Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Nei, den er ok. Den jeg snakker om skal kompensere for kompresjonen som vannpumpa skaper, tror jeg.....

 

 

Husker ikke hva den heter, men funksjonen stemmer etter det jeg har hørt ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei. Eg har riktig nok ikkje hørt om nokon del som skal kompensere for pulsane til vannpumpa, men det er godt muligt at den gjer. Delen på bilde er (etter det eg trur) frostpluggen som står i bakkant av blokka som du seie. Den har dei på Sabb i Bergen. :-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei .Har en 10 g som går fint men ser den svetter olje i toppakningen.Etter en halvtimes kjøring er det kommt en svart stripe med olje nedetter på ene siden i bakkant motor.Skal jeg prøve åetterteite toppen?Eller ikke gjøre noe?Det er ikke mye det er snakk om.Ingen vann i motorolje.mvh.

Link to post
Share on other sites

Hei .Har en 10 g som går fint men ser den svetter olje i toppakningen.Etter en halvtimes kjøring er det kommt en svart stripe med olje nedetter på ene siden i bakkant motor.Skal jeg prøve åetterteite toppen?Eller ikke gjøre noe?Det er ikke mye det er snakk om.Ingen vann i motorolje.mvh.

Dermed so blir første spørsmålet om det er smøreolje eller brennolje. Hvis det er brennolje so lek toppakningen kompresjon, er det smøreolje so må den komma frå lekkasje i toppdekselpakningen, for der er ikkje smøreoljekanaler i toppakningen i ein Sabb G. Heller ikkje oljetrykk. Toppakningen er ein kobberpakning som må glødast for å få etterteita godt, dette er ein større jobb

Link to post
Share on other sites

Hei, som Dinamo skreiv så er det nok diesel frå forbrenninga. Om toppakninga ikkje er tett får du ei slik stripe som du beskriver. Har vert bort i dette for nokre år sidan på ein større Sabb, der holdt det med ettertrekking av boltane ( til angitt moment). Eg vil dog her anbefale å gløde/skifte toppakning.

 

;-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er forholdsvis enkelt å ta av toppen i teorien. Men i enkelte tilfeller kan den sitte ganske godt grunna rust og korrosjon mellom toppboltar og toppstykke. Dieselrøra må demonterast, lydpotta må av, så er det berre å løsne dei 4 boltane som holder toppen. Under toppen er det tre pakninga, to identiske gummipakningar og ein kobberring. Du får kjøpt alt dette frå Sabb i Bergen. :-D

 

Det er viktigt at pakningsflatene er reine før og under montering. Husk å stille ventilane før oppstart.

 

Du kan nok kjøre med det slik ut sesongen om det passer best for deg, men du kan prøve å etterteite boltane til det opgitte moment. Det kan hjelpe noko. :-)

Lykke til! :-D

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

*startsveivproblemer*

 

Hei folkens!

 

Jeg prøver å hjelpe en kamerat med en SABB diesel 8-10 hk type G, 1-sylindret, ferskvannskjølt , hvor startsveia står BOM FAST.

 

Fungerte greit forrige sesong, men er helt låst nå. Svinghjul glir lett, og akslingen er helt koblet fra, så det må være selve "sveiv-mekanismen" som er problemet(?)

 

Han har tidligere hatt litt problemer med å få sveiva til å "ta tak" ved start, og det tok noen omdreninger før svinghjulet koblet inn. (mulig dette kan ha sammenheng?)

 

Med den begrensede mekaniske forståelsen jeg har antar jeg det er kjettingen til sveiva inni veivhuset som har satt seg fast.

 

Hva tror dere?

Bør jeg skru opp veivhuset før å sjekke? Er dette problematisk?

 

MVH

Jan Arild

Redigert av JanArild1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, du treng nok ikkje opne veivhuset men heller koblingsluka. Derfrå ser du i det nedre kjedehjulet. Da ser du nok om det er noko med det hjulet. Om du stikker eit skrujern bort i det skal det bevege litt på seg.

 

Sjølve sveivstativet er nok lurt å demontere og. Det blei endra på ein gong i tida, nokre er todelte heile veien frå topp til bunn, menst andre kan ha eit toppstykke over sjølve sveiva.

 

Utifrå der du beskriver vil eg tru at det kan vere akslingen som ein setter sveiva inni som sitte fast, den er det forresten to grease niplar over. Men det kan og vere som du seier at kjeden har låst seg i eit eller anna.

 

Det kan og hende at klossen som skal "ta tak" i motoren sin utgåande aksel har låst seg, dette ser du nok frå koblingsluka.

 

 

 

Mvh

Diesel248

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for svar! Her er bilde av identisk (dog en mer blankpolert :) ) motor.

Koblingsluka du nevner er den som sitter nede foran sveivhuset, ved siden av akslingsinnkoblingen?

 

Så jeg åpner først det, deretter dunker borti kjedehjulet og ser om det beveger seg. Dette er jo da et sveivstativ som er todelt fra topp til bunn.

 

Denne akslingen som en setter sveiva inn inn, for å komme til den må man dele og åpne sveivhuset? har sånn sett løsnet alle boltene som holder sveivhuset fast, men pakningen holder greiene godt sammen, er det bare å bryte dette opp? Trengs det spesialpakning når dette skal skrus sammen?

 

Mye spørsmål, mulig jeg må begynne med koblingsluka, å ta det derfra? :)

 

MVh

Jan Arild

 

bilde0076.jpg

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Eg har ringa inn tre luker på dette bildet ditt. Koblingsluka har eg kalla for 1, og veivluka for 3. Der står peilepinnen for olje i toppen. Den luka som eg har kalla 2, heiter regulatorluke.

 

Forresten, dele / instruksjonsbok for Sabb G finst på nettet.

http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516

 

Edit: Eg har redusert fargemetningen i bildet, for å få ned størrelsen, derfor er fargen ulik.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...