Jump to content

Bavaria hever kvaliteten!


Spinner

Recommended Posts

Kvalitet - seilegenskaper, romerskkatolsk osv hehe. Det fint å seile en båt med fremragende seilegenskaper, men for turbruk er det often den gylden mellomløsning både i forhold til kvalitet og de maksimale egenskapene som både selger best og ofte fungere best. Her treffer Bavaria godt.

Sjøegenskaper, dvs båtens evne til å ta vare på besettningen under ulike forhold betyr mye for oss i her nord. Her treffer også Bavaria godt.

Et eks. Vi leide en moderne typisk kileformet rask seiler i Hellas. Vi fikk en solid kuling og skulle sløre unna, og folk ombord som aldri hadde vært sjøsyke før ble det til de grader. Båten var ekstremt vanskelig å styre under disse forholdene og skar ut å veltet rundt i alle rettninger. Det er en kjent konstruktør bak båten, og den seilt også svært bra under roligere forhold, men hadde noe ekstreme egenskaper som en velkonstruert turbåt ikke bør ha. Dersom en maksimrer noen egenskaper går det nesten alltid ut over andre egenskaper. Det gjelder å få passelig i pose og sekk og det har Bavaria greid svært bra.

Link to post
Share on other sites

Jøss!!! Du har jo forstått det allikevel! Jeg har i hele denne tråden og i flere andre hatt det klare inntrykket av at du ikke vill forstå at vi har forskjellige interesser, og kjøper båt deretter. Bra! :cheers:

Ja, det har jeg forstått for lenge siden. Det er bare enkelte småreligiøse båtbrukere som tar det som en fornærming når jeg setter ord på det.

Den neste oppgaven blir å få deg til å forstå at vi kjøper disse flytende campingvognene av fri vilje... :wink:

Det har jeg også forstått.

I mitt tilfelle har jeg betalt 1, 6 mill for en flytende campingvogn med 2 ratt og veldig bra komfort. Hvorfor? Ikke fordi jeg ikke vet at det finnes båter som er raskere, men fordi jeg ønsket meg en sånn båt.

Gratulerer med flott valg av båt. Håper du har forståelse for at jeg mener hva jeg vil om at jeanneau droppet bøylen foran rattet på 39ds. Regner med at du forstår at heller ikke mitt båtvalg innebærer noen som helst form for kompromiss på komfortsiden. Også i forhold til 39ds (med unntak av de store vinduene som gjør båten perfekt for de som er interessert i fugletitting). Jeg er helt sikker på at du blir fornøyd med egenskapene på på sjøen og i havn.

Jeg er fornøyd, de fleste andre i denne tråden som seiler Bavaria er fornøyd, så hva er problemet? Hvorfor er det så viktig å rakke ned på Bavaria?

Jeg rakker ikke ned på bavaria. Men husk at det man ikke vet har man ikke vondt av. Førstegangskjøpere er ofte ikke de beste til å vurdere hvilke egenskaper en båt vil få i forskjellige værforhold.

Hvis fart er det eneste kriteriet skjønner jeg egentlig ikke hvorfor man velger seiling... :sailing:

Når ble det dèt? For meg er letthåndterlighet viktigere enn fart ved valg av båt. Det har vist seg at fart oftest følger med som en bivirkning på letthåndterlige båter. Dessuten er mest mulig plass for pengene viktig for meg. Derfor har også jeg vurdert bavaria.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Et eks. Vi leide en moderne typisk kileformet rask seiler i Hellas. Vi fikk en solid kuling og skulle sløre unna, og folk ombord som aldri hadde vært sjøsyke før ble det til de grader. Båten var ekstremt vanskelig å styre under disse forholdene og skar ut å veltet rundt i alle rettninger. Det er en kjent konstruktør bak båten, og den seilt også svært bra under roligere forhold, men hadde noe ekstreme egenskaper som en velkonstruert turbåt ikke bør ha. Dersom en maksimrer noen egenskaper går det nesten alltid ut over andre egenskaper. Det gjelder å få passelig i pose og sekk og det har Bavaria greid svært bra.

Nå vet ikke jeg hvilken båt dere leide. Men er du sikker på at en bavaria ville vært bedre under slike forhold? Spesielt sett i lys av at "De Cåsta" måtte bygge om roret på sin bav38 for å få disse egenskapene bedre?

 

Mitt inntrykk er at "kileformede", raske båter er kjempegode under slike forhold. Men hvis man ikke er vant med å styre en slik blir det kanskje ikke så lett når man er helt ny i den båttypen. Her er forresten et eksempel på hvordan min "ukomfortable" båt oppfører seg under slike forhold. Som du ser er det ikke spesielt stress å styre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

For meg er letthåndterlighet viktigere enn fart ved valg av båt. Det har vist seg at fart oftest følger med som en bivirkning på letthåndterlige båter.

