Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Analogse signaler blir borte om 2-3 år i hele Norge, de slukkes fortløpende. Rent praktisk behøver du ikke annerledes TV enn i dag, men du trenger en dekoder. Hvis RiksTV lønner seg for deg hjemme, kan du ta med den du har hjemme og bruke i båten, må ha 220V. Det kommer egne 12V dekodere også. Det mest spennende er dekning ute ved kysten, bak en holme. Tror det kan bli dårlige greier utenfor de store fjordene og de tette områdene. Disse frekvensene er mer følsomme for hindringer enn dagens TV-signaler.

Link to post
Share on other sites

... Disse frekvensene er mer følsomme for hindringer enn dagens TV-signaler.

Har du belegg for den påstanden?? :eek:

Så vidt JEG vet, er de samme frekvensbåndene som benyttes; Dessuten har jeg SETT (på Tjøme) at svake svenske stasjoner ble krystallklare etter overgang til digi-TV!

Sååhh, min komklusjon er det er bedre dekning med det nye systemet....

Eller tar jeg feil?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Blir ikke dette det samme som å sammenligne NMT900 og GSM, da? Mens NMT900 og GSM-nettet var tilsvarende utbygd, var det kun GSM-dekning i de store byene. Med NMT hadde man bedre dekning, men måtte akseptere skurr og støy.

 

Samme sak på TV blir det nå, enten har vi krystallklart bilde eller ikkeno bilde i det hele tatt... Og høyst sannsynligvis vil det store antall skurrende TV-apparater i de norske hjem utafor tettbebyggelsen bli sorte i en overgangsperiode. Jeg har slekt og venner over hele landet, og jevnt over vil jeg si at folk har dårlige signaler. Og når man ikke er i stand til å motta et dårlig analogt signal, er man simpelthen ikke i stand til å motta et digitalt signal fra samme sender. Så enkelt er det.

 

Men politikerne tenker bare penger, som vanlig.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Dersom det virkelig er tilfelle at det vil bli dårlig/ingen dekning en del steder pga dette nye systemet, så synes jeg det er bortimot en skandale.

Hvorfor i all verden skal man innføre noe som er dårligere enn det man har idag?

 

Det hadde vært fint hivs noen som er ekspert på dette hadde uttalt seg.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal man innføre noe som er dårligere enn det man har idag?

 

Svaret er gitt, politikernes pengetrang.

 

Et digitalt kryptert signal trenger å dekodes for å kunne gjengis på TV. Derav den sorte boksen til kr 1500 det snakkes om... Pengene vil imidlertid komme som følge av at alt nå blir betalings-TV, samt at alle som nå snylter på NRK-lisensen blir nødt til å registrere seg for å få kort til dekoderen.

 

For det er vel ingen som tror at NRK-lisensen blir borte som følge av dette? Det har jo vært luftet om man skal fjerne denne eller ikke noen år nå, på lik linje som at det for noen år tilbake ble "vurdert" å fjerne veiavgiften for biler.

 

På bilene fikk vi skiltoblater. På TV får vi dekoder-kort.

 

Heia Norge.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Planlegger kjøp av en LCD TV ombord.

 

Vent til det kommer TV'er med integrert dekoder av MPEG-4 type. De kommer på høsten.

 

Da sparer du kr 1500 til dekoder i båten. Du gidder ikke å ta med dekoderen til båten og hjem igjen etter hver tur uansett, det blir tungvint nok å huske kortet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Vent til det kommer TV'er med integrert dekoder av MPEG-4 type. De kommer på høsten.

 

Da sparer du kr 1500 til dekoder i båten.

 

Denne skjønte jeg ikke helt... er det slik at de nye tv'ene som kommer mpeg-4 dekoder innebygget blir å koste det samme som de uten denne dekoderen.. eller hvordan skal man da kunne spare 1500 kroner..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det skjønner også jeg, men hvordan kan man sprare 1500 kroener på dette, det er det jeg ikke skjønner helt.. med mindre tv'er med innebygget dekoder koster det samme som de utan da, noe som jeg stiller meg litt tvilende til vil være tilfelle.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det blir tungvint nok å huske kortet.

 

Ja men da får du nøye deg med NRK 1, 2, 3 og super. Disse trenger du ikke kort til.

