Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Arg...tror jeg har pumpet for mye olje og diesel inn startsigarett holet i min sabb G. Helt umulig å få start, startet fint i går. Har sjekket alt annet. Hva kan jeg gjøre? Eneste utvei å kjøpe startsigaretter? Og vil det gå bra eller eksploderer hele motoren hvis det ligger 2 dl olje og diesel på stempelet. Kan jeg bruke fyrstikker eller noe annet? Kjedelig å vente en hel uke.:-(

Link to post
Share on other sites

Vi brukte et par fyrstikker på vår 10hk i mangel på patroner flere ganger, går helt fint. Kan bruke en sigarettsneip også om du røyker. På den vi hadde, skulle den bare ha et par pump med smørekanna i hullet i midten av den blanke smørekoppen på toppen. Fyllte aldri noe olje eller diesel inn i sigaretthullet. Trengte heller ikke sigaretter før det var godt med minusgrader. Er den litt slapp i kompresjonen den du har?

Link to post
Share on other sites

Nei den har god kompresjon. Har akkurat demontert og skiftet pakninger, ventilklaring og div. Eneste jeg glemte var å ta ut dysen og rense der omkring. Så det gjorde jeg i dag. Dysen virket tilsynelatende bra, det kom en sprut på nesten en meter. Men den vart ikke forstøvet før 0,5 meter virket det som. Men nede i kanalen som dieselspruten skal følge var det mye brun skitt. Tok å spruten igjennom med et stoff som skal fordampe 100%. Så nå for jeg vel bare vente til i morgen å prøve igjenn. Prøvde også noe som glødet i startsigaretten uten at det hjalp.

Redigert av fergaferga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei entusiaster! Jeg har følgende problem med min Sabb 2H; jeg får ikke oljetrykk på mitt nymonterte Biltema-instrument.

 

Olje og filter er skiftet, "sugerøret" fra bunnpanne er rengjort, koblinger til instrument er iht anvisning. Når jeg demonterte giveren og sveivet, kom det olje opp av røret til giveren, ikke stråle, men det rant. Det betyr at det er et oljetrykk når motor går, men jeg vet ikke hvor høyt det er, og instrumentet viser 0.

 

Er neste skritt å lokalisere oljepumpen og se over denne, eller er det noen som vil dele andre forslag med meg?

 

Jeg blir glad for innspill!

Link to post
Share on other sites

Hei entusiaster! Jeg har følgende problem med min Sabb 2H; jeg får ikke oljetrykk på mitt nymonterte Biltema-instrument.

 

Olje og filter er skiftet, "sugerøret" fra bunnpanne er rengjort, koblinger til instrument er iht anvisning. Når jeg demonterte giveren og sveivet, kom det olje opp av røret til giveren, ikke stråle, men det rant. Det betyr at det er et oljetrykk når motor går, men jeg vet ikke hvor høyt det er, og instrumentet viser 0.

 

Er neste skritt å lokalisere oljepumpen og se over denne, eller er det noen som vil dele andre forslag med meg?

 

 

Hei, først må du sjekke om instrumentet er kopla rett, prøv det med trykkluft på giveren for sikkerheit. Skaff ein vanleg analog mekanisk trykkmanometer for å sjekke oljetrykket i motoren. Visst det ikkje er trykk, så burde du sjekke overtrykksventilen først. Den burde skiftast etter rundt 1900 timar. (Den nye typen som ein får kjøpt idag er mykje bedre). Oljepumpa kommer du ikkje til frå utsida, du må dele motoren for å komme til den. Men oljepumpa er evigvarande så den kan du nok føle deg trygg på og ha i minne som sistevalg i feilsøking. Men sjekk oljetrykksventilen! Den er den tappen som du skrur oljefilteret til. Oljetrykket på kald motor skal vere mellom 2.6- 3.5 bar.

 

Lykke til! Eg har bileter av oljetrykksventilen og oljepumpa om det følest pedagogisk rett å sjå :lol:

 

Men eg ville i alle tilfeller anbefalt deg å kjøpe ein ny overtrykksventil hos SABB i bergen.

 

 

 

 

 

Hei Fergaferga,

Prøv og sveiv motoren med open ventil og startsigarett hol opent, sveiv så fort du kan. Da kjeme det ut ein god del av oljen og Dieselen du hadde inn på. Men prøv med ein varme omn som bles varm luft inn i luftinntaket. Med forsiktigheit. Kva stoff var det du hadde i dysa?

 

 

 

 

MVH

Diesel 248

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte One shot fra kent. Men jeg ser at ventilene er så skitne så jeg må vel bare ta av toppen igjenn og demontere ventilene og reingjøre. Glemte det/såg ikke nødvendigheten da den var av.

Hva skal jeg bruke for å løsne ventilfjerene fra resten. Jobber på verksted så har det aller meste tilgjengelig. Men er ikke mekaniker.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Tusen takk for god og fyldig tilbakemelding Diesel248! Jeg skal sjekke slik du beskrev det. Etter å ha kikket på sprengskissene i delekatalogen fryktet jeg at oljepumpen var en mare å få tak i.

 

Når jeg demonterte "suerøret" og sammenlignet det med skissen i delekatalogen så jeg at min sil (metallnettingstrømpe) i enden av røret var knekket/tæret av, og at fjæren som skal ligge inni var borte. Dette betyr jo at fragmenter fra den manglende nettingen kan være sugd inn pumpen, men det er jo ikke sikkert. Jeg tredde nettingrestene over enden av røret, og festet den med en slangeklemme.

