M/S Kobben Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Husker ikke om det var lufteskrue.. Tror vi lufta på koblingen.. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 6.August.2011 Link til dette innlegget Svart 6.August.2011 Delfin 19 skrev On 5.8.2011 at 12.05: Er det noen som har erfaring med bytte av friksjonsplaten på Sabb G 10Hk ?? Kan man gjøre det i koblingshuset eller må motoren ut av båten ? Se denne tråden for mer info: Skifte av senterlamell Sabb 2H MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Byttet kulelagere på vippearmene og slipte ventiler og ventilseter i dag, i tillegg til å bytte toppakningene. Dro rundt i 1 sek med starteren og den startet momentant, og gikk som en klokke (ok, en høylydt klokke da). Nå liker jeg lyden av motoren laaangt bedre Men dette med smøring av ventiler etc; Der kommer jo opp et rør med 2 små hull, hvor oljen formodentlig skal klare å sprute nok til å smøre ventilforinger og kulelagere etc. Men selv på høyt turtall så er det så vidt det kommer olje ut av dysehullene. Den pumpes ut, og renner ned langs røret. Har prøvd å stake opp røret, men ingen forskjell. Lurte på å forsøke å blåse det opp i morgen. Men hva slags pumpeanordning er det som skaper trykket? Hvis jeg ikke klarer å få trykk etter å ha blåst rent røret, er det noen kvikk fiks på dette? Ser ikke for meg å begynne med demontering av akslinger etc inni motoren for å fikse dette. Har noen montert ekstra pumpe og dyse for smøring av ventiler? Enkelte motorer har jo anordning for smøring av ventiler før start... Hva slags pumpe/dyser, og hvor "hente" olje? Oljen renner jo ned i motoren igen, så jeg kan liksom ikke montere en liten oljepumpe med separat tank og bare fylle og fylle... Kanskje hvis jeg mekket en styring som gav en dusj innimellom? Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Statusoppdatering på smøreproblemer: Fant ut at oljen drives opp gjennom røret av et/flere spor i nokkakslingen. Motorrens, var det første som slo meg. Hadde nettopp byttet olje, men kjørte motoren varm, og tilsatte 1,5 liter diesel i oljen. Skulle vel bli ca 25% diesel i oljeblandingen. Kjørte motor på lavt turtall i 5-6 min. Så etterhvert at det kom litt mer olje ut av dysehullene som skal smøre toppen. Pumpet ut så mye jeg klarte av oljen, og fylte på 7-8 liter ren diesel. Skrudde av dieselrørene inn på dysene, og kjørte startmotoren til jeg hørte at batteriene begynte å gå tomme. Det gikk sikkert ikke mer enn 1 min eller deromkring. Pumpet ut diesel og fylte ny motorolje. Startet motoren (med toppdeksel av), og sprutet ned "halve motorrommet" før jeg fikk stoppet motoren. Her hadde det skjedd noe med smøringen av toppen, gitt Nå skal jeg kjøre motoren noen få timer før jeg bytter olje og filter en gang til. Så NÅ må vel ting snart være greit vel ...begynner å glede meg til jomfruturen Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
M/S Kobben Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Diesel i olja er gode greier for gamle motorer.. Mener min gamle far, brukte ren diesel i motoren for innvendig "vask", men uten å starte seff! Rein diesel og sveiva rundt ei god stund.. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 23.September.2011 Link til dette innlegget Svart 23.September.2011 Hei, eg har en sabb 10 hk i sjarken min, og lurer litt på hva som er vanlig å gjør av servicer på de? Hvor ofte er det vanlig å skifte dieselfilter? Hvor ofte er det vanlig å skifte olje på motor og gir, og hvilken type olje? Hvor ofte er det vanlig å skifte membranene i vannpumpen? Er det noko anna som kan vere greit å gjøre innimellom bortsettfra smøring av fettnipler? Mvh Nikolay. Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 Hei. Du finner info om dette i motorens instruksjonsbok. Har du ikke boken, kan den lastes ned her: http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=72 Ang. type olje, så kan man f.eks. bruke statoil 15w-40 olje til marine dieselmotorer. Det er samme type olje på motor og i koblingshus. Hvis man bruker båten mye, kan det jo være greit å sjekke vannpumpemembranen i forbindelse med vårpuss, oljeskift på motor f.eks. Eller så er det jo ikke noe særlig vedlikehold, meget robuste motorer! Annet enn å presse fett i fettniplene en gang i blant, og jusering av ventiler hvis man synes motoren begynner å "pekke" når den går. