Jump to content

Montering av Radar


runes

Recommended Posts

Ingen problem med radarbildet med 25 graders krengning. Jeg har både stampet (gått opp og ned) og rullet (sidelengse bevegelser) atskillig raskere enn hva gjelder for seilbåter. Moderne radarer har så mange avanserte algoritmer at de kompenserer for dette. Jeg ble virkelig overrasket juni 2007 da jeg forserte Marstrandsfjorden sørover. Det blåste frisk sør-vestlig kuling rett inn mot Marstrandfjorden. Jeg konsentrerte meg om å seile mot bølgene og båten rullet ganske kraftig. Hele flybrigen ble skyllet ned med sjø fra bølgene. Jeg hadde på meg godt seilerklær og var tørr. Det utrolige for meg var at radaren hele tiden virket perfekt. De MARPA målene jeg hadde satt opp i rolig farvann nord for Marstrand før jeg seilte ut i fjorden virket utmerket. Det var jeg, og ikke båten, som led under den seilasen. Dette er hittil den verste seilasen med nåværende båt. En ny ganske kostbar TV med DVD spiller gikk dukken på den seilasen - pluss en del andre ting. Men dette snakker jeg helst ikke om. Utsnittet under viser seilasområdet.

 

marstrandsfjorden.jpg

Link to post
Share on other sites

det låter bra roaldbj.....kanske man kan spare ett par kroner på denne tilt-mekanismen.

 

 

o neste gang du får problem med hårt väder över Marstrandsfjorden....så kan du krype tilbaks ner genom Albrektsund,

gå Instörenna opp o sen mot mellan Åstol o Dyrön in mot Tjörnekalv

 

o blåser det små-djävl.....så kan du ta Instörenna o sen ner mot Älgön...o vidare innanför Tjörn/Orust

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg tillater meg å være litt ot. For meg som ikke har eller har lyst på radar. Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke likegodt kan ha en ais-mottaker i stedet. Det er jo faren for å kollidere med nyttetrafikk som er "problemet" i tåka. Eller hva sier dere?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kombinasjon av AIS og radar, da får en med seg det meste fra måker til tankskip, dog er ikke måker så veldig farlig å kollidere med da... men jeg vil tro at de fleste båter som er på "min" størrelse og større vil kunne representere en viss fare ved sammenstøt, og ikke minst en kostnad og mulig landligge, så de 7-8 lappene som en grei 4kW radar koster er vel anvendte kroner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har heller aldri hatt problemer når båten krenger, er helt enig i vurdering av plassering av radar i forhold til høyde over vannet. Bruker stortsett radar ved nattseiling og i tåke/dårlig sikt, en bekjent har montert radaren i riggen han påstår at vår gir bedre bilde (samme radar og effekt) med den plasseringen vi har.

Link to post
Share on other sites

o neste gang du får problem med hårt väder över Marstrandsfjorden....så kan du krype tilbaks ner genom Albrektsund,

gå Instörenna opp o sen mot mellan Åstol o Dyrön in mot Tjörnekalv

 

o blåser det små-djävl.....så kan du ta Instörenna o sen ner mot Älgön...o vidare innanför Tjörn/Orust

Kan du vise i et kart Gunga?

Link to post
Share on other sites

Mitt punkt 1 ved radarbruk er faktisk bekreftelse av at posisjon min stemmer.

Jeg stoler aldri på gps/kartplotter i dårlig sikt.

Radaren gir meg bekreftelsen.

Ais er for meg "nice to have "

Jeg vurderer kanskje en B transponder, men behovet er ikke prekært.

Radar har 1. prioritet.

 

 

Link to post
Share on other sites

her Bitteliten ett förste kart jag fann....ett övningskart

 

sjokvast.jpg

 

ligger man i Marstrand o måste över M-fjorden.....

