Jump to content

Batterier med for mye vann


Bitteliten

Recommended Posts

(om du bryter denne loven er jeg rimelig sikker på at du får Nobel-prisen i fysikk :flag: )

... og mye annet for komplett omdannelse av hele den tekniske verden.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det står at den har to ladermoduser:

Bulk charging og float charging.Noen som kan forklare hva som er hva?

Den ble vel glemt å svare på.

"Bulk charging" er hovedladingen av batteriet.

"Float" eller også "Float mode" er vedlikeholdslading, der laderen skal skifte ned på en lavere spenning (ca. 13,2 til 13,7V).

 

Liten tipps atter en gang til, spesiellt ang fastinnstillte ladere:

Dobbelsjekk om laderens maksimalt utgangsspenning er ikke større enn det som batteriet takler.

Dette skal måles mens ladeprosessen, stol ikke bare på det hva som kan leses på laderen.

 

Eksempel: Hvis laderen "skal" gir maks. 14,3V da skal den ikke lades med mer enn det hvis ikke laderen er temperaturkompensert.

Temperaturkompensert betyr at laderen har ekstra temperatursensor til batteriet, altså at den ikke bare måler "på luften".

 

Dette er viktig for de fleste lokkete bly-syre batterier, Gel og mange AGM, slik at batteriene ikke koker i hel.

 

Jeg vet at jeg maser, men dere vet at jeg tar dette alvorlig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i godteributikken i dag (Clas Ohlson). Kom ut igjen med mye mer enn jeg egentlig hadde tenkt - og jeg var vel der en drøy time. Resten av familien gikk en tur i klesbutikker :lol:

 

Kjøpte det multimeteret til 219 kroner. Det virker fint det. Håper det holder lenge :yesnod:

 

Takk for forklaringen av bulk og float lading. Er det slik at når laderen går fra bulk til float så er batteriet fulladet?

Link to post
Share on other sites

Har lest igjennom tråden her nå.. men er litt i tvil om det jeg har gjort har noe for seg.

Jeg fikk 2 stk 110amp batterier, disse har jeg for 2-3 måneder siden ladet opp og latt stå i garasjen.

Når jeg målte syren på dem i dag så var noen av "rommene" nede på rødt, mens resten lå på hvitt.

De lå en cm under "min" merket, og tenkte at siden de ikke har vært brukt på en stund kunne jeg friske dem opp med litt ny syre, så jeg var innom biltema og fikk kjøpt ei flaske med syre som jeg fordelte rundt i rommene på begge batteriene og fylte opp med batterivann slik at det står på max.. Satte begge batteriene til lading på hver sin lader.

Så i morgen tenkte jeg å måle syrevekta igjen..

 

Har det vært noe fordel eller ulempe for batteriene dette tro?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

dumt spm , men hvor blir det av strømmen i et batteri som selvutlader?? forsbvinner den opp i luften som molekyler ,eller går den ut som varme ?

Som sagt, ingen spørsmål er for dumme, det er bare de dumme som ikke spør :flag:

Iflg. de fysiske lover kan energi bare overføres på to måter.

Den ene er bevegelse og den andre er varme. Siden batteriet (stor sett) står i ro må vi anta at det er varme som genereres. Siden selvutladingen går sakte så vil også varmen den avgir være liten. Om du belaster et batteri hardere så vil det avgi mer varme. Når jeg har fysikk med elevene mine så bruker vi å sette et digitaltermometer på et vanlig 4,5 volts batteri. Deretter utsetter vi det for hard belastning mens vi observerer temperaturen.

Et morsomt lite eksperiment å gjøre. Det er det samme prinsippet som man bruker i et sveiseaparat (likeretter). Siden denne beveger et langt større antall elektroner vil også varmeutviklingen være større. Denne varmen er så sterk at den smelter metaller.

Link to post
Share on other sites

Har det vært noe fordel eller ulempe for batteriene dette tro?

 

Batterier skal ikke etterfylles med syre. Det er vannet som fordamper (syren blir igjen)og det skal kun etterfylles med destilert vann.

Det er kun nye batterier som skal påfylles syre.

 

Er litt usikker på om man skal fylle syre når det har lekket ut elektrolytt. Men det finnes sikkert noen her som kan mye om batterier.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Batteriene har stått til lading siden i går, og når jeg var i garasjen i stad tok jeg en sjekk av syra.

Den varierte bittelitt mellom 1250 og 1260 på de forskjellige rommene.

 

Neste spørsmål.. Nå har jeg fått toppet batteriene, men for å holde dem toppet så tenkte jeg å koble sammen pluss og pluss og minus og minus og sette på vedlikeholdsladeren fra biltema på slik at den vedlikeholder begge batteriene.

Fungerer det eller?

 

Den laderen er slik at den skal koble ut når batteriene er toppladet og går over på vedlikeholdslading.

Så lenge det er vann på cellene så skader det vel ikke at denne står på en 2-3 timers tid hver helg frem til de skal settes inn i båten.. eller? :confused:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...