roaldbj Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Ingen problem med radarbildet med 25 graders krengning. Jeg har både stampet (gått opp og ned) og rullet (sidelengse bevegelser) atskillig raskere enn hva gjelder for seilbåter. Moderne radarer har så mange avanserte algoritmer at de kompenserer for dette. Jeg ble virkelig overrasket juni 2007 da jeg forserte Marstrandsfjorden sørover. Det blåste frisk sør-vestlig kuling rett inn mot Marstrandfjorden. Jeg konsentrerte meg om å seile mot bølgene og båten rullet ganske kraftig. Hele flybrigen ble skyllet ned med sjø fra bølgene. Jeg hadde på meg godt seilerklær og var tørr. Det utrolige for meg var at radaren hele tiden virket perfekt. De MARPA målene jeg hadde satt opp i rolig farvann nord for Marstrand før jeg seilte ut i fjorden virket utmerket. Det var jeg, og ikke båten, som led under den seilasen. Dette er hittil den verste seilasen med nåværende båt. En ny ganske kostbar TV med DVD spiller gikk dukken på den seilasen - pluss en del andre ting. Men dette snakker jeg helst ikke om. Utsnittet under viser seilasområdet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 det låter bra roaldbj.....kanske man kan spare ett par kroner på denne tilt-mekanismen. o neste gang du får problem med hårt väder över Marstrandsfjorden....så kan du krype tilbaks ner genom Albrektsund, gå Instörenna opp o sen mot mellan Åstol o Dyrön in mot Tjörnekalv o blåser det små-djävl.....så kan du ta Instörenna o sen ner mot Älgön...o vidare innanför Tjörn/Orust Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Jeg tillater meg å være litt ot. For meg som ikke har eller har lyst på radar. Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke likegodt kan ha en ais-mottaker i stedet. Det er jo faren for å kollidere med nyttetrafikk som er "problemet" i tåka. Eller hva sier dere? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Det er vel et par grunner: I tåke er det ikke bare nyttetrafikk som er problemet - det finnes ofte land i nærheten. Det er ikke bare nyttetrafikk som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Kombinasjon av AIS og radar, da får en med seg det meste fra måker til tankskip, dog er ikke måker så veldig farlig å kollidere med da... men jeg vil tro at de fleste båter som er på "min" størrelse og større vil kunne representere en viss fare ved sammenstøt, og ikke minst en kostnad og mulig landligge, så de 7-8 lappene som en grei 4kW radar koster er vel anvendte kroner Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 40 Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Har heller aldri hatt problemer når båten krenger, er helt enig i vurdering av plassering av radar i forhold til høyde over vannet. Bruker stortsett radar ved nattseiling og i tåke/dårlig sikt, en bekjent har montert radaren i riggen han påstår at vår gir bedre bilde (samme radar og effekt) med den plasseringen vi har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 det låter bra Bavaria 40.....har tenkt o ha min i aktern oxo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 o neste gang du får problem med hårt väder över Marstrandsfjorden....så kan du krype tilbaks ner genom Albrektsund,gå Instörenna opp o sen mot mellan Åstol o Dyrön in mot Tjörnekalv o blåser det små-djävl.....så kan du ta Instörenna o sen ner mot Älgön...o vidare innanför Tjörn/Orust Kan du vise i et kart Gunga? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 har inga kart i denne PC'n, skall se om jag finner på nettet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Mitt punkt 1 ved radarbruk er faktisk bekreftelse av at posisjon min stemmer. Jeg stoler aldri på gps/kartplotter i dårlig sikt. Radaren gir meg bekreftelsen. Ais er for meg "nice to have " Jeg vurderer kanskje en B transponder, men behovet er ikke prekært. Radar har 1. prioritet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Gunga Din, tenker du på vestsiden av Tjörn og Orust? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Enig med mix og Roald her. 0. papirkart og kompass 1. radar 2. autopliot 3. kartplotter ... 