Jump to content

IT - isolert TERRA - i båt


Jawik

Recommended Posts

I fra "bliss X" sin bart og hit har det vært mange vettuge innlegg med begrunnelser på hva, hvor, hvorfor strømmen utvikler seg slik den nå en gang gjør. Noen er for, noen er mot, og slik utvikler det seg som oftest tilhengere og motstandere av ideer og løsninger.

 

Et område som de aller fleste av oss kan identifisere oss med er vårt eget hjem. Sitter i ro i godstolen og lyset går. Det blir som de fleste har oppdaget, mørkt. TV-ruta forsvant. Fotballkampen går føyken. Hva gjør de fleste i dag. De famler seg fram til sikringsskapet, åpner opp, og oppdager at kurs nummer 7 har utløst seg selv. Mange trykker inn knappen og vips så er problemet løst. Tilbake til godstolen og resten av fotballkampen er berget. Skulle bare mangle - en så viktig sak må en ha med seg. Timene går og dagene går. Kurs nummer 7 er glemt. Hva var årsaken til at dette skjedde. Se det. Det får bli en annen historie. Hjemmelaget vant jo kampen.

 

Hadde et tilsvarende tilfelle skjedd i båten, hadde vi vel vrengt den på vrangen for å finne årsaken. Vi hadde hevet oss på BP og ropt på hjelp i lange baner. Og det hadde ikke gått mange minuttene, timene eller dagene før vi hadde funnet ut av fenomenet. Og godt er det for vi er jo båtfolk med stolthet til våre farkoster.

 

Hvor vil jawik med dette vrøvlet da. Jo han vil etterlyse en mulighet til å måle elektroner på jordingen (ikke nødvendigvis IT) - enten de kommer fra kaia eller via sjøen - slik at en eventuell feil (elektronstrøm) på micro/milli nivå kan spores og alarm utløses i båten.

 

Jeg er tilhenger av isolert terra og lever godt med dette systemet. Men etter å ha lest mange av forannevnte innlegg ser jo også jeg at muligheten for at uvillige elektroner kan ta seg en tur ut i periferien, men det kan også komme noen utenfra som ikke er invitert til en bedre middag hos meg. Jeg er klar over at løsninger finnes, men de er dyre etter hva jeg har hørt. Kan vi ikke sammen sette sammen noe enkelt som funker i båt.

 

Er jeg langt ute på blåmyra nå, så bær over med meg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette er et tema som mange har forskjellige meninger om, men ikke mindre aktuelt for det.

 

Strøm på avveier som man ofte sier, er ikke helt lett å få god oversikt over.

 

I båtforeningen tar vi regelmessing en kontroll på isolasjonsresistansen med megger i tillegg til andre kontroller. Når vi finner feil er det ofte flere feil vi finner og de fleste kommer fra ledninger til båtene. Det er også noen som har strøminntaket på båten montert slik at det er utsatt for sjøskvett og vann. Glemmer man å gjøre inntaket rent er her og en kilde til feil.

 

Det enkle alle kan gjøre er å være nøye med å sjekke disse tingene, da tror jeg mye er oppnådd.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ville jo helst ligge litt i forkant før dere megger og skriver ut rød lapp. Krypstrøm på avveier er også positivt å fange opp før det utvikler seg til noe større.

 

Det jeg ser for meg er en boks (liten eller stor) som sniffer på jordingen etter elektronene. Boksen har egen strømforsyning og er IT. Et multimeter kunne muligens anvendes med litt triksing på kretsen og videreføres til "alarm".

 

Sitat fra JRK:

Tidlig på 80 tallet kom det en fin elktronisk komponent kalt operasjonsforsterker, eller populært opamp, Denne kan forsterke opp et signal mange hundre ganger. Om du bar vet hvilken leder du skal måle på (typisk kabel fra motor eller batteri til hylse) er det bare å lage to elektroder på denne kople til opampen og begynne å måle. Men dette er Lars Helgesen's fagfelt...

