Jump to content

Windy bygger ny fabrikk i Norge


Bonus

Recommended Posts

Tja - det er jo støperi de snakker om her - der skrogene støpes. Så jeg vet ikke om det er fabrikk eller verft.

Bra at Windy satser sterkt. De drar nok bra nytte av den båtbyggerkompetansen de har fått ta del av ved å kjøpe opp Storebro's gamle verft. Plast- og karbonbyggekompetansen i Västervik der Windy ligger i Sverige er regnet for å være ledende.

Link to post
Share on other sites

Skal Windy holde på komptansen er det nok avgjørende at fasilitetene er heilt på topp.

Status som plastarbeider er nok ganske lav,og jobber er det nok av.

All ære til folkene på Windy som lager utmerkede produkter.

Skal satsingen fortsette må nok antall båter pr ansatt opp.Valget er da å gå ned på kvalitet,

eller få produksjonen mer effektiv.Produkt prisen er høy,og Windy merker nok konkurransen fra

produsenter som Bavaria og mange andre.

Flott at noen tør satse i her i landet.

Link to post
Share on other sites

Jern støpes. Betong støpes. Stearinlys støpes. Skrog bygges eller lamineres

Du kan sammenligne grp med betong der glassfiber er armeringsjern og polyester, betong. nettopp derfor kalles det å støpe ett båtskrog. Håper det går godt med etableringen og ikke minst at dei får tak i gode folk.

Redigert av sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Ja dette var en gledelig nyhet. Skal bli spennende å se hvordan det går med Windy i tiden framover, de har mange jern i ilden nå om dagen.

 

De kommer jo nå med nye modeller på løpende bånd og utvider også bedriften kraftig så dette blir interessant å følge med på. Virkelig på tide at noen tar Norge med ut i internasjonal båtbygging, og Windy er en representant vi norske båtfolk bør være stolte over.

Link to post
Share on other sites

.Produkt prisen er høy,og Windy merker nok konkurransen fra

produsenter som Bavaria og mange andre.

Tror vel egentlig ikke at de merker så veldig mye fra "billigbåtene". Tror nok at de merker mer fra dyrere merker - som feks Goldfish, Fjord, Fairline og Princess. Og kanskje de italienske merkene også.

 

Tror også Windy må øke kapasiteten sin for å få ned leveringstidene. I dag er nok den litt for lang (ca 1 år)

Link to post
Share on other sites

Tror vel egentlig ikke at de merker så veldig mye fra "billigbåtene". Tror nok at de merker mer fra dyrere merker - som feks Goldfish, Fjord, Fairline og Princess. Og kanskje de italienske merkene også.

 

Tror også Windy må øke kapasiteten sin for å få ned leveringstidene. I dag er nok den litt for lang (ca 1 år)

 

 

Hvis Windy rører noe med deres "image" som high-end merke, taper de. Windy er proffe idag og holder en profil gjennom

alt fra brosjyrer til ferdig produkt. Flere som har brent seg på å senke litt på kvaliteten.

 

Tror Windy klarer seg fint selv med økt produksjon. Hovedmarkedet er utlandet, og ikke hjemmemarkedet. Penger er det nok av.

 

Ellers er Fjord et Hanse produkt som er innovativt, men ikke av samme kvalitet. Princess har senket kvaliteten er fortsatt

populært, men hakket under Failane. En Princess 42 har vel samme pris som Bavaria 42 uten å dra noe videre spekulasjoner av det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror vel egentlig ikke at de merker så veldig mye fra "billigbåtene". Tror nok at de merker mer fra dyrere merker - som feks Goldfish, Fjord, Fairline og Princess. Og kanskje de italienske merkene også.

 

Tror også Windy må øke kapasiteten sin for å få ned leveringstidene. I dag er nok den litt for lang (ca 1 år)

 

 

Hvis Windy rører noe med deres "image" som high-end merke, taper de. Windy er proffe idag og holder en profil gjennom

alt fra brosjyrer til ferdig produkt. Flere som har brent seg på å senke litt på kvaliteten.

 

Tror Windy klarer seg fint selv med økt produksjon. Hovedmarkedet er utlandet, og ikke hjemmemarkedet. Penger er det nok av.

