Bonus Startet 21.Januar.2008 Del på Facebook Startet 21.Januar.2008 Windy bygger ny fabrikk i Norge. Windy boats ønsker å bygge ny fabrikk på 7000 kvadrat. Med ny teknologi ønsker Windy og vinne miljøkampen og samtidig få Norge tilbake som en ledende båtprodusent i Europa. Se artikkel idag på batliv.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørktun Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Dette var kjekt å lese! Kjekt at nokon ynskjer å satse i Noreg, og har tru på at vi kan byggje noko her og med lønsemd. Kjekt at nokon satsar på nye modellar og produktutvikling og ikkje berre gjenbruk av gamle formar. Kjekt at nokon har ambisjonar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Veldig bra. Håper kommunene her rundt Arendal kjenner sin besøkelsestid og hjelper til med gode tomteforslag. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Det blir spennende å se hvor den skal ligge. Godt at noen tør satse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Har akkurat sendt linken til ordføreren i Sarpsborg, som er dyktig på å tiltrekke seg ny virksomhet Nå er rotteracet i gang Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Spennende, skal bli moro å se åssen det går med lokalisering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 ser at de søker etter monteringsfolk på fabrikken på bergemoen.. :-) hadde sikkert vært morro . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) "Har akkurat sendt linken til ordføreren i Sarpsborg" Makes two of us, jeg har sendt til Ordføreren i Moss Redigert 21.Januar.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Det er synd for språket og kulturen vår at båter nå bygges på fabrikk og ikke på verft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Tja - det er jo støperi de snakker om her - der skrogene støpes. Så jeg vet ikke om det er fabrikk eller verft. Bra at Windy satser sterkt. De drar nok bra nytte av den båtbyggerkompetansen de har fått ta del av ved å kjøpe opp Storebro's gamle verft. Plast- og karbonbyggekompetansen i Västervik der Windy ligger i Sverige er regnet for å være ledende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Jern støpes. Betong støpes. Stearinlys støpes. Skrog bygges eller lamineres. Ellers er jeg enig med betraktningen om Sverige. De er lysår foran i bruk av komposittmaterialer. Mye "spin-off" fra Gripen og Viggen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
so vest Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Skal Windy holde på komptansen er det nok avgjørende at fasilitetene er heilt på topp. Status som plastarbeider er nok ganske lav,og jobber er det nok av. All ære til folkene på Windy som lager utmerkede produkter. Skal satsingen fortsette må nok antall båter pr ansatt opp.Valget er da å gå ned på kvalitet, eller få produksjonen mer effektiv.Produkt prisen er høy,og Windy merker nok konkurransen fra produsenter som Bavaria og mange andre. Flott at noen tør satse i her i landet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sodne Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Jern støpes. Betong støpes. Stearinlys støpes. Skrog bygges eller lamineres Du kan sammenligne grp med betong der glassfiber er armeringsjern og polyester, betong. nettopp derfor kalles det å støpe ett båtskrog. Håper det går godt med etableringen og ikke minst at dei får tak i gode folk. Redigert 21.Januar.2008 av sodne (see edit history) Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fsn Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Ja dette var en gledelig nyhet. Skal bli spennende å se hvordan det går med Windy i tiden framover, de har mange jern i ilden nå om dagen. De kommer jo nå med nye modeller på løpende bånd og utvider også bedriften kraftig så dette blir interessant å følge med på. Virkelig på tide at noen tar Norge med ut i internasjonal båtbygging, og Windy er en representant vi norske båtfolk bør være stolte over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 .Produkt prisen er høy,og Windy merker nok konkurransen fra produsenter som Bavaria og mange andre. Tror vel egentlig ikke at de merker så veldig mye fra "billigbåtene". Tror nok at de merker mer fra dyrere merker - som feks Goldfish, Fjord, Fairline og Princess. Og kanskje de italienske merkene også. Tror også Windy må øke kapasiteten sin for å få ned leveringstidene. I dag er nok den litt for lang (ca 1 år) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilærn Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Har akkurat sendt linken til ordføreren i Sarpsborg, som er dyktig på å tiltrekke seg ny virksomhet Nå er rotteracet i gang Og nå fikk nabobyen en mail Da er vi 3 østfoldbyer som kan "slåss" Redigert 21.Januar.2008 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Tror vel egentlig ikke at de merker så veldig mye fra "billigbåtene". Tror nok at de merker mer fra dyrere merker - som feks Goldfish, Fjord, Fairline og Princess. Og kanskje de italienske merkene også. Tror også Windy må øke kapasiteten sin for å få ned leveringstidene. I dag er nok den litt for lang (ca 1 år) Hvis Windy rører noe med deres "image" som high-end merke, taper de. Windy er proffe idag og holder en profil gjennom alt fra brosjyrer til ferdig produkt. Flere som har brent seg på å senke litt på kvaliteten. Tror Windy klarer seg fint selv med økt