Jump to content

Batterier med for mye vann


Bitteliten

Recommended Posts

Nå har jeg fått meg ny 50Ah lader og batteritester.

 

Batteritesteren fra Biltema. Lot den belaste batteriene i 10 sekunder. Spenningen falt fra 12,7V til 12,2-12,3V på batterien. Det er normalt.

Det stod i bruksanvisningen at batteriene skulle være mist 16 grader varme. Jeg tok sjangsen på å måle de i garasjen der de har stått. Er det noe problem?

 

10 minutter etter at jeg hadde plaget batteriene med batteritesteren var spenningen på 12,7V igjen. Er det normalt?

 

50Ah batteriladeren som jeg fikk ny fungerer litt annerledes enn den som gikk i stykker - her går vifta hele tiden og diodene lyser på en litt annen måte. Er ganske sikker på at den første var ødelagt da jeg fikk den.

 

Når de er fulladet med 50Ah laderen skal jeg la de hvile en stund før jeg måler syrevekta igjen.Hvor lenge bør batterien hvile?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stod i bruksanvisningen at batteriene skulle være mist 16 grader varme. Jeg tok sjangsen på å måle de i garasjen der de har stått. Er det noe problem?
Ved lavere temperatur vil du måle dårligere batterier enn de i virkeligheten er fordi kalde batterier midlertidig mister noe av kapasiteten sin.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått meg ny 50Ah lader og batteritester.

 

Batteritesteren fra Biltema. Lot den belaste batteriene i 10 sekunder. Spenningen falt fra 12,7V til 12,2-12,3V på batterien.

Om spenningen stiger umiddelbart er belastningstesten ok. Om spenningen forblir lav er det en av to ting: enten for dårlig ladet eller at batteriet er svekket. Om måleren under testen synker ned på det røde feltet (forutsatt at batteriet var full ladet) for så å stige straks etter testen, skal du bare levere det på nærmeste mottak.

Når du kjører testen skal spenningen synke litt, Du belaster tross alt batteriet ganske hardt.

Link to post
Share on other sites

Batterien tålte testen ganske så godt. Spenned sank gradvis i løpet av de 10 sekundene jeg belastet de - og var hele tiden i det grønne området

 

Mulitmeteret fra Bilextra som kostet 98 kroner viste ca 4 V ladespenning nå - så det er gått i stykker. Som forventet om man leser tråden om mulitimeter for dummies.

 

Har tenkt meg en tur på Clas Ohlson i morgen. Har de OK multimeter? Ser at de har to varianter som koster 298 og 498. Vet ikke hva som er forskjellen på de. Jeg vil ha noe som her bra og holdbart :yesnod: Noen råd om hva jeg bør velge?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte 20 stk multimeter til skolen jeg jobber på. Vi kjøpte Den som heter 36-1743 til 219,-. Disse har fungert helt greit og de er rimelig nøyaktig (testet mot mitt private Fluke). Disse multimetrene brukes av elever og de får kjørt seg litt. Dette multimetret har de funksjoner en "glad strømamatør" trenger.

BS1801. Digitalt 3 ½ sifret stort display. Automatisk avstengning. Leveres med testpinner og 9 V batteri type 6F22. Størr. 148x78x35 mm.

Måleområde, Presisjon (% av avlest verdi)

DCV 0-600 V ±0,8%

ACV 0-600 V ±1,5%

DCA 0-20 mA ±1,0%

20-200 mA ±1,2%

200 mA-10 A ±2,0%

Ohm 0-200 kohm ±1,0%

200 kohm-20 Mohm ±1,2%

+ at de har pipe tone og "hold" funksjon. Dette er veldig greit når det er trangt om plassen der du skal måle.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ac/dc Tøft rockeband....

Litt seriøst: Ac er vekselspenning og DC er likespenning. Når du måler et batteri så setter du Måleinstrumentet på DC (likespenning) Rød ledning på pluss og sort ledning på minus. På båt og biler så er el. nettet (nesten uten unntak) likespenning. På dette instrumentet har du flere grensevalg, når du måler 12volt setter du grensevalget på 20 DCV.

