Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Sagem-boks kjøpt i nettbutikk?

30 dagers angrefrist?

Returnere?

Kjøpe Grundig-boks?

 

Lars H. :rolleyes:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt dette kortet, får inn masse kanaler når jeg scanner. Men ingen bilder, har prøvd med nyeste driver etc.

 

Hva gjør jeg feil?

 

 

Liknende problem her med samme utstyr: vi får tilsynelatende (?) god dekning men ellers får vi ikke inn noe som helst. Stikket ble sist uke sendt tilbake til Komplett og pengene skal refunderes.

 

Noen alternativer til å få inn NRK-kanalene med en USB-sak? Enn så lenge klarer jeg meg overraskende bra med web-TV.

 

Heisann !

 

Eg fekk eit kort av Framtia, vel og merke eit anna fabrikat ( pinnacle ), men samme problemstilling. Som dataingeniør tok eg utfordringa med å finne ut kva som var galt med det. Decoding av digitale bakkenettet ( H.264 ) er rimeleg ressurskrevande, så det eg fann ut var at prosessoren i PC'ane denne USB-stikken var prøvd i rett og slett var for svak. Har du sjekka at du oppfyller det som på god nynorsk heiter "hardware requirements" ? Sjekk om du kan køyre diagnostikk frå programvaren, det var det som gav meg svaret om at prosessoren var for svak...

 

--

halo

Link to post
Share on other sites

Godt poeng:

Systemkrav

* PC med 3.2 GHz Intel® eller ekvivalent.

* Microsoft Windows Vista (32 & 64bit) eller XP (Endast 32bit) med Service Pack 2.

* Grafikkort med 64 MB minne (minimum).

* Ljudkort eller integrerat ljudkort.

* USB 2.0 port (fungerar ej med USB 1.1)

* CD-läsare för installation av mjukvara.

 

3.2.GHz har jeg nok ikke, resten skulle være greit. Tilbake til start:

 

noen som kjenner alternativer som lar seg koble til USB-porten og som fungerer med en IBM T42 1.7GHz?

 

(Før noen kommer med forslaget: Nei, jeg kjøper ingen boks som kobles til en TV - har kastet ut masse bokser, kabler, fjernkontroller, manualer m m fra stua. Begynner ikke forfra igjen. Jeg kjøper bare bokser som kobles til USB-porter)

Link to post
Share on other sites

hakke plass i skapet til Grundig boks....

Jeg har har skapplass til Grundig boksen og har bestilt en som er på vei hjem i posten. Lurer bare på om noen vet hvordan fjernkontrollen virker. Må det være fri sikt eller er det mulig å få kontakt med bortstua boks?

Link to post
Share on other sites

Jeg har har skapplass til Grundig boksen og har bestilt en som er på vei hjem i posten. Lurer bare på om noen vet hvordan fjernkontrollen virker. Må det være fri sikt eller er det mulig å få kontakt med bortstua boks?

Jeg har Grundig-dekoderen liggende i skjul bak TVen, og må holde fjernkontrollen nesten helt bor til TVen, pekende ned under den for å få respons fra dekoderen.

- så jeg tviler på at du får kontakt med den dersom den ligger innestengt i et skap.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan på det sterkeste anbefale Terratec.

Men obs, - også denne krever sitt av PC'n: 2GHz prosessor og 1GB RAM.

 

Ups, der var vi ute med svar på samme minuttet. Men den duppeditten var jo utrolig billig da, 419kr. Men er det sikkert at det er norske digitale sendinger den tar inn og ikke kun analoge? Komplett sier ingenting om det.

 

Lars H.

(pt. Bøfjorden Nordmøre9

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og samtidig montere en AV/PÅ bryter? Den trekker nemlig nesten like mye strøm i stand-by som i drift. Det gjorde jeg på Shark MPEG2 dekoderen jeg brukte i Sverige de to forrige årene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men obs, - også denne krever sitt av PC'n: 2GHz prosessor og 1GB RAM.

 

Ups, der var vi ute med svar på samme minuttet. Men den duppeditten var jo utrolig billig da, 490kr. Men er det sikkert at det er norske digitale sendinger den tar inn og ikke kun analoge? Komplett sier ingenting om det.

Jeg garanterer at denne tar inn norske digitale kanaler, også kjent som RIKS-TV.

 

Den mottar signaler fra alle kanalene, og programguiden virker, men på alle kanalene er det bare "this channel is scambled" som står. Unntatt er Nrk (1,2,3,super,tegnspråk og radiokanalene). Disse kommer strøkent inn.

 

Den tar forøvrig IKKE inn analoge signaler.

 

Følger til og med fjernkontroll!

 

Min pc som den virker helt fint på er en "Intel Core Duo 1,8Ghz".