 

 

Denne skjønte jeg ikke helt... er det slik at de nye tv'ene som kommer mpeg-4 dekoder innebygget blir å koste det samme som de uten denne dekoderen.. eller hvordan skal man da kunne spare 1500 kroner..

 

Alle nye tv'er koster mer enn gamle utgaver. Kjøper du en ny tv i dag så faller den i pris om noen måneder. Så jeg tror ikke ny tv med MPEG 4 dekoder neste vår koster mer enn en uten en i dag.

Link to post
Share on other sites

Ok, da ser vi vel bort fra at en tv uten dekoder vil falle i pris da og det samme gjelder vel løse dekodere også. men nok om det fra min side... siden dette bare blir spekulasjoner uansett og lite fakta.. jeg skjønte bare ikke hvordan jeg kunne spare 1500 kroner på å vente til høsten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det viktigste synes jeg er at man har får minst like god dekning som idag.

Ut fra det jeg skjønner, blir forholdene bedre...

Men KLART: Hvis de ikke bygger ut til like god dekning, blir det nok MANGE som dropper NRK-lisensen; Og akkurat DET er jeg temmelig sikker på at politikere/utbyggere vil unngå!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har du belegg for den påstanden?? :eek:

Så vidt JEG vet, er de samme frekvensbåndene som benyttes; Dessuten har jeg SETT (på Tjøme) at svake svenske stasjoner ble krystallklare etter overgang til digi-TV!

Sååhh, min komklusjon er det er bedre dekning med det nye systemet....

Eller tar jeg feil?

 

Så lenge mottageren klarer å lese den digitale datastrømmen med nøyaktighet stor nok til at sporadiske bortfall av bit blir fanget opp av rutinene som behandler og verifiserer bitstrømmen så vil etthvert bilde være både klarere og og finere enn hva vi i dag klarer med analoge sendinger. Har svenskene øket sendeeffekten i samme slengen? Har de byttet senderlokasjon? osv osv...

 

***

 

Når det gjelder analog sendinger så er toleransenivået for støy og reflekser mye høyere enn for digitale modulasjonsformer. Når man ligger ute og dupper i båten og ser på analogsendinger så kan man tollerere at det av og til er litt hvit støy på bildet eller at det fra tid til annen oppstår reflekser med tilhørende "fantomer" til høyre for bildet... Alt dette til tross og du er fortsatt istand til å få med deg nyhetene på nrk.

 

Ved digitale sendinger er hardwaren avhengig av å kunne skille bit's fra hverandre i segmenter på bytes som igjen bygger opp en mpeg strøm som definerer bildet. I de sammenhengene du ser hvit støy og reflekser på analog sendingene kan jeg garantere at det oppstår helt bortfall av bilde og lyd- eventuelt med tilhørende irriterende ettereffekter på video strømmen slik som at det tar tid for bildet kommer tilbake- farger inverteres i hele eller deler av bildet osv osv... Nyhetene på nrk blir helt umulig å se på...

 

Hva resultatet blir gjennstår å se. Hvis de velger senderlokasjoner og effekter med omhu så kan det bli bra... Tror at i de fleste store byer så vil resultatet bli kjempebra! Flere kanaler rett i antenna på en meget hendig måte:) Men- for de som bor litt bortklemt mellom fjella eller som ønsker å bevege seg litt fra tid til annen så tror jeg resultatet kommer til å bli heller bedrøvende...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, du har nok fliser til opptenningsved nå, så du trenger ikke spikke flere. TV'er med integrert dekoder vil nok koste noe mer enn de uten i en overgangsfase, men ikke tilsvarende prisen på en løs dekoder. Da er det i så fall ikke marked for TV'er med integrerte dekodere, og den markedsanalysen tror jeg nok produsentene har gjennomført til bestått siden apparatene allerede er varslet i salg... Fornøyd?

 

Svenskene har bygd flere sendere for å kompensere for redusert dekning etter overgang til digitale sendinger. Det samme vil vi måtte gjøre her til lands.