 

OP husker jeg, men det begynner å bli noen år siden jeg anvendte disse, og det meste av kunnskapen har gått fløyten. Litteratur på område gikk opp i brann og siden har det ikke medført at jeg har holdt noe av dette ved like :blush:.

 

Hvilken jordleder en skal måle på. Ihvertfall jordkabel / batteriminus (adskilt), men da med kun en pinne som sniffer elektronene og viderefører disse til "boksen". Er dette mulig innenfor rimelighetens grenser ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ville jo helst ligge litt i forkant før dere megger og skriver ut rød lapp. Krypstrøm på avveier er også positivt å fange opp før det utvikler seg til noe større.

 

Det jeg ser for meg er en boks (liten eller stor) som sniffer på jordingen etter elektronene. Boksen har egen strømforsyning og er IT. Et multimeter kunne muligens anvendes med litt triksing på kretsen og videreføres til "alarm".

Rød lapp, nei vi gir ikke rød lapp til noen, ledningen blir bare kappet. :lol: :lol:

Nei man skal ikke spøke med slikt. :nono: de aller fleste tar godt vare på ledningen holder den tørr når den ikke er i bruk. Når den er tilkoblet, kommer det ikke noe fuktighet inn i den og da er alt bare bra.

 

En som sniffer på elektronene kunne vert artig, men hva skulle man sette som grense? En viss vandring vil det vel være da båten ligger på sjøen og under vannlinjen er det forsjellige metaller der eletronene vil vandre. Det kan være nyttig å måle litt rundt med voltmeter og se om man finner noen potensialforskjeller og hvor mye strøm der i så fall går der.

Link to post
Share on other sites

Man kunne jo begynne med å sende 10mA inn i jordkabelen og simulere nedover til utslag og alarm stopper. Kalibreringen vil avhenge av installasjonen den enkelte har lagt opp til i båten og hva en ønsker som resultat. Barten til "bliss X" og vibreringen er vel et målbart område en kan legge seg på :wink:. Jordfeil under 30mA ville gi oss en indikasjon på at noe er på gang før grillingen starter. Et stigende diode nivå (10 stk) ville markere hvordan tilstanden er i båten. Flere måle innganger på samme boks ville gi oss muligheten til å lokalisere hvor kilden ligger begravd (tror jeg). Tynne kabler (1mm) ville være enkelt å legge opp.

 

Krypstrømmen inne i båten kan nok lokaliseres v.h.a multimeter. Under båten blir jo ikke dette så enkelt å følge opp. Kunne man i tillegg sniffe hvilken retning elektronene har i jordkabelen har man i det minste oppnådd en rettskraftig dokumentasjon på at "det er ikke meg :cryin: " syndromet. Måling av krypstrøm beregnet opp mot forbruk av anodene kan jo også være et mål. Mange båteiere her på BP har jo opplevd at anodene er gått føyken uten å finne ut hvorfor - årsak og sammenheng.

 

Fant man ut hvorfor barten vibrerte ? Eller gikk det i glemmeboksen ? Enkleste for "bliss X" var vel å fjerne barten :lol:. Dette er tankespinn, men erfaringen min er at som oftest kommer det noe positivt ut av "Think Tank" fenomenet.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fant man ut hvorfor barten vibrerte ? Eller gikk det i glemmeboksen ? Enkleste for "bliss X" var vel å fjerne barten :lol:. Dette er tankespinn, men erfaringen min er at som oftest kommer det noe positivt ut av "Think Tank" fenomenet.

Nei det har ikke gått i glemmeboken, og jeg er slett ikke enig i at det enkleste er å fjerne barten.

Da mister jeg jo det eneste pålitlige måleinstrumentet jeg har? :lol:

 

Jeg har ikke sett noe mere på problemet. Det er vinter, det er mørkt og jeg har mye annet å drive med for tiden. Det jeg gjorde (som jeg også skrev om tidligere) var å kutte ut den vanlige landstrømmen og kun kjøre ovn på en egen skjøteledning til land.