Link to post
Share on other sites

Fint, da er det avklart. Hadde vært artig å bestilt en slik selv om jeg har Grundig-boks til TV'n. Men laptop'n min ligger nok i grenseland mhp. ytelse, Intel Celeron 1,6GHz prosessor og 448MB RAM.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har pratet med Sagem og de sier at det er et filter aktivert i boksen som må tas bort. To muligheter for å gjøre det:

1. Trykke på grønne knappen på fjernkontrollen mange ganger mens boksen søker kanaler.

2. Resette bokse - dvs meny->mottakerinnstillinger -> gjenopprette fabrikkoppsett. Da vil boksen finne mpeg2 nettet. Eller mpeg4 nettet når vi kommer tilbake til Norge

 

Skal teste dette neste gang vi er i Sverige

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Til dere som ser Digital-TV fra senderne i Østfold, står det følgende å lese hos http://ntv.no:

 

Bedre mottaksforhold i det digitale bakkenettet

 

2.juli foretas frekvensbytte på sendere i Østfold. Det vil gi bedre mottaksforhold for bakkenettet i Østfold, og langs kysten i Vestfold.

 

Det har vist seg at TV -signaler fra svenske TV-sendere under enkelte forhold forstyrrer mottaksforholdene i det norske digitale bakkenettet i Østfold og langs kysten i Vestfold.

For å bedre mottaksforholdene for brukerne av det digitale bakkenettet, byttes frekvens for noen TV-kanaler på sendere i Østfold. Det brukes tre frekvenskanaler, den ene av disse byttes nå ut på følgende sendere: Haldensenderen (Høyås), Ørje Fort og Viktjernåsen. Dette vil skje 2.juli, og arbeidet vil pågå mellom klokka 9 og 18.

 

I dette tidsrommet vil alle NRK-kanalene være borte. Det kan også påvirke andre kanaler, men da i et kortere tidsrom. Klokka 18 skal imidlertid alt være på plass igjen. Alle som bruker det digitale bakkenettet må da gjøre et nytt kanalsøk på dekoderen, dersom de ikke får inn NRK.

 

NRK bruker mux1 som nå sender på k38. Vet ikke hva den nye kanalen blir, men har sendt forespørsel både til NTV og Norkring om det.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal teste dette neste gang vi er i Sverige

Nå har vi testet ut og nå har vi TV i Sverige også. Det som skulle til var noen trykk på den grønne knappen på fjernkontrollen mens boksen gjennomførte kanalsøket - da fjernet den filteret som begrenset søket til mpeg4 format. Dekningen er også bra - så i morges fikk vi med oss God Morgon Sveriges værmedling som viste regn over hele Bohuslän. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut. De digitale sendingene er forøvrig strålende. Har aldri vært i nærheten av å ha så gode bilder analogt. Hadde programmene vært bedre og ville vi kanskje sett på annet enn Dagsrevyen nå og da....... :lol:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt dette kortet, får inn masse kanaler når jeg scanner. Men ingen bilder, har prøvd med nyeste driver etc.

 

Hva gjør jeg feil?

 

 

Liknende problem her med samme utstyr: vi får tilsynelatende (?) god dekning men ellers får vi ikke inn noe som helst. Stikket ble sist uke sendt tilbake til Komplett og pengene skal refunderes.

 

Noen alternativer til å få inn NRK-kanalene med en USB-sak? Enn så lenge klarer jeg meg overraskende bra med web-TV.

 

 

Heisann !

 

Eg fekk eit kort av Framtia, vel og merke eit anna fabrikat ( pinnacle ), men samme problemstilling. Som dataingeniør tok eg utfordringa med å finne ut kva som var galt med det. Decoding av digitale bakkenettet ( H.264 ) er rimeleg ressurskrevande, så det eg fann ut var at prosessoren i PC'ane denne USB-stikken var prøvd i rett og slett var for svak. Har du sjekka at du oppfyller det som på god nynorsk heiter "hardware requirements" ? Sjekk om du kan køyre diagnostikk frå programvaren, det var det som gav meg svaret om at prosessoren var for svak...

 

--

halo

 

Jeg har bestilt ny lap-top med stor prosessor og skjermkort nå. Skal komme med tilbakemelding om det hjelper på signalene på usb dekoderen fra Pinnacle (så snart pc'en er kommet med posten)

 

HB

Link to post
Share on other sites

Ja vi får inn når vi ligger i Moss. Antenna er en Glomex med antenneforsterker. Den står på toppen av targaen - ca 4,5 moh. Antenna heter TV 36DB POWER BOAT

 

Men kanalene vi får inn er jo kjedelige. Her i Sveirge har vi SVT1 og SVT2. Og vi gikk glipp av Wimbledon finalen. Lurer på om det ikke blir et kort snart. Noen som vet hvordan det kan kjøpes i Sverige?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...