Jump to content

Batterier med for mye vann


Bitteliten

Recommended Posts

120Ah er ikke en absolutt grense, 120 eller 125Ah spiller ingen rolle. Om batteriene er større så ødelegges ikke instrumentet. Derimot vil jeg tro at belastningen kan bli for liten til å gi et godt måleresultat. Med vesentlig større batteri (eller hel sammenkoblet batteribank) vil du bli lurt så batteriet ser friskere ut enn det er.

 

Du ser på to ting når det testes. Hvor mye spenningen synker under belastning og hvor fort spenningen stiger igjen etter avsluttet belastning.

 

Har en sånn liggende og måtte teste. Den belaster batteriet med 45A.

Ikke det instrumentet jeg bruker mest, men kjekt å av og til.

 

220V lyspære vil ikke belaste nok. 500W/220V lyskaster vil belaste med ca. 0,1A på 12V.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke mine 220V lyspærer til å lyse når jeg koblet de til - er det rett ?
Helt rett det. En 220V lyspære må nok ha rundt 100V før den begynner å gløde...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du mener vel å måle batteri-spenningen over tid?

 

Vel, også via an 230V-lyspære går strøm i så fall, men det er for lite belastning uansett.

Og hvorfor 230V som ikke lyser i så fall?

Hvis du bruker en 12V-pære med bestemmt Watt-tall da kan du skrive deg en graph med spenning og tid.

Men uansett får du ikke noe reellt belastningstest ut av det.

For det trengs det enten rikelig Amperebelastning, eller en måler som er beregnet for slike test.

Bortsett av det måler man dårlig hvis man ønsker å sjekke kappasiteten med det.

Da ville det være bedre med en test via en kompensert Ah-måler i tillegg.

 

Hvorfor tar du ikke batteriet under armen for å la sjekke den på verksted?

Dette gjør dette folk sikkert for småpenge og det tar bare et minutt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tar du ikke batteriet under armen for å la sjekke den på verksted?

Dette gjør dette folk sikkert for småpenge og det tar bare et minutt.

Fordi jeg synes det er morro å finne ut av det selv :yesnod:

 

har nå limt det batteriet som har sprekt. Det har sprekt rundt lokket på 2 av cellene. Det er en ren transportskade. Har limt med expoxy hurtiglim - lurer litt på hva som skjerom det renner lim ned i i syra :rolleyes: Får ta på meg vernebrillene og ta en kikk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på at det betyr noe om du skulle få en dråpe lim i syra og blir det tett og limen holder så er batteriet som nytt (nesten i alle fall).

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

paralellkoble noen 55w billyspærer?

... mh, hvis han må kjøpe lyspærer da er det ikke langt bort i fra prisen av "testduppedingsen" det vært snakk om.

I så fall kunne han låne den ut for en 20 stykke per bruk.

 

Har ingen idee ellers, fordi det skulle jo være likemessig forbruk.

Altså er lyspærer kanskje ikke verrest, fordi de kan brukes videre på bilen ....etter stortesten. :yesnod:

 

Men jeg liker fortsatt ikke liming av batterihus, dette er farlig.

Er den ikke tett, og syre kryper, da er det fort gjort at noen tar på det.

... visker i klær, visker i øyene, .... syre er syre. Basta. :smash:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Etter en kjørerunde til bensinstasjoner i dag - også de som ikke bare selger hamburgere og VG - endte jeg på Bilextra med batteriene mine. Der har de batterimåler. Fikk sjekket de. Ca 13 V hvilespenning - etter 5 sekunder sterk belastning var det 12.6-12,7V på batteriene. Virker som om de er OK i hvertfall.

 

Fikk meg en litt bedre syremåler også - og nå får jeg syrevekt på de - men den er ikke høy. 1,22 ca målte jeg - rart synes jeg ettersom det er bra med strøm på batteriene - eller er det noe mer jeg ikke vet?. Syra ser litt geleaktig ut også - er det rart?