Hadde det ikke da vært naturlig med selvslående fokk? Da blir vel båten enda mer letthåndterlig, eller går det for mye ut over seilegenskapene?

Hvis/når jeg går over til seil kunne jeg ihvertfall tenke meg det, f. eks Hanse.

Link to post
Share on other sites

[quote name='jeanneau' post='502843' date='02.02.08 14:56']Nå vet ikke jeg hvilken båt dere leide. Men er du sikker på at en bavaria ville vært bedre under slike forhold? Spesielt sett i lys av at "De Cåsta" måtte bygge om roret på sin bav38 for å få disse egenskapene bedre?----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var en Elan. Nå skal det sies at det blåste kuling og var stor og krapp sjø som vi først krysset mot, men vinden spaknet til 4-6 m/sek da vi la om kursen og sløret ned mot Kea. Hadde det blåst noe mere da kan det hende at båten vil ha fått baugen opp, surfet bedre på bølgene og blitt noe mer kursstabil.

Jeg tror nok Bavaria ville vært bedre pga av et mer balansert depl. i endeskipene. For min daværende Hero 101 ville dette ha vært helt uproblematiske forhold.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvilken båt dere leide. Men er du sikker på at en bavaria ville vært bedre under slike forhold? Spesielt sett i lys av at "De Cåsta" måtte bygge om roret på sin bav38 for å få disse egenskapene bedre?

 

Mitt inntrykk er at "kileformede", raske båter er kjempegode under slike forhold. Men hvis man ikke er vant med å styre en slik blir det kanskje ikke så lett når man er helt ny i den båttypen. Her er forresten et eksempel på hvordan min "ukomfortable" båt oppfører seg under slike forhold. Som du ser er det ikke spesielt stress å styre.

 

Jeg er sikker på at bavaria oppfører seg fint i tøffe forhold. Har seilt b37 i liten strom og det syntes jeg var helt udramatisk. Men jeg er også enig med deg, det er ingen grunn til at strykjern-formede båter skulle være noe dårligere å styre i slike forhold. Hvis båten er ekstremt flatbunnet, kan den kanskje slå litt mer med sjøen mot, men det gjør jo alle finnekjølbåter! Men det er ingen grunn til at bavaria skal være bedre enn andre på dette området...

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på at bavaria oppfører seg fint i tøffe forhold. Har seilt b37 i liten strom og det syntes jeg var helt udramatisk. Men jeg er også enig med deg, det er ingen grunn til at strykjern-formede båter skulle være noe dårligere å styre i slike forhold. Hvis båten er ekstremt flatbunnet, kan den kanskje slå litt mer med sjøen mot, men det gjør jo alle finnekjølbåter! Men det er ingen grunn til at bavaria skal være bedre enn andre på dette området...

Uten å fyre opp noen :wink: det er absolutt gode grunner til at en kileformet båt kan være utfordrende å styre under slike forhold. Men dette kan delvis kompenseres med fart, flat bunn og stort ror. Fart ved hjelp av stor seilføring, plan bunn gir god surfefaktor og stort ror gir bedre kontroll. Slike båter er moro og utfordrende å seil, men jeg vil ikke ha tatt tante Agate med på tur. Dvs ikke nødvedigvis oppskriften på den ideelle turbåt.

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke da vært naturlig med selvslående fokk? Da blir vel båten enda mer letthåndterlig, eller går det for mye ut over seilegenskapene?

Hvis/når jeg går over til seil kunne jeg ihvertfall tenke meg det, f. eks Hanse.

Det hadde vært fint med selvslående fokk. Og Hanse kan være veldig lettseilt, ja. Det er en god del 80-tallsbåter også som har dette. Men det betyr for lite til at det avgjørende ved valg av båt. Det er ikke så stress å dra hvis man bruker en liten 105% fokk i stedet for en 150%. Selvslåer kan også ettermonteres på de fleste båter, men det er en fordel om den har ganske høy rigg hvis man skal gjøre det, ellers blir det for "dødt" i lite vind. Min båt er satt opp med 105% fokk. Den har da omtrent samme seilareal som en bavaria 39cr hvis denne har 150%.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Uten å fyre opp noen :wink: det er absolutt gode grunner til at en kileformet båt kan være utfordrende å styre under slike forhold. Men dette kan delvis kompenseres med fart, flat bunn og stort ror. Fart ved hjelp av stor seilføring, plan bunn gir god surfefaktor og stort ror gir bedre kontroll. Slike båter er moro og utfordrende å seil, men jeg vil ikke ha tatt tante Agate med på tur. Dvs ikke nødvedigvis oppskriften på den ideelle turbåt.

Men siden tante Agate bare er med en gang i året, er det litt dumt å la henne bestemme hva du skal bruke millionen din på... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...