Jump to content

Windy bygger ny fabrikk i Norge


Bonus

Recommended Posts

Et sted inne i krystallkula mi sies det at denne "fabrikken" ikke kommer til å bli bygget.

Det er en gryende trend at slike monsterbåter, sammen med SUV'er, blir litt politisk ukorrekte.

Men det skulle ikke forundre meg om Windy har en praktbåt i segmentet HR, Najad, Malø, Regina, Faurby liggende på ei CAD fil en eller en annen plass.

Link to post
Share on other sites

Et sted inne i krystallkula mi sies det at denne "fabrikken" ikke kommer til å bli bygget.

Det er en gryende trend at slike monsterbåter, sammen med SUV'er, blir litt politisk ukorrekte.

 

Så lenge mange nok mennesker med mange nok penger dr%¤¤er i hva som til en hver tid er politisk korrekt, har Windy ett marked. Siden ordrebøkene tydeligvis er fulle i ett til to år framover er det nok ingen snarlig endring i produksjonen antar jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er en gryende trend at slike monsterbåter, sammen med SUV'er, blir litt politisk ukorrekte.

 

 

Så lenge mange nok mennesker med mange nok penger dr%¤¤er i hva som til en hver tid er politisk korrekt, har Windy ett marked. :wink:

 

 

Hva mener du er politisk korrekt båt da?

 

Jeg er ikke politiker, og mener derfor at enhver skal kunne kjøpe den båten de har råd og lyst på. En del mennesker er ikke enig i det, og jeg antar at det er det Mulligan sikter til når han antar at store motorbåter kan bli "Politisk ukorrekt".

 

Mitt utsang går på at selv om store motorbåter skulle bli "politisk ukorrekt", vil det være en del mennesker som har råd til å kjøpe denne type båt samme hva myndighetene skulle finne på av dieselavgifter, årsavgifter osv for å "begrense" bruken.

Derfor tror jeg at Windy, Fairlane og andre i dette markedet kommer til å selge båter i mange år, og at Windys nye fabrikk kommer til å bli realisert. Selv om den altså i enkeltes øyne er "politisk ukorrekt" i disse "miljø-tider".

Skulle gjerne hatt en Windy jeg :cool: , og vil at den nye fabrikken legges til Sarpsborg/Fredrikstad :wink:

Link to post
Share on other sites

Har akkurat sendt linken til ordføreren i Sarpsborg, som er dyktig på å tiltrekke seg ny virksomhet :cool:

 

Nå er rotteracet i gang :wink:

 

 

"Har akkurat sendt linken til ordføreren i Sarpsborg"

 

Makes two of us, jeg har sendt til Ordføreren i Moss :cool:

 

 

Og nå fikk nabobyen en mail :wink: Da er vi 3 østfoldbyer som kan "slåss" :cheers:

 

 

Skulle gjerne hatt en Windy jeg :cool: , og vil at den nye fabrikken legges til Sarpsborg/Fredrikstad :wink:

Skjønner ikke hva alle dere østlendinger maser om, selvsagt så skal fabrikken ligge på Sørlandet et sted. Mest sannsynlig så blir det i Arendal, Froland eller Grimstad kommune som ligger i nærheten til Windy fabrikken på Skarpnes rett vest for Arendal. Hvor økonomisk er det å støpe båtene på den ene kanten av landet og bygge dem på den andre siden, dessuten så er politikerne i de tre aktuelle fylkene i full gang med alternative tomte forslag etter at Windy ikke fikk lov til å bygge videre ut på Skarpnes.

 

Windy har allerede et samarbeid med Blakstad videregående skole om en egen båtbyggerlinje for å nettopp styrke den lokale båtbyggerbransjen med nytt blod. Da er det lite mening i at fabrikken skal ligge på Østlandet.

 

Windy hører hjemme på Sørlandet så jeg er 90 % sikker på at den nye fabrikken blir plassert rundt Arendal eller Grimstad en plass, jeg skjønner heller ikke hva de har i Sverige å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hva alle dere østlendinger maser om, selvsagt så skal fabrikken ligge på Sørlandet et sted.

Windy hører hjemme på Sørlandet så jeg er 90 % sikker på at den nye fabrikken blir plassert rundt Arendal eller Grimstad en plass, jeg skjønner heller ikke hva de har i Sverige å gjøre.

 

 

Så lenge byggingen ikke er i gang, er spørsmålet åpent og endelig løsning langt fra selvsagt Er det ikke Hegnar som eier Windy da? Han bor vel i Bærum eller deromkring. Kanskje han vil ha kortere vei til den nye fabrikken :wink:

Mange nok bedrifter som har blitt flyttet hit og dit fordi opprinnelig kommune har sovet i timen mens andre er mer på hugget for å skape industriarbeidsplasser og aktivitet.

Hva kan Sarpsborg tilby... Vel, man har utskipningshavn, ligger langs E6 en time fra Oslo og 20 minutter fra grensen mot EU. Rygge flyplass som åpner i februar ligger 15 minutter unna. Dersom man antar at de fleste båtene går på eksport til kontinentet ligger vi meget sentralt både mht båtfrakt, lastebil og jernbane.

