Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Det står no virkelig at den kan selges med egen 12V kabel (ikke noe modding)

 

"12 volt strømtilførsel for bruk på hytte, båt eller campingvogn (krever spesialkabel som selges separat). "

 

 

Lefdal

 

Pleier å gå greit å få samme pris i butikk som på nett, men må gjerne prute litt.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert Grundig dekoder og koblet den foreløpig opp mot 220v. Har bestillt pluggen som gjør at jeg kan bruke dekoderen også når vi er under fart. Disse strømpluggene har jo forskjellig tykkelse på senterdelen i pluggen, desverre. Jeg prøvde med en jeg hadde liggende men den var for tynn i senterdelen.

 

Har testen den noe i vinter og jeg og fruen er mektig imponert ver den gode bildekvaliteten vi nå har fått ombord. Uten flimring av noe slag.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Husker jeg feil når jeg mener at boksen egentlig kun har 12volt inngang og at det følger med en vanlig batterieliminator for bruk på 230volt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Husker jeg feil når jeg mener at boksen egentlig kun har 12volt inngang og at det følger med en vanlig batterieliminator for bruk på 230volt?

 

Lars H.

 

 

Nei, du husker ikke feil. Du husker helt rett. Og hvis man ønsker det så kan ledningen som går fra strømforsyningen kappes og kobles til båtens 12 volts system.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

OK, enig at en da kan koble direkte til 12volt (via sikring) i teorien. Men det jeg ikke vet er hvor følsom dekoderboksen er for over og underspenninger på 12volt'n. Faller spenningen langt under 12volt skjer sansynligvis ikke noe annet enn at dekoderen kutter ut. Men hvor godt den liker 14,4volt, har jeg ikke sett noe om. Og ved start og stopp av elektriske motorer, elektrisk dass, vinduspussere osv., kan de oppstå korte spenningstopper langt over 12volt. Boksen burde også håndtere dette, men jeg er litt usikker.

 

Er den ekstra 12volt kabelen en ren kabel med en plugg i hver ende, kan en sikkert klippe kabelen fra betterieleminatoren og bruke den. Men er det en "klump" på kabelen en kan kjøpe, tyder det på at det er noe lurt inni den "klumpen". Noen som har kjøpt slik kabel?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kun Grundig mottakeren som foreløpig virker i Norge.

 

En av grunnene er MPEG4 koding, men en del av kanalene er krypert slik at boksen også må ha støtte for dette.

Bokser som støtter MPEG 4, men som ikke er godkjent av Riks TV vil ikke kunne ta inn de krypterte kanalene.

 

Boksene (Grundig) som selges nå vil også kunne ta inn de åpne kanalene i utlandet.

 

Danmark har ikke ofisielle sendinger igang enda.

 

Boksen kommer med et eksternt 240 til 12 Volt nettadapter, selve dekoderen har derfor kun en 12 volt inngang. Det som trengs er en ledning med riktig plugg tilkoblet 12 volt ombord.

 

Det finnes TV med DigitalTV dekodere innebygget, men etter det jeg vet er ikke disse med MPEG4 dekodere, husk også på krypteringen.

 

RiksTV gir rabatt på abonnement 2 osv, (sjekk på sidene deres detaljene) slik at når analog TV slukkes kan det være en god ide å skaffe seg en boks hjemme og en i båten (brukes til TV nr. i hjemmet i vinterhalvåret).

 

Da boksen kobles mellom Tv antennen (den samme du brukte tidligere for analog TV forutsatt UHF) og Tv'en er den enkel å flytte.

Link to post
Share on other sites

RiksTV gir rabatt på abonnement 2 osv, (sjekk på sidene deres detaljene) slik at når analog TV slukkes kan det være en god ide å skaffe seg en boks hjemme og en i båten (brukes til TV nr. i hjemmet i vinterhalvåret).

Vet du om det er mulig å ha en boks hjemme og en boks i båten og bruke samme programkortet ?

Virker litt unødvendig med 2 abonnement hvis man ikke bruker abonnementet hjemme mens man er i båten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kun Grundig mottakeren som foreløpig virker i Norge.

Feil, det er også en annen boks godkjent av RiksTV på makedet, - Sagem. Men så spørs det hva du mener med virker. Har man sterkt og godt antennesignal, funker Sagem-boksen OK, men den har STORE problemer med svake signaler (som vi ofte har i båten).

 

Til hjemmebruk med godt signal har den imidlertid en fordel fremfor Grundig. Den har nemlig 2 scartkontakter (i motsetning til Grundig boksen som har 1) slik at en kan koble en opptaker til den ene utgangen, og TV'n til den andre. Det er imidlertid kun 1 tuner i boksen, så en må se på samme kanal som en tar opp fra.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til Mix: Jeg har 2 Grundig bokser hjemme med hvert sitt kort, bytter jeg om på kortene virker det ikke, kortet blir låst til en dekoder.