 

Jeg har ikke fått snakket med marinaen, men går utfra at det må ha vært en eller annen feil på bryggeanlegget, for plakaten om at alle burde koble fra landtsrømmen og bruke separat skjøteledning kun til ovn (slik jeg valgte å gjøre) er nå tatt vekk. Jeg kommer til å forhøre meg nærmere om detaljer vedr. marinaen ved en passende anledning.

 

Så til løsningen:

 

Her ser jeg flere scenarier:

 

1. Ikke gjøre noen ting bortsett fra en ny bartetest ved passende anledning.

2. Vente å se hva som kommer fram er på baatplassen som den endelige og beste løsningen og deretter gå for den.

3. Kjøpe meg ut av problemet vha ladix. Lovlig, svindyrt men sikkert en fullgod løsning som gjør at jeg kan glemme hele greia.

Link to post
Share on other sites

Det er jo interessant det du drøfter her med å måle feilstrømmer under 30 mA, altså lavere enn det jordfeilbryterløser ut på. Nå er en jordfeilbryter kontruert for å tåle kortvarige strømtopper uten å løse ut. Så et slikt instrument må også kunne tåle en kortvarig feil(peak) mot jord uten å ta skade.

 

Søking etter jordfeil har en periode vert en del av mine arbeidsoppgaver. Her var et godt mA meter et svært godt hjelpemiddel for å finne feilen, så lenge det var feil bare på en fase. Instrumentet var et følsomt tangamperemeter. Med en passende spole rundt begge lederne og en rundt jord vil man ha mulighet til å ta ut feilsignal. Så er det jo bare å behandle signalet videre.

Link to post
Share on other sites

Zink-anoder blir som regel ikke 100% brukt opp før de kastes.

En kar fortalte om hvordan man kunne utnytte "hele" zinken:

 

Han festet en ledning til "gammelzinken", som han senket ned i havet utenfor båten.

Den andre enden av ledningen festet han til en eller annen plass på motoren.

Hva sier ekspertene her inne om akkrat dette.

 

Har dette noe for seg?

Har dette en beskyttende virkning på samme måte som de ordinære zinkene beskytter?

 

Når jeg spør så er det fordi, han ikke hadde kunnet registrere at zinken (som var plassert ute i havet)

hadde blitt tært noe som helst over en tidsperiode. Og da "offrer" den seg jo ikke i dette tilfellet...

 

Spørsmålet videre blir da:

Sett at han ikke hadde hatt de obligatoriske zinkene som skal være f.eks. på motoren.

Ville da denne litt originale metoden med zink hengende i havet forbunet til motoren med en ledning

hatt noen beskyttende virkning?

Hva vet ekspertene her om dette?

 

:flag_sw::flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke noen ekspert på sink. Men det første som slår meg er at det oppstår et forholde ( vektbalansen om du vil ) mellom fast montert anode under båten og hengende anoder. For at anodene skal avgi sitt fornødne må det strøm / elektroner til. Og strømmen går minste motstands - akslingen er en bedre leder enn en kabel - vei. Du nevner ikke noe om de fastmonterte anodene hadde avgitt noe mens forsøket pågikk. Hadde han festet ledningen fra hengende sink nærmere utgangen til den fastmonterte sinken ville muligens resultatet blitt noe annet.

 

Fenomenet du beskriver ser vi ofte på båter som har fått nye anoder montert. Og ved neste kontroll har noen anoder avgitt og andre ingenting. Krypstrømmens forbannelse er uransakelig når den velger hvilken vei den skal gå. Opplevde dette selv, ved overtagelse av nåværende båt. Av to anoder - lik vekt - som ble montert av meg før sjøsetting, hadde den ene tatt helt av i løpet av 3 måneder. Senere viste det seg at den hadde nesten fri tilgang til strøm da mye av strøm anlegget var montert i et sammensurium uten like. Hele strøm anlegget ble røsket ut og nytt montert etter mine forskrifter.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Med en passende spole rundt begge lederne og en rundt jord vil man ha mulighet til å ta ut feilsignal. Så er det jo bare å behandle signalet videre.

