 10-15 fot større en svensons farkoster :wink: .

 

Norge er og blir motorbåtens land, uansett hva dere seilbåtfolk spår så tror jeg at det skal mye mer til enn litt høyere dieselpriser for at seilbåtene skal bli markedsledere. Med sine 7 % markedsandel så tror jeg nok at innen de har tatt over markedet så har nok motorleverandørene funnet opp alternativer til diesel og bensin. Volvo er jo nå i fullgang med en BIO diesel motor og fra neste år så vil du få kjøpt er rekke båter med disse motorene. Fairline er blant de båtfabrikkene som vil tilby dette etter hva jeg leste i Motor Boat & Yachting. Mercruiser har jo eget Gass opplegg til sine Bensinmotorer og som i bilverden så kan nok båtbensinmotorer også kjøres på E85.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen fornuft i å legge veiavgift på båtdiesel, men jeg legger ikke båten i opplag fordi om dieselprisen blir det dobbelte.

Med 460 hk som skal ha mat og 50 - 60 overnattinger pr sesong er drivstoffkostnaden fremdeles under 10 % av totalkostnaden ved båtholdet.

Da bruker jeg energien til å nyte privillegiet heller en å klage.

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke vanskelig å skjønne det, traust.

Det er alle som ikke er enig i "Den Eneste Oppleste og Vedtattet Sannhet" som Han har, det. Så hvis du ikke har samme mening som Han, er du nok en "navlebeskuende besserwisser" du også, i likhet med meg. Men jeg bryr meg ikke om det lenger, jeg har sluttet å ta fyren seriøst for lenge siden.

 

Det som irriterer meg, er at Han får lov til å herje fritt med all denne skittkastingen sin. Det virker som det er noen få her inne som kan skrive omtrent akkurat hva de vil, uten at moderatorene tar tak i det og får det stoppet.

 

Et flott innlegg hvor du holder deg klart og tydelig til sak og ikke fokuserer på person, gratulerer!

 

:newyearcheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke vanskelig å skjønne det, traust.

Det er alle som ikke er enig i "Den Eneste Oppleste og Vedtattet Sannhet" som Han har, det. Så hvis du ikke har samme mening som Han, er du nok en "navlebeskuende besserwisser" du også, i likhet med meg. Men jeg bryr meg ikke om det lenger, jeg har sluttet å ta fyren seriøst for lenge siden.

 

Det som irriterer meg, er at Han får lov til å herje fritt med all denne skittkastingen sin. Det virker som det er noen få her inne som kan skrive omtrent akkurat hva de vil, uten at moderatorene tar tak i det og får det stoppet.

Nå var jeg faktisk så "heldig" i går kveld, at jeg fikk lest Mix sine innlegg før de ble fjernet. Og jeg kan være enig i at det første innlegget ikke var pent, og skulle aldri stått der. Men det siste synes jeg ikke var verre enn det en del andre skriver her, så det synes jeg var feil at ble fjernet. Men det føyer seg bare inn i rekken av urettferdige ting som skjer her på BP for tiden.

I min enfoldighet spør jeg om hva DEOVS ("Den Eneste.........) er for noe? Og hva er så motargumentene

for DEOVS? Lurer på om det er mulig å få svar på uten uten å bli beskrevet som edelwisser eller noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må man henge seg opp i at noen mener det motsatte......

 

De fleste inlegg her er "Diskusjonspreget", hvor det selvfølgelig kan etterlyses dokumentasjon, logikk etc. og der må man forvente at det forelegges. Andre inspill er direkte meningsyttringer som ikke krever noen for for dokumentasjon. Ved "innspill i diskusjonen", forvent spørsmål i henhold til dokumentasjon, logikk etc. Ved "meningsyttringer", ikke gå av skaftene om noen stiller spørsmål ved dem.

 

Moralen bør alikevel være: Hold tunga rett i munnen, det er forskjell på personlige meningsyttringer og inspill/deltagelse i en diskusjon !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Huff ja, dette er et forferdelig land å bo i. Simpelthen helt uutholdelig. Slaveriet griper om seg, og fattigdommen slår en i øynene på alle kanter. Ikke rart at folk emigrerer i strie strømmer.

