Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

hei å hå lurte på om nogen her har informasjon om 4-5 Hk Sabb. Err ikke så erfaren på disse sabbene, men det står en slik i min bestefars snekke som har ligget i ett sjøhus i 25 år. Å jeg lurer på å få denne flotte hjemmelagde snekka på sjøen:) Men trenger først litt info om disse motorene. Jeg vet at snekka ble sjøsatt i 1961 men vett ikke om motor er eldre. PÅ forhånd Takk for all info

Edelt er mennesket,

jorden er rik!

Finnes her nød og sult

skyldes det svik.

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn

Har en 1 sylindret sabb (10hester hvis jeg ikke tar feil) tenkte å montere dynamo for ladning av et batteri som brukes til lanterner og lensepumpe. hva slag dynamo er aktuelt å bruke? evnt hvor dyrt må jeg regne dette. En annen ting er jo at når en ført begynner å bruke litt strøm er det vel fort vekk kjekt med enda mer...:giggle: kjøling på varme sommerdager (hvis vi skulle være så heldige) kartplotter osv.

har lit peil på dette og tenker huggeri og dynamo fra bil ? eller er det helt feil.?

 

Noen som har litt eller mye erfaring med dette som ønsker å skrive noen ord om temaet her, så vil jeg være takknemelig

 

Mvh

Eschri

:diving:

Link to post
Share on other sites

min dynamo røyk... eg har org dynamofeste og reimhjul på sabben min. i stedet for å kjøpe deler til dynamoen,kjøpte eg en biltema dynamo art no-63-630. til 899,- kr. den er bereknet

på div volvo,og hvis den overlever den et sett børster,sp-reg så får du nytt sett for 119 kr. det fulgte med test skjema så hver dynamo er testkjørt før levering. ledn nettet var bare batt +, dyn+ jord i gods til minus,og turteller uttak. strammebøylen for reima måtte bøyes ca 3mm for å passe helt. hvis du ikke har koblet slikt før,eller ikke har peiling så spør en kjenning bil mek etc ikke smart å legge opp el anl etc uten noen erfaring.

Link to post
Share on other sites

takker for svar, skjønner det sånn at du har montert og brukt denne med godt resultat !!!! , da blir det vel å prøve. Til det med erfaring, har lite erfaring med dynamo bilmek osv, men har noe erfaring med strøm og kabling. Tror vel jeg får be en kompis om litt hjelp får å være sikker.

 

igjenn takk for svar, er det andre erfaringer der ute så kom med dem, dette skal monteres til våren ser det ut som, :headbang::diving::wflag:

 

Mvh

eschri

Link to post
Share on other sites

Hei folkens.

 

Noen som vet om 22Hk og 30Hk er like i boltplassering.

Mener det bare er å skifte -uten å måtte gjøre endringer, men er usikker...

 

 

Anyone?

 

 

Er det noen som har greie på dette spørsmålet folkens??

 

Har en 30HK på hånden, og trenger de ekstra 8HK for å kunne trekke vannski... :rolleyes::rolleyes::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Propellen er ikkje lik, det er mogeleg at du kan finna ut måla på boltplasseringa i instruksjonsbøkene.

 

Jeg skal sjekke instruksjonsbøker -takk for tips!

 

Er diameter på propellen ulik?

Trodde de var like -jeg hadde ikke tenkt å skifte aksel/propell, men må vel det hvis de er ulike?

 

Jeg mener min propell er ca 59cm i diameter (eller var det 62cm?).

Noen som har målene til 30HK propellen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøleproblemer på SABB G 8-10 hk forts....

I sommer var jeg inne på denne tråden og fikk gode råd om hvordan jeg skulle kunne løse kjøeproblemene jeg har på SABBen min. Alle dere som gadd å bry dere, jeg takker dere! Uten dere hadde jeg vært helt uten snøring!

Problemet består i at motoren - som starter fint og går som ei klokke - blir varm hvis jeg kjører den over ca 5 knop. På tomgang ligger tempen på ca 70 grader, men drar jeg opp over 6 knop stiger tempen til jeg gir meg på rundt 90 grader.

Nå er sesongen over og båten på land, men så treffer jeg en gubbe som har drevet endel med motorer, og han sier at det kan høres ut som om toppakninga er gåen. Da tenker jeg at det kan forklare at når jeg har vært ute i båten en dag, så er det nødvendiog å etterylle ca 1 dl frostveske.

 

Spørsmålene mine er derfor om det er noen som har vært ute for noe lignende og om det kan være slik at de to forholdene, kjølingssvikt og frostveskelekkasje, kan være symptom på at toppakninga er gåen.

Link to post
Share on other sites

Nero II : Vil ikkje tru at problemet ditt er frostveskelekkasje i topp pakninga. Det er berre ein gummipakning som tettar for vatnet, kompresjonstettinga frå sylinderen er ein kobbarring. Vil tippe dårleg sirkulasjon på vatnet, sjell kjølevannsventilane ein gong til, dei er viktige at er heilt 100%.

 

Hansvikfisker: Du kan ta bort sveiva, men du tenkte kanskje å fjerne heile sveivhuset? Er vel ikkj noko problem i seg sjølv det heller, men du må lage deg litt delar.. Lykke til!

 

Ellers gjev instruksjonsboka svar på det meste :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Selve sveiven sitter bare med en mutter på baksiden, så det er uproblematisk. Men resten av mekanismen må få stå, Sabben har blant annet luftinntaket gjennom toppen av tårnet for at den skal kunne gå med sjøvann til langt opp på motoren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sliter med 4 1/2 tørsn omstyring.

 

Omstyringen er treg på aktrover.

Har sjekket propell, og omstyringen fungerer fint med ei vannpumpetang på aksel som går inn i omstyring gear boks.

Så problemet ligger i teleflex delene.

 

Noen som har erfaring med dette?

Har skiftet begge hjulene som teleflex wire går i både på sveiven oppe, og delen som står på gearet.

 

Propell, og oppretting er ok, da jeg kan fint manøvrere ved hjelp av ei vannpumpetang på aksel.

wire er rengjort, strømpe er smurdt, og både krans på gear/omstyring og delen som står på dekk er rengjort og smurdt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Lite Sabb om dagen ser jeg. Vel....Jeg driver og kjøper meg ny brukt båt. Jeg tror jeg har funnet "the one" nå. Jeg har fra før en Sabb 2H i garasjen som var tiltenkt en sjark jeg fikk gratis, men den ble donert videre pga. plassmangel. Så til poenget: Den nye/brukte sjarken har også en 2H så nå er det på tide å finne ut av et par ting jeg har lurt på en stund.

 

1. Denne motoren veier jo 200 kg i motsetning til 2G som veier 400. Hva er det i 2Hen som er laget av aluminium som gjør 2H så mye lettere? Jeg har blitt fortalt at toppen er av alu og at det er grunnen til at saltvannskjølte versjoner av denne er veldig utsatt dersom kjølevannsinntaket tettes og motoren går varm som en følge av dette (med påfølgende sprekt i topp), men så påsto nå eieren av prospektet at neida, toppen er av støpejern den. Stemmer det?

 

2. Hvilke år startet og sluttet produksjonen av 2H?

 

3. Det påståes også et eller annet sted her inne at den er tungstartet, vanskelig og på ingen måte kan sammenliknes med en G eller 2 G. Er det noe spesielt en må passe på med denne motoren slik at den oppfører seg som en "ordentlig" Sabb med tilnærmet evig liv?

Redigert av Lukas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...