Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Ja , satt den sammen litt for fort. Testen den på sjøen i dag. Den gjekk fint, men det ble jo kuling som vanlig. Liker ikke det, det får mej til å tenke. Når jeg går mot bølgene i sakte fart hvor lite hk. jeg egentilig har. Mange båter på samme størrelse har 10 x hk. 8 hk er ikke mer en en trimmet moped. Det er ikke mye når en skal skubbe 2,5-3 tonn i motvind og bølger. Det går fint i stille sjø, men tenker på de som skal kjøre lange avstander langs kysten. Det kan ikke være så gøy.

Redigert av fergaferga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei, kjøpte meg akkurat en spjærøysnekke med dette vidunder inni:

motor.jpg

hentet den i tønsberg og kjørte den til skien, selger fortalte meg att den ifølge temp instrumentet ble for varm, men dette viste feil, så jeg kjørte båten hjem med det, prøvde flere ganger å gi full propellvridning men da ble bare motoren varm,

da jeg kom hjem feilsøkte jeg litt på den og fant ut at selger hadde tatt bort termostaten og ikke blendet omløbsrøret. så motoren fikk jo ikke kjøling, jeg har nå blendet røret og motoren fungerer veldig bra, men jeg kan stadig ikke gi full propellvridning uten tempen stiger.. er dette normalt? skal man opp i hastighet føre man gir full vridning? :confused:

Link to post
Share on other sites

men jeg kan stadig ikke gi full propellvridning uten tempen stiger.. er dette normalt? skal man opp i hastighet føre man gir full vridning? :confused:

Hei. Man kan normalt ikke ha full vridning uten at motoren blir overbelastet. Du må finne ut hva som er maks vridning på din båt ved å sjekke turtallet på full gass, dette skal være mellom 1500 og 1800 avhengig av hvilken utgave av motoren du har (16..22 Hk). Den blir naturlig nok varmere ved belastning, men den bør ligge mellom 70 og 80 grader. Hvis det blir for varmt kan det skyldes at mebranen i sirkulasjonspumpa er slitt, eller at kjølerørene er overmalte.

Link to post
Share on other sites

Hei. Man kan normalt ikke ha full vridning uten at motoren blir overbelastet. Du må finne ut hva som er maks vridning på din båt ved å sjekke turtallet på full gass, dette skal være mellom 1500 og 1800 avhengig av hvilken utgave av motoren du har (16..22 Hk). Den blir naturlig nok varmere ved belastning, men den bør ligge mellom 70 og 80 grader. Hvis det blir for varmt kan det skyldes at mebranen i sirkulasjonspumpa er slitt, eller at kjølerørene er overmalte.

ja kjølerørene er overmalte vet jeg.. men bytter likevel membranen. det er en 16 hk . det var godt at vite :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

 

Jeg sliter med vann i oljen på min Sabb 2GZ og lurte på om noen har tips til meg hva jeg kan sjekke.

 

Toppakingen ble skiftet i fjor av tidligere eier men da jeg sjekket toppboltene var dem alt for løse så disse ble festet skikkelig nå.

Skiftet oljefilter og fylte på 20-olje og håpet på at det skulle være så enkelt som dette.

 

Testkjørte motoren på tomgang periodevis i havna og det så greit ut men etter en 2-timers dorgetur på 17.mai så begynte

oljen å bli grå igjen. Var nedom havna i går og da var oljen blitt betydelig gråere uten at motor var startet opp.

 

Pratet med tidligere eier og han hadde ikke hatt problemer med vann i olja tidligere.

 

Så da er mitt spørsmål: Hva skal jeg starte med å sjekke? Jeg har bestilt membran/pakning til saltvanns- og

ferskvannspumpa fra SABB i Bergen og tenkte å bytte disse først...

 

Et annet spørsmål: Jeg trenger ny vaier til turtelleren men denne er utgått som reservedel hos SABB, er denne å oppdrive noe annet sted

eller finnes det en annen lur løsning på dette?

