roaldbj Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Antar at flere kjenner igjen disse to båttypene som passerte havna. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 En stemningsrapport fra båthavna mi. I disse dager avvikles Fiskeridagene her i Åkreham, og det er liv og røre på havna. Været har vært så som så. Våknet til stiv kuling i dag morges, men nå "har'n løya av" Som vanlig kommer det en del båter på besøk, og her er noen inntrykk Den flotte Jakten "Brødrene af Sand" Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roaldbj Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Vi måtte en tur innom "hjemmehavna" vår i dag. Sørgelig å se dette synet. Dersom noen kjener denne båten så ligger den i Sonskilen - desverre full av vann. Alltid koselig å se båtene ved garntørka i Son Her ei av de gode gamle skutene. Jeg synes det var forbausende stor aktivitet i Sonskilen i dag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 En liten blanding av inntrykk fra "Båthavna". Først litt av situasjonen i Evjesund i går kveld. Jeg har aldri sett så mange båter oppankret i sundet tidligere. Jeg tro jeg kunne se 30 stykker før jeg forlot havna ca kl 21. Et nydelig smykke av båt inn til Son havn. Her har glade eiere fått beskjed om at stjålet båt er funnet. Den lå like bak meg her om dagen. Antar at flere kjenner igjen denne båten som nå ligger i Son. Jeg tror den skal "behandles" videre i Moss i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Det ble en regnværstur rundt Randesund og Kristiansandsfjorden idag. Inne i vestre havn ligger superyachten Samar, og det var et ganske artig skue der den dukket opp i tåka: Legg merke til "garasjen" helt akter der det ligger 3-4 flotte Chris Crafter: Mer info her: Samar Herligheten kan visst leies for drøyt 500.000 euro pr. uke. Det hører med at jeg ville google skipet for mer info idet vi dro forbi, jeg flirte litt da nettet "samarwifi" straks dukket opp... Redigert 8.August.2009 av PKW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Søndag 9.august la RS Stavanger ut på sin siste seilas langs norskekysten fra havna i Kristiansund før hun landsettes for bevaring i hus hos Norsk Sjøfartsmuseum, ved siden av Fram og Gjøa. RS 14 Stavanger ble tegnet og bygget av Colin Archer på Tellerodden, Larvik i 1901 og seilte som redningsskøyte fra 1901 til 1938. I denne perioden reddet hun 53 mennesker fra den visse død. Skøyta opererte hovedsaklig på Møre- og Trøndelagkysten. -mer om hvor den havner her. Flere veteranskuter fulgte RS Stavanger ut av havna; RS Erik Bye, Christiansund, Tvende Brødre, Frimand, Evita, Erik Farup og flere.. Svein Høgseth leser en monolog idet skuta legger fra land.. Redigert 10.August.2009 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Stemningsrapport fra Svalbard i dag Småbåthavna i Longyearbyen. Rødnebbterne. Russiske fartøy - slepebåt og forskningsskip. Gjestende seilbåter. Cruisebåt . Mulighet for 3 dagers og ukecruise rundt øya. Båter tilhørende den lokale seilforeningen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Effektiv teknikk for å trekke inn uteliggerne. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 En liten vandring og litt seilas i havna i dag. Flagget til topps og båten på hengeren - dette må være effektivt? En Hanse 411 uten kjøl? Mulig at dette er kjølen? Det var god sør-vestlig vind i havna i dag. Mange båter "gnir" seg godt inni hverandre - som her.... Kanskje noen kjenner båttypen til høyre? Tidebaronessen forlater Son idag - marsjfart opp til 30 knop. Litt av havne- og badeområdet i Son. Hurumlandet i bakgrunnen. Småbåthavna utenfor Spahotellet i Son. Saueholmen i bakgrunnen.Og bak der igjen: øya Bile nord for Jeløya. Jeg har brukt en vifteovn som skal være godkjent av forsikringsselskap til bruk ombord. Det ble noe vansker med av/på bryteren. Jeg skrudde opp hele greia - mistenkelig brunt der hvor av/på bryteren har vært tidligere. Første dieseltest fra grovfiltrene denne sesongen. Resultat: null vannutskillelse. Jeg har vist denne båten før fra en noe annen vinkel. Den tar god plass i Sonskilen. Flott integrering av trimflaps. Kanskje noen kjenner båtmerket? Har all medlidenhet med skipperen her. Båten er nylig satt på land. Tydelig landkjenning med SB propellere. Og her BB... Ganske omfattende utforming av ror og "flyndrejern" på denne motorseileren. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det var god sør-vestlig vind i havna i dag. Mange båter "gnir" seg godt inni hverandre - som her.... Kanskje noen kjenner båttypen til høyre? Jeg vil tro båten til høyre er en Ranieri. Disse båtene har den "innsvingte" fasongen på midten og passer bra inn mot en snekke som jo buer utover Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