 

Det samme gjenspeiles også i blålysetatenes samband, som nå går over fra det gamle analoge systemet som alle kan ta inn på analog radioskanner, til det digitalt krypterte Tetra. Utbyggingen av sendernettet påregnes å beløpe seg til flere titalls millioner for å oppnå samme dekningsgrad som dagens analoge system.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det minst fordelaktige med dette, er at du må ha en boks til hver TV, eller bytte ut alle Tv'ene i kåken med splitter nye med dekoder. De har dekoder med ditt og datt og innebygget HD, men ikke med flere utganger til fler apparater. Merkelige greier?? Samtidig støtter det ikke 1080p HDTV, bare interlaced. Hmmm..... :confused:

Tror jeg fortsetter med parabol og cardsharing... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ved digitale sendinger er hardwaren avhengig av å kunne skille bit's fra hverandre i segmenter på bytes som igjen bygger opp en mpeg strøm som definerer bildet. I de sammenhengene du ser hvit støy og reflekser på analog sendingene kan jeg garantere at det oppstår helt bortfall av bilde og lyd- eventuelt med tilhørende irriterende ettereffekter på video strømmen . . . .
Og dette garanterer du? Det jeg har lest (jeg er selv elektronikkingeniør, men uten spesielle fagkunskaper på dette spesielle feltet), er at der de analoge sendingene blir ødelagt av refleksjoner, blir det med digitalt system helt fine bilder dersom dekoderen er av en viss kvalitet. Slike gode dekodere vil utnytte de forsinkede reflekterte signalene, justere de i tid for så å summere de til et korrekt bilde. En digital dekoder/tuner er imidlertid muligens mer følsom for ekstern støy.
Hva resultatet blir gjennstår å se. Hvis de velger senderlokasjoner og effekter med omhu så kan det bli bra... Tror at i de fleste store byer så vil resultatet bli kjempebra!
Når det gjelder svenske forhold, var jeg meget godt fornøyd sist sommer da jeg frekventerte vestkysten der med dekoder. Og når det gjelder dekningsgraden her hjemme, vil den i første omgang bli slik dekningsgraden nå er for de analoge TV2 sendingene. Disse går på UHF-båndet som også de digitale sendingene vil gå på.
Tror jeg fortsetter med parabol og cardsharing... :yesnod:

Hvilken type parabol er det du har i båten? Har sett noen tyske seilbåter med dette uten å vite merke eller pris på utstyret. Hva kostet ditt parabolanlegg i båten?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg har sendt en forespørsel til rikstv om fks det går an å ha dekoderen aktiv sommerhalvåret og at den blir stengt om vinteren - det fikk vi gjort på parabol vi hadde i campingvogna vår og da blir det litt triveligere å betale mnd avgift - blir jo kult å kunne se discovery i båten da......

gleder meg til det blir samme system med internett...

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder svenske forhold, var jeg meget godt fornøyd sist sommer da jeg frekventerte vestkysten der med dekoder. Og når det gjelder dekningsgraden her hjemme, vil den i første omgang bli slik dekningsgraden nå er for de analoge TV2 sendingene. Disse går på UHF-båndet

 

Hvordan ser egentlig en slik dekoder ut, Lars? Bitteliten enkel blackboks som går på 12V og nesten ikke bruker strøm, eller er er det en komplisert og svær greie som krever masse kunnskap, trekker strøm og er opphav til mye plunder før den virker?

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser egentlig en slik dekoder ut, Lars? Bitteliten enkel blackboks som går på 12V og nesten ikke bruker strøm, eller er er det en komplisert og svær greie som krever masse kunnskap, trekker strøm og er opphav til mye plunder når den virker?

 

Dette er vel nærmere sannheten??

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Den boksen jeg har og som kun virker i Sverige (MPEG2) er for 230volt. Tror den trekker 8watt, så den går på en billig konverter 12/230v. Målene er ca. 20x15x4cm. Tror jeg betalte kr.490 for den, og det var mye billigere enn en som går direkte på 230v.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

det blir ikkje sendt noe HD sendinger fra nrk likevel på maange år enda. var snakk om kansje ei og anna sending når nettet va ferdigstillt. blir vel gjerne OL o.lign det da. og da på bekostning av å slå av dei andre NRK kanalane mens det stod på.. tar for stor båndbredde. det er jo butikk det her nå da det ikkje er statlig lenger

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hva er det som blir gratis på den nye bakkenettet da... NRK 1 og 2 håper jeg i allefall...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...