 

Ellers er Fjord et Hanse produkt som er innovativt, men ikke av samme kvalitet. Princess har senket kvaliteten er fortsatt

populært, men hakket under Failane. En Princess 42 har vel samme pris som Bavaria 42 uten å dra noe videre spekulasjoner av det. Og når det gjelder Princess er den mye vakrere i linjene en Bav 42. Synes Bav 35 og 37 er mye flottere en Bav 42.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En Princess 42 har vel samme pris som Bavaria 42 uten å dra noe videre spekulasjoner av det.

 

Å sammenlikene Princess med Bavaria er vel litt drøyt. Det blir som å sammenlikne Audi og Skoda. Audi er et status merke noe ikke Skoda er selv om de er gode biler de også.

 

Det at Princess har senket kvaliteten skulle jeg også likt å se dokumentert, med stadig økende konkurranse fra sine andre bristiske og italienske rivaler så er vel det noe av det siste Princess ville gjøre.

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser hva jeg skrev,"har samme pris". Tok ingen videre sammenligninger. Jeg er helt enig, jeg synes ikke Bav er like fin som Princess.

 

Det skiller vel kr ca 5000-30000,- på startprisen

 

Det er mulig at Princess ikke har redusert kvaliteten, men da har Fairlane øket den.

 

For 2 år siden var jeg i modus for kjøp av sportscruicser.

 

Både Princess V serie, Fairlane Targa serie, Sunseeker Portefino og Windy GM 37 og Bav ble tittet på. Men det ble seiler isteden. Så utifra MITT SYN er Princess en hakket under Fairlane. Uansett det er flott båt. Lekre linjer.

 

Hadde fruen fått bestemme hadde vi hatt en sportscruiser idag.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hadde fruen fått bestemme hadde vi hatt en sportscruiser idag.

 

 

Ja, godt de ikke bestemmer alt. :smash:

vårt valg av båt pågår for fullt og vi er ikke enige. :lol:

men seiler er vi enige om. bare ikke hvilken.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser hva jeg skrev,"har samme pris". Tok ingen videre sammenligninger. Jeg er helt enig, jeg synes ikke Bav er like fin som Princess.

 

Det skiller vel kr ca 5000-30000,- på startprisen

Sorry! min feil at jeg ikke fikk med meg det :smash:

 

Selv så synes jeg at Princess kommer på andre plass etter Sunseeker med Fairline på tredje. Vi kikket på Fairline 38 Targa men den synes jeg virket litt "billig" pga mye lyse tresorter osv, litt Ikea liksom.

 

Men man må selvsagt selv få bestemme selv hvilken båt man liker bedre enn andre, smaken er som baken vet du :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå får vel jeg pepper for å være Windy fan igjen - men jeg hr krøpet en del i Fairline det siste året. bla 38 Targa, 40 Phantom og 47 Targa. Alle er lekre båter. 38 Targa deler jeg synet på er litt IKEA følelse - og båten er trang synes jeg. 47 Targa er lekker. Men kryper man ned i motorrommet og kikker litt i kriker og kroker synes ikke jeg finishen er den samme som på Windy. Samme gjelder cockpiten også . ikke så gode seter/sofaer å sitte i. Men det er mer volum i båtene enn på Windy.

 

Det blir spennende å sammenligne Fairline 44 og Windy 44 på fredag på messa.

Princess synes jeg har litt enklere løsninger enn Fairline igjen når jeg ser "behind the scene" i motorrom og i skap etc. Samme sier en hel del av testene. Jeg opplever at Princess har hevet kvaliteten siste årene (de satt opp prisene 10% samme året). Samme gjelder iog for seg Fairline og Windy. Konkurranse er sunt for oss :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

litt ot

Jeg har altid hatt sansen for Princess, og spesielt sportscruiserne. V42 har fin bæring i forhold til de litt tyngre D6. Og FSN du får en stilfull båt. Ingen tvil om det. Samme med nye V45. Var ombord på lillestrøm. Veldig pent treverk de bruker.

 

Ellers blir det spennende å følge de nye Windyene. Topp at Windy kan være med på utviklingen av slike båter, mot giganter som nettopp Princess, Fairlane Sunseeker og de italienske. 2 båser i bortenfor meg liggen en Atantis 42, virker stor.

 

RED

Nye Fairlane 38 kjenner jeg ikke til, kun 40/43.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...