 

så går du ned Albrektsundskanal...går Instöränna norrut....sen kan du välja gå mellan Åstol o Dyrön

 

eller ner insidan Tjörn.....finnes flere öar man får le bakom

(för oftast kommer hård vind fra SV eller V)

 

skall lete efter ett ännu bedre kart :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din, tenker du på vestsiden av Tjörn og Orust?

väljer du att gå mellan Dyrön o Åstol in mot Tjörnekalv så blir det vest Tjörn resten av resan

 

går du mot Älgön så blir Ost om Tjörn

 

sen ner du kommer opp til Stenungsund....kan du velga igenom du vill fortsette Ost Orust eller

gå ut Skåpesund mot Björholmen o sen vest Orust

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk jeg vil gå så langt som å advare mot å anskaffe AIS mottager dersom man i forkant ikke har radar ombord. AIS mottager viser utelukkende de båtene som har AIS sender ombord. Jeg har i flere år på seilas fra Son til Kiel og Helgoland observert viktig informasjon med radar. Denne informasjonen er ikke tilgjengelig på AIS. Jeg tenker her på kardinalmerker, mindre fartøyer, bøyer, og andre fysiske gjenstander i seilingsleden.

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd, men nå tok den visst av i en annen retning...

 

Er det faktisk slik at om radaren står eks 4 eller 8 meter høyt, tilsier noen særlig forskell når det gjelder å få med seg "de nære ting"? Noen antydet det som et argument mot å ha den i masten.

 

Erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Sakset denne fra en av radar leverandørene.. Den gir en indikasjon på hvordan en radar bør monteres og hva en bør ta hensyn til etter fabrikantens syn.

 

radar.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"Ved å ha den i masta får du vekt der du ikke vil ha noen vekt." Ja, den fordelen ser jeg (som nevnt inledningsvis).

Jeg tenkte på fordeler ift radarbilde/dekning ved å ha radaren lavt, off center og bak i båten.

 

Ift radarbilde/dekning og strånlgsfare anbefaler Raymarine å ha den høyt og senter i båten gjør de ikke?

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, jeg har ikke noe problem med å ta problemet med strålingsfaren. Jeg ville hatt den godt over hodehøyde.

Noen lands myndigheter krever at man utarbeider et diagram hvor det blir godtgjort at ingen ombord blir truffet av radarstrålning.

 

Når det gjelder offset, vel vi snakker jo ikke om en ildledningsradar. Vi snakker om en småbåtradar med relativt liten oppløsning. Jeg har brukt både 10 og 3 cm. radarer montert i senter og ute i borde og har egentlig aldri skjenket det en tanke.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Ift radarbilde/dekning og strånlgsfare anbefaler Raymarine å ha den høyt og senter i båten gjør de ikke?

Raymarine har i en annen sammenheng anbefalt maxhøyde ca 4 meter over vannet på grunn av nærekko og støy i radarbildet.

Når det gjelder stråling så finnes det målinger gjort på "lystbåtanlegg" som viser at det ikke er registrerbare verdier utenfor "kakeboksen" (med dagens måleutstyr).

Det mange ikke tenker på er at dersom man er en ivrig vhf-prater så avgir en vhf-antenne mye større gjennomsnittseffekt ved nøkling enn det en 4kW radar gjør...(og en vhf-antenne er rundtstrålende mens en radar er pulserende og direktiv)

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Skal montere radar i løpet av vinteren på en turbåt (Bav42cr).

 

Planlegger å kjøpe 2kW varianten til Raymarine, men er usikker på om det lønner seg å montere den i masten eller kjøpe egen radarmast som plasseres akter i båten.

Hva er best og hvorfor?

 

Vi har radarantennen i masten. Vil ikke anbefale det, neste gang monterer jeg den på egen radarmast akterut. Det er to grunner: 1: Radaren er i veien for Genoa'en ved slag. 2: Det blir en radarskygge /radarekko p.g.a. masten, så en sektor blir dårlig dekket. Men: problemet er ikke større enn at jeg ikke har giddet å endre. Ville prøve å finne varienten der radaren alltid er vannrett, men har ikke prøvd det selv....

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke innføre noen skjult salgsanonse, men saken er den at jeg i 2006 fikk levert en Raymarine 2 kW dome på spiltter ny båt.

Jeg ble interessert i å erstatte denne med en 4 kW dome. Dette betyr at jeg nå har en ganske ny 2 kW dome som jeg selger billig - 4000 NOK.

Jeg gjør det motsatte så hvis du vil kjøpe en 4kw scanner billig så send en PM. Mastefeste medfølger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...