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 Man bør vaske ut av veivhuset en gang i blant med diesel, samt skifte den pappstrimmelen som fungerer som oljefilter. Og gi den et par pump med olje på veken i den lille koppen på toppdekselet (langs kantene, ikke i midten) slik at ventilene får smøring. Siden den er plaskesmurt og ikke trykksmurt er dette den eneste smøringen ventiler og vippearmer får, så det bør ikke glemmes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sabbdiesel Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 På min Sabb type G så finnes det ikke noe smørekopp på toppen ettersom motoren er svært gammel. Jeg mener at den smørekoppen på nyere motorer smører ikke ventilene, men olja går i et rør ned til innsugsventilen, for å få olje ned i sylinderen ved kaldstart (og dermed bedre kompresjon) vippearm-lagrene er jo fettsmurte med en smørenippel midt mellom vippearmene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 Hullet i midten går ned i innsuget ja. Det var derfor jeg sa olje langs kanten, der vekene til smøring av ventilene er. Ikke sikker på om alle G'ene har dette, men mange har. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sabbdiesel Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 Oki, da lærte jeg noe nytt! :-) Betyr det at vippearm-lagrene på nyere G-modeller er oljesmurte? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 25.September.2011 Link til dette innlegget Svart 25.September.2011 sabbdiesel skrev On 25.9.2011 at 20.58: Betyr det at vippearm-lagrene på nyere G-modeller er oljesmurte? Nei, det har jeg i tilfelle aldri sett eller hørt om. Vippearmlagrene er fettsmurte og skal smøres hver 300. driftstime/årlig. Den ytre sirkelen i ventilsmørekoppen(oljekoppen på toppen av ventildekslet) er som "index" nevner for smøring av ventilene, og denne skal fylles opp hver 5. driftstime/daglig. Den indre sirkelen i ventilsmørekoppen er også som nevnt et startoljerør. Det trengs bare benyttes om motor er vanskelig å starte, eksempelvis som følge av lengre tids stillstand eller lav lufttemperatur. Som et alternativ til startoljerøret kan man sprøyte motorolje inn gjennom hullet for startsigarettpluggen eller benytte startsigaretter. Litt spesielt er det at du ikke har denne ventilsmørekoppen/oljekoppen på ventildekslet, men jeg har selv sett eldre utgaver som ikke har denne. For øvrig har Sabb type H oljetrykkbasert smøring i motsetning til type G med sin plasksmøring. Sitér dette innlegget Link to post
LØVIK Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Hei. har nett kjøpt en 18 hk viste at motoren ikkje er av dei sterkaste men den fungerer . tok en sjekk på kjøle vatnet onr eg kom heim og der var det litt svart sot som flaut på toppen av vatnet er dette vanlig eller er det noe alvårlig gale ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Tyder på at du får eksos ut i kjølevannet. Kan være alt fra defekt manifoilpakning til toppakning eller sprekk i toppen. Jeg vilel ha skiftet manifoilpakningen først, det er kort avstand mellom eksosporten og vannkanalen så det skal ikke store lekkasjen til her før du får litt sot i vannet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LØVIK Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Ja må nok begynne enklest først, klarer vel å klippe ei pakning skjølv til de. På slutten av reisen heim drog eg gass hendelen i botten veit ikkje ka turtal eg hadde (viren er av ) men tempen på motoren steig litt fra 65 grader til 75 grader men det er vel under maxs temp. Eg får bruke den med kondite i vinter og ta en skjekk på det til våren, takker for svar. Turtall vire trenger eg noen tips Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 (redigert) LØVIK skrev On 28.10.2011 at 22.07: På slutten av reisen heim drog eg gass hendelen i botten veit ikkje ka turtal eg hadde (viren er av ) men tempen på motoren steig litt fra 65 grader til 75 grader men det er vel under maxs temp. I følge instruksjonsboken er maks temperatur 65 grader med ferskvannskjøling. Det er mulig at du har kjørt med for stor stigning slik at belastningen på motoren har blitt for stor. En måte jeg justerte lasten på motoren var å ha fullt pådrag på regulator og justere stigningen til motoren hadde et turtall