Ikke sant? Her, på E24.no har vi visst en navlebeskuende besserwisser til! Eller hva?:smiley:

Det er nok ikke bare folk her på BP som mener dette, nei.

 

Jeg kan sitere litt her:

 

Norges rikeste mann Stein Erik Hagen mener den norske regjeringen fører en politikk som minner mer og mer om Sovjetunionen.

 

– Vi er på vei i en sosialistisk retning, som i gamle Øst-Europa. Politikerne blander seg inn i altfor mye, sier steinrike Stein Erik Hagen til Dagens Næringsliv.

 

:newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Må nok si meg enig med S.E.Hagen. Styringskåte politikere av værste sort. Når de i tillegg må inggå regjeringssamarbeid med meget ulike partier (les: AP-SV) blir det hele lite forutsigbart og på grensen til en farse. Det blir litt som Muhammar Ghadaffi en gang sa: Her i Libya er det i hvert fall en flertallsregjering som bestemmer, i Norger er det jo mindretallet ! :lol:

 

JA til sperregrense på 10% :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, det hele dreier seg engentlig om hva akkurat du hadde gjort (Alle mennesker, ingen enkeltpersoner her på Baatplassen :wink: ) for å redusere din negative innvirkning på vårt miljø hvis ikke politikere hadde benyttet styringsverktøy (les; avgifter) på dette.... - og svaret på dét..... - tror jeg er ingenting, for det er alle andre som må endre adferd, ikke jeg.... :rolleyes::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er Fremtiden i Våre Hender som sier at det ikke holder med de små tingene (dusje 5 min mindre og slikt) for å gjøre noe med miljøsituasjonen, men at det må "styrende" tiltak til.

 

Hva en høyere båtdieselpris fører til er jo vanskelig å si. De som har mer enn nok penger gjør som før, mens noen nok reduserer forbruket litt, noen kjøper motorbåt som bruker mindre, noen skifter til seibåt og noen legger hele båtliver på hyllen

Link to post
Share on other sites

Nå var det jo en "Meningsyttring" jeg kom med, og den kan selvfølgelig andre være enig/uenig i, men jeg trenger altså IKKE å underbygge den !

 

Jeg skal selvfølgelig hilse MilleMarie ved første anledning pettersand :wflag:

 

Godt Nytt År :newyearcheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen fornuft i å legge veiavgift på båtdiesel, men jeg legger ikke båten i opplag fordi om dieselprisen blir det dobbelte.

Med 460 hk som skal ha mat og 50 - 60 overnattinger pr sesong er drivstoffkostnaden fremdeles under 10 % av totalkostnaden ved båtholdet.

Da bruker jeg energien til å nyte privillegiet heller en å klage.

 

Det er slik de fleste av oss kommer til og reagere på avgiftshoppet har man en båt så vil vi bruke den

det som vi kan risikere er at det blir hyppigere diesel tyverier fra båter slik det har vært endel av på lastebiler på land.

Men at folk vil bruke båten mindre deT tror jeg ikke skjer.

 

GODT NYTTÅR FORRESTEN :newyearsign::newyearcheers::fireworks2::fireworks2::fireworks1:

Link to post
Share on other sites

Sikkert ingen som med sikkerhet vet om avgiften vil komme også på båtdiesel, men mye tyder på det. Kanskje allerede i 2008...Det er sterke krefter innad blant politikere som ønsker å få dieselprisen opp i kr. 15-20 /ltr. Men at den kan komme på 12-15 kr vil nok ikke overraske mange, med den regjering vi har.

 

For den som ikke klarer å absorbere denne økningen som må komme, har jo alltids valget. En kan bruke båten mindre, lengre opphold i hver havn, mer stilleligge, sakne på farten og bruke mer tid ombord. For min del vil jeg minst ha like mange overnattinger, men senke farten og ha mer stilleligge.

