Jump to content

Bavaria hever kvaliteten!


Spinner

Recommended Posts

Les innlegget da! Utsagnene jeg limte inn var fra en annonse på den nye 38 cr. Den kan du lese i nyeste seilas på side to (innsiden av omslaget).

"Når ble storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal?"

Dette er mitt utsagn og er konklusjonen på de argumentene for de forbedrede seilegenskapene Lunde Båt bruker i annonsen. Det er virkelig villedende markedsføring når de skriver at den nye 38 cr har "mer fart". Selv om de ikke skriver i forhold til hva. Det er jo mest naturlig å sammenligne med eldre 38-fotere av samme fabrikat, og i forhold til disse er den tregere.

 

Hvis du ikke er enig i min påstand om at dette er villedende markesføring, mener jeg at du leser bavaria-annonser slik som Enevald Flåten leser Bibelen... :smiley:

 

Jeg må si meg enig med deg, det er mye rar markedsføring, og mange går fem på. Og jeg er ingen Bavaria fanatiker, men har en. Og jeg vet inderlig godt hva som er bra eller dårlig med båten.

Det er bare å seile til remer å tøyler ryker. Og optimalisere det som ryker og eller går i stykker. Da først kan du ta med familien og seile over havet.Jeg er en av de få som har klart å seile i stykker(knekke) røstjernbjelken på en Bavaria. Glad var jeg for det skjedde mens jeg ikke hadde familien med. Visse ting er for svakt på noen båter og det gjelder ikke bare Bavaria. Det er bare å høgge ut skitten og støpe inn riktige dimensjoner sammen med syrefaste bjelker, og det gjorde jeg på begge sidene.Denne skaden skjedde pga å holde lav vekt på båten og til fordel for intriør? Selger dem en A båt, så må den holde, og gå an å seile på havet i hvilket som helst vær, mener jeg.

 

Og hvordan blir båtene som flyter høyere og høyere i sjøen, men skylder på at dem er blitt bare høyere på ripa. Dette er gjort i bekostning av noe, og mener at det har gått ut over stabiliteten. Jeg sier dette fordi at vist det er noen som har tenkt seg over det store hav, spør etter stabilitets indexen på båten, før en kjøper nytt i dag.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

att heve kvaliten på Bavaria.......kan vel ikke vare nödvändigt?... :lol:

 

ibland går det lite för snabbt.....

 

så snabbt att man ikke hinner få i rett mengd härdare i topcoaten.....(dom få plasser som topcoates!)

 

her

 

nu var ju dette 2006.....o i 2008 så kansje kvaliten er hevd redan :wink:

 

låt samlebåndet gå aningen langsammere.........men då blir ju båtarna dyrare....tenkte ikke på det :headbang::wink:

--------------

Nå trodde jeg at Bavvene hadde fått litt styr på dette med kvalitet, men nå ser jeg at det er vel

"same shit as last year" så da spørs det om det er noe poeng i å entre oppi en slik for å se om det har blitt bedre.

Men det har jeg bestemt meg for å gjøre.

Tar med meg kamera også. slik at jeg kan få foreviget besøket.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Personlig så syntes jeg at cruiser serien er vel høy i fribord og hyttetak i forhold til de litt eldre båtene.

 

Tror nok de fleste av oss liker den båten vi har. Jeg synes vår 42 har et bra avstemt forhold til fribord. Sammenligner vi med en Hanse 400 har den ca

10 cm høyere fribord en vår. Den nye Cruiser-serien er laverer en den forrige(vår). Men nå har vi ikke sett noe til erstatninger til 42,46 og 50 ennnå.

Det blir spennende å se hva som kommer, når vi ikke har hørt noe ennå, tyder vel det på en lansering ikke før på sensommer/høst.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Lå utenpå en sveneske i en B40 i Skagen en ukes tid, og dekket vårt var i akkurat samme høyde som den i allefall, det var ikke en cm forskjell engang, siden det blåste hatter og høy og vi lå relativt langt "inne" så var ikke klaringen mellom båtene mere enn 5 cm heller, slik at det var rimelig greit å sjekke høyden.... ikke var vi spesielt tungt lastet heller, selv om det kom ombord en del brett og 3 liters kartonger med "medisin" i løpet av uken vi lå der.... så jeg vet ikke om fribordet er så mye høyere jeg da... riktignok er 40'en 6 cm lenger i skroget en vår båt da slik at det er jo en større båt...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fleste av oss liker den båten vi har. Jeg synes vår 42 har et bra avstemt forhold til fribord.

 

Helt enig, baatsman, Den gamle 36 avstemmer også ganske flott i min øyne.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Lå utenpå en sveneske i en B40 i Skagen en ukes tid, og dekket vårt var i akkurat samme høyde som den i allefall, det var ikke en cm forskjell engang, siden det blåste hatter og høy og vi lå relativt langt "inne" så var ikke klaringen mellom båtene mere enn 5 cm heller, slik at det var rimelig greit å sjekke høyden.... ikke var vi spesielt tungt lastet heller, selv om det kom ombord en del brett og 3 liters kartonger med "medisin" i løpet av uken vi lå der.... så jeg vet ikke om fribordet er så mye høyere jeg da... riktignok er 40'en 6 cm lenger i skroget en vår båt da slik at det er jo en større båt...