på 2250 o/min Deretter reduserte jeg pådrag på regulatoren til turtallet var ca 2000 o/min. LØVIK skrev On 28.10.2011 at 22.07: Turtall vire trenger eg noen tips Demonter turtallwiren og trekk strømpen forsiktig ut av krympehylse i den enden som går inn på motoren. Dersom bruddet på wiren er i denne enden kan du kappe litt av strømpen, dra restene av wiren ut av endestykket og "Skru" inn wiren før du presser strømpen inn krympehylsen igjen. Det er mulig at ny turtallswire kan skaffes hos Maritim/ Frydenbø Sabb i Bergen, kostet ca. 800 kr, men utvalget i lengder var begrenset og de kunne ikke skaffe wiren som jeg hadde behov for i fjor. MVH Fiks Redigert 29.Oktober.2011 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Hei Skal og se på en liten sjark med en 22 hk ferskvannskjølt Sabb og lurer på om det er noe spesielt jeg må se etter på motoren? Finnes det flere typer av 22 hk Sabb? (ser at noen skriver om G og H osv her inne, men jeg har fint lite peiling) Tror motoren er fra rundt 1970 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Om den er 22hk er det en 2G. 2H modellen er kun levert som 16 og 18hk. Jeg ville prøvd om den startet lett, og om oljetrykk er OK. Og at den ikke går seg for varm med full belastning, eller ryker unormalt mye. Ellers er det bare å se over at den ser grei ut og at ikke ting er suntrustet eller ser tvilsomt ut. Dette er solide greier, så om den bare har fått et minimum av vedlikehold så bare går og går den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
glalaksen Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Takker for kjapt svar. Er det de som er 18 hk som ikke er like bra som andre sabber? Selger har sagt at motoren er i veldig bra stand så jeg satser på at det går bra. Båten er egentlig litt mindre enn det jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg, men det blir spennende alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Bra og bra, det er vel mye en smakssak det der. Jeg hadde en 2H 18hk i fem år, og syntes egentlig den var helt OK. "H'en ble bygget for fritidsbåter, den er lettere, har høyere max turtall og roligere gange. Men at G'ene er mer solide er det vel neppe noen tvil om da, de er jo bortimot udødelige. 2G'en i Beffen (byferje i Bergen) ble vel nettopp byttet ut etter et sted over 95.000 timer, ikke mange andre motorer i den størrlsen som hadde holdt såpass... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Leste om motoren i denne byfergen i Bergen. Det var tett oppunder 96000 timer på den, noe som tilsvarer nesten 11 års kontinuerlig drift (!) før gearkassa røyk. Helt fantastisk attest på hvor gode maskiner dette er. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
index Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Den hadde vel faktisk gått en del mer også, siden timetelleren hadde vært ute av drift en stund. Solide saker ja, ingen tvil om det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SALAMANDER Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Hei jeg skulle fylle på frostveske på sabben min, har ikke batteri i båten så hadde skaffet meg startsveiv slik at jeg lett kunne suge inn frostveske gjennom inntaket. Da jeg puttet slagen i bøtta kom det luft ut av inntaket, hva skyldes dette? gjør jeg noe galt? Da jeg flyttet posisjonen til den sorte spaken på toppen av motoren ble sveiven veldig tung og innsuget begynte og hoste før sveiven nesten stoppet helt opp. Har aldrig brukt denne motoren før så trenger hjelp! Takker for alle svar! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
index Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Den sorte spaken er ventilløfteren. Ikke rart det ble tungt når du slo over denne, da får du full kompresjon. Vanlig startprosedyre er å sveive opp fart med åpne ventiler, slå spaken over og motoren starter. Prøv en stund til, så vil den nok suge opp frostvæska. Det kan være at ventilene i pumpa er litt trege, og at den derfor blåser litt luft tilbake. Eventuelt så kan du holde slangen til inntalet litt høyt, sette en trakt i og fylle på frostvæskeblanding mens du sveiver rundt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Noen som vet hvilken farge som passer til min blå sabb Mitsubishi M4.140?lakken må tåle høy temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.