Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Det stemmer nok ja. Men du kan nok glemme å få stemepelet ut gjennom luke, veivakslingen står i veien...

 

Akk ja. Kan ikke ha flaks hver gang.. Men istedet for å spørre og grave så mye, så skal jeg prøve å forklare mine "prøv og evt feil" metoder her så kanskje noen kan lære av det senere.. Bilder skal jeg også få lagt inn..

Og skulle noen ha en fasit her så er jeg veldig takknemlig om noen kunne tipse meg..

Link to post

ja, sånn er livet! Jeg kan tenke meg at eneste metode som ikke innebærer full demontering tilsier masse rustløser i sylinderen og en skikkelig latmannsarm på svinghjulet. og så får du bare håpe at det er stempelet som gir etter først...

 

Du skal forresten ikke se bort fra at sylinderforingen løsner i stedet for stempelet når du skal ha det oppover, men det gjør jo ikke så mye.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

ja, sånn er livet! Jeg kan tenke meg at eneste metode som ikke innebærer full demontering tilsier masse rustløser i sylinderen og en skikkelig latmannsarm på svinghjulet. og så får du bare håpe at det er stempelet som gir etter først...

 

Du skal forresten ikke se bort fra at sylinderforingen løsner i stedet for stempelet når du skal ha det oppover, men det gjør jo ikke så mye.

 

Jeg skal love deg at det stempelet har bodd i en blanding av parafin, olje, rustløser, rensemiddel, cola siste halvannen måned.

I morgen skal det til pers og jeg begyner med jekk og presse. Så får jeg leke gynekolog og se om jeg finner noe jeg kan dytte på, være seg veivskinke, råde eller stempel. Om det ikke funker så får jeg gå på svinghjulet og se om jeg får festet en kraftig arm på det og bryte stempelet opp. Føler meg også fristet til å hone sylinderen for å lette "oppturen".

 

På en måte ønsker jeg også at foringen følger med stempelet, da jeg tror den kommer lettere opp når den først har løsnet.

Link to post

Vil tru at foringa kjem opp lettare enn stempelet. Men ein må då vera obs på at all rust og anna som ligg i kjølekappa vil fare ned i veivhuset, og dette er ikkje bra for lager etc. Har sjølv utført ein lik jobb, der var stempelet fastrusta pga ein sprukke topp. Det hadde då rennt kjølevatn inn i sylinderen etter at motoren vart stoppa.... Brukte kubein i startkransen, og stempel og foring kom då greit opp i ein del. Prøvde å pressa stempelet ut, men det kom ikkje ein mm med 25tonn på pressa.. Måtte snitta opp foringa med vinkelslipar for å få løyse stempelet, eller veivstaken som eg egentleg trengte. Foring og stempel vart kassert, og ny foring, topp og stempelfjører vart montert, saman med eit brukt stempel. Trur eg drista meg til å kalla motoren overhalt då eg selde båten :cheers:

 

Dyre delar, men kjekke maskiner å skru på. Forresten, finns det maskiner med billegare delar? Betalte ca 8000 for delane eg trengte. Fekk litt rabatt.

Link to post

Vil tru at foringa kjem opp lettare enn stempelet. Men ein må då vera obs på at all rust og anna som ligg i kjølekappa vil fare ned i veivhuset, og dette er ikkje bra for lager etc. Har sjølv utført ein lik jobb, der var stempelet fastrusta pga ein sprukke topp. Det hadde då rennt kjølevatn inn i sylinderen etter at motoren vart stoppa.... Brukte kubein i startkransen, og stempel og foring kom då greit opp i ein del. Prøvde å pressa stempelet ut, men det kom ikkje ein mm med 25tonn på pressa.. Måtte snitta opp foringa med vinkelslipar for å få løyse stempelet, eller veivstaken som eg egentleg trengte. Foring og stempel vart kassert, og ny foring, topp og stempelfjører vart montert, saman med eit brukt stempel. Trur eg drista meg til å kalla motoren overhalt då eg selde båten :cheers:

 

Dyre delar, men kjekke maskiner å skru på. Forresten, finns det maskiner med billegare delar? Betalte ca 8000 for delane eg trengte. Fekk litt rabatt.

