Fsn Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Lages den nye 44 foteren på Skarpnes eller i Sverige. Jeg har hørt visse rykter om at dette er den største båten de lager på Skarpnes, er dette sant eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 (redigert) 44'en lages på Skarpnes. 48 og oppover lages i Västervik. Redigert 22.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Et sted inne i krystallkula mi sies det at denne "fabrikken" ikke kommer til å bli bygget. Det er en gryende trend at slike monsterbåter, sammen med SUV'er, blir litt politisk ukorrekte. Men det skulle ikke forundre meg om Windy har en praktbåt i segmentet HR, Najad, Malø, Regina, Faurby liggende på ei CAD fil en eller en annen plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Et sted inne i krystallkula mi sies det at denne "fabrikken" ikke kommer til å bli bygget.Det er en gryende trend at slike monsterbåter, sammen med SUV'er, blir litt politisk ukorrekte. Så lenge mange nok mennesker med mange nok penger dr%¤¤er i hva som til en hver tid er politisk korrekt, har Windy ett marked. Siden ordrebøkene tydeligvis er fulle i ett til to år framover er det nok ingen snarlig endring i produksjonen antar jeg Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Så lenge mange nok mennesker med mange nok penger dr%¤¤er i hva som til en hver tid er politisk korrekt, Hva mener du er politisk korrekt båt da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Vanskelig spørsmål. Kan det være Bavaria? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Men ikke mer enn etparogtredve fot vil jeg tro Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Det er en gryende trend at slike monsterbåter, sammen med SUV'er, blir litt politisk ukorrekte. Så lenge mange nok mennesker med mange nok penger dr%¤¤er i hva som til en hver tid er politisk korrekt, har Windy ett marked. Hva mener du er politisk korrekt båt da? Jeg er ikke politiker, og mener derfor at enhver skal kunne kjøpe den båten de har råd og lyst på. En del mennesker er ikke enig i det, og jeg antar at det er det Mulligan sikter til når han antar at store motorbåter kan bli "Politisk ukorrekt". Mitt utsang går på at selv om store motorbåter skulle bli "politisk ukorrekt", vil det være en del mennesker som har råd til å kjøpe denne type båt samme hva myndighetene skulle finne på av dieselavgifter, årsavgifter osv for å "begrense" bruken. Derfor tror jeg at Windy, Fairlane og andre i dette markedet kommer til å selge båter i mange år, og at Windys nye fabrikk kommer til å bli realisert. Selv om den altså i enkeltes øyne er "politisk ukorrekt" i disse "miljø-tider". Skulle gjerne hatt en Windy jeg , og vil at den nye fabrikken legges til Sarpsborg/Fredrikstad Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Fsn Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Har akkurat sendt linken til ordføreren i Sarpsborg, som er dyktig på å tiltrekke seg ny virksomhet Nå er rotteracet i gang "Har akkurat sendt linken til ordføreren i Sarpsborg" Makes two of us, jeg har sendt til Ordføreren i Moss Og nå fikk nabobyen en mail Da er vi 3 østfoldbyer som kan "slåss" Skulle gjerne hatt en Windy jeg , og vil at den nye fabrikken legges til Sarpsborg/Fredrikstad Skjønner ikke hva alle dere østlendinger maser om, selvsagt så skal fabrikken ligge på Sørlandet et sted. Mest sannsynlig så blir det i Arendal, Froland eller Grimstad kommune som ligger i nærheten til Windy fabrikken på Skarpnes rett vest for Arendal. Hvor økonomisk er det å støpe båtene på den ene kanten av landet og bygge dem på den andre siden, dessuten så er politikerne i de tre aktuelle fylkene i full gang med alternative tomte forslag etter at Windy ikke fikk lov til å bygge videre ut på Skarpnes. Windy har allerede et samarbeid med Blakstad videregående skole om en egen båtbyggerlinje for å nettopp styrke den lokale båtbyggerbransjen med nytt blod. Da er det lite mening i at fabrikken skal ligge på Østlandet. Windy hører hjemme på Sørlandet så jeg er 90 % sikker på at den nye fabrikken blir plassert rundt Arendal eller Grimstad en plass, jeg skjønner heller ikke hva de har i Sverige å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
