Jump to content

Montering av Radar


runes

Recommended Posts

ok,beklager... jeg antok at etter alle de trøttsomme Bavariadiskusjonene her inne så visste de fleste hvordan en Bavaria 42 cruiser så ut, det er jo nok av folk som klager over at de ser dem overalt.... :cool:

 

Dere finner bilder/spec av båten her: http://www.lundebaat.no/default.asp?page=b...sp&fid=1075

 

Det er alstå en famile-seilbåt som skal bli brukt til tur 4 måneder i år og forhåpentligvis enda lengre tur senere. Eneste spesielle ift radarspørsmålet er at jeg lagrer spinnakerbommen langs masta, men jeg vil tro at om jeg monterer radaren på masta så monteres den over spinnakerbommen uansett.

 

Håper noen har noen meninger.

Link to post
Share on other sites

Dette er bildet på Bav 40. Min datter måtte hjelpe de med et spinnakerfall.

 

 

Jeg har sjekket opp Radar nå i disse dager. Skal jeg ha den i masten må masten ned. Men du får kombinert mast som festes på hekken med 2 støttearmer. Fine med den er du også kan få den med kran til påhengsmotor.

 

Ett mer kostbart alt er en gyroløsning i akterstaget.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Skal montere radar i løpet av vinteren på en turbåt (Bav42cr).

 

Planlegger å kjøpe 2kW varianten til Raymarine, men er usikker på om det lønner seg å montere den i masten eller kjøpe egen radarmast som plasseres akter i båten.

Hva er best og hvorfor?

går i samme tanker jag......... :smiley:

 

har ett par kompisar på langsegling som ligger nere i Chile nu efter ha varit i Antarktis.

 

dom har sin radarantenn montert på radarmast i aktern.

 

ner jag snakket med dem om plassering så angrer dom på radarmast i aktern....den sitter för lavt för Atlantdyning

(den sitter på 3-4m höjd).........dom skulle vilja ha den i masten i stellet dvs högre

 

dom sammanfattade det så her;

 

seglar man her hjemme o plockar av masten varje vinter då er det fördel o ha den på radarmast i aktern

 

seglar man langtur (eller ikke tar ned riggen varje vinter) da er det fördel att ha den i masten......

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk Gunga Din, fornuftige argumenter.

 

Ulempen jeg ser med å ha radaren i masten er jo at den kan hekte seg i seilet + at det blir litt tyngde i masten (ref stabilitet).

 

Er det noen ulemper ift radarfunksjonen at den er høyt oppe? Blir det mer støy fordi den beveger seg mer?

 

Alt i alt går jeg nok for feste i masten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen ulemper ift radarfunksjonen at den er høyt oppe? Blir det mer støy fordi den beveger seg mer?

 

nej egentligen tror jag ikke att det.....

 

teoretiskt sett; ju högre du plasserer den, ju större blir närområdet som du ikke ser noe!

men dette 'ikke synliga' närområde kan man ju räkna ut hur stort det er ! då vet man hvor man er 'blind'

 

att radarantennen pendler säg 'en båtlängd' tror jag ikke er någon större fare, men jag har ingen

erfaring av dette

 

ser att större fritidsbåter bruker ha den i masten....runt förste salingshornen.....

 

en nackdel er ju om man ligger o krysser mye, med korte slag....men det er sällan man gör på langtur

 

det störste nackdelen med mastmontage tror jag er om man ligger nerkrängd, man ser sällan sådana

vinklings anordningar på mastmontagen så att antennen henger vågrett......det har ju dom fleste

som har den i aktern på stolpe!

 

en variant kan ju vare o hänga den i akterstaget..der har ju kommit en del fina lösningar

 

(men kombinasjonen da med isolerat akterstag og SSB...där har jag ikke fått några bra svar,

tror själv att den kombinasjonen ikke er så lyckad)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk Gunga Din, fornuftige argumenter.

 

Ulempen jeg ser med å ha radaren i masten er jo at den kan hekte seg i seilet + at det blir litt tyngde i masten (ref stabilitet).

 

Du får kjøpt en syrefast ring som beskyttelse rundt radardomen. Da glir seilet pent forbi.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva skal radaren brukes til.

se langt eller ha full kontrol når man nærmer seg land i tåka.

 

Jeg hadde min , akter ca 4 meter over sjøen, det gav 6nm til vanlige båter, mer til større skip.

men jeg trenger et skikkelig radarbilde i nære kyststrøk, og derfor ble den aktermontert.

oppe i masta kan den være bra for langtur. intet annet.

 

Dette er mitt syn på saken.

 

og såslipper du å tilføre mer vekt oppe i høyden, som igjen går utover seilefarten din.

 

På neste båt skal den fortsatt være aktermonter.

kan kombiners med løftestag for løfting av/på av påhengs. f.eks.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe Garmin's 4kW GMR 18 radar i løpet av våren og den kommer nok til å bli plassert på mast akterut, rundt 2,5 meter over dekket vil jeg tro... Tviler på at jeg går for noen tiltfunksjon da jeg vanskelig kan se at jeg kommer til å tilte denne noen ganger. Har lyst på scanstrut i aktertaget men, så er det dette med pengene da, den koster jo en god del(omtrent det samme som radaren), siden masten er tilnærmet gratis så er det nok en god nok løsning for meg..

 

Blir det så mye tåke i de kystnære områder jeg ferdes så er det høyst tvilsomt at båtens kregning skulle bli noe stort problem siden jeg nok kommer til å gå med jernogenoan uansett i tåkehavet.

 

Det er vel fordeler og ulemper med det meste man gjør, og det blir vel individuelt hva en vektelgger med radar, så jeg slutter meg helt og fullt til careka sin oppsummering her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe Garmin's 4kW GMR 18 radar i løpet av våren og den kommer nok til å bli plassert på mast akterut, rundt 2,5 meter over dekket vil jeg tro... Tviler på at jeg går for noen tiltfunksjon da jeg vanskelig kan se at jeg kommer til å tilte denne noen ganger. Har lyst på scanstrut i aktertaget men, så er det dette med pengene da, den koster jo en god del(omtrent det samme som radaren), siden masten er tilnærmet gratis så er det nok en god nok løsning for meg..

 

 

Ta litt av feriepengene dine, eller konas, og få monter det beste med en gang.

Det blir ikke billigere med tiden.

og få med påhengsløfter også.

Dette er rene sikkerhetstiltak, og bør og skal prioriteres. HMS er viktig vet du.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde engang en diskusjon med Båtmagasinet om hvor farlig en radar er.

I den forbindelse snakket jeg med en kar fra Belamarin og ha sa at de anbefalte max 4 meter over vannet for deres småbåtradarer for å minske nærekkostøyen.

Husk også å unngå andre antenner "i siktelinjen" til radarantennen, for å unngå støy på annet utstyr.

 

:flag: :flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

HR43MkIISailing8340Szamer.jpg

 

Den derre der kunne jeg nok levd med ja :yesnod: altså både båten og radaren (brosjyre og pirsliste på vei i posten faktisk). Jeg lurer på hvordan radarbildet påvirkes av feks 25 grader krengning. Vet at man har en vertikal strålebredde på kanksje 20 grader for å kunne se "over bølger" men den blir vel spist opp av krengingen på den ene siden - og at man får sjø til luft radar på andre siden?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...