 

Tankespinnet fortsatte i dag og du er jo inne på noe av det samme. Fast montert spole rundt jord kabel er vel en bra start på dette oppsettet. Hva får vi da som resultat på spole inngang/utgang (X) og spole utgang/inngang (Y). Avhengig av krypstrømmens retning i jordkabelen inn/ut ville man jo samtidig kunne avgjøre retningen på strømmen og således fange/sniffe opp et resultat (Z).

 

Er jeg på utpå blåmyra nå :confused:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Du nevner ikke noe om de fastmonterte anodene hadde avgitt noe mens forsøket pågikk.

 

Ja, de fastmonterte anodene avga som vanlig, mens "testanodene" under båten ikke avgav noe som helst.

 

Hadde han festet ledningen fra hengende sink nærmere utgangen til den fastmonterte sinken ville muligens resultatet blitt noe annet.

 

Faktisk hadde han festet ledningen fra hengende zink ganske nær den fastmonterte sinken.

 

Fenomenet du beskriver ser vi ofte på båter som har fått nye anoder montert. Og ved neste kontroll har noen anoder avgitt og andre ingenting. Krypstrømmens forbannelse er uransakelig når den velger hvilken vei den skal gå.

 

Et annet spørsmål:

Dersom det er slik at saltvann er en bedre leder enn ferskvann, da er det vel ikke så dumt å gjennomspyle sjøvannskretsen med ferskvann etter hver tur, eller?

Link to post
Share on other sites

Sitat "jma001".

Et annet spørsmål:

Dersom det er slik at saltvann er en bedre leder enn ferskvann, da er det vel ikke så dumt å gjennomspyle sjøvannskretsen med ferskvann etter hver tur, eller?

 

Dette ville vel blitt tungvint å utføre etter hver tur. Men fult mulig ved hjelp av noen kraner. Hovedinntaket stenges og spylingen kan ta til. Du er inne på noe, men om det er bryet verdt gjenstår å se. Forutsetter at du tenker på sjøvannskjøling i hele kjølesystemet. Motorfolka her på BP har nok et syn på dette, men det er helg :wink:.

 

Angående anodetesten, så er det som jeg nevner at krypstrømmen finner sin vei, og da den enkleste. Fra kobling til hengende anoder er det lengre vei via kabelen. Strømmen valgte her å gå rake veien ut av båten til festmåltide.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er slik.

Saltvann har en konduktans på ca. 55 mS.

Ferskvann er ca 500 ųS.

Regnvann ligger under 100 ųS.

Obs. DIGRE avvik ute og går.

De som roter i vann måler først med CTD eller TS dip.

 

pkt1)

På sjøvannskretsene av motorenes kjølesystem har jeg montert T

for hageslangepåkobling - slik at kjølesystem kan gjennomspyles med ferskvann etter hver tur.

Gjennomspyling av kjølesystemet med FERSKVANN anses som viktig bidrag til vedlikehold av dette, og er et viktig bidrag mot rust. I tillegg vil dette kanskje også kunne forhindre muligheten for evt. krypstrøm her, siden jo ferskvanner en vesentlig dårligere leder enn saltvann

 

Ut fra ovennevnte skulle pkt1. absolutt ha noe for seg, eller hva mener ekspertene?

 

pkt2)

FØR VINTEROPPLAG benyttes denne T for gjennompumping med FROSTVESKE.

I tillegg til å forhindre frost er dette god BESKYTTELSE MOT RUST.

 

Ut fra ovennevnte skulle kanskje pkt2. også ha noe for seg, eller hva mener ekspertene?

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Våger meg utpå og henviser til "Mulligan's" eksempel som ser ut til å være tatt fra et labb forhold. Virkeligheten er muligens litt annerledes da rensligheten i vannet er avgjørende. Eller er nok forholdstallene 55milliS / 500microS (salt/ferskt) ok.

