Jump to content

Batterier med for mye vann


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har to 125 Ah batterier jeg har tatt med hjem for lading. Er usikker på tilstanden til dem - har hatt dem tilbkoblet til en liten C-tek lader en stund. Den sier at batteriene er fulle.

 

Forsøkte i dag å mple syrevekta - men fikk ikke noe respons - dvs flotøren rørte seg ikke. Fant da ut at det var altfor mye vann på cellene - ca 2 cm over blyplatene i alle cellene. Jeg er den skyldige - har ikke helt tenkt på hva jeg har gjort når jeg har fylt på vann :blush:

 

Batteriene skal vel gi 12,8V som hvilespenning når de er fulle og ikke belastes?

Har det noen betydning at det har vært for mye vann på? Jeg har sugd ut alt overflødig nå - så nå er vannstanden ca 5 mm over platene på alle celler

På toppen av det ene batteriet har plasten sprukket litt - skyldes nok uforsiktig håndtering av meg. Er det noe problem å bare tette dette med epoxy e.l?

For å lade batteriene nå har jeg koblet til en 50Ah lader som bør kunne lade disse batteriene fulle på noen timer. Tenkte at den kanskje ville røske litt opp

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes det hørtes mere riktig ut med 2cm over enn 5mm over cellene jeg da, men du har vel maks og min merker på. Det du fyller på, er jo vann, men det du tapper ut, vil jo være syre. Vet ikke hvor mye det har å si, men det blir vel mindre syre igjenn i batteriet da.

Vanskelig å vite hvor alvorlig skaden er med sprekken du nevner, men generelt, ville ikke jeg ha sprukket batteri i båten, uten at jeg vet om det kan repareres.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

At syre måleren ikke løftet seg, er ikke bra fikk du nok vann inn i måleren?l

Mål syrevekten på alle sellene, de burde være tilnermet like.

 

At du hadde 20mm vann over sellene var ikke så ille.

Det tar bare litt lengere tid å lade opp.

 

5 mm er for lite, normal "vannstand" er 10mm++.

 

Måler du over 12V skal syre måleren løfte seg.

 

Bateriene kan være helt flate. Defekt lader.

 

Med 50amp lader bør du lade begge bateriene samtidig, sjekk at det koker "bobler i alle sellene.

Ha god lufting og ungå gnist ved batteriene,bruk vernebriller.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

2 cm over platene høres ikke så ille ut men hvis du måler syrevekten rett etter du har fylt vann ligger vannet på toppen og gir feilmåling. Etter en tid med lading har gjerne vannet og syren blandet seg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det står på syrevektmåleren at vannet skal være 5 mm over platene. Samme sa de i butikken der jeg kjøpte laderen

 

På 50 Ah laderen jeg koblet til er det to lamper. En grønn power og en oransj som heter equalizer.

 

Jeg hadde et litet uhell da batteriene står hver sin vei - og feilkoblet på det ene batteriet. Ble litt kuler og krutt av det - dvs gnister :eek: Det var da denne equalizer lampen begynte å lyse. Lurer på om jeg drepte batteriet da jeg gjorde det. Og det kom røk ut av laderen og vifte gikk :nonod:

 

Da jeg byttet til det andre batteriet lyste bare power lampen - men jeg målte bare 12.8V ladestrøm. Lurer på om jeg har drept laderen også.

 

På det ene batteriet målet jeg nå 13.2 volt - det andre 12,8Volt. Det som jeg måler 13,2 V på er ladet i 2-3 timer med 50Ah laderen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg har drept laderen også.
Det er vel mest sannsynlig at du bare har drept laderen. Batteriene tåler nok en slik trøkk som å sette laderen på en kort tid med feil polaritet :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to 125 Ah batterier jeg har tatt med hjem for lading. Er usikker på tilstanden til dem - har hatt dem tilbkoblet til en liten C-tek lader en stund. Den sier at batteriene er fulle.

 

Forsøkte i dag å mple syrevekta - men fikk ikke noe respons - dvs flotøren rørte seg ikke. Fant da ut at det var altfor mye vann på cellene - ca 2 cm over blyplatene i alle cellene. Jeg er den skyldige - har ikke helt tenkt på hva jeg har gjort når jeg har fylt på vann :blush:

 

Batteriene skal vel gi 12,8V som hvilespenning når de er fulle og ikke belastes?