 

Takk!

 

Torstein

Link to post
Share on other sites

Hei, Techtor

 

Du kan først og fremst sjekke pumpene og bytte membran. Sjekk alle plasser motoren har kontaktmed vann, der skal ikkje vere tæringer eller sprekker. Men det kan vere toppakninga, eller toppen. Om det er eit spor i toppen så kan det føre til lekkasje. :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror synderen på problemet mitt er membranet til saltvannspunpa som driver kjølinga til eksosen.

På denne er det et dreneringshull under og et hull på toppen.

 

Når jeg startet motoren "boblet" det opp vann fra det øvre hullet på pumpa pga. at nedre hullet var tett.

Fikk staket opp nedre hullet og der drypper det nå konstant når motoren er i gang.

Det drypper mer ved økning av turtallet på motoren.

 

Så nå drypper det ihvertfall nedover istedet for oppover. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en SAAB diesel i båten min, vet ikke stort mere enn det, skl prøve å ta bilde av den, men spørsmålet mitt er..trenger jeg noen spesiell diesel i tanken? eller kan jeg bare fylle på vanelig bil diesel?

 

Hei!

 

Du kan faktisk kjøre båten på grønn diesel, altså avgiftsfri diesel. Noe rimeligere enn "vanlig" diesel..

Link to post
Share on other sites

Jeg jakter selv på en lydpotte til en Sabb 2g med fastmontert vanntank på.(ferskvannskjøling) Den jeg har har begynt og gå tilbake til jord kan du si :eek:

 

Har lagt inn en annonse under ønskes kjøpt og så hvis noen har en liggende på lur så er jeg VELDIG intresert :wflag:

Link to post
Share on other sites

Hei, Har problemer med at det dunker veldig skarpt av motoren i forskjellige stille på turtallet. Somme ganger så dunker den bare hardt og vil ikke opp i turtall igjenn, da ryker det ganske mye fra eksosen (hvit røyk) og motoren blir varm.

 

Om jeg da stopper den og starter den igjenn kan den gå ganske bra helt til jeg rører gasshendelen igjenn, da kommer bankelyden tilbake. Har sjekket lekkoljerøret, dette var ikke tett fra dysen- og videre. Nå tok jeg ikke av dysen og kikket direkte i hullet.

Kan jeg starte motoren uten lekkoljerøret og dermed se om det er tett i dysen. Hva er det som er mest sannsynlig, eller som jeg bør sjekke først.

Motoren er lettstartet og kjøler normalt 55 grader når bankelyden ikke er til stede. Sabb 8hk Sjøvannskjølt.

Redigert av Johnskredsmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dårlig forstøving på dysa kan også forårsake intens banking. har du sjekket at denne er OK? Demonter den og monter den opp ned (uten returrør) og sviv motoren rundt med full gass på regulatoren. Dysa skal ha en litt snatrete lyd, og forstøve dieselen til en sky. Om den spruter eller har etterdrypp har du funnet årsaken...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tok av eksosbendet, alt ok. Tok vekk litt koks, men ingenting å snakke om. Dysen laget en perfekt dusj. Men da jeg sveivet så kom det opp en gedigen sprut av saltvann opp dysehullet rett i fleisen på meg. Har også flere ganger før fått saltvann ut fra sylinderen til luftinntaket om jeg sveiver feil vei på svinghjulet. Virker nesten som om sabben går på saltvann.

Link to post
Share on other sites

Sprekk i toppen er ganske vanlig på disse ja, og skyldes som regel overoppheting grunnet rustansamling i kjølekanalene i toppen. Da sprekker den som regel mellom ventilene, der godset er tynnest. Du bør nok finne deg en ny topp, uten sprekk. De er svært vanskelige å sveise på dette stedet, så om det skal sveises må det uansett en over gjennomsnittet dyktig sveiser til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...