 

"jma001": pkt1 og pkt2 ser det ut for at du har svart på selv, så jeg oppfatter ikke helt hvor du vill hen med spørsmålet. Om du er urolig for krypstrøm i opplegget ditt så er det vel bare det å si at den forekommer i begge dine tilfeller om enn noe mindre i ferskvann. Skal du sikre deg mot dette 99% så er det nok ingen annen utvei enn å koble fra +/- kablene som går til motoren fra batterijord / batteripluss. Isolert Terra/jord. Hvorledes du skal stoppe krypstrømmen, sjøveien og inn i båten. Ja se det, da må det være noe som ikke er mottager og fanger denne opp - som for eksempel batteriene.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Denne drømmebåten var skikkelig fin, men tror nok at det blir med drømmen.

 

Når det gjelder å stoppe strømlekkasje må man tenke på stømmen har mange muligheter å nå fram. En ting er ferksvann i slangen til sjøen, men så har vi selve slangen og der leder også strøm. Fra motor vil det også være kontakt til sjø gjennom gear, aksling og propell.

 

Det sikreste er å koble fra alt elektrisk, men hvis man har god og ofte kontroll av anlegget er det lite fare for at strømmen skal gjøre noen skade. Å utføre pk 2 er jo bra uansett.

Link to post
Share on other sites

Denne drømmebåten var skikkelig fin, men tror nok at det blir med drømmen.

 

Hvorfor skulle det bli med drømmen ? Tenk på hvor mange farkoster som har kommet til i løpet av årene. De hadde en visjon som ble til båt :wink: .

 

Når det gjelder å stoppe strømlekkasje må man tenke på stømmen har mange muligheter å nå fram. En ting er ferksvann i slangen til sjøen, men så har vi selve slangen og der leder også strøm. Fra motor vil det også være kontakt til sjø gjennom gear, aksling og propell.

 

Er det ikke det jeg har gjort et forsøkt på å nevne ovenfor. Har en kontroll på hva en har lagt opp av strømførende (+/- 12V) så vet en hvor en skal koble fra også. Eller holde systemene adskilt som i en stor "lommelykt" eller flere "lommelykter" om du vil. Motoren og dens instrumenter - inklusiv diverse veskeførende slanger - adskilt i en egen sone. Drøm eller virkelighet :wink: .

 

Det sikreste er å koble fra alt elektrisk, men hvis man har god og ofte kontroll av anlegget er det lite fare for at strømmen skal gjøre noen skade.

 

Nettop, men en behøver ikke være strømløs av den grunn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Inrømmer gjerne at vi er ganske enige når det gjelder strømmen i båt og at det der er mange ting å ta hensyn til.

 

Ditt utspill ligger i bakhodet, får håpe det kan klarne litt fra neste uke. Da reiser vi til Tenerife og blir der i 14 dager. Kanskje dagene blir varmere når vi er tilbake, det er helt sikkert at dagene blir lengre.

 

En Audi har tatt mye av tiden de siste dagene, det er et elektrisk problem. Tror det løser seg, men det er jo så vanskelig å komme til de forskjellige deler.

Link to post
Share on other sites

IT system benyttes i skip, men uten skilletrafo oppstår det gjerne driftsforstyrrelser fordi feil på landstrøm trigger isolasjonsovervåkningen. Jeg mener derfor at en ombygning til IT nett i en fritidsbåt kanskje er en dårlig installasjonsteknisk / økonomisk løsning.

For de som allikevel ønsker å gjøre et forsøk, så finnes en masse utstyr å få kjøpt her:

http://www.bender-de.com/wocms.php

 

Så må man ikke tro at IT nett er det samme som om man sparer jordledninger, for det kreves en del utjevningsforbindelser også i denne type anlegg. Dette for å unngå potensialforskjeller mellom kapslinger som kan berøres samtidig. Alternativt kan man gjerne lage ekstra berøringshinder kanskje?