B-P-Nimbus 350C Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Bare et lite regnestykke det fra blårussen, og så vips! er fabrikken i østeuropa Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Hva mener du er politisk korrekt båt da? Er vel politisk ukorrekt disse også da? Selv om de er laget av afrikansk "oppdrettsmahogny". Og hvem skal avgjøre hva som er politisk korrekt? Noen miljøfantaster? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Skjønner ikke hva alle dere østlendinger maser om, selvsagt så skal fabrikken ligge på Sørlandet et sted. Windy hører hjemme på Sørlandet så jeg er 90 % sikker på at den nye fabrikken blir plassert rundt Arendal eller Grimstad en plass, jeg skjønner heller ikke hva de har i Sverige å gjøre. Så lenge byggingen ikke er i gang, er spørsmålet åpent og endelig løsning langt fra selvsagt Er det ikke Hegnar som eier Windy da? Han bor vel i Bærum eller deromkring. Kanskje han vil ha kortere vei til den nye fabrikken Mange nok bedrifter som har blitt flyttet hit og dit fordi opprinnelig kommune har sovet i timen mens andre er mer på hugget for å skape industriarbeidsplasser og aktivitet. Hva kan Sarpsborg tilby... Vel, man har utskipningshavn, ligger langs E6 en time fra Oslo og 20 minutter fra grensen mot EU. Rygge flyplass som åpner i februar ligger 15 minutter unna. Dersom man antar at de fleste båtene går på eksport til kontinentet ligger vi meget sentralt både mht båtfrakt, lastebil og jernbane. Når det gjelder arbeideidskraft har Sarpsborg 50 000 innbyggere, Fredrikstad som ligger 15 minutter unna har 70 000 innbyggere, Moss og Halden som ligger 20 minutter unna ligger på rundt 25 000 innbyggere hver. Innenfor en radius på 20 minutter har du rundt 200 000 innbyggere. Det er klart at man meget enkelt finner kvalifisert arbeidskraft innen alle fagområder. Når det gjelder vakumstøping kan jeg minne om miljøet for rotasjonsstøping i Fredrikstad med Steady, AL og River, samt Hydrolift og en del andre med lange tradisjoner innen vanlig GRP støping. Så vi kan bygge båter her borte også Og til sist kommer kommunens tilbud. Hvor stor tomt og med hvilke fasiliteter kan kommunen tilby, og hvilke ordninger ifm med kompetanseoppbygging, kulturtilbud osv gjør en alternativ plassering attraktiv. At du ikke skjønner hvorfor Windy allerede bygger båter i Sverige endrer ikke det faktum at de pr dags dato gjør det. Og at en plassering av en norsk fabrikk nær svenskegrensen kan gjøre at de to fabrikkene lettere kan samarbeide skal man ikke se bort i fra. EU har blandt annet en del støtteordninger som grensekommuner kan gjøre seg bruk av. Blandt annet er det samarbeid mellom Østfold og Bohuslän på en rekke områder hvor det er praktisk. Som ett kuriosa kan jeg nevne at mange barn fra Bohuslän blir født på sentralsykehuset i Fredrikstad som ett resultat av samarbeidet over grensen. Og Strømstad har bygd ett eget pol for nordmenn Bare et lite regnestykke det fra blårussen, og så vips! er fabrikken i østeuropa ..vel, i hvertfall litt lenger østover Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Bare et lite regnestykke det fra blårussen, og så vips! er fabrikken i østeuropa Sier kanskje mest om hvor lite du vet om ledelse av selskaper Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Jaggu ser det ikke ut til at W-945 akkurat strøk på BI. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Uten at vi skal gjøre dette til en undervisninspolitisk debatt så kan jeg vil si at når man går ut fra BI eller andre økonomiske høyskoler kan man heller ikke så mye om å lede en virksomhet. Det ser man veldig godt når nyeksaminerte går inn som management konsulenter eller finansanalytikere. Virkeligheten skapes ikke i Excel - heldigvis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 ......men det har aldri skadet å ha en grunnleggende forståelse av økonomiske sammenhenger. Et sted må alle begynne... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 (redigert) Javiss - og det er poenget. Man må kunne det grunnleggende først. Men de som tror at man kan lede en virksomhet etter å ha gått 4 år på BI eller NHH - de er enten ekstremt unike eller så får de en viss læring etter studiene ut i fra det lille jeg kjenner til Windy og deres investeringer i fabrikker hadde det overrasket meg en del om ikke fabrikken ble bygd. Og det hadde overrasket meg mye om de hadde flyttet noe av den sentrale produksjonen sin langt fra der de setter sammen båtene sine. Det handler ikke bare om produksjonskostnader - det handler også om posisjonering, total kvalitet og total kostnad for det ferdige produktet. Redigert 23.