Jump to content

Mistet GPS forbindelsen - måtte ha hjelp av Redningsskøyta


Risor23

Recommended Posts

der og da var det vel rett å be om hjelp. De var i en situasjon som de ikke hadde kontroll over. Forberedelsene til turen derimot kan nok sikkert diskuteres. Er vel gjengs at elektronikk før eller senere slutter å fungere - ikke så dumt å ha kontroll på navigasjon på den ikke-digitale måten da.

 

Er vel mange her på forumet som mener at papirkartene er regelen og elektronikken er der for enkelhets skyld, utvidet sikkerhet, i tillegg til den ekstra informasjonen som elektronikken gir ( AIS, værmeldinger, radar, ekkolodd etc. ).

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

det enkle (kart) er ofte det beste, Lars Monsen f.eks. har alltid med seg papir kart og kompass som han bruker som hovedregel. GPS'en er med i sekken for å sjekke distanse gått og self. som backup.

 

Plotteren er sikkert flott til å programmere inn fiskeplasser, fine uthavner etc. Med all verdens linking i dag til flyfoto, blogger etc. må det være helt konge.

 

Elektroniske duppedingser ( jeg elsker dem ) har jo inntatt alle bauger og kanter, inkludert båtene. Men ofte kan man ikke bruke dem og som vist her kan de slutte å virke. Dette minner meg om en historie jeg hørte om romkappløpet mellom USA og Sovjet. USA brukte $$ på å utvikle en barbermaskin som fungerte under forhold med lite eller ingen gravitasjon. Sikkert viktig for å unngå skjeggstubber absolutt overalt. Sovjet sendte skum og høvel med sine folk.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Å gå ut fra Risør mot Skjærhalden uten papirkart er jo bare helt dumt!

Men dette kan jo være en tankevekker for oss alle. Du skal alltid ha med papirkart og kompass og til enhver tid vite hvor du befinner deg.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette minner meg om en historie jeg hørte om romkappløpet mellom USA og Sovjet. USA brukte $$ på å utvikle en barbermaskin som fungerte under forhold med lite eller ingen gravitasjon. Sikkert viktig for å unngå skjeggstubber absolutt overalt. Sovjet sendte skum og høvel med sine folk.

 

Var det ikke at USA brukte millioner på å utvikle en fyllepenn som skrev opp-ned, under vann, i vakuum og vektløshet. Russerne brukte en blyant....

 

Ellers enig i at det er dumt å ikke ha med kart. Skal jo ikke mer til enn en liten sikring som ryker for at plotter + pc skal falle ut...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Papirkart, passer, kompass og paralellforskyver er standar hos meg.
og i tillegg så er det jo greit å kunne bruke disse sakene... ikke bare ha de ombord :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke at USA brukte millioner på å utvikle en fyllepenn som skrev opp-ned, under vann, i vakuum og vektløshet. Russerne brukte en blyant....

 

Ellers enig i at det er dumt å ikke ha med kart. Skal jo ikke mer til enn en liten sikring som ryker for at plotter + pc skal falle ut...

Var det ikke at USA brukte millioner på å utvikle en fyllepenn som skrev opp-ned, under vann, i vakuum og vektløshet. Russerne brukte en blyant....

 

Ellers enig i at det er dumt å ikke ha med kart. Skal jo ikke mer til enn en liten sikring som ryker for at plotter + pc skal falle ut...

Ja amerikanerene er dumme de, var det ikke dem som fant opp den idiotiske GPS'en og kartmaskinen også?

Link to post
Share on other sites

Papirkart er en selvfølge. Og å kunne bruke dem er et krav. Seilmagasinet har forøvrig en artikkelserie gående nå om tradisjonell navigasjon, d.v.s. UTEN bruk av moderne elektronikk. Vel verd å få med seg.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ofte papirkart når jeg er ute, bare sånn for å teste meg selv. Synes det er ganske moro også å sette inn posisjoner og plotte kurser. Selv når jeg er ute på fjorden har jeg med meg papirkart. Jeg har også med meg landkart, jeg synes det er moro å se hva som befinner seg på land og.

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det papirkart som gjelder. Store gode Kystkart. Slår kurser med linjal og blyant - kjører på kompass og autopilot. Plotterskjermen står oftere og oftere på kun radaren. Plotteren bruker jeg i trange farvann der jeg kjører fort.

 

Jeg får ikke åpnet linken - men jeg kan si at jeg synes det er riktig at man ber om hjelp når man trenger det - uansett årsak. Så kan man naturligvis tenke seg om etterpå og kanskje :headbang: og :blush: Men det får man gjøre først når man er i sikkerhet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg stusser litt over uttalelsen til han på redningskøyta. "Dette var proffe båtleverandører". Jeg vet ikke helt om dette var spydig ment, men så veldig proffe fremstår de nå ikke i artikkelen.

Det er, selv for meg, en helt fremmed tanke å dra ut i ukjent farvann uten papirkart ombord. Jeg kan nok tenkes å surre litt rundt i nærområdet uten dette, men der er jeg jo kjent.

 

For øvrig så er jeg nok enig i at det var riktig å kontakte redningsskøyta siden de ikke ante hvor de befant seg, men det å sette seg i en slik situasjon ....... :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Her er korrekt linK: Redningsskøyta

 

Det er klart at de skulle hatt papirkart ombord. Men de skulle jo "bare" levere båten til ny eier, og tenkte vel sikkert "det går nok bra". Noe det ikke gjorde.... Godt sjømannskap er det ikke, men når det begynner å føles utrygt og man ikke aner hvor man er så er det gjerne ikke så dumt å ta kontakt med redningsskøyta??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var det ikke at USA brukte millioner på å utvikle en fyllepenn som skrev opp-ned, under vann, i vakuum og vektløshet. Russerne brukte en blyant....

 

..og i etterid har amerikanerne solgt kulepenner "approved by NASA" for noen hundre millioner $, mens russerne ikke har solgt en eneste pakke ekstra med gråblyanter, samt at russiske romkapsler sliter med kortslutninger pga grafittstøv.... :wink:

 

Minner litt om "Life of Brian" hvor den judeiske motstandsgruppen mente at romerne, når man bortså fra ett fungerende skolevesen, vannforsyning, lov og orden samt en god del andre områder "ikke hadde tilført dem noenting". :lol:

 

Men det er sikkert noen som gir Amerikanerne skylden for denne hendelsen også. Selv mener jeg de burde ha med seg papirkart (og eventuelt en kulepenn som skriver under vann) :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er vi nok ikke alle enige om nei.

Det er flere nedi båthavna her som ser rart på meg og kartfolioene mine og påpeker at de bruker plotter.

 

Men å legge ut på en sånn ferd i høy sjø og uten kart kvalifiserer nesten til kraftig bot.

Og det fordi at i verste fall kunne de utsatt andre for stor fare dersom de hadde havnet i paddemarka.

Farvannet sør om Tjøme er relativt ureint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...