Akult Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Jeg skal ikke innføre noen skjult salgsanonse, men saken er den at jeg i 2006 fikk levert en Raymarine 2 kW dome på spiltter ny båt. Jeg ble interessert i å erstatte denne med en 4 kW dome. Ble det noen markante forskjeller ved å gå over fra 2 til 4 kW dome? Du kan kanskje beskrive litt de forskjellene du opplever? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Har nå montert radaren ca 3,5m over vanlinken bak på båten hade den først i masten men fant ut at den ble bare i veien der. Synes faktisk jeg får et bedre radarbilde nå mindre sjøstøy. Har en 2" 4kw luket radar og skulle ønsket meg en 6" 10kw med tanke på ytelsen. Men det blir nokk noe harry på en 40 fots båt, men noe mindre radar en det jeg har nå kunne jeg aldrig tengt meg. Har prøvd disse 2kw radarene fra Furuno og Raimarin disse bleker jo helt ut i krafrig nedbør særlig om man får en del våt sne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Jeg kjøpte 4 kW domen til Raymarine i 2007 fordi dette var en ny modell hvor det ble opplyst at signalbehandlingen i selve domen skulle inneholde mange nyutviklede systemer. Når jeg sammenligner 2 kW og 4 kW dome, vil det dermed ikke bare dreie seg om to størrelser på domen - men også om å sammenligne to "teknologier". Overstående argument knyttet til virkningen av snø har jeg aldri testet. Derimot har jeg mye erfaring med radar i sterke lokale regnbøyer i Skagerak og Kattegat. Dersom jeg i dag skulle stått helt fritt med å anskaffe radar, og overhodet ikke trengte å tenke på kostnadsspørsmålet, ville jeg for det første anskaffet dome og ikke åpen antenne. Åpne antenner er gjerne ganske tunge (Raymarines veier ca 30 kg) sammenlignet med en dome (Raymarines 4 kW veier 7.5 kg), motoren er kraftigere for å opprettholde jevn rotasjon ved sterk vind, og de er i prinsippet mer utsatt for rotasjonshindring. Dernest vil det for de fleste være aktuelt å observere områdene opp til 3 nm fra båten. Da er det viktigere med en radar som har mye ny signalbehandling fremfor en kraftig "gammel" radar. Jeg ville nok derfor valgt en 2 kW ny dome. Det hadde vært fint om vi kunne lagt ut radarbilder hvor 2 kW og 4 kW hadde vært sammenlignet. Under et bilde med 4 kW domen, men den er her stilt inn på 1/4 nm. Dette var i april 2007, før AIS transponder var montert. Bildet er stabilt og klart selv i 26 knop hastighet. Området er i Soon. Jeg skal se om jeg finner bilde hvor jeg brukte 2 kW domen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 I tilegg til at en 4kw radar har langt bedre gjennomslagskraft i nedbør har den jo langt smalere horisontal strålingsvinkel dette gir større oppløsning og bedre skilleevne. En kjempefordel om en lkører ARPA. Al verdens signalprosesering nytter ikke om råvidioen er for dålig etter min mening er en 2" 4kW absålut det minste som kan brukes når værforholdene virkelig krever radar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Dette bør vel være et godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 (redigert) Takk for det roaldbj. Dette med signalbehandling i de nye Raymarine 2 og 4 KW ser ut til å være lik. Så langt jeg kan se er den mest vesentlige (og verdifulle) forskjellen ellers at horisontal strålevinkel på 2 KW er 5,1° og på 4 KW er den 3,9°. Altså en forskjell på 1,2°. Når det gjelder rekkevidde er vel det av mindre verdi så lenge radaren er montert såpass lavt. Så lenge signalbehanlingen er den samme burde vel ikke dette bety noe for hvordan den takler værforholdene. Ift. kjøp av ny radar, er det viktig at vi ikke drar sammenligninger her som omfatter gammel og ny teknologi. Redigert 10.Februar.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 (redigert) Den Simradradaren du har funnet er faktisk den beste du kan kjøpe om du skal ha en liten 2kw radar. Det er en Koden radar med Simrad merker på den har en parabolisk antenne i motsetning til de billige og dårlige dipolene som de fleste andre inklusiv Raimarin bruker på sine småradare. Den gir faktisk langt mindre sidelober og drar derfor ikke så lett sterke ekko utover skjermen. Du kan om du vill lete etter samme radaren med betegnelsen Koden MDC-721. Pesomlig ville jeg nokk valgt koden MDC-741 eller Simrad RA 40 den har en 4kw sender og en slotedwavegard antenne og blir haket bedre. Redigert 10.Februar.2008 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Spørsmålet om "den beste radaren" er sikkert ikke så greit å svare på. For noen år siden ble det i England gjort tester av endel småbåtradarer, hvor flere kom rimelig bra ut. Jeg ser alltid på radarer når jeg er på båtmesser, og det virker som flere av de "store" radarprodusentene av fritidsbåtradarer legger mye prestisje i å utvikle gode produkter. Det har vært noe snakk om at de første radarene som ble produsert av Garmin hadde visse svakheter, men dette er kanskje mer rykter enn realiteter. Den største begrensninger tror jeg i dag ligger på selve brukeren. Jeg ser i alle fall for min egen del at jeg hver vår må ha noen nattseilaser før jeg har fått radarfunksjonene inn i hendene igjen. Særlig ved ganske sterkt regnvær må man jobbe endel med FTC og "rain" funksjonen for å få gode bilder. Jeg kan ikke se at MARPA funksjonen ble bedre på 4 kW domen, sammenlignet med 2 kW domen. Har lyst til å tilføye at bruk av AIS med radaren har gitt en "ny" virkelighet når det gjelder TCPA og CPA. Dette er en informasjon når man seiler på lengre åpne havstrekninger som jeg synes er svært verdifull. Her spiller det mindre rolle om man har 2 kW eller 4 kW dome. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Man ser gjerne flere som flirer av de som går med radaren på i govær. Og det sier vel noe om de som flirer. For de som kun skrur radaren på når de absolutt trenger den, er de som bør ligge i fortøyningene når sikten er dårlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Man ser gjerne flere som flirer av de som går med radaren på i govær. Og det sier vel noe om de som flirer. For de som kun skrur radaren på når de absolutt trenger den, er de som bør ligge i fortøyningene når sikten er dårlig. Tiltredes! Satt litt på spissen er det også et brudd på sjøveisreglene om man ikke benytter radar som er montert og brukbar,ref. linkene nedenfor: Regel 5. Utkikk Regel 7. Fare for sammenstøt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 (redigert) Powerboat Reports hadde en test av radare 4Kw radomer der Furuno og Raymarine (med den gamle radomen) kom best ut. Simrad kom litt dårligere ut på Long Range Target Resolution og betjening. Garmin GMR-40 kom også litt dårlig ut. Både Simrad og Northstar radomene er produsert av Koden, begge kom dårligere ut i testen. En gjør ikke noen brøler ved å kjøpe Furuno eller Ray radar. Redigert 10.Februar.2008 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Takk skal du ha Mix. Denne testen fra Powerboat Reports kjente jeg ikke til. Jeg skjønner at det er vanskelig å utføre slike tester. Testen er utført på land. Jeg skulle ønske at de hadde simulert rulle, stampe og slingrebevegsler på en plattform under testen. Noe av det som forundrer meg mest når jeg seiler i ganske kraftig sjø (for meg) er at radarbildet er så konstant. Det må være ganske avansert signalbehandling i selve domen som gjør at bildet er så stabilt. Dessuten er det ganske fasinerende å se hvordan fugler noen ganger avbildes ganske markert på skjemen. I Innseilingen frø sør-vest til Kungshamn nattestid har jeg opplevd svært sterke radarbilder av både staker og øyer selv med endel rullebevegelser. Radar er et utrolig godt navigasjonshjelpemiddel. Men: jeg synes ofte det er vanskelig å få ekko fra kajakker i litt bølger. Jeg håper at kajakkpadlere (som det blir flere av) kommer til å montere en liten radarreklektor på kajakken. Det vil hjelpe stort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tjaldur Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Radar er det verktøyet jeg setter mest pris på etter kompasset. Min er plassert i mesanen ca. 8 m. Det gir i praksis en kiming på 10 - 12 Nm. avhengig av høyden på objektet som gir ekkoet. Det er vel flere momenter som skal med i betraktningen. Den skal i hvert fall sitte høyt nok til at ingen ombord blir truffet av strålen. Samtidig bør den ikke sitte så høyt at den bare ser himmel og hav når båten krenger. Den bør også plasseres lavere enn evt. andre antenner som f. eks. vhf, ssb, wlan osv. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sail S Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Det er vel forskjellige meninger og preferanser ute å går. Min erfaring etter å ha seilt store og små båter med store og små radarer mmontert i mast og bak er at det i mindre grad er radarens kraft som avgjør enn det faktum at man har radar. Resten er detaljer. Min detaljerte erfaring som er mer subjektiv er at den radarskyggen man får av masten ved bakmontert radar er betydelig så jeg foretrekker en mindre antenne montert i masten enn en stor antenne montert bak, men jeg inrømmer at dette er kun basert på erfaringen fra de båtene jeg har seilt og har ingen ting med vitenskap å gjøre. Dette fører til at jeg nå bytter ut min mastmonterte store 4kw med en mastmontert mindre 2kw, men det er meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Hei Sail S. Det er alltid spennende å høre erfaringer fra seilere som bruker radar mye. Jeg ser poenget med radarskyggen. Jeg har radar plassert i forkant av mast. På båten vår vil det være helt uaktuelt å plassere den på toppen av masten. Dermed vil jeg alltid få radarskygge i bakkant av domen. Jeg synes likevel det er påfallende at jeg også får brukbart radarbilde akterover. Kan dette bero på at selve antennebredden (den roterende antennen) er atskillig bredere enn selve masten og at radaren ut fra dette klarer å konstruere et bilde for tomrommet av masten? Jeg har ikke funnet teknisk dokumentasjon som omtaler dette forholdet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.