 

Limingen av batterihuset har gått greit. Bortsett fra litt skeive lokk på 2 celler er det nå tett og fint med Aralditt 2 komponent 90 sekundres lim

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med at du har tappet ut litt syre (sammen med vannet) vil du ikke oppnå 1,28 i syrevekt. Du har altså litt "tynnere" blanding enn det skal være. Hvor høy syrevekt du kan oppnå, er litt usikkert, men kanskje 1,25 - 1,26 på full-ladet batteri (avhengig av hvor mye syre du tappet ut). Hvilespenningen tyder på at både du og batteriene kan leve med den tilstanden de er i. Å lime batteriet går som regel greit, men det er alltid bra å ha alle batterier ombord plassert i tette plast batterikasser, i tilfelle lekkasje. Hvis dette er blybatterier med svovelyre, skal elektrolyttblandingen være tynn som vann. Kanskje du må sjekke om det er svovelsyre (H2SO4) du har? Er det snakk om en form for gelè, skal gjerne ikke syrevekten være 1,28 heller. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar så langt :yesnod:

 

Dette er Primus fritidsbatterier (de står ikke i båten til vanlig). Det rare var at jeg ikke fikk noen syrevekt på de før heller - og da var syren helt tyntflytene og det var altfor mye vann (tappet nesten2 dl av hver celle). Nå står syra 1/2 -1 cm over platene og det tror jeg er greit.

 

Virker rart om jeg skal ha fått tynnere syre på batteriene nå fordi at jeg tappet ut noe av det. Jeg ville tro at den blir mer konsentrert nå og at jeg dermed får høyere syrevekt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat. Bitteliten idag 17:51

Virker rart om jeg skal ha fått tynnere syre på batteriene nå fordi at jeg tappet ut noe av det. Jeg ville tro at den blir mer konsentrert nå og at jeg dermed får høyere syrevekt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hadde du beholt 20mm med syrevann over sellene, ville syrevekten blitt høyere etter hvert som VANNET fordampet.

og du ville hatt topp bateri ved 10mm over sellene.

Nå må du antageli ned til 2mm over selene for å få samme syrevekt og da må du etterfylle med Destilertvann.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Å lime batteriet går som regel greit, men

 

Sorry, litt emosjonell men nå uten "Men, hvis og når":

Dette er grøv feil og farlig. Punkt.

 

Må man egentlig blir så tydelig for at man blir hørt?

Jeg synes at det hadde vært fint med litt hensyn til alle andre som ikke har nok forståelse om problemet,

ellers også til alle som bare kikker på lommeboka.

Om de "må" eller ikke.

 

En batteri koster forholdsvis nothing.

Allvorlige helseskader, som kan hendes raskere enn øyene kan lokkes, kan derimot ofte ikke repareres.

 

Altså er en slik uttale, som bygger på ingenting, enkelt sagt en klar oppfordring for å utsette seg selv

men (enda verre) også andre for stor fare.

 

Bortsett av det kan jeg garantere for at ingen forsikring kommer til å betale etter f.eks. brannskader,

hvis dette kan tilbakeføres på et batteri som kanskje gikk tørr pga. av sprekk.

Og hvis sprekkene ble reparert, da kan dette bevises.

 

Kan vi nå slutte med slike anbefalinger ... både endelig og helst før en medlem av mer enn 12000 pluss alle andre prøver seg?

Jeg ville glede meg meget, takk.

 

Mvh.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg - hva er risikoen med det limte batteriet? Dette batteriet står normalt i en hytte - lades av solcelle anlegg. Det er luftehull i skrulokkene på hver celle. det lades med max 3 A fra solcelleanlegget

 

Sprekkene var rundt de to toppene der lokkene er. Jeg har fylt i epoxy rundt begge og godt utover - og det ser veldig tett ut. Og det er ingen risiko at det skal lekke syre ut her så lenge batteriene ikke snus på hodet.

 

På Hyttebutikken.no fant jeg følgende tekst

Vær klar over at størrelsen på en batterilader ikke bør overstige 10% av batteri banken din. Har du for eksempel ett batteri på 250A bør du ikke ha en batterilader som er større enn 25A.

 

Det var de som solgte meg den defekte 50A laderen til 250 Ah batteribank! - så nå ble jeg litt i tvil gitt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten, det dreier seg ikke om enkle tilfeldigheter.

 

Risken med en batteri som er skadet er alltid det samme: Ingen kan garantere for at reparasjonen holder.

Om vi da snakker om 3 eller 30A, hytte eller båt, spiller da ingen rolle først og fremst.

Poenget er at ingen kan definere hvilken type sprekk er tålelig, eller ikke.

Heller kan ingen se forut i hvilken situasjon dette batteriet kommer.