Rett og slett horribelt !!! :headbang:

Å tvinge folk til å kjøpe flere abonnement på denne måten burde rett og slett vært ulovlig !

Vi har da ikke behov for TV hjemme når vi er i båten. :nonod:

Man må altså dra med boksen og kortet frem og tilbake til båten, da er det lite vits med innebygd dekoder i TV'n i båten ! :headbang:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Grundigboksen og har ingen abonnement og heller ingen flere omkostninger.

I morgen klipper jeg av 12v ledningen fra omformeren og kobler mot båtens 12 volts system. Har ikke behov for 220 til Grundigboksen da jeg kun kan bruke TVen når vi ligger til landstrøm.

 

 

Får i dag inn alle NRK-kanalene, TV2 og lokal-TV. Uten at det koster noe pr. mnd.

I Sverige får jeg inn SVT 1 og 2. Usikker på STV4.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Til Mix: Jeg har 2 Grundig bokser hjemme med hvert sitt kort, bytter jeg om på kortene virker det ikke, kortet blir låst til en dekoder.

I følge opplysningene jeg har fått fra NTV, så må du i ditt tilfelle registrere begge kortene på begge mottakerene. Det skal være mulig å ha et kort som du kan bruke på flere mottakere (som på barnerom og i båten). Du må imidlertig være registrert eier av både kort og mottaker. Da kan du bare kontakte RiksTV for parring. Du kan ikke bruke kort som ikke er parret med den mottakeren du skal bruke den til.

 

Men dersom det er f.eks naboen din som står registrert med den andre mottakeren, så får du ikke parret kortet mot denne.

Link to post
Share on other sites

Får i dag inn alle NRK-kanalene, TV2 og lokal-TV. Uten at det koster noe pr. mnd.

I Sverige får jeg inn SVT 1 og 2. Usikker på STV4.

Du vår nok inn mye mer i Sverige enn det. Du får:

Du som tidigare endast hade tillgång till SVT1, SVT2 och TV4 får med marksänd digital-tv fler kanaler utan kostnad. SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV6 är kanaler som kan ses av de flesta i landet. The Voice, Axess TV och Aftonbladet TV är okodade kanaler med begränsad landstäckning.

 

Lars H.

(som har hatt dekoder i båten i Sverige selv)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å vente på at det dukker opp små LCD TV'er med innebygd dekoder da.

Så får vi håpe RiksTV klarer parringen...

Når en dekoder (eller TV med innebygd dekoder) er godkjent av RiksTV, blir serienummeret til dekoderen sendt fra produsenten til registrering hos RiksTV. Det er kun dekodere som er godkjent og registrert hos RiksTV som vil bli parret med kortet. Min dekoder som jeg har hjemme, leverte forhandleren ut til meg før den var registrert hos RiksTV. Det tok flere dager før de fikk parret kortet mot denne dekoderen. RiksTV måtte først få tilsendt det godkjente serienummeret på dekoderen fra produsenten. Det hjalp ikke at det sto at dekoderen var godkjent av RiksTV og at jeg sendte de serienummeret.

Link to post
Share on other sites

Samme her.

 

Når jeg leser alt dette om registreringen av ditt og datt i en monopolbedrift RiksTV blir jeg bare kvalm :puke: . Den siste sovjetrepublikken....

 

Når det analoge nettet slåss av får jeg prøve litt om jeg klarer meg hjemme med nettet og satellitt (Har multimedia-PC i stua allerede). Hvis ikke blir det i beste fall "NRK minimum"

Link to post
Share on other sites

Uansett hva dere mener så er bildene fra min Grundig-dekoder så gode at å gå tilbake til analoge signaler er helt fjernt. På min 20" flatskjerm med innebygd DVD-spiller ombord har jeg knallbilder.

 

Jeg har ingen måndlige utgifter, kun innkjøp av 1. stk. Grundig dekoder med TV-2 kort innsatt som gir meg TV-2 et par år fram i tiden samt NRK-kanalene og lokal-TV som blir klar i løpet av 2008. Og som Lars H skriver, et godt utvalg av svenske kanaler når vi er over og bunkrer. :cheers:

:cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Uansett hva dere mener så er bildene fra min Grundig-dekoder så gode at å gå tilbake til analoge signaler er helt fjernt. På min 20" flatskjerm med innebygd DVD-spiller ombord har jeg knallbilder.

 

Jeg har ingen måndlige utgifter, kun innkjøp av 1. stk. Grundig dekoder med TV-2 kort innsatt som gir meg TV-2 et par år fram i tiden samt NRK-kanalene og lokal-TV som blir klar i løpet av 2008. Og som Lars H skriver, et godt utvalg av svenske kanaler når vi er over og bunkrer. :cheers:

:cheers:

 

Hvor kjøpte du denne, og var det denne som kostet en snau tusenlapp?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...