Har det noen betydning at det har vært for mye vann på? Jeg har sugd ut alt overflødig nå - så nå er vannstanden ca 5 mm over platene på alle celler

På toppen av det ene batteriet har plasten sprukket litt - skyldes nok uforsiktig håndtering av meg. Er det noe problem å bare tette dette med epoxy e.l?

For å lade batteriene nå har jeg koblet til en 50Ah lader som bør kunne lade disse batteriene fulle på noen timer. Tenkte at den kanskje ville røske litt opp

 

 

Korrekt væskenivå er 10 -15 mm over platene. det skal ikke etterfylles syre på batterier da det kun er vannet som fordamper.

Om du mener å ha fylt formye vann er det ikke smart å suge ut pga. da blir noe av syra med ut. La det heller dampe ut på sikt.

Et full-ladet batteri skal ha en syrevekt på 1,28 - 1,30 men det er ikke noe vits å måle syrevekten rett etter lading,vent en times tid og mål da.

Er væsken på batteriet grumsete og grå er det sulfatert,da er det ikke noe vits å lade på det.

Er syrevekten ulik på cellene er også batteriet defekt da det ikke tar til seg lading likt på alle celler.

Mål syrevekten,da får du en tilstand på batteriet og lad eller vedlikehold ut i fra det.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Rart det her for det står i bruksanvisningen at det er "pole error protection" på laderen. Hvorfor skulle den da brenne opp av at jeg gjør den feilen?

 

Ern fra BILTEMA?

 

BILTEMA har foresten en slik batteritester til en rimelig penge, den fungerer fint også. Solid og holder sikkert i mange år.

 

Høres ut som om laderen din har fått seg en karamell gitt :crazy:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

"Bedre for mye enn for lite vann & at laderen er skadet" hadde vi allerede.

 

Jeg må bare minne om sprekken på batteriet du nevner.

Bruk dette batteriet gjerne videre for starthjelp hjemme, eller annet, men ikke på båt.

Der finnes det mange mekaniske belastninger som kan føre til videre sprekk.

Og selv om kanskje batteriene dine er kassemontert blir det ikke mye morro å rense hele greien etterhvert

når den en gang gikk helt i stykker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vannet har jeg allerede sugd ut - så får vi se.

 

Batteriene brukes ikke å båten - så jeg tenker at jeg limer sprekken og ser hvordan det går. Bruker noe 2 komponent Epoxy.

 

Laderen får jeg byttet - den skulle vært beskyttet mot den kortslutningen jeg gjorde - så det var et eller annet feil med den.

 

Begge batteriene lar seg lade til 12,8V hvilespenning, og de holder ganske lenge ved belastning (det er forbruksbatterier). Kan jeg da anta at batteriene er i gpd stand? Er det noen annen måte jeg kan sjekke om batteriene er OK på enn å ha en slik "batterisjekker" som man bruker på bilverksteder? Går det an å kjøpe en slik sak?

 

Kan denne fra Clahs Olson fungere?

327512_X_2007-06-26_084651_541.jpg

for vanlige batterier (1,5 V/9 V/12 V/15 V/22,5 V), Lithium (3 V/6 V), Knappceller (1,5 V). Ni ulike måleområder. Innebygd belastningsmotstand. Størr. 130x90x44 mm.

Artikkelnummer 32-7512

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En slik "batteritester" er ikke mye annet enn et voltmeter med innebyggt "forbruker".

Man kan likegodt bruke en vanlig voltmeter mens man slå på en rekke forbrukere som trekker noen Watt.

Holdes spenningen tilnærmende konstant mens forbrukere er slått på, da er batteriet antakeligvis i.o.

Faller spenningen derimot rask, da er batteriet antakeligvis ikke i.o.

 

Dette innlegget ha spart deg kr. 499,- og er helt gratis.

Er ikke det fint?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk :-) Problemet er å koble til forbrukerne som drar noenlunde konstant. er ca 35 mil til hjemmehavna til batterien :wink:

Erfaringen vår er at batteriene holder noen dager med normalt forbruk - så blir de tomme. Det tyder på at de er OK. Det som bekymrer meg er at jeg ikke får noen syrevekt på batteriene. Men hadde det ikke vært syre hadde jeg vel heller ikke klart å lade de til 12,8V hvilespenning?

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest hele tråden.

Men hvis du ikke fikk målt noe syrevekt på ingen av cellene, men at du kan måle spenning,

da ville jeg først prøve en annen syremåler.

 

....du fikk vel ikke solgt en glycolmåler? :rolleyes:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...