festivaljunkie Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 hei å hå lurte på om nogen her har informasjon om 4-5 Hk Sabb. Err ikke så erfaren på disse sabbene, men det står en slik i min bestefars snekke som har ligget i ett sjøhus i 25 år. Å jeg lurer på å få denne flotte hjemmelagde snekka på sjøen:) Men trenger først litt info om disse motorene. Jeg vet at snekka ble sjøsatt i 1961 men vett ikke om motor er eldre. PÅ forhånd Takk for all info Sitér dette innlegget Edelt er mennesket, jorden er rik! Finnes her nød og sult skyldes det svik. Link to post
Fiks Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Hallo! Bruksanvisningen finner du her:Sabb Semi-dieselmotorer MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hei Gratulerer med snekke og Sabb 4-5. Klarer du svinge rundt svinghjulet? Første jeg ville gjort var og se etter sprekker i kjølekappa\topplokk. Sitér dette innlegget Link to post
festivaljunkie Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 motoren har vært lagret på låven, men ble montert i båten igjenn for ca 2 år siden. Går vist som bare juling i følge min onkel:) Sitér dette innlegget Edelt er mennesket, jorden er rik! Finnes her nød og sult skyldes det svik. Link to post
Svaap Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Hei folkens. Noen som vet om 22Hk og 30Hk er like i boltplassering. Mener det bare er å skifte -uten å måtte gjøre endringer, men er usikker... Anyone? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
eschri Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Hei igjenn Har en 1 sylindret sabb (10hester hvis jeg ikke tar feil) tenkte å montere dynamo for ladning av et batteri som brukes til lanterner og lensepumpe. hva slag dynamo er aktuelt å bruke? evnt hvor dyrt må jeg regne dette. En annen ting er jo at når en ført begynner å bruke litt strøm er det vel fort vekk kjekt med enda mer... kjøling på varme sommerdager (hvis vi skulle være så heldige) kartplotter osv. har lit peil på dette og tenker huggeri og dynamo fra bil ? eller er det helt feil.? Noen som har litt eller mye erfaring med dette som ønsker å skrive noen ord om temaet her, så vil jeg være takknemelig Mvh Eschri Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 min dynamo røyk... eg har org dynamofeste og reimhjul på sabben min. i stedet for å kjøpe deler til dynamoen,kjøpte eg en biltema dynamo art no-63-630. til 899,- kr. den er bereknet på div volvo,og hvis den overlever den et sett børster,sp-reg så får du nytt sett for 119 kr. det fulgte med test skjema så hver dynamo er testkjørt før levering. ledn nettet var bare batt +, dyn+ jord i gods til minus,og turteller uttak. strammebøylen for reima måtte bøyes ca 3mm for å passe helt. hvis du ikke har koblet slikt før,eller ikke har peiling så spør en kjenning bil mek etc ikke smart å legge opp el anl etc uten noen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
eschri Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 takker for svar, skjønner det sånn at du har montert og brukt denne med godt resultat !!!! , da blir det vel å prøve. Til det med erfaring, har lite erfaring med dynamo bilmek osv, men har noe erfaring med strøm og kabling. Tror vel jeg får be en kompis om litt hjelp får å være sikker. igjenn takk for svar, er det andre erfaringer der ute så kom med dem, dette skal monteres til våren ser det ut som, Mvh eschri Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Jeg brukte dynamo fra opel kadett/vektra da jeg bytta på sabben,da denne hadde festene på rett plass.Tips:Bruk ladelampe som er på 4W. Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Jeg brukte dynamo fra opel kadett/vektra da jeg bytta på sabben,da denne hadde festene på rett plass.Kjøpte dynamoen på høggern.Tips:Bruk ladelampe som er på 4W. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Hei folkens. Noen som vet om 22Hk og 30Hk er like i boltplassering. Mener det bare er å skifte -uten å måtte gjøre endringer, men er usikker... Anyone? Er det noen som har greie på dette spørsmålet folkens?? Har en 30HK på hånden, og trenger de ekstra 8HK for å kunne trekke vannski... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Andreash Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Propellen er ikkje lik, det er mogeleg at du kan finna ut måla på boltplasseringa i instruksjonsbøkene. Dei ligg tilgjengelege på nettsida til sabb. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Det ligger en del Sabb-manualer på dokumentarkivet. Har du sjekket disse? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Propellen er ikkje lik, det er mogeleg at du kan finna ut måla på boltplasseringa i instruksjonsbøkene. Jeg skal sjekke instruksjonsbøker -takk for tips! Er diameter på propellen ulik? Trodde de var like -jeg hadde ikke tenkt å skifte aksel/propell, men må vel det hvis de er ulike? Jeg mener min propell er ca 59cm i diameter (eller var det 62cm?). Noen som har målene til 30HK propellen? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Andreash Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 I følge skriften, så er propellen til 30hk 2J 62cm, mens den er 59cm på 2G. Bolter/ fundament er likt. http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=67 Side 12/92 Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Det er sikkert mulig å ringe til Sabb i Bergen å spørre om råd. Det er sikkert "bruspulvergutta" som rår nå, men ser at John M. Kaastad 55.34.88.11 er der fortsatt. Han var der som delemann for 12-14år tilbake. Han har trolig peiling på forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Dei gamle er eldst, men av og til forelda. Kompetanse er ikkje avhengig av alder! Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Kjøleproblemer på SABB G 8-10 hk forts.... I sommer var jeg inne på denne tråden og fikk gode råd om hvordan jeg skulle kunne løse kjøeproblemene jeg har på SABBen min. Alle dere som gadd å bry dere, jeg takker dere! Uten dere hadde jeg vært helt uten snøring! Problemet består i at motoren - som starter fint og går som ei klokke - blir varm hvis jeg kjører den over ca 5 knop. På tomgang ligger tempen på ca 70 grader, men drar jeg opp over 6 knop stiger tempen til jeg gir meg på rundt 90 grader. Nå er sesongen over og båten på land, men så treffer jeg en gubbe som har drevet endel med motorer, og han sier at det kan høres ut som om toppakninga er gåen. Da tenker jeg at det kan forklare at når jeg har vært ute i båten en dag, så er det nødvendiog å etterylle ca 1 dl frostveske. Spørsmålene mine er derfor om det er noen som har vært ute for noe lignende og om det kan være slik at de to forholdene, kjølingssvikt og frostveskelekkasje, kan være symptom på at toppakninga er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Hei! Artig med sabb tråd! Jeg lurte på om jeg kan ta bort startsveiva på sabben(G-10 hk)? Sånn som motor og hus er plassert er sveiva i veien og det går ikke an å bruke den til det den er tenkt til.. Kan jeg ta den bort,eller blir det krøll med tannhjul/kjede? Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Nero II : Vil ikkje tru at problemet ditt er frostveskelekkasje i topp pakninga. Det er berre ein gummipakning som tettar for vatnet, kompresjonstettinga frå sylinderen er ein kobbarring. Vil tippe dårleg sirkulasjon på vatnet, sjell kjølevannsventilane ein gong til, dei er viktige at er heilt 100%. Hansvikfisker: Du kan ta bort sveiva, men du tenkte kanskje å fjerne heile sveivhuset? Er vel ikkj noko problem i seg sjølv det heller, men du må lage deg litt delar.. Lykke til! Ellers gjev instruksjonsboka svar på det meste Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Takk for svar! Tenkte bare å ta bort sveiva da motor er plassert slik at bakveggen på motorkassen blir en del av bakveggen på styrhuset ¨på sjarken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Selve sveiven sitter bare med en mutter på baksiden, så det er uproblematisk. Men resten av mekanismen må få stå, Sabben har blant annet luftinntaket gjennom toppen av tårnet for at den skal kunne gå med sjøvann til langt opp på motoren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Alternes.. Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Hei. jeg har et lite spørsmål om sabb motorene. produseres de fortsatt? og eventuellt når sluttet de å bli laget? nå sikter jeg til de tradisjonelle sabbene med vridbartpropellanlegg. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Harald- Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Sliter med 4 1/2 tørsn omstyring. Omstyringen er treg på aktrover. Har sjekket propell, og omstyringen fungerer fint med ei vannpumpetang på aksel som går inn i omstyring gear boks. Så problemet ligger i teleflex delene. Noen som har erfaring med dette? Har skiftet begge hjulene som teleflex wire går i både på sveiven oppe, og delen som står på gearet. Propell, og oppretting er ok, da jeg kan fint manøvrere ved hjelp av ei vannpumpetang på aksel. wire er rengjort, strømpe er smurdt, og både krans på gear/omstyring og delen som står på dekk er rengjort og smurdt. Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 (redigert) Lite Sabb om dagen ser jeg. Vel....Jeg driver og kjøper meg ny brukt båt. Jeg tror jeg har funnet "the one" nå. Jeg har fra før en Sabb 2H i garasjen som var tiltenkt en sjark jeg fikk gratis, men den ble donert videre pga. plassmangel. Så til poenget: Den nye/brukte sjarken har også en 2H så nå er det på tide å finne ut av et par ting jeg har lurt på en stund. 1. Denne motoren veier jo 200 kg i motsetning til 2G som veier 400. Hva er det i 2Hen som er laget av aluminium som gjør 2H så mye lettere? Jeg har blitt fortalt at toppen er av alu og at det er grunnen til at saltvannskjølte versjoner av denne er veldig utsatt dersom kjølevannsinntaket tettes og motoren går varm som en følge av dette (med påfølgende sprekt i topp), men så påsto nå eieren av prospektet at neida, toppen er av støpejern den. Stemmer det? 2. Hvilke år startet og sluttet produksjonen av 2H? 3. Det påståes også et eller annet sted her inne at den er tungstartet, vanskelig og på ingen måte kan sammenliknes med en G eller 2 G. Er det noe spesielt en må passe på med denne motoren slik at den oppfører seg som en "ordentlig" Sabb med tilnærmet evig liv? Redigert 25.Januar.2011 av Lukas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.