produksjon. Hovedmarkedet er utlandet, og ikke hjemmemarkedet. Penger er det nok av. Ellers er Fjord et Hanse produkt som er innovativt, men ikke av samme kvalitet. Princess har senket kvaliteten er fortsatt populært, men hakket under Failane. En Princess 42 har vel samme pris som Bavaria 42 uten å dra noe videre spekulasjoner av det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Tror vel egentlig ikke at de merker så veldig mye fra "billigbåtene". Tror nok at de merker mer fra dyrere merker - som feks Goldfish, Fjord, Fairline og Princess. Og kanskje de italienske merkene også. Tror også Windy må øke kapasiteten sin for å få ned leveringstidene. I dag er nok den litt for lang (ca 1 år) Hvis Windy rører noe med deres "image" som high-end merke, taper de. Windy er proffe idag og holder en profil gjennom alt fra brosjyrer til ferdig produkt. Flere som har brent seg på å senke litt på kvaliteten. Tror Windy klarer seg fint selv med økt produksjon. Hovedmarkedet er utlandet, og ikke hjemmemarkedet. Penger er det nok av. Ellers er Fjord et Hanse produkt som er innovativt, men ikke av samme kvalitet. Princess har senket kvaliteten er fortsatt populært, men hakket under Failane. En Princess 42 har vel samme pris som Bavaria 42 uten å dra noe videre spekulasjoner av det. Og når det gjelder Princess er den mye vakrere i linjene en Bav 42. Synes Bav 35 og 37 er mye flottere en Bav 42. Redigert 21.Januar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fsn Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 En Princess 42 har vel samme pris som Bavaria 42 uten å dra noe videre spekulasjoner av det. Å sammenlikene Princess med Bavaria er vel litt drøyt. Det blir som å sammenlikne Audi og Skoda. Audi er et status merke noe ikke Skoda er selv om de er gode biler de også. Det at Princess har senket kvaliteten skulle jeg også likt å se dokumentert, med stadig økende konkurranse fra sine andre bristiske og italienske rivaler så er vel det noe av det siste Princess ville gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Hvis du leser hva jeg skrev,"har samme pris". Tok ingen videre sammenligninger. Jeg er helt enig, jeg synes ikke Bav er like fin som Princess. Det skiller vel kr ca 5000-30000,- på startprisen Det er mulig at Princess ikke har redusert kvaliteten, men da har Fairlane øket den. For 2 år siden var jeg i modus for kjøp av sportscruicser. Både Princess V serie, Fairlane Targa serie, Sunseeker Portefino og Windy GM 37 og Bav ble tittet på. Men det ble seiler isteden. Så utifra MITT SYN er Princess en hakket under Fairlane. Uansett det er flott båt. Lekre linjer. Hadde fruen fått bestemme hadde vi hatt en sportscruiser idag. Redigert 21.Januar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Hadde fruen fått bestemme hadde vi hatt en sportscruiser idag. Ja, godt de ikke bestemmer alt. vårt valg av båt pågår for fullt og vi er ikke enige. men seiler er vi enige om. bare ikke hvilken. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fsn Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Hvis du leser hva jeg skrev,"har samme pris". Tok ingen videre sammenligninger. Jeg er helt enig, jeg synes ikke Bav er like fin som Princess. Det skiller vel kr ca 5000-30000,- på startprisen Sorry! min feil at jeg ikke fikk med meg det Selv så synes jeg at Princess kommer på andre plass etter Sunseeker med Fairline på tredje. Vi kikket på Fairline 38 Targa men den synes jeg virket litt "billig" pga mye lyse tresorter osv, litt Ikea liksom. Men man må selvsagt selv få bestemme selv hvilken båt man liker bedre enn andre, smaken er som baken vet du Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Nå får vel jeg pepper for å være Windy fan igjen - men jeg hr krøpet en del i Fairline det siste året. bla 38 Targa, 40 Phantom og 47 Targa. Alle er lekre båter. 38 Targa deler jeg synet på er litt IKEA følelse - og båten er trang synes jeg. 47 Targa er lekker. Men kryper man ned i motorrommet og kikker litt i kriker og kroker synes ikke jeg finishen er den samme som på Windy. Samme gjelder cockpiten også . ikke så gode seter/sofaer å sitte i. Men det er mer volum i båtene enn på Windy. Det blir spennende å sammenligne Fairline 44 og Windy 44 på fredag på messa. Princess synes jeg har litt enklere løsninger enn Fairline igjen når jeg ser "behind the scene" i motorrom og i skap etc. Samme sier en hel del av testene. Jeg opplever at Princess har hevet kvaliteten siste årene (de satt opp prisene 10% samme året). Samme gjelder iog for seg Fairline og Windy. Konkurranse er sunt for oss Redigert 21.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) litt ot Jeg har altid hatt sansen for Princess, og spesielt sportscruiserne. V42 har fin bæring i forhold til de litt tyngre D6. Og FSN du får en stilfull båt. Ingen tvil om det. Samme med nye V45. Var ombord på lillestrøm. Veldig pent treverk de bruker. Ellers blir det spennende å følge de nye Windyene. Topp at Windy kan være med på utviklingen av slike båter, mot giganter som nettopp Princess, Fairlane Sunseeker og de italienske. 2 båser i bortenfor meg liggen en Atantis 42, virker stor. RED Nye Fairlane 38 kjenner jeg ikke til, kun 40/43. Redigert 21.Januar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=192509&cat=5867 Når vi snakker om Windy Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.