11. AIS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 her Bitteliten ett förste kart jag fann....ett övningskart ligger man i Marstrand o måste över M-fjorden..... så går du ned Albrektsundskanal...går Instöränna norrut....sen kan du välja gå mellan Åstol o Dyrön eller ner insidan Tjörn.....finnes flere öar man får le bakom (för oftast kommer hård vind fra SV eller V) skall lete efter ett ännu bedre kart Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Gunga Din, tenker du på vestsiden av Tjörn og Orust? väljer du att gå mellan Dyrön o Åstol in mot Tjörnekalv så blir det vest Tjörn resten av resan går du mot Älgön så blir Ost om Tjörn sen ner du kommer opp til Stenungsund....kan du velga igenom du vill fortsette Ost Orust eller gå ut Skåpesund mot Björholmen o sen vest Orust Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Jeg tror faktisk jeg vil gå så langt som å advare mot å anskaffe AIS mottager dersom man i forkant ikke har radar ombord. AIS mottager viser utelukkende de båtene som har AIS sender ombord. Jeg har i flere år på seilas fra Son til Kiel og Helgoland observert viktig informasjon med radar. Denne informasjonen er ikke tilgjengelig på AIS. Jeg tenker her på kardinalmerker, mindre fartøyer, bøyer, og andre fysiske gjenstander i seilingsleden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Interessant tråd, men nå tok den visst av i en annen retning... Er det faktisk slik at om radaren står eks 4 eller 8 meter høyt, tilsier noen særlig forskell når det gjelder å få med seg "de nære ting"? Noen antydet det som et argument mot å ha den i masten. Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Jeg kjøper ikke den uten videre Akult. Vertikal strålingsvinkel er relativt høy på en radar. Det eneste jeg kan tenke er et problem med høy montering er pendeleffekten. Men det er vel ikke det store problemet på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
runes Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Jeg klarer fremdeles ikke å forstå hvorfor det er en fordel å ha raderen lavt, bak og off-center av båten. At man får mindre dekning på avstand betyr vel ikke at man får mer nært? Ift hvor farlig en radar er: Jeg vil iallefall ikke sove oppå en radar Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Ved å ha den i masta får du vekt der du ikke vil ha noen vekt. Dessuten får du blindsone akterover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Sakset denne fra en av radar leverandørene.. Den gir en indikasjon på hvordan en radar bør monteres og hva en bør ta hensyn til etter fabrikantens syn. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
runes Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) "Ved å ha den i masta får du vekt der du ikke vil ha noen vekt." Ja, den fordelen ser jeg (som nevnt inledningsvis). Jeg tenkte på fordeler ift radarbilde/dekning ved å ha radaren lavt, off center og bak i båten. Ift radarbilde/dekning og strånlgsfare anbefaler Raymarine å ha den høyt og senter i båten gjør de ikke? Redigert 15.Januar.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jo, jeg har ikke noe problem med å ta problemet med strålingsfaren. Jeg ville hatt den godt over hodehøyde. Noen lands myndigheter krever at man utarbeider et diagram hvor det blir godtgjort at ingen ombord blir truffet av radarstrålning. Når det gjelder offset, vel vi snakker jo ikke om en ildledningsradar. Vi snakker om en småbåtradar med relativt liten oppløsning. Jeg har brukt både 10 og 3 cm. radarer montert i senter og ute i borde og har egentlig aldri skjenket det en tanke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Ift radarbilde/dekning og strånlgsfare anbefaler Raymarine å ha den høyt og senter i båten gjør de ikke? Raymarine har i en annen sammenheng anbefalt maxhøyde ca 4 meter over vannet på grunn av nærekko og støy i radarbildet. Når det gjelder stråling så finnes det målinger gjort på "lystbåtanlegg" som viser at det ikke er registrerbare verdier utenfor "kakeboksen" (med dagens måleutstyr). Det mange ikke tenker på er at dersom man er en ivrig vhf-prater så avgir en vhf-antenne mye større gjennomsnittseffekt ved nøkling enn det en 4kW radar gjør...(og en vhf-antenne er rundtstrålende mens en radar er pulserende og direktiv) TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Skal montere radar i løpet av vinteren på en turbåt (Bav42cr). Planlegger å kjøpe 2kW varianten til Raymarine, men er usikker på om det lønner seg å montere den i masten eller kjøpe egen radarmast som plasseres akter i båten. Hva er best og hvorfor? Vi har radarantennen i masten. Vil ikke anbefale det, neste gang monterer jeg den på egen radarmast akterut. Det er to grunner: 1: Radaren er i veien for Genoa'en ved slag. 2: Det blir en radarskygge /radarekko p.g.a. masten, så en sektor blir dårlig dekket. Men: problemet er ikke større enn at jeg ikke har giddet å endre. Ville prøve å finne varienten der radaren alltid er vannrett, men har ikke prøvd det selv.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sail S Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Jeg skal ikke innføre noen skjult salgsanonse, men saken er den at jeg i 2006 fikk levert en Raymarine 2 kW dome på spiltter ny båt. Jeg ble interessert i å erstatte denne med en 4 kW dome. Dette betyr at jeg nå har en ganske ny 2 kW dome som jeg selger billig - 4000 NOK. Jeg gjør det motsatte så hvis du vil kjøpe en 4kw scanner billig så send en PM. Mastefeste medfølger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.