Om du kobler minus og pluss motsatt så vises sifrene i displayet med minus tegn foran (ingen fare for at det smeller)

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk :yesnod:

så hva bruker man AC til da?

 

På multimeteret er det flere plasser å sette ledningene - hva er de til for?

 

Kan jeg måle hvor mange Ah som laderen putter inn i batteriet (er det strøm - og det andre spenning?)

Her er det til 498:

DCV 0-600V ±0,8%

ACV 0-600V ±1,5%

DCA 0-4 mA ±1,0% (hva er DCA)?

DCA 0-400 mA ±1,2%

DCA 0-10 A ±1,5%

ACA 0-4 mA ±1,2%

ACA 0-400 mA ±1,5%

ACA 0-10 A ±2,5%

OHM 0-4 Mohm ±1,0%

OHM 0-40 Mohm ±2,0%

Kapasitans 0-200 uF ± 4%

Frekvens 0-10 MHz ±1,5%

Duty Cykle 20-80% ±3,5%

 

Og hva er hold funksjonen?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ac bruker du hovedsaklig når du måler strømmen i hus (husk å sette grenseverdien på en verdi som er høyere enn 240ACV). Det er ledningsuttak for ampere også, men dette trenger du ikke til de målinger du skal gjøre. Du skal koble sort ledning til den pluggen som heter COM og den røde til V (Vpluss Omega tegnet) IKKE KOBLE I DET HULLET HVOR DET STÅR A. Vi kan komme tilbake Med instruksjoner om hvordan du kan måle om du har noe som tyv-tapper batteriet ditt. Da skal du bruke A funksjonen.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten

 

Jeg har 5 batterier som skulle vært sjekket på Hvaler. Kan ikke du sjekke dette. Du trenger litt trening med multiistrumentet. :lol:

Kom en tur innom da vel :yesnod:

 

Her er laderkjempen min

 

Det står at den har to ladermoduser:

Bulk charging og float charging.Noen som kan forklare hva som er hva?

 

 

front_lader.jpg

Hva betyr Equalizer her? Regner med at det ikke er en lydkontrollfunksjon :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låner tråden et lite øyeblikk

 

I båten har jeg 4 batterier stående på rekke og rad. Pent og pyntelig med en "skinne" over hver av polene. Jeg har ettfylt med vann i de som er tilgjengelige. Men under skinnene har jeg ikke gjordt det. Hvis jeg fjerner skinnene, er det noen "memories" som må settes må nytt utenom radieon.

Tenker da på elektronikken. For da blir det jo helt strømløst.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

De øvrige funksjonene har du stort sett ikke bruk for. De er til måling av frekvens og måling av kondensatorer. Hold funksjonen er slik at høyeste verdi du målte blir stående i displayet (til du slår av knappen). Denne er veldig kjekk når du skal måle noe og du ikke kan avlese instrumentet samtidig.

DCV 600 betyr at du kan måle likespenning opp til 600 volt med en feilmargin på pluss/minus 0,8% Dette er mer enn godt nok i de fleste tilfeller. Om du har tenkt å begynne som radio og tv reparatør må du ha et litt bedre instrument.

 

Når det står Feks. ACA så betyr det at du kan måle Ampere i vekselspenningsnett (Overlat det til en elektriker)

På samme måte betyr DCA at du kan måle Ampere i likespenningskretser.

 

Det du trenger er DCV (direct current volt) eller likespenning. Ohm funksjonen er også kjekk da den sender en strøm inn i en krets, du trenger altså ikke ha noe tilkoblet for å finne feil i en krets.

 

Beklager om jeg uttrykker meg noe uklart, Det er litt seint på kvelden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Låner tråden et lite øyeblikk

 

Men under skinnene har jeg ikke gjordt det. Hvis jeg fjerner skinnene, er det noen "memories" som må settes må nytt utenom radieon.

