Jump to content

Viftetrøbbel med min Eber D5L!


Audifil

Recommended Posts

NÅ har jeg fått litt trøbbel med min ellers utmerkede varmer.... Det begynte på en av våres siste turer i høst, da jeg så det kom en del røyk fra skutesiden.. Saken er at den ikke øker viftehastigheten men pøser på med diesel som normalt, dermed for lite luft til forbrenningen og masse sot..

 

Det er to trinn på denne viften, når jeg fyrer den opp går den på laveste til den har tent skikkelig så fyrer den opp på full guffe til varmen i båten er der jeg har stilt den på. Men viften går altså bare på halv. Termostat og styring fungerer greit da jeg hører pumpen kjører på når jeg øker termostaten. Av og til guffer viften opp, men roer seg kjapt ned igjen.

 

Når jeg kjører den på friskluft går den også kun på halv..

 

Har åpnet el.boksen for å se om det evt. var et rele til halv og et til full, men det er bare et rele der som styrer viften av/på. Kan heller ikke se noen komponenter som er svidd av osv..

 

Noen forslag her, noen som vet hva som styrer viftehastigheten.. Noe som sitter i varmeren eller i el. boksen?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Tips folkens..... Var en tur i båten i går og satt den på friskluft, fyrte på full guff et par sek før den dalte til halv igjen.. Av og på flere ganger men bare halv guffe..

 

Må vel hive den på repp hvis det ikke er noen kloke hoder her :crazy:

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hei Draco20,

 

Dette høres jo helt supert ut... Takke så mye.. Har sendt deg en IM med mail adresse...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skjema fikk jeg av Draco20 og fikk demontert litt. Det satt et fint printkort i selve varmeren der kabel stikken går inn. Det satt bare i et spor og var bare til å dra rett ut etter å ha koblet vekk kabler. Enkelt og greit.. Der satt det to relé, to stk effekt motstander og et par mindre samt en kraftig diode.. Det som hadde skjedd her var at det har kommet litt vann her, rart men.... Det sitter rett med luftinntaket, så kanskje vifta har dradd inn litt sjøvann i heftig sjø?? Men men.. dette hadde da resultert i at saltet hadde lurt seg gjennom lakken på printplaten og eiret opp kobberbanen til det ene releet.. Det var en viss svak kontakt, sikkert derfor den fyrte opp av og til. Erstattet kobberbanen med en tynn elektronikk ledning og vips alt i orden :yesnod:

 

Skulle ta litt bilder underveis, men ble så gira etter å fikse og teste at plutselig var alt skrudd sammen igjen.. :wink:

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...