 

Noen stiller spørsmål om det er et krav til isolasjonsovervåkning i IT anlegg, og det med god grunn for det praktiseres ikke alltid.

 

Her er et par utklipp fra et resyme fra en HMS konferanse (Landbaserte installasjoner).

 

Isolasjonsovervåkning, som det egentlig stilles krav om for IT-system, er lite utbredt. Det skyldes hovedsakelig at utstyret er kostbart, og det er vanskelig å få' dette til å virke for annet enn installasjoner som forsynes fra egen trafo.

 

For IT-system kreves det ikke at berøringsspenninger (produktet av jordslutningsstrømmen Id og jordingsresistansen for installasjonens jordelektrode Ra) som er lavere enn høyeste tillatte varige berøringsspenning (50V AC), utkobles med hensyn på berøringsfaren. Isolasjonsfeilen må imidlertid selvsagt rettes! Det kreves at det for hver installasjon skal være installert utstyr for isolasjonsovervåkning for å indikere en første feil mellom en spenningsførende del og utsatt del eller jord. Utstyret skal enten gi hørbart og synlig signal, eller automatisk koble ut strømtilførselen.

Jeg mener regelverket for bruk av IT anlegg i båt er strengere med hensyn til hvordan alarmene skal settes opp og virke.

Link to post
Share on other sites

IT system benyttes i skip, men uten skilletrafo oppstår det gjerne driftsforstyrrelser fordi feil på landstrøm trigger isolasjonsovervåkningen. Jeg mener derfor at en ombygning til IT nett i en fritidsbåt kanskje er en dårlig installasjonsteknisk / økonomisk løsning.

Pkt. 1. La oss for all del holde oss til det som er utgangspunkt i en båt: +/- 12 volt fra batteriene og som i utgangspunktet er et perfekt IT anlegg, altså batteriene alene.

 

Pkt. 2. Så kan en deretter ta fatt på hvorledes en skal dytte strøm inn i disse batteriene. Som kjent gjør dynamoen dette effektivt. Så har vi også muligheten for solcelle, vind/sjø generator, +/- 12 volt.

 

Pkt. 3. Deretter kommer +/- 12 volt lader via 230V landstrøm, eller via 230V aggregat.

 

Så må man ikke tro at IT nett er det samme som om man sparer jordledninger, for det kreves en del utjevningsforbindelser også i denne type anlegg. Dette for å unngå potensialforskjeller mellom kapslinger som kan berøres samtidig. Alternativt kan man gjerne lage ekstra berøringshinder kanskje?

Både pkt. 1 og 2 har jordingen intakt i sitt lille "IT" anlegg. Uttrykket isolert Terra er nok litt flytende, men de fleste klarer å oppfatte hva en mener med dette i en båt. Vi må ikke bli altfor teknisk slik att medlemmene faller av lasset :smiley:.

 

Noen stiller spørsmål om det er et krav til isolasjonsovervåkning i IT anlegg, og det med god grunn for det praktiseres ikke alltid.

Så la oss bidra til att dette blir praktisert.

 

Isolasjonsovervåkning, som det egentlig stilles krav om for IT-system, er lite utbredt. Det skyldes hovedsakelig at utstyret er kostbart, og det er vanskelig å få' dette til å virke for annet enn installasjoner som forsynes fra egen trafo.

For IT-system kreves det ikke at berøringsspenninger (produktet av jordslutningsstrømmen Id og jordingsresistansen for installasjonens jordelektrode Ra) som er lavere enn høyeste tillatte varige berøringsspenning (50V AC), utkobles med hensyn på berøringsfaren. Isolasjonsfeilen må imidlertid selvsagt rettes! Det kreves at det for hver installasjon skal være installert utstyr for isolasjonsovervåkning for å indikere en første feil mellom en spenningsførende del og utsatt del eller jord. Utstyret skal enten gi hørbart og synlig signal, eller automatisk koble ut strømtilførselen.

Jeg mener regelverket for bruk av IT anlegg i båt er strengere med hensyn til hvordan alarmene skal settes opp og virke.