Det kan være et lite triks å koble en ledning (Med krokodilleklemmer) mellom polene før du fjerner skinna. På den måten holder du forbindelsen selv om du fjerner lederen (OBS ikke ha noe belastning på anlegget)

Link to post
Share on other sites

Dette blir litt "ladere for dummies" også :smiley:

Hva betyr:

Short circuit protection - regner med at det er kortslutningsbeskyttelse - men hvordan kortslutter man? Om du kobler minus og pluss motsatt.

Reverse polarity protection - setter sort på + og rød på -? Beskyttelse mot ovenstående

Overload protection Overbelastning for hva?

Slik at den ikke overbelastes. Ingen spørsmål er for dumme, de som ikke spør er dumme :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er nok flere som hadde satt pris på, bl a undertegnede.

Om du ikke har belastning på kretsen (alt avslått) så skal det ikke være forbruk av strøm (memorie på elektronikk bruker litt).

Om du har mistanke om at du har tyv-tapping skal du koble fra (fortrinnsvis) plusspolen på batteriet. Du kobler ampere meteret mellom batteripolen og den løse plusspolen. Selvfølgelig etter at du har skrudd bryteren på instrumenet på DCA. Begynn med grensevelgeren på høyeste verdi, om du ikke får noen avlesning så setter du den lavere, og helt til du får en verdi. Denne verdien skal ideelt være null, men om du har mye elektronikk så vil du avlese en liten verdi. Nøyaktig verdi her er avhengig av hvor mye elektronikk med back-up du har. Men det er viktig å huske på at du ikke har noe påslått når du måler her. Om du skal måle Ampere under forbruk må du bruke shunt eller et instrument som heter tangampere meter. Hos Claes 36-1203 :flag:

 

Som tidligere nevnt litt seint på kvelden

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Baatsmann - kom gjerne innom. Nevnte det for kona og hun sa at da må du ta med den lille sorte/grå rakkern også :yesnod:

 

btw: var ute og tappet det ene batteriet en 3-4 ganger med batteritesteren for å se hvordan laderen reagerte. Fant ut at jeg kan bruke voltmeteret på den til å se ladespenningen inn på batteriet :yesnod:

Lurer på hva som er inni den batteritesteren. Det ryker litt av den om jeg kjører den i 10-15 sekunder gjentatte ganger. Det blir mindre og mindre så den brenner seg kanskje ren..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Baatsmann - kom gjerne innom. Nevnte det for kona og hun sa at da må du ta med den lille sorte/grå rakkern også :yesnod:

 

btw: var ute og tappet det ene batteriet en 3-4 ganger med batteritesteren for å se hvordan laderen reagerte. Fant ut at jeg kan bruke voltmeteret på den til å se ladespenningen inn på batteriet :yesnod:

 

Kompis ligger i kurven sin på gulvet. Totalt sluknet. Lille ADHD har hatt litt trening sammen med hunden til kompis. En voksen hund som sier i fra pent, men bestemt. Det gjør nemlig ikke Golden hunden til Svoger så kompis prøver å sjefe litt. Men leser tegnene bra. Snart første utstilling.

 

Tilbake til ivitten, jeg gir beskjed litt god tid i forveien, enten passer det eller ei. Så kan vi se.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Lurer på hva som er inni den batteritesteren. Det ryker litt av den om jeg kjører den i 10-15 sekunder gjentatte ganger. Det blir mindre og mindre så den brenner seg kanskje ren..

Det skal ryke av den. Inni er det en motstandstråd, ganske lik den du finner i panelovner etc. Den omdanner motstanden til varme. Jfr 1.energilov: Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, den kan bare omdannes til annen form (i dette tilfelle varme)

(om du bryter denne loven er jeg rimelig sikker på at du får Nobel-prisen i fysikk :flag: )

 

den vil slutte å ryke ettersom den brenner seg ren, men varme skal den avgi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...