 

Jeg skal gi en løypemelding etter å ha skiftet ventilen.

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette for 2J også?

 

Hei Mr. Hilde, :seeya:

 

Det gjelder stortsett 2J og. Trykket skal ikkje vere under 2,5 bar. (Med litt turtall) :smiley:

 

 

 

 

 

Hei Fergaferga, :seeya:

 

Det du fåreslår er nok det beste. Og rens dysa, demonter det, vask alle deler, kontroller alle deler så kan du montere det igjen.

Til å klemme sammen ventilfjøyrene bruker ein ei ventilfjærklemme. Og til sliping av ventiler på SABB motorer treng ein ventilslipemaskin, slipepasta og bredt flatt skrujern. Da gjeng da nok fint! :yesnod::yesnod:

 

 

 

Hei Lense Lars, :seeya:

 

Det er bra du sjekker ventilen. Oljepumpa er nok fin, den tåler nok å kverne Diamant :lol:

 

Når du skal sjekke trykket etter du er ferdig med servicen, så sveiver du berre på motoren. Trykket skal komme etter nokre få titals sekund. Så blir det nok bra! :flag:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har hatt en elendig uke. Alt jeg har tatt i har blitt til problem. Så jeg burde ikke ha rørt sabben. Men det ble til det likevel.

Som sagt så fikk jeg plutselig startproblem, for meg så det ut som om luftinntakventilen ikke tettet nok. Det var riktignok en del skitt.

Men nå når jeg demonterte og vasket rent ser jeg en sprekke i toppen. Typisk. Jeg kan ikke skjønne at denne har komt nå nylig. Jeg fikk start og lot den gå 2-3 minutt og stoppet den forsiktig.

Alt fungerte, vannkjøing også. Da var motoren varm nok, siden den hadde gått en stund før. Dagen etter var det ikke liv. Er det her nok tll å stoppe en sabb? :-( Elendighet. Motoren var overhalt for nesten 20 000 for 5 år siden.

 

 

img_0264.jpg

img_0267.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en SABB 2GZ som har problemer med å starte.

Først så dro den rundt på starteren men på de neste forsøkene står den å "klikker"

på starteren.

Noen som har noen tips på hva/hvor jeg kan feilsøke når jeg skal ned på brygga

i kveld? Kan det være starteren som har tatt kvelden?

Batteriene skal være ok og nyoppladet, så jeg tror ikke det er der det ligger.

 

Har ikke så mye erfaring med disse motorene eller motorer generelt så alle tips

tas imot med takk :)

Link to post
Share on other sites

Hei techtor.

 

Det er mest sannsynlig bare dårlig kontakt i start-releet ditt, som sitter oppå starteren. Har samme symptom innimellom på min egen motor. Noen ganger er det bare en liten smekk med bakenden på en skrutrekker som skal til. Andre ganger er det nødvendig å plukke av starteren, åpne releet og rengjøre den plata som skaper kontakt mellom polene i releet. Hvis man må demontere starteren, så benytt anledningen til å smøre opp drev-mekanikken. Du gjør også lurt i å sjekke jordforbindelsen mellom motor og batteri.

 

Men summa summarum, er ikke dette noe som krever noe utlegg (sannsynligvis), bare litt klunder.

Link to post
Share on other sites

Men nå når jeg demonterte og vasket rent ser jeg en sprekke i toppen.

 

Dette er ganske vanlig på sjøvannskjølte Sabber, og er en av de få svakheter disse motorene har. Kjølekanalene i toppen fylles opp med rust på grunn av sjøvannet, og når sirkulasjonen blir dårlig nok sprekker toppen mellom ventilene slik som på din. Du kan bruke den slik, men den vil være tungstartet. Får du tak i en dyktig sveiser lar det seg gjøre å sveise den, men det er ikke lett. De fleste velger å gå for en ny topp, tror de koster rundt 5000,-. Alternativt kan du prøve å finne deg en brukt topp, fortrinnsvis fra en ferskvannskjølt motor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Til alle dere som lurer på gløding: Gløding gjer starten mykje, mykje lettare. Pluggane koplast til ein fjøyrbelasta brytar som tåler minst 20Ampere, ein gløder i 10sekund så slipper ein knappen og vrir startnøkkelen. :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som lurer på gløding: Gløding gjer starten mykje, mykje lettare. Pluggane koplast til ein fjøyrbelasta brytar som tåler minst 20Ampere, ein gløder i 10sekund så slipper ein knappen og vrir startnøkkelen. :smiley:

Men er det frydenbø som selger plugger?

Link to post
Share on other sites

Har ventilpolert og pusset på toppen. . Og fikk satt den på igjenn. Den startet med første sveiv. Men gjekk bare i 3 sekund og da kom det bare mye røyk fra hele motoren. Gjorde det samme en gang til, det samme skjedde. Tok av ventiltoppdekselet. Og det var tydelig enten saltvatn eller ferskvatn ca. 0,5 dl. Hvordan i alle dager har det komt her? Jeg vasket riktig nok hele toppen med vatn, men den var jo tørr og oljet. Det kan vel kanskje være en sprekke en plass i kjølekanalen, men jeg så jo ingen verdensting til det da jeg overhalte den. Sjønner ikke bæret . Det kommer vann tydelig inn i på luftinntakventilen og inn på stempelet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...