 

Heisann. Her var det en med samme erfaring. I dag har det skjedd litt. Festet en trebjelke på svinghjulet med et par snekkertvinger (er desverre ikke velsignet med startkrans). Et lite napp og foringa spratt opp av sylinderen. Skrudde løs råden og dro hele saken opp.

Slik så den ut:

imag0222.jpg

 

imag0223.jpg

 

Jeg slapp ihvertfall å bruke 25 tonn. Her er det rett før det flytter seg litt:

 

imag0225.jpg

 

Helt på slutten var jeg oppe i 9 tonn, men det gikk ihvertfall helt greit å skille stempel fra råde.

 

Fant en på Finn som selger stempel, ringer, foring, membran til vannpumpe og pakninger i et sett, for 6125 inkl. frakt, så den prisen er jeg fornøyd med. Når jeg også fikk båten, så klager jeg ikke. Topp er overhalt og eksospotte reparert.

 

Kan slenge med et bilde av båten også, kanskje noen i Oslofjordområdet kjenner den igjen.

 

imag0196.jpg

Link to post

Ser det snakkes mye negativt om saaben i Bergen, og jeg må si meg enig. Er UTROLIG DÅRLIG service der.

Min far var nede å fikk pris på staget som går igjennom båten til øvre del av roret på en gammel 83 mod Tobias.

Når jeg kom ned å leverte det inn så alt greit ut, fram til en ringte meg å sa at de ikke kunne gjøre det, for de hadde en produksjon sånn og slik å det var mye arbeid for lite penger. Men koffor i #%"#% gi meg en pris på jobben å så si nei etterpå.

 

Å samtidig spurte jeg etter en toppakning til en 2h motor, og da fikk jeg beskjed om at de måtte sende den til meg.

De hennviste meg til Maritim rett borti gaten..

Fatter ikke hvordan en bedrift kan gå med sånne idioter som styrer. De står der å takker nei til penger. HALLO????

 

Gikk bort på maritim, Kjempe service og hyggelige folk som jobber der.

Ringte og til forhandler av Tobias, og fikk der beskjed om at det ville ta for lang tid, og de anbefalte meg å ta kontakt med et sveise verksted å få de til å lage delen til meg.

Enda en idiot som takker nei til penger...

 

Jobber selv som bilmekaniker og vi stiller ikke forskjell på om bilen er en 80 mod eller en 10 mod.

Service er service, og de som har en 80 mod kan plutselig gå i anskaffelse av en 10 mod.

 

Burde kanskje hatt en egen link til dette, å det ble litt langt, men er det merke verksted så er det det.. Om båt/motor er ny eller gammel..

Link to post

Etter hva jeg har forstått så er det Maritim som har overtatt delelageret til Sabb. Så da var det riktig så naturlig å henvise deg videre til dem da :smiley:

 

Hvorfor de sa nei til jobben med roret må du nesten spørre dem selv om, men om jeg skal tippe så fant de vel ut at det ville bli vesentlig mer arbeid enn de hadde trodd da de ga prisen. Ikke så unaturlig å si beklager, men vi kan desverre ikke hjelpe da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fant en på Finn som selger stempel, ringer, foring, membran til vannpumpe og pakninger i et sett, for 6125 inkl. frakt, så den prisen er jeg fornøyd med. Når jeg også fikk båten, så klager jeg ikke.

 

Før du legger ut penger på ny foring og stempel, så sjekk om veivlagrene kjennes fine ut! Disse kan ikke skaffes nye, så om disse er utslitt er nok løpert snart kjørt uansett..

 

Sikker på at du ikke bare kan hone sylinderen og sette på nye stempelringer da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei.

 

Ja, at mritim har overtatt er jeg klarover, men føler de har en negativ stemning der nede. ikke mye kunde vennlig.