Når det gjelder arbeideidskraft har Sarpsborg 50 000 innbyggere, Fredrikstad som ligger 15 minutter unna har 70 000 innbyggere, Moss og Halden som ligger 20 minutter unna ligger på rundt 25 000 innbyggere hver. Innenfor en radius på 20 minutter har du rundt 200 000 innbyggere. Det er klart at man meget enkelt finner kvalifisert arbeidskraft innen alle fagområder. Når det gjelder vakumstøping kan jeg minne om miljøet for rotasjonsstøping i Fredrikstad med Steady, AL og River, samt Hydrolift og en del andre med lange tradisjoner innen vanlig GRP støping. Så vi kan bygge båter her borte også :cool:

Og til sist kommer kommunens tilbud. Hvor stor tomt og med hvilke fasiliteter kan kommunen tilby, og hvilke ordninger ifm med kompetanseoppbygging, kulturtilbud osv gjør en alternativ plassering attraktiv. At du ikke skjønner hvorfor Windy allerede bygger båter i Sverige endrer ikke det faktum at de pr dags dato gjør det. Og at en plassering av en norsk fabrikk nær svenskegrensen kan gjøre at de to fabrikkene lettere kan samarbeide skal man ikke se bort i fra. EU har blandt annet en del støtteordninger som grensekommuner kan gjøre seg bruk av. Blandt annet er det samarbeid mellom Østfold og Bohuslän på en rekke områder hvor det er praktisk. Som ett kuriosa kan jeg nevne at mange barn fra Bohuslän blir født på sentralsykehuset i Fredrikstad som ett resultat av samarbeidet over grensen. Og Strømstad har bygd ett eget pol for nordmenn :wink:

 

 

Bare et lite regnestykke det fra blårussen, og så vips! er fabrikken i østeuropa

 

..vel, i hvertfall litt lenger østover :cool::lol:

Link to post
Share on other sites

Uten at vi skal gjøre dette til en undervisninspolitisk debatt så kan jeg vil si at når man går ut fra BI eller andre økonomiske høyskoler kan man heller ikke så mye om å lede en virksomhet. Det ser man veldig godt når nyeksaminerte går inn som management konsulenter eller finansanalytikere. Virkeligheten skapes ikke i Excel - heldigvis :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Javiss - og det er poenget. Man må kunne det grunnleggende først. Men de som tror at man kan lede en virksomhet etter å ha gått 4 år på BI eller NHH - de er enten ekstremt unike eller så får de en viss læring etter studiene

 

ut i fra det lille jeg kjenner til Windy og deres investeringer i fabrikker hadde det overrasket meg en del om ikke fabrikken ble bygd. Og det hadde overrasket meg mye om de hadde flyttet noe av den sentrale produksjonen sin langt fra der de setter sammen båtene sine. Det handler ikke bare om produksjonskostnader - det handler også om posisjonering, total kvalitet og total kostnad for det ferdige produktet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med den marginale (unnskyld Hydrolift) båtbyggerkompetansen vi har her i fylket vil jeg si det.

 

OK, så hvis vi bortser fra Hydrolift, Stormway, Gozzi(og Goldfish hvis man drar litt forbi Moss) og andre høyprestandaprodukter, og også bortser fra volumprodusenter som Nordkapp, River, AL, Steady, hvor mye båtbyggerkompetanse trengs det for å jobbe ved en moderne sammenstillingsfabrikk?

 

Jeg kan ikke så mye om plaststøping, men har fått med meg at de fleste produsenter får skrogene ferdigstøpt fra Østeuropa. Nå var det snakk om en ny måte å støpe på ved den nye fabrikken. Altså kan man ikke nødvendigvis starte denne produksjonen uten en kompetanseheving. Noen vil nok hevde at sørlendinger er raskere i oppfattelsen enn østlendinger, men jeg går ut fra at vettet er nogenlude likt(tynt) smurt utover landet fra vår Herres side. (hvis det skulle vise seg at sørlendinger er kjappere, gjør jeg herved oppmerksom på at min bestefar var båtbygger fra Grimstad :wink: ). Man kan derfor anta at man kan lære opp østlendinger like raskt som sørlendinger.

 

For hvilke andre oppgaver i en sammenstilling er man i behov av båtbyggerkompetanse? Innredning?

En god mekaniker kan innstallere motor. Skipselektrikere tar for seg det elektriske. Alle puter kommer fra underleverandører osv.

 

For å ta fram nye former trenger man selvsagt dyktige designere og modellbyggere. Men det Windy her snakker om er vel en produksjonsbedrift. Det finnes firmaer som har spesialisert seg på å lage former, og som jeg mener mange fabrikker bruker, da det ikke er nødvendig med denne kompetansen i en produksjonsbedrift.

 

Hvis man deler oppgaven med å sette sammen det ferdige produktet i mindre deloppgaver er jeg uærbødig nok til å hevne at "Båtbyggerkompetanse" ikke er nødvendig, men at man selvsagt må kunne det faget den aktuelle arbeidsoppgaven krever. Og fagfolk finner man overalt. Og det finnes en del suksessfulle produksjonsbedrifter i området også.

Link to post
Share on other sites

I dagens avis - Agderposten sier direktør Morten Haakstad at bedriften sannsynligvis blir liggende i Grimstad ( utvide den delen av Windy som allerde er der) eller Froland (Bygge nytt i tilknytning til IBIZA sitt nybygg) hvis ikke Arendal kommune kommer opp med noe interresant. Aller helst vil de utvide på Skarpnes hvor de holder til i dag. Uansett ser det da ut som om bedriften blir liggende en plass rundt Arendal.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

......Virkeligheten skapes ikke i Excel - heldigvis :yesnod:

Jo, ofte gjør den det, desverre. :nonod:

 

Men nå tror jeg ikke at beslutningen om å bygge ny Windy fabrikk i Norge er fattet av blåruss med Excel. Til det er beslutningen altfor dristig og utradisjonell.

Skal bli spennende å se hvordan det ender. Jeg ønsker lykke til (selv om jeg kan styre meg når det gjelder Windy's båter)!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...