Når er du tilbake i 220 volt's fella :wink:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg må ha falt av lasset med ordet Terra, for jeg blander ikke Terra og batteri minus. Beklager, fortsett.

 

Hulda-metoden Ole Petter, Hulda-metoden. Belte og bukseseler, vi som er frenetisk redde for elektroner som kryper rundt. Som på min gamle Opel. Den oppførte seg ikke bra. Så en fuktig og mørk høstkveld fyrte jeg opp motoren, åpnet lokket og tittet nedi. Da så jeg blå st.hansormer som krøp rundt på ledningene.

Link to post
Share on other sites

..... lille "IT" anlegg. Uttrykket isolert Terra er nok litt flytende, men de fleste klarer å oppfatte hva en mener med dette i en båt. Vi må ikke bli altfor teknisk slik att medlemmene faller av lasset :smiley:.

Uttrykket må nå ha festet seg i folk etter å ha hørt om Terra Sec. ( eller "jordiske avkastninger" ) :wink: .

 

Du mener å isolere likestrømsanlegget fra alt annet inkludert sjøen med et gjennomført topolt DC anlegg.

I så fall er normalt ikke det noe problem.

Jeg må ha falt av lasset med ordet Terra, for jeg blander ikke Terra og batteri minus. Beklager, fortsett.

Batterijord, Batteripluss, todelt DC og mange flere konstellasjoner. De fleste vet hva en "lommelykt" er og kan forholde seg til dette uten noe ekstra ballast i form av lang utdannelse. Et 2-polt DC anlegg er ikke noe problem for de fleste av oss å legge opp, og samtidig forstå hvorledes det virker.

 

Men så oppstår det et fenomen som kalles 230V, og som vi bringer ombord i båten, enten fra land eller fra aggregat ombord. Er vi nå inne på IT i sin virkelige verden eller er vi i en gråsone med hensyn til jord (TERRA) ? Kan vi isolere dette helt uten at vi får oss en kilevink ? Og at det ikke skal koste skjorta av de fleste båtfrelste.

 

Har nå i flere måneder kjørt aggregat (plassert utenfor i en lastebil) med 230V inn i båten. Aggregatet har opplegg for egen jord som skulle ha gått til moder TERRA. Denne har jeg ikke anvendt. Og har bare gode erfaringer med drift av bereder (i eget lukket miljø), driller, sager og ovner mm. Det har pøst ned rundt oss (aggregatet og meg) uten noen st.hansormer på kablene. Lyn og torden har også vært ganske nær. Det har med andre ord vært høy fuktighet i miljøet. Jeg har altså betraktet aggregatet's egen jord som god nok. Fortsatt er jeg i god behold. Flaks eller uflaks ?

 

Det er i løpet av disse månedene, og med denne forbindelse, jeg stiller meg spørsmålet om vi i mange år har laget egne problemer ombord, ved å montere jording til sjø og land.

 

 

Da så jeg blå st.hansormer som krøp rundt på ledningene.

Ble du kvitt disse ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har nå i flere måneder kjørt aggregat (plassert utenfor i en lastebil) med 230V inn i båten. Aggregatet har opplegg for egen jord som skulle ha gått til moder TERRA. Denne har jeg ikke anvendt. Og har bare gode erfaringer med drift av bereder (i eget lukket miljø), driller, sager og ovner mm. Det har pøst ned rundt oss (aggregatet og meg) uten noen st.hansormer på kablene. Lyn og torden har også vært ganske nær. Det har med andre ord vært høy fuktighet i miljøet. Jeg har altså betraktet aggregatet's egen jord som god nok. Fortsatt er jeg i god behold. Flaks eller uflaks ?

 

Det er i løpet av disse månedene, og med denne forbindelse, jeg stiller meg spørsmålet om vi i mange år har laget egne problemer ombord, ved å montere jording til sjø og land.

 

Er det ingen som har tilsvarende erfaringer ? Er jording mot sjø eller "land" overflødig ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...