roaldbj Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Mulig, jeg skal se etter ved neste "korsvei". I alle fall var det påfallende å se hvordan båtene "passet" til hverandre.... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Her ser du en Ranieri Stargate 600. Tydelig innsving etter en bred baug. Dette har også Ranieri Azzurra. Det mest iøynefallende ved disse båtene vil jeg si, i tillegg til alle de lettkledde damen som pryder brosjyrene og annonsene deres. Typisk Italiensk Den du har bilde av ser noe mindre ut og er nok en 500 Azzurra. Her er bilde av 500 Azzurra Redigert 16.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det hadde nok ikke skadet og ha litt større fendere heller Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg speidet litt utover havnen på Nordre Jarlsberg brygge i dag, og plutselig oppdager jeg en sel som ligger å soler seg. Jeg grep etter kamerat og fikk ett bilde før den oppdaget meg og forsvant ut i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Se der, ja, en spekkpølse i sola! For noen dager siden så jeg to slike som lå på et skjær midt i Bunnefjorden (Storeflu). Jeg ser stadig vekk et selhode i vannflata når jeg fisker i nærheten av en grunne, men det er ikke ofte man får sett dem på land. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 I dag er det stor aktivitet i Son i forbindelse med Hollenderseilasen. Jeg klipper litt fra hjemmesiden til Son Seilforening: I år legges det til rette for en god, sosial ramme ettersom den Nederlandske Ambassaden inviterer til gratis gjestebud fredag den 29. august, samtidig som man får unnagjort de siste forberedelsene, registrering, mv. Starten går som vanlig på lørdags morgen, hvor man runder Hollenderbåen før målgang i Son. På lørdagskvelden legges det opp til Hollenderfest med grilling og underholdning. Henry Lloyd er i år hovedsponsor for arrangementet, og sammen med andre sponsorer sørger de for meget flott premier til deltakerne. Jeg skal forsøke å legge ut et par bilder i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Småbåthavna utenfor Spahotellet i Son. Saueholmen i bakgrunnen.Og bak der igjen: øya Bile nord for Jeløya. Bare en liten rettelse roaldbj. Det er Bevøya som ligger i bakgrunn på dette bildet, Bile ligger bak den igjen. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Catlina Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Stemningsbilde fra småbåthavna på Longyearbyen i dag. Ovni 365 med svensk destinasjonsflagg!!! ' Tre og aluminiumsbåt, mange båter har med seg en liten ekstramotor. Ikke bare å ringe etter redningsskøyta når hovedmotoren stopper. Her må man greie seg selv. Legg merke til at bøyen på bildet under ikke er merket. De som har lagt den ut er sikkert redd for Salt Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Fint vær dere har der oppe da...skikkelig missunelig Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roaldbj Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Takk for påminnelsen om at Bevøya ligger øst for øya Bile. Det ble mange bilder i havna Son i dag. Hollenderseilasen har satt sitt meget sterke preg på Son havn. Det var flere steder i havna hvor seilbåter hadde lagt seg utenpå hverandre. Jeg kommer sikkert tilbake med flere bilder som viser dette. Jeg talte over 20 seilbåter som lå utenpå hverandre ved Son kai. Dersom det hadde tatt fyr i den inderste seilbåten hadde det etter mitt skjønn vært komplett umulig å hindre en brannutvikling hvor svært mange båter ville ha blitt involvert. Jeg skjønner ikke at slik fortøying ivaretar alminnelige krav til helse-miljø-sikkerhet. Filosofien er åpenbart: Går det - så går det. Er Son havn bekvem med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Bestumkilen idag; båter og damer. Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Takk for påminnelsen om at Bevøya ligger øst for øya Bile. Det ble mange bilder i havna Son i dag. Hollenderseilasen har satt sitt meget sterke preg på Son havn. Det var flere steder i havna hvor seilbåter hadde lagt seg utenpå hverandre. Jeg kommer sikkert tilbake med flere bilder som viser dette. Jeg talte over 20 seilbåter som lå utenpå hverandre ved Son kai. Dersom det hadde tatt fyr i den inderste seilbåten hadde det etter mitt skjønn vært komplett umulig å hindre en brannutvikling hvor svært mange båter ville ha blitt involvert. Jeg skjønner ikke at slik fortøying ivaretar alminnelige krav til helse-miljø-sikkerhet. Filosofien er åpenbart: Går det - så går det. Er Son havn bekvem med dette? Forsåvidt et greit poeng, men det er ikke mange havner man kan ligge i dersom man ikke skal kunne ligge en del båter uten på hverandre. Etter Færder-seilasen ett år hadde jeg 32 båter på utsiden av meg og det er jo ikke unvanlig at det er rimelig mange i Skagen også. Hva forslår du som en praktisk løsning ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Flere seilskøyter var nyling innom Sonskilen. Imponerende å se hvor godt de mestret å gå fra havna i god pålandsvind ved å bruke spring og ved å flytte kulefenderen mens skuta skiftet vinkel i forhold til kaia. Nå begynner flere båter å gå i opplag. Jeg har nå tømt og fylt på både motorolje og girolje. Dette går relativt fort med Marcopumpe - men det er forberedelsene som tar mye tid. Girolje og giroljefilter bytter jeg bare hvert annet år. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Småbåthavn-ene i Indrefjord (rett utenfor Hammerfest) Bilder tatt i dag 21/9 Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Dårlig vær i Tromsø sist helg, denne hadde nok både hatt mye regn og stor sjø! Stemningsrapport fra Longyearbyen i dag, sneen kryper lengre og lengre nedover fjellsidene. Greenpeace har tydeligvis penger nok - helikopter på akterdekket. Silbåtene begynner å bli tatt opp. Sterke farger øker tryggheten ved seilas i aktiske strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.