Audifil Startet 3.Januar.2008 Del på Facebook Startet 3.Januar.2008 NÅ har jeg fått litt trøbbel med min ellers utmerkede varmer.... Det begynte på en av våres siste turer i høst, da jeg så det kom en del røyk fra skutesiden.. Saken er at den ikke øker viftehastigheten men pøser på med diesel som normalt, dermed for lite luft til forbrenningen og masse sot.. Det er to trinn på denne viften, når jeg fyrer den opp går den på laveste til den har tent skikkelig så fyrer den opp på full guffe til varmen i båten er der jeg har stilt den på. Men viften går altså bare på halv. Termostat og styring fungerer greit da jeg hører pumpen kjører på når jeg øker termostaten. Av og til guffer viften opp, men roer seg kjapt ned igjen. Når jeg kjører den på friskluft går den også kun på halv.. Har åpnet el.boksen for å se om det evt. var et rele til halv og et til full, men det er bare et rele der som styrer viften av/på. Kan heller ikke se noen komponenter som er svidd av osv.. Noen forslag her, noen som vet hva som styrer viftehastigheten.. Noe som sitter i varmeren eller i el. boksen? Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Moyja Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 (redigert) På lokket står datamerket der er det et utførelse nummer. Hva er det? Må ha det for og finne rett el skjema. Men det bruker og være et Printkort bake ved innsuget som motoren er koblet på. På dette kortet er det noen kraftige motstander og 2 stk rele. Redigert 3.Januar.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Høres bra ut.. Skal se om jeg kommer meg ned i båten i kveld så kan jeg sjekke det ut.. Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Audifil Svart 4.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Da skal vi se: Type: D5L C Ausfuehr nr: 25 1861 Fabrik nr: 8762D8 Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Audifil Svart 8.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 Tips folkens..... Var en tur i båten i går og satt den på friskluft, fyrte på full guff et par sek før den dalte til halv igjen.. Av og på flere ganger men bare halv guffe.. Må vel hive den på repp hvis det ikke er noen kloke hoder her Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Moyja Svart 8.Januar.2008 Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 (redigert) Jeg har skjemaet, hvor kan jeg sende det ? Det er i pdf fil, og det er et rele med et motstand som det kobler forbi . Du må ta opp varmeren for kontroll rep av print evt rele. Redigert 8.Januar.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hei Draco20, Dette høres jo helt supert ut... Takke så mye.. Har sendt deg en IM med mail adresse... Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Audifil Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Skjema fikk jeg av Draco20 og fikk demontert litt. Det satt et fint printkort i selve varmeren der kabel stikken går inn. Det satt bare i et spor og var bare til å dra rett ut etter å ha koblet vekk kabler. Enkelt og greit.. Der satt det to relé, to stk effekt motstander og et par mindre samt en kraftig diode.. Det som hadde skjedd her var at det har kommet litt vann her, rart men.... Det sitter rett med luftinntaket, så kanskje vifta har dradd inn litt sjøvann i heftig sjø?? Men men.. dette hadde da resultert i at saltet hadde lurt seg gjennom lakken på printplaten og eiret opp kobberbanen til det ene releet.. Det var en viss svak kontakt, sikkert derfor den fyrte opp av og til. Erstattet kobberbanen med en tynn elektronikk ledning og vips alt i orden Skulle ta litt bilder underveis, men ble så gira etter å fikse og teste at plutselig var alt skrudd sammen igjen.. Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.