Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Det blir spennende å følge med på hva som skjer med mottagersiden på Digital-TV ombord.

Det vil ikke forundre med om det fremover blir utviklet PCMCIA kort eller overganger til USB for PCer som kan kobles til TV antenner og kunne gi digital TV på Laptopen ombord. Håper at de teknisk velinformerte holder oss ajour her på BP.

Systemet Lars H. omtaler er for stort rent fysisk.

Link to post
Share on other sites

Tror vel også at dette blir grei skuring før våren kommer. På den annen side synes jeg RKT er treige på hardware-siden. De har f.eks. ennå ikke godkjent en PVR (mottager med harddisk).

 

Er det noen som vet hvordan en PC-løsning håndterer lesing av ab.kort? Når jeg først abonnerer på en pakke skulle jeg gjerne hatt muligheten til å med meg kortet på lengre turer.

Link to post
Share on other sites

Systemet Lars H. omtaler er for stort rent fysisk.

Helt enig. Når en tenker på hvor mye elektronik og mekanik som kan presses inn i en mobiltelefon eller et kompakt digitalkamera, er det flaut å bygge så digre dekoderbokser. Selv "svenskeboksen" min oppå TV'n er for stor, selv om den er halvparten av Grundig boksen.

 

grundig.jpg

 

shark.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Antenne i tillegg" ja... HMmmm....

Lars H. har hatt flere gode innlegg om TV-antenne i båt.... Sjøl holder jeg på med å snekre sammen en "SlimJim" for VHF-en... (Antenne med 6 dB gain over en 5/8-dels antenne, i følge "skriften" fra tidligere strenger)...

 

Hva med å snekre en "SlimJim" for UHF-nettet TV går på?? :rolleyes: :rolleyes: Rundtstrålende ok.... Noe å tenke på?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Du kan sikker bruke en "SlimJim" antenne for UHF nettet. Men senderne bruker horisontal polarisasjon, så da må du ha antennen horisontalt. Dvs. ikke noen rundstrålende antenne, men virker som en vanlig horisontal dipol.

F... DET glemte jeg :cryin: Horisontal polarisasjon selvsagt. Ikke noe for vertikale antenner nei!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Vent heller til det kommer TV med innebygget dekoder. Regner med det kommer små TV'er snart.

Blir det noe billigere å kjøpe ny tv med innebygget dekoder da enn å kjøpe dekoder til gammel tv'en? Tenker på de av oss som har en relatvit moderne flatskjerm ombord

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hjertmans.se har et 15 tommer 12V TV med DVD og digitalmodtager på tilbud lige nu:

 

TV TFT - LTC - katalog sid 166 (rubnr 869)

För 12 eller 230V. Inbyggd DVD-spelare, digitalmottagare, text-tv och högtalare. Antenn-, Scart-, Audio/video-ingångar och monitoringång för PC. Inkl fjärrkontroll, bordsstativ, ciggkabel för 12V och transformator för 230V

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Blir det noe billigere å kjøpe ny tv med innebygget dekoder da enn å kjøpe dekoder til gammel tv'en? Tenker på de av oss som har en relatvit moderne flatskjerm ombord

 

Nei billigere blir det ikke (det var heller ikke grunnen til forslaget). Men det er veldig hensiksmessig å slippe en ekstra boks.

Link to post
Share on other sites

Hjertmans.se har et 15 tommer 12V TV med DVD og digitalmodtager på tilbud lige nu

 

Denne virker nok desverre ikke i Norge. Danmark bruger vel også mpeg4 etter det jeg kjenner til. Bilka har vel noen TV'er med innegygget mpeg4 dekodere.

 

Kortsystemet til Norgestelevisjon er vel også ganske spesielt med et avansert krypteringssystem (hvis man vil se mere enn NRK).

Link to post
Share on other sites

Satser på en slik boks jeg da, så kan jeg ha den hjemme også når båten ikke er i bruk.... blir nok for dyrt for en fattig kar som meg å skifte ut alt av tv'er nå...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til opplysning så selger nå både Lefdal og Elkjøp Grundig dekoderen for kr. 995/999 uten abonnement (om det er kun via internett eller også i butikk, har jeg ikke sjekket). Vanlig pris ellers rundt omkring er 1499. Og glem Sagem boksen, den har elendig følsomhet etter som tilbakemeldinger fra brukerne sier.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette med ombygging tror jeg en misforståelse. Det du trenger er en spesialkabel som selges separat, se annonsen fra Elkjøp:

 

Basismottaker fra Grundig med støtte for standard og høy definisjons (HDTV) TV, 7 dagers programguide, radio, foreldrekontroll, teletext og utfyllende hjelpemenyer. Optisk S/PDIF kontakt til surround anlegget. 12 volt strømtilførsel for bruk på hytte, båt eller campingvogn (krever spesialkabel som selges separat). 1 HDMI og 1 SCART kontakt.

 

Men det er selvfølgelig mulig å gå inn i boksen og sette på et eller annet overspenningsvern slik at en kan bruke "lampetledning" til 12volt tilkobling.

 

Har man inverter i båten som gir 230volt, går det utmerket å bruke boksen på en slik, - det har jeg selv testet. (300w modifisert sinus).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Danmark bruger vel også mpeg4 etter det jeg kjenner til

Nei, de bruker som resten av Europa MPEG2. Norge er det første landet i Europa som har valgt det nyere systemet MPEG4. (som alle før eller siden må gå over til dersom det skal være mulig å motta HD-sendinger en gang i fremtiden)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...