Heller ikke du som "bare" bruker batteriet på hytta.

Med det er det ikke driftssikkert og der ligger hovedpoenget.

 

Hvis vi nå tilatter at noen uttaler "dette kan limes", da er det feil.

Slik kunne sveises, kanskje ja, men ikke uproff.

Ellers kan vi med en gang si at man kan lime drivstofftank og, "hvis"....

Gjør vi det? Nei.

Altså ... punkt.

 

Hva skjer hvis vi tilatter slike uttalelser?

Neste mannen (eller jenter/gutter som bare ønsker å leke litt) tenker seg:

"Vel, hvis han kunne det, da kan også jeg prøve "først" om det går. Batteriet kan jo kastes etterpå og".

 

Men hva hvis akkurat "han" blir skadet pga. dette ene "kanskje", selv om vi alle vet at det er 100% feil?

Jeg skal ikke har dette på "kontoen" min, og derfor sier jeg tydelig:

"Det er feil uansett, og farlig er det og." fordi det er sant.

 

Så, kjære batterireparatørfagmennene, slutt med mas fra min side. :smiley:

Nå har jeg sagt øffentlig alt jeg tenker om denne saken og da er det greit for meg uansett hvordan dette går videre.

 

Og: Unnskyld meg en gang til hvis jeg ha vært for direkte.

Det er ikke meningen å krenke noen, men meningen jeg har om slik er klart definert.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Risken med en batteri som er skadet er alltid det samme: Ingen kan garantere for at reparasjonen holder.
Det var da en nesten hysterisk respekt du har for en boks med litt bly og syre, Joerg... Jeg antar jeg er en av de få her som har fått en større del av et batterilokk (som ikke var reparert på forhånd :lol: ) godt plantet inni tannkjøttet etter det hadde gått gjennom overlippen så jeg vet litt om hva som kan skje med et blybatteri.

 

Å lime en sprekk i lokket på et blybatteri hadde jeg likevel ikke stusset på et sekund på å gjøre. Det er jo bare snakk om en trykkløs kasse som skal holde en væske på plass, lokket/toppen har ingen belastninger og skulle du være så ekstremt uheldig å få en eksplosjon er det toppen som skal gi seg. Just my 5 cents....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tja, Svein.

Å vise fram denne respekten jeg har for en klump bly med syre ha egentlig ikke vært meningen,

det gjalt virkelig bare å verne andre "lekevillige" for skade.

 

Men ellers er det riktig at jeg har meget mye respekt og.

Jeg kan fortelle ganske mye, som jeg har nevnt her på BP en gang før allerede.

Bl.a. finnes det opplevelser med nedsmelta batterier som har redusert seg på mindre enn 1/3 av opprinnelig størrelsen.

Men det verreste jeg har opplevd er batterier som smalt da jeg gikk på en kundebåt.

Om dette skal jeg fortelle.

 

Båten lå på samme havn som min egen.

Han eieren snakkte vel med folk fordi han ville gjerne på ferie, men trodde at det ha vært noe galt med batteriladingen.

Folket der hadde anbefalt meg og de visste at jeg er på vei dit likevel, hver dag på den tida.

Så komm jeg dit og han fortalte at det ha vært lite spenning på batteriene så snart han slått av laderen,

og spurte om jeg kjapt kunne sjekke om det finnes en problem fordi han hadde en problem med laderen før.

Som ble reparert, sa han.

 

Jeg hadde dårlig tid og skulle bare sjekke på spenning og vann, har åpnet batterirommet og skjønnte

at det ha vært varmere der inne enn utenfor rommet på tross at varmeren gikk.

Så kjennter jeg på batteriene og tre av ni av den (på mitten av denne benken) ha vært skikkelig varmt.

Jeg så også varmesensorer (to stykke) akkurat der på mitten, tilkoblet en amerikansk lader som hang på veggen.

Den lyste fredferdig grønn, og begge inntrykk stemmte meg meget misstroende.

 

Det man gjør da er først å slå av hovedbrytere og laderen.

Men laderen ha vært fast innstallert, uten egen bryter for å slå den av direkte, og alle brytere

ble montert på hovedfordelingen direkte ved indre styreplassen.

Så snudde jeg meg og gikk dit.

 

Jeg har ikke vært lengre bort enn to tre meter, da begynnte herrligheten.