 

Hvis det blir resultatet for mange, er jo "hensikten" oppnådd, skjønt den virkelige hensikten er ikke å få oss til å bruke mindre drivstoff, men få mer penger inn i statskassen.

 

Forøvrig enig med Ingar!

 

 

Det virker som du er bedre orientert en de fleste andre. Har du kontakter innenfor det politiske miljøet?

 

 

Det riktige er vel at diesel i seg selv stiger med 20 øre pr. liter, antakeligvis + mva. ikke bare avgiftsfri diesel, eller kanskje nettopp ikke avgfitsfri diesel?

 

 

Hei Nimbuster,

Kan ikke se at du besvarte denne?

 

 

Til JRK:

Vil ikke tro at du er representativ "for de fleste andre", men alle som følger litt med på nyhetene og leser aviser om dette temaet har nok fått med seg både det og mye annet i kjølevannet av at det på denne tiden i fjor ble vedtatt ikke å innføre avgiften. Mulig du ikke følger så godt med, i motsetning til mange andre?

 

Og nei, jeg har ingen spesielle kontakter i det politiske miljøet.

 

 

Grunnen til at jeg stilte dette spørsmålet om du hadde kilder er at jeg faktisk ikke har fått med meg en antydning noe sted i pressen om en pris på 15-20 kr.literen. Og jeg kunne godt tenke meg en kildehenvisning til en avis hvor de bekrefter din påstand.

 

Videre har jeg merket meg at du skyter i øst og vest med dine kommentarer uten å ha belegg for dine påstander. Har sett i flere innlegg at du arresterere andrer medlemmer her på båtplassen for deres påstander. Og du tillogegmed avslutter midt i diskusjonen når du skjønner at du ikke kommer noen vei med dine usakligheter.

 

Se f.eks på dette innleget. Hvordan kan du vite om jeg er representativ for de fleste andre. Jeg har jo ikke uttalt meg ett eneste ord om hverken prisnivå eller annet i denne tråden. Du uttaler videre at mulig jeg ikke følger med i pressen i motsetning til mange andre. Hva vet du om det?

 

Nå venter jeg spent på kildehenvisningen din.

 

 

Til JRK:

1 ting er i hvert fall helt sikkert, og det er at jeg ikke gidder å diskutere hverken dette...eller noe annet med deg, for maken til kverulering skal man lete lenge etter!

 

 

Dette er vel alle innlegg i denne tråden fra både meg og deg, så kan jo andre her på båtplassen vurdere hvem som kverrulerer. Utfra at du hverken gidder å diskutere eller klarer å besvare mine kritiske spørsmål til din påstander, så taler vel dette for seg selv.

Link to post
Share on other sites

Det er morsomt å lese hvordan en tråd som heter "Hva kan vi forvente med hensyn på dieselavgiften?" utvikler seg til ren persjonsjikane hvor begreper som "rævhull" bringes på banen (riktignok fjernet at moderator i ettertid) når enklete lufter sine tanker om hvordan man forventer at dieselavgiften utvikler seg i fremtiden..

 

Noen tror den øker de neste 10 årene, mens andre ikke.... værre er det ikke i grunnen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er de nye veil. prisene, og det nye avgiftnivået, sakset fra Norske Shell sin veil. prisliste:

 

31.12.07 - 01.01.08

avgiftspliktig diesel 11,71 ----- 12,07 økning 36 øre

avgiftsfri diesel 8,54 ----- 9,07 økning 53 øre

 

Herav avgifter, avg.pl. diesel 5,90 ----- 6,26 økning 36 øre

Herav avgifter, avg fri diesel 2,67 ----- 3,21 økning 54 øre

 

Fyringsolje nr 1 8,26 ----- 8,80 økning 54 øre

herav avgifter 2,62 ----- 3,15 økning 53 øre

 

Prisene rimer vel ikke helt med hvordan mange oppfatter prisøkningen som skulle komme, nemlig 20 øre/ltr. I tillegg er avgiftene inflasjonsjustert. På toppen av denne økningen kommer vel mva.?

 

Men kan noen svare på hvorfor den avgiftsfrie dieselen får en større økning enn den avgiftspliktige?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...