Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Den er super i sammen med Tiki navigator og lap-top.

Hvordan blir bildet på TV`en når den kjøres som PC skjerm? Var nettopp ombord i en båt som hadde et helt nytt Grundig TV, men bilde fra PC`en var ikke noe bra. (Helt ny mini PC)

Spesielt på et program som må kjøres i 256 farger.

Så ikke hvilke innstillinger som var gjort......

Noen som vet hvilke innstillinger som skal settes for å få skikkelig bilde? Tror forøvrig skjermen er 4:3 format.

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir bildet på TV`en når den kjøres som PC skjerm? Var nettopp ombord i en båt som hadde et helt nytt Grundig TV, men bilde fra PC`en var ikke noe bra. (Helt ny mini PC)

Spesielt på et program som må kjøres i 256 farger.

Så ikke hvilke innstillinger som var gjort......

Noen som vet hvilke innstillinger som skal settes for å få skikkelig bilde? Tror forøvrig skjermen er 4:3 format.

Topp bilde fra PC får man bare hvis skjermen kan settes i "1:1 pixelmapping"-modus, dvs at en pixel på skjermen er en direkte avbildning av pixelet i PCens minne. Dette er det ikke alle TVer som har mulighet til, og det er normalt bare mulig hvis PC og skjerm er koblet sammen med HDMI. Har man ikke denne muligheten så bør man iallfall sette oppløsning på PCen til det samme som skjermen har.

 

Gammel programvare som nekter å kjøre med annet enn 256 farger kan være et problem for en del skjermdrivere, da fargene etter min erfaring kan bli f***et kraftig opp etter at man avslutter programmet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor se på TV i lyse romantiske sommernetter ?

 

Min positive erfaring etter at fjellhytta kom i den digilabakkenettskygge er at vi har begynnt å snakke sammen !

 

Så de som tørr å snakke sammen (uten fjernkontrollen som sikkerhetsnett) kan jo prøve noen TV frie båtuker !

 

Ellers kan TV fritt båtliv medføre trivielle aktivitetter som strikking, boklesing, fisking, nattbad og ikke minst soving.... Med TV-fri legger man seg tidligere og får dermed nødvendig skjønnhetssøvn.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Men hvorfor se på TV i lyse romantiske sommernetter ?

 

Min positive erfaring etter at fjellhytta kom i den digilabakkenettskygge er at vi har begynnt å snakke sammen !

 

Så de som tørr å snakke sammen (uten fjernkontrollen som sikkerhetsnett) kan jo prøve noen TV frie båtuker !

 

Ellers kan TV fritt båtliv medføre trivielle aktivitetter som strikking, boklesing, fisking, nattbad og ikke minst soving.... Med TV-fri legger man seg tidligere og får dermed nødvendig skjønnhetssøvn.

 

Antenna hadde snødd ned sist vi var på hytta. Både voksne og unger hadde vel en av de beste hytteturene på lenge. Snakking/lesing, og lek sammen er faktisk fint. Og det blir stille i hytta på en helt annen måte.

 

Samtidig ønsker man jo å kunne se på TV, men jeg føler det blir brukt for mye med en gang muligheten er der. Løsningen blir ofte enten/eller.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor se på TV i lyse romantiske sommernetter ?
Det må vel være opp til hver enkelt? Dessuten er vel båtsesongen lenger enn 3 lyse uker i juli (som kan ha regn ende til annen)? En fredagskveld i oktober med kona i armkroken, et glass rødvin og en god krim på TV?

 

Ha en fortreffelig helg.

 

Lars H. :cheers_wine:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha feiret sølvbryllup, trenger en ikke dårlig vær i båten for fortrolige samtaler, det kommer naturlig og pent når som helst. Men Dan Børge på TV er noe annet!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi skaffet en Grundig 16-2830 T og skal teste den på tur. Kan drives med lysnett eller med 12V, og har innebygget digitaldekoder som ihvertfall virker på "frie" kanaler (jeg fikk de som sendes fra Sverige med en bordantenne i et østvindu her hjemme), og har en port for å sette digitalkortleser og digitalkort i, men jeg kan også kople den separate digitadekoderen jeg har inn på HDMI eller SCART (må bare finne strøm ombord til den også). Dessuten massevis av andre tilkoplinger, bl a vanlig PC-skjermkontakt (blå).

Utfordringen er nok helst å finne en høy nok antennemast for å se godt nok NRK-signal til digitaldekoder og Poirot-sendingene om vi er i Hamburgsund eller Hunnebostrand. Kanskje UFOen kan monteres på den uttrekkbare båtshaka :lol:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke får NRK 1. Ikke MPEG4, altså. Men jeg hadde regnet med å ta en dekoder med; må bare mekke litt flere 12V-uttak eller sjekke belastningen på inverteren. TVen skal gå direkte på 12V.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Han mener vel at du kan dra til OBS og kjøpe en 19" TV med DVD-spiller som koster kr.2400,- og kan brukes på 12volt? Men det sies ingenting om en må ha løs dekoder i tillegg, eller om TV'n har innebygget MPEG4 dekoder(som jeg tviler sterkt på).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke med innebygget dekoder for MPEG4 vel?

Nå kjenner ikke jeg denne TV modellen, men ulempen med de første TV'ene med innebygget MPEG-4 dekoder var at de støttet bilde men ikke lyden.

 

Flere av TV'ene som var på markedet for ca 6 mnd siden, og som hadde innebygget dekoder for både MPEG2 og MPEG4, fungerte utmerket i andre land som Sverige, UK og Danmark. Men i Norge kunne de ikke brukes. Noen viste bilde for NRK, men ikke lyd. I Norge så brukes ikke "den gamle MPEG" lydstandarden men AAC spesifikasjonen (som faktisk er en del av MPEG4-10). Teknisk ? Ja, men det er faktisk slik.

 

Det betyr at nye TV'en som skal kunne brukes på Riks-TV både må støtte MPEG4 for bilde og AAC for lyd. Og det gjorde ikke de første. Personlig tror jeg dette kommer til å bli like mainstream som de gamle MPEG2 TV-ene. Særlig siden det er denne standarden som vil bli benyttet i EU for HD sendinger. Det er vedtatt i både Sverige, UK og Danmark.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Uten 12V er det jo ikke noe moro.... Ikke bra å kjøre aggregat hele natten... Jeg kan godt droppe integrert DVD hvis det er det det står på, selv om det selvsagt er ønskelig.

 

Jeg bruker inverter med sinus.. Funker bra. Har forskjellige størrelser. Jeg valgt en som kan belastes på 300w kontinuerlig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Snakket akkurat med verdens hyggeligste kar på Elkjøp. Han opplyse at de ennå ikke har 19" med DVD, 12/220V og RiksTV, MEN han fant denne:

 

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP....oductTabcontent

 

Den har MPEG4, 12V/220V, og DVD. Den er ikke godkjent av RiksTV, men han mente den ville fungere. Den ser dog litt jalla ut? Bildet viser dessuten en 4:3 formats TV, men databladet sier 16:9. Noen som forstår noe mer av dette enn meg?

 

God Påske til alle forresten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...