Først et smell, deretter flere etter hverandre og med det samme bitende røyk med syre i lufta.

En rask slag på panellet fra meg og 230V-strømmen ha blitt bort, deretter et vri og hovedstrømbryteren ble slått av.

 

Inni mellom klarte han eieren å gripe brannslukkeren og gikk rett inn, stakkars han sier jeg bare.

Resultatet ble at han fikk slukket brannen, men samtidig pustete han syredamp og fikk dette selfølgelig i øyene og.

Han ble ikke skadet meget allvorlig, men hadde opphold på sykehus i nesten en uke.

 

Jeg undersøkte hele skroten etterpå.

Det som skjedde er at denne laderen ble "reparert" fire år før, men båten lå på land i hele tida og laderen ble ikke brukt.

Ved sjekk av laderen fant vi ut at den stå fast på hovedladingen og pumpte i tillegg med 21V på 12V forbruksbenken.

Feil nr. 1.

 

Voltmeteren som fantes ha vært tilkoblet feil, bare på start, men startbenken hadde en egen lader.

Den igjen leverte for lite spenning som gjorde at han eieren trodde at det ha vært forbruksbenken som ikke fikk nok lading.

Det ha vært feil nr. 2.

 

Så jobbte laderen lykkelig med alt den kunne og kokte forbruksbatteriene fint og i flere uker...

Tja, og pga. at indre batteriet ha vært bra isolert av alle andre ble det den som smalt først.

Men ikke via batteritaket, men til siden og da komm vi til feil nr. 3 fordi alle lokskruer satt bommfast inn på toppen.

Men bare på dette batteriet.

 

Han eieren kjøpte "meget gunstige" no-name batterier via en venn, 9 ganger 200Ah.

Det som vi også fant ut ble at alle luftingsboringer av dette splitternye settet batterier ha vært tett.

Feil nr. 4, en konstruksjonsfeil til.

 

Resten kunne vi bare gjette, fordi det som kunne undersøkes fantes ikke lengre. Dette ble mer eller mindre vaporisert.

Vi tror at denne laderen klarte å tømme midtstående batteriet først.

Så ble det celleslutt på dette batteriet som antakeligvis klarte å lage en fullstendig kortsluttning på hele benken,

men det med en etter en batteri.

Batteriet på mitten sprengte seg en åpning til siden.

Men hos alle andre gikk takene i stykker, som også er litt rart fordi det er vanligvis ganske stabilt akkurat der.

Vi fant også at alle minuspolene forsvant, mens plusspolene ha smelta ned på ca. halv høyde.

 

Ja, hva skal jeg si?

Man kan nå diskutere videre om sikringer som skulle monteres for å sikre benken i f.eks. tre deler,

ladere som skulle repareres riktig, at man ikke skal kjøpe no-name batterier av venner,

og at dette alt ikke har noe å gjøre med et sprukket batteri.

 

Men, så fikk jeg fortalt om en grunn for at jeg har så meget mye respekt for batterier.

Og dette ha blitt en grunn for meg at jeg ble så nøye også.

 

Men akkurat derfor sier jeg jo såååå gjerne og med fingren i lufta:

"Ikke lek med slik, det kan være alt mulige som kan går galt."

 

....og hvis noe går galt, da skjer det vanligvis riktig og rett etter "Murphys law". :wink:

 

Så, nå er det slutt for i dag.

Jeg glemmte jo nesten det viktigste : LØRDAG :cheers:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Siste nytt i batterisaken:

 

ETter observasjoner gjennom vernebriller og med lommelykt ble det observert 2 horisontale streker støpt inn i batterien - ganske høyt oppe. Så da at med bitteliten :wink: skrift stod det max og min her :blush: så nå skal jeg på bensinstasjonen og kjøpe batterivann og få fylt opp igjen :yesnod:

 

På det ene batteriet høres det en suselyd fra batteriet når laderen står på - normalt?

Link to post
Share on other sites

Takk,

Jeg setter stor pris på advarslene fra Jörg. Det er fint å vite "worst case". Det har gjort at jeg har på meg vernebriller i det minste. Har allerede et syrehull i et par ganske nye jeans :headbang:

 

Fylte på vann nå - ganske nøyaktig 1,6 liter. Omtrent like mye som jeg sugde ut for et par dager siden :rolleyes:s

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...