Jump to content

Windy bygger ny fabrikk i Norge


Bonus

Recommended Posts

Men nå tror jeg ikke at beslutningen om å bygge ny Windy fabrikk i Norge er fattet av blåruss med Excel. Til det er beslutningen altfor dristig og utradisjonell.

 

Hvem sitter i styret for Windy?

 

Hvem beslutter flytting?

 

Hvilken skole har Trygve Hegnar?

 

Hva er en blåruss?

Link to post
Share on other sites

I ytterste konsekvens er det nok Trygve Hegnar som bestemmer flytting. Han er siviløkonom fra NHH

 

Det var egentlig definisjonen av "blåruss" jeg var på jakt etter.... :wink:

 

Da ser det ut til at Windy snart må avvikle grunnet for liten kvinnelig representasjon i styret :smiley:

 

Windy er et aksjeselskap (AS) uten krav om kvotering. Det er allmenaksjeselskap (ASA) som har krav på kvinnelig representasjon... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har hørt en som sa at han var så irritert når han kom hjem fra jobben for tiden. De var involvert i et prosjekt som innebar å flytte et større maskinanlegg til et nytt produksjonslokale. De hadde hatt et møte med prosjektansvarlige og økonomisk ansvarlige ved denne bedriften. Krangelen gikk omtrent slik: Prosjektansvarlig og han jeg snakka med, mente at god plass rundt maskinene var viktig, for de kjente begge til hvor vanskelig det kunne være å vedlikeholde inne i trange lokaler hvor det gikk på millimetern når man flyttet på ting. Økonomene, på sin side, var mer opptatt av å stappe så mye som mulig inn på minst mulig areale for å spare penger. Han jeg snakket med kalte økonomene blåruss, med begrunnelse at de kun tenkte penger, og ikke på de som jobbet der... Det er det jeg har hørt, og er ikke et angrep på eventuelle økonomer her :wflag:

 

"«Blåruss»

 

Uttrykket «blåruss» brukes også i politiske debatter og retorikk som nedsettende og ironisk betegnelse på politikere som klandres for å legge ensidig vekt på økonomisk-rasjonelle vurderinger. Ordet brukes oftest fra venstresiden mot politikere fra høyresiden. Begrepet brukes også i en viss grad om økonomiutdannede personer i ledelsesskiktet i bedrifter, som kun tar økonomiske hensyn i driften av virksomheten." (fra wikipedia)

Link to post
Share on other sites

Båter burde jo produseres på Vestlandet som er is og snøfritt året rundt. ;)

Hmmm! jeg ser ut av vinduet her jeg sitter nå og jeg ser ingen snø jeg. Jeg har ikke sett noen snø på flere uker heller.

 

Vel vel, vi har i all fall regnfrie og varme sommere her på Sørlandet da :smiley:

 

OK, så hvis vi bortser fra Hydrolift, Stormway, Gozzi(og Goldfish hvis man drar litt forbi Moss) og andre høyprestandaprodukter, og også bortser fra volumprodusenter som Nordkapp, River, AL, Steady, hvor mye båtbyggerkompetanse trengs det for å jobbe ved en moderne sammenstillingsfabrikk?

Nå lager jo Stormway, Nordkapp og en god del av de andre båtbyggeriene på Østlandet båtene sine i Øst Europa da. Dessuten så kan man ikke sammenlikne produksjonen av River, AL, Steady og Pioner med vanlig plastbåt produksjon på lik linje med Windy. Her handler det om helt andre materialer og fagkunnskaper.

 

Sørlandet er dessuten båtbyggerplass nummer en i landet med vestlandet på andre plass, så kompetansen er nok en smule høyere i Arendals området enn i f eks Fredrikstad området.

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at Windy snart må avvikle grunnet for liten kvinnelig representasjon i styret :smiley:

 

 

Bare hvis selskapet er registrert som ASA (altså børsnotert akseselskap, eller "Allment aksjeselskap" som det heter).

 

Dersom Windy er et AS så slipper man dette kvinnestyret... (bokstavelig talt).

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Sørlandet er dessuten båtbyggerplass nummer en i landet med vestlandet på andre plass, så kompetansen er nok en smule høyere i Arendals området enn i f eks Fredrikstad området.

 

Har man høyere kompetanse, eller bare flere personer med samme type kompetanse ?

Jeg betviler overhode ikke båtbyggerkompetansen hverken på sør eller vestlandet da produktene taler for seg selv, men er usikker på om det automatisk betyr høyere kompetanse ved at man er flere produsenter. Hydrolift og Goldfish er høyprestandaprodukter, og jeg vil mene at deres kompetanse er høy, selv om det altså er mindre miljøer enn rundt Arendal/Grimstad. At en snekkeprodusent på sørlandet har høyere kompetanse på komposittmaterialer og belastninger i høy fart fordi den holder til langs Nidelven er jeg ikke automatisk med på. :cool:

 

Har en renholder på en skole 30 års kompetanse, eller 1 års kompetanse 30 ganger? :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...