 

Men de hadde jo begge deler der nede når de ga pris på jobben, så syns de burde tatt det på sin egen kappe. men men..

Venter på telefon fra sveiseverkstedet som skal lage ny til meg :D

 

Må si at dette er en kjempe side.

 

Men når jeg skal montere på toppen igjen på en 2h så har jeg sett at det er 11 kpm ca 110 nm på toppmutrene hva blir da rekkefølgen?

 

5138 eller 5137

7426 6428

 

Demonterte toppen fordi det kom eksos ut innsuget fra syl (1?) nærmest svinghjul

Link to post

Husker ikke helt rekkefølgen, og boka gikk med da jeg solgte båten. Men jeg tror det ligger kopi av boka inne i dokumentarkivet her på baatplassen. Hvis du ikke finner noe er det en grei rettesnor å begynne med en av de midterste boltene og fortsette i en utadgående spiral, og da ende opp med de ytterste boltene. Jeg pleier å begynne med halvt moment, deretter en runde med trekvart og avslutte med fullt moment. Følger samme mønster hver gang. Etterpå må ventilklaringene sjekkes/justeres. Deretter varmkjøring, etterteiting og kontroll av ventilklaringen igjen.

 

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig over mottakelsen, det var nok bare en som hadde en dårlig dag der nede :wink: !

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har i dag vært i båten og demontert potten/ferskvannstanken og tar den med meg på jobben for å sandblåse og byttet manifoil.

Hadde egentlig planer om å få båten ut i år, men ser at det blir bare tull.. 2 uker igjen til 2 uker i syden, og da er vi nesten i september, så blir til at båten blir på land til april mai og i mellomtiden fikser den opp 100%. :cheers_wine:

Link to post

Før du legger ut penger på ny foring og stempel, så sjekk om veivlagrene kjennes fine ut! Disse kan ikke skaffes nye, så om disse er utslitt er nok løpert snart kjørt uansett..

 

Sikker på at du ikke bare kan hone sylinderen og sette på nye stempelringer da?

 

Veivlager roterer helt silkemykt og uten binding, lyd eller slark. Rådelager likeså. Oljen i bunnpanna var sort, men så ellers helt fin ut.

Byttet dieselfilter i dag og det gamle tror jeg ikke hadde vært byttet på leeenge. Sjekket at diesel kom fram til de forskjellige forbindelsene, roterte motor og små doser av diesel ble spyttet ut av røret til dysa.

Vann blir også pumpet ut av vannpumpen, så alt virker som det skal. Nå venter jeg bare på settet med foring, stempel, ringer og pakninger.

Vet ikke om det hjelper å hone den gamle foringa. Virker som det har vært litt ujevn slitasje på stempel. Skal sjekke ut i morgen.

Link to post

Hei, har et lite spørsmål om sabben. Jeg har byttet topp og satt på et digitalt termometer rett på metallet på toppen. Jeg antar at målingen egentlig skal være av kjølevannet.

 

Spørsmålet mitt er: Når jeg tøffer på sakte fart viser det en temp på 50 grader. Men når jeg gir gass så går det opp til 80. Er det ok temperatur på metallet? Det er slik at jeg brenner meg på hånden om jeg lar den ligge på. En bil har vel 90 grader på selve vannet. Jeg kjenner til at kjølevannet skal ligge på ca. 65-70 grader på sabben. Men det som er viktigest er jo at motoren ikke blir for varm. Samtidig ryker der litt av den når jeg setter opp turtallet. Hva er normalt. Har demontert mesteparten på motoren, og satt sammen igjenn, skiftet oljer osv.

 

Videoer på youtube av motor røyk:

 

 

Link to post

Dennne motoren har da ikke termostat, da den er saltvannskjølt! Drifttemperatur på denne bør ligge på max 60 grader, saltvann krystalliserer seg over 65 grader og tetter kjølekanalene. Så denne er helt klart alt for varm! Jeg vil anbefale deg å snarest mulig demontere topp og eksospotte, og stake ut all gammel rust inni der med skrujern, streng etc. Kanaler mellom sylinder og topp og mellom topp og potte erogså viktige å rengjøre.