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Det handler ikke bare om produksjonskostnader - det handler også om posisjonering, total kvalitet og total kostnad for det ferdige produktet. Så da er Østfold utelukket, eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Båter burde jo produseres på Vestlandet som er is og snøfritt året rundt. ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 (redigert) Så da er Østfold utelukket, eller ? Med den marginale (unnskyld Hydrolift) båtbyggerkompetansen vi har her i fylket vil jeg si det. En av de sakene man virkelig må vurdere ved lokalisering av fabrikker er tilgangen på nødvendig kompetanse. Redigert 23.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 En av de sakene man virkelig må vurdere ved lokalisering av fabrikker er tilgangen på nødvendig kompetanse. Da sier vi at det blir i Arendal da. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Med den marginale (unnskyld Hydrolift) båtbyggerkompetansen vi har her i fylket vil jeg si det. OK, så hvis vi bortser fra Hydrolift, Stormway, Gozzi(og Goldfish hvis man drar litt forbi Moss) og andre høyprestandaprodukter, og også bortser fra volumprodusenter som Nordkapp, River, AL, Steady, hvor mye båtbyggerkompetanse trengs det for å jobbe ved en moderne sammenstillingsfabrikk? Jeg kan ikke så mye om plaststøping, men har fått med meg at de fleste produsenter får skrogene ferdigstøpt fra Østeuropa. Nå var det snakk om en ny måte å støpe på ved den nye fabrikken. Altså kan man ikke nødvendigvis starte denne produksjonen uten en kompetanseheving. Noen vil nok hevde at sørlendinger er raskere i oppfattelsen enn østlendinger, men jeg går ut fra at vettet er nogenlude likt(tynt) smurt utover landet fra vår Herres side. (hvis det skulle vise seg at sørlendinger er kjappere, gjør jeg herved oppmerksom på at min bestefar var båtbygger fra Grimstad ). Man kan derfor anta at man kan lære opp østlendinger like raskt som sørlendinger. For hvilke andre oppgaver i en sammenstilling er man i behov av båtbyggerkompetanse? Innredning? En god mekaniker kan innstallere motor. Skipselektrikere tar for seg det elektriske. Alle puter kommer fra underleverandører osv. For å ta fram nye former trenger man selvsagt dyktige designere og modellbyggere. Men det Windy her snakker om er vel en produksjonsbedrift. Det finnes firmaer som har spesialisert seg på å lage former, og som jeg mener mange fabrikker bruker, da det ikke er nødvendig med denne kompetansen i en produksjonsbedrift. Hvis man deler oppgaven med å sette sammen det ferdige produktet i mindre deloppgaver er jeg uærbødig nok til å hevne at "Båtbyggerkompetanse" ikke er nødvendig, men at man selvsagt må kunne det faget den aktuelle arbeidsoppgaven krever. Og fagfolk finner man overalt. Og det finnes en del suksessfulle produksjonsbedrifter i området også. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 I dagens avis - Agderposten sier direktør Morten Haakstad at bedriften sannsynligvis blir liggende i Grimstad ( utvide den delen av Windy som allerde er der) eller Froland (Bygge nytt i tilknytning til IBIZA sitt nybygg) hvis ikke Arendal kommune kommer opp med noe interresant. Aller helst vil de utvide på Skarpnes hvor de holder til i dag. Uansett ser det da ut som om bedriften blir liggende en plass rundt Arendal. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Honduras - tror du bør sjekke hvor disse merkene får produsert båtene sine. Din hypotese om at "de fleste får produsert skrogene sine i øst europa" bør du nok også sjekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 (redigert) ......Virkeligheten skapes ikke i Excel - heldigvis Jo, ofte gjør den det, desverre. Men nå tror jeg ikke at beslutningen om å bygge ny Windy fabrikk i Norge er fattet av blåruss med Excel. Til det er beslutningen altfor dristig og utradisjonell. Skal bli spennende å se hvordan det ender. Jeg ønsker lykke til (selv om jeg kan styre meg når det gjelder Windy's båter)! Redigert 23.Januar.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.