Ben Sin Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 Hei Jeg har med stor interesse fulgt trådene som stadig går om landstrøm i båt. "Dessverre" valgte jeg ikke elektro som fag på skolen, men liker å vite hvordan ting henger sammen i den verdenen alikevel. Det kan være vanskelig for en legmann å følge med fagfolkene, og av og til ser det faktisk ut som om det er vanskelig for de også. Sikkert derfor dette er et eget fag.. Jeg tenkte jeg skulle lage en tråd hvor vi "vanlige" legger frem hvordan landstrømmen er løst i egen båt. Slik fabrikanten har gjort det altså. Så håper jeg fagfolkene kommer på banen og forklarer hva som er hva, hva som er bra og eventuelt hvorfor det ikke er bra. Da tror jeg det vil bli lettere for meg å få en helhet i hva som skjer ihvertfall. Jeg begynner med et forsøk på å legge ut et bilde av AC skjemaet i egen båt. Ja, jeg vet det er nærmest umulig å se hva som står, derfor legger jeg linken til fila her. Side 55. Velger du pages, kommer den på side 61. Vår båt har export wiring, altså 230 V. Det er vel kun sikringene som er forskjellen her. Her kommer også polarity lysene frem. Disse har blitt diskutert i minst 2 tråder tidligere, uten at jeg kan si jeg forstår hvorfor alt er som det er. Her er det også enpolede sikringer ser jeg, og hvordan skulle det sett ut med topolede? Kommentarer til denne løsningen cowboyene har valgt? Og gjerne flere koblingsskjemaer fra andre båtprodusenter. Da håper jeg vi kan finne ut av hvorfor noen løsninger er valgt fremfor andre. Og jeg går i den tro at det en produsent sender ut på markedet er sikkert, men det er ikke sikkert. Håper dette kan være av interresse. Ben Sin Link to post
Dreamer Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 "Cowboyene" velger nok sin standardløsning så ofte de kan. Et spørsmål: Har du landtilkoblingen slik som tegnet på side 55? Tegningen viser kun en-polte sikringer, men du har kanskje et modifisert system. Link to post
Ben Sin Posted January 14, 2008 Author Share Posted January 14, 2008 Ja, jeg har det Dreamer. Båten er bygget for eksportmarkedet, og ble levert slik fra norsk importør. Er det problematisk, farlig, ugunstig eller ulovlig? Jeg kan ikke dette, og er klar for å lære. Og jeg tenkte det kunne være interessant å se hvordan produsentene håndterer landstrømmen. Og ikke minst, om de gjør dette sikkert. Og jeg vil bare presisere, jeg rører ikke sterkstrøm hverken hjemme eller i båten. Link to post
ok67 Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 Du bør/må ha sikringer i begge faser og jordfeilbryter. Link to post
Dreamer Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 (edited) Jeg vet selvfølgelig ikke om anlegget ditt ombord er nøyaktig slik som tegnet. Hvis det er det, har du f. eks. 115 Volt spenning på varmeelementene i varmvannstanken, selv om bryteren til denne er avslått! Det ville ikke jeg hatt, hvis jeg var deg (fare for tæring). VV-tanken har forbindelse til motor(er), som igjen har forbindelse til sjø. Det jeg vil råde deg til, er å la en fagmann (autorisert installatør) se på anlegget. Da kan han godkjenne det, eller eventuelt foreslå nødvendig forandring. Løsningen kan være å installere skilletrafo. Vet du hvordan jord fra land er koblet i dag? Er dette ny båt? Vet du om importøren har gjort noe med det elektriske anlegget? Edited January 14, 2008 by Dreamer (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now