 

Ut i fra røyken er jeg redd for at toppen din allerede er sprukket mellom ventilene, det er vanlig på disse motorene hvis det får bygge seg opp for mye rust i toppen. Men som sagt, demonter, stak ut all løs rust og inspiser toppen for sprekker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vedr. rust i kjølkappe: Har hatt svært god erfaring med å bruke sitronsyre til å fjerne rust. Blandet en dunk med syre, tok slange fra sugeside av pumpen nedi dunken, og fra eksosbendet og ned i dunken igjen. Kjørte motoren varm, og lot stå over natten. Gjentok dette flere ganger, og kjølingen ble som ny. Kjøpte syren i en 25kg sekk, og betalte ca 500kr for den. Brukte ca 1 liter sitronsyrepulver på 20 liter vann.

 

Dårlig kjøling er ofte begynnelsen på slutten.

Link to post

Har en 2J som har defekt dyse.

Tenker da på å skifte eventuelt komplett dyseholder elelr kun dysespiss.

Noen som har slikt liggende for salg, eller vet hvor man kan få disse rimeligst?

 

Dette er en totalrenovert maskin, og jeg hadde ikke lyst å legge ut for mye før jeg ser at den går.

Kan eventuelt starte den med en sylinder, og la brennoljen gå i en pøs på sylinder som ikke har dyse, men det hadde vert greitt å testet begge.

Link to post

Dennne motoren har da ikke termostat, da den er saltvannskjølt! Drifttemperatur på denne bør ligge på max 60 grader, saltvann krystalliserer seg over 65 grader og tetter kjølekanalene. Så denne er helt klart alt for varm! Jeg vil anbefale deg å snarest mulig demontere topp og eksospotte, og stake ut all gammel rust inni der med skrujern, streng etc. Kanaler mellom sylinder og topp og mellom topp og potte erogså viktige å rengjøre.

 

Ut i fra røyken er jeg redd for at toppen din allerede er sprukket mellom ventilene, det er vanlig på disse motorene hvis det får bygge seg opp for mye rust i toppen. Men som sagt, demonter, stak ut all løs rust og inspiser toppen for sprekker!

 

Takk for svar alle.

Jeg har som sagt gjort alt dette fra før. Har holdt på nå i 1 år. Den forrige toppen var sprekt mellom ventilene.Motoren hadde allerede da problemet med varme. Hvorfor kan man spørre seg?

Den nyinstallerte toppen var uten sprekk.

 

Dysen har jeg sjekket og den virker fint. Jeg skal nå gjøre 2 ting bytte dysen, siden jeg har en annen liggende. Og kjøre igjennom sitronsyre i systemet. Som allerede er godt renset med rustløser. Og bytte pakningen i vannpumpen som ser ut til å virke bra.

 

Er der ingen andre "forhold" som kan forårsake varmeproblemet ?

 

Motoren går 100 prosent bra på sakte fart, men straks jeg gir på så flyger tempen opp.

Link to post

Hei, etter og ha sett litt på filmen vil eg tru at motoren får forlite kjølevann. Er pumpa ok, så er det nok ein slange som er kluss med. Eller kjølekanaler. Om du har mulighet til å sjekke turtall kan du jo det og for sikkerheits skyld. Da får du vite om den har for mykje stigning/ Diesel.

 

Eg rekner og med at det er riktig olje, og riktig mengde.

:wink:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Ein grei måte å sjekka temperaturen på ein sjøvannskjølt Sabb, er om ein kan halde handa framfor eksosrøret. Dersom vatnet er over 60grader er det ikkje råd å halde handa der, og motoren har for høg temperatur. Dårlege sjøvannsventilar er vel eit større problem en dårleg membran. Dersom membranen er dårleg vil pumpa lekke vatn ut i båten, evt ikke pumpe i det heile.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...