 

Jeg referte ikke til egen eller nyere årgang da 40 kom 2000 jeg mener de som er litt eldre en dette

Link to post
Share on other sites

Ok det da Bavaria 40, men jeg tenkte mest på innelgget til Enzo som forklarer vektøkningen omtrent slik.. Det med de nye båtene har så mye høyere fribord at det generer en 12-1300 kg mere skrogvekt som er tilfelle for min båt kontra de som er noen år eldre..... de båtene jeg har sammenlkignet vektene med er blant annet B40 som har tilnæremt like høyt fribord som B39.... Så jeg får dette fremdeles ikke til å henge helt på greip.... men det er ikke første gangen og garantert ikke siste gangen...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:mener å ha lest at alkohol var djevelens munnvann og aldri kom om bord :cheers:

 

Nei det var Brænnevin, rett skal være rett.

 

Forøvrig så minner disse Bavaria seilbåt trådene mer og mer om, noen unger som sitter i sandkassa og krangler om hvems pappa som er sterkest.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

"bratt baug gir lengre vannlinje og mer fart", "En detalj som øker seilgleden ytterligere er at storseilskjøtet er trukket tilbake til rormannsplassen. Summen av dette er mer komfort, mer fart og enklere seiling"

 

Jeanneau: Hvis du leser dette en gang til å tenker deg litt om, så skjønner du kanskje at det ikke står at tyskerskjøting gjør at båten går raskere! Det er vannlinjen det refereres til! Tyskerskjøtet gjør at det blir "enklere seiling".

Link to post
Share on other sites

"bratt baug gir lengre vannlinje og mer fart", "En detalj som øker seilgleden ytterligere er at storseilskjøtet er trukket tilbake til rormannsplassen. Summen av dette er mer komfort, mer fart og enklere seiling"

 

Jeanneau: Hvis du leser dette en gang til å tenker deg litt om, så skjønner du kanskje at det ikke står at tyskerskjøting gjør at båten går raskere! Det er vannlinjen det refereres til! Tyskerskjøtet gjør at det blir "enklere seiling".

 

Det er ikke meningen å rakke ned på båten din, altså. Den er kjempeflott til sitt bruk. :wink:

 

Joda, i etterkant ser jeg at det er dèt de har ment. Men jeg nekter å tro at 5 cm ekstra vannlinje gir mer fart når båten er tyngre, bredere og har mindre seil. Derfor mener jeg fremdeles at det er villedende markedsføring. Hva tror du? Seilegenskapene er kanskje ikke et viktig "selling point" for denne kundegruppen uansett?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er ikke meningen å rakke ned på båten din, altså. Den er kjempeflott til sitt bruk. :wink:

 

Joda, i etterkant ser jeg at det er dèt de har ment. Men jeg nekter å tro at 5 cm ekstra vannlinje gir mer fart når båten er tyngre, bredere og har mindre seil. Derfor mener jeg fremdeles at det er villedende markedsføring. Hva tror du? Seilegenskapene er kanskje ikke et viktig "selling point" for denne kundegruppen uansett?

 

Jeg må si meg enig igjen. Dette er salgslogistiken til Bavaria. Og henger ikke på greip. Raskere??? mot hvilken båt og mot hvem? Hvorfor bruker ikke flere shorthandedseilere såkalt Tyskerskjøter, dette er tull. En får bare en ekstra spagetti kveil å holde orden på i cocpiten. Det enkleste er som regel det beste?

Kjør Polardiagram mot 2008 og en 1999-2000. 38fotersom et eksempel?

 

Vanlinjen på 5cm betyr ingen ting, mot det seilareale som er satt opp på båten 2008 mod. Raskere nei.

 

Det er jo velkjent for oss som har de eldre modellene, at vist en trimmer ned baugen og gjør den skarpere på kryssen. Da har vi samme vanlinjen som det nye. Og polardiagramet sier også at det nye modellene skal få slite virkelig mot det gamle i år også. Mener jeg.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeanneau, jeg er veldig enig med deg. Den er kjempe flott til sitt bruk, altså en bra båt for alle unntatt de som har de høyeste regatta ambisjonene. Men tror sansynligheten for å vinne en regatta med min båt er ca like stor som i din båt viggo, men skulle jeg hatt båt å vinne regatta med så hadde det blitt en fenix! Gunstig lys og ellers en flott turseiler, selvslåer å greier!!! Men det er jo morro å seile fort så en elan 410 hadde ikke vært så dumt for oss!

 

Om det er villedende markedsføring eller ikke skal ikke jeg spekulere i,det får dere ta opp med lunde båt, men når det gjelder sammenligningen som er gjort her så er det de oppgraderingene som er gjort i forhold til den gamle b37c det er snakk om, altså 05-07 mod. Når det gjelder vannlinjelengen så var denne veldig bra i forhold til total lengen på b37c i forhold til tidligere modeller, men selv mener jeg at de har bommet på den nye b38c. noen å tredve cm lengre båt å 7-8 cm lengre vannlinje... Enten så kan målet være feil, eller så har de gjort en dårlig jobb! uansett så har ikke dette så mye å si... Får se når den tid kommer, er nok av b37c å seile mot så du/dere kan få rapport på om båten seiler raskere hvis det er av interesse?

 

Når det gjelder seilarealet så syntes JEG det er veldig bra avstemt i forhold til båten på b37c og med 100 kg mer i kjølen og 5-6 km mer seil så tror JEG dette blir en kjempe båt seilmessig! Og vi får se hvor mange som er enig i dette om et år når vi får nye tall for årets mest solgte båt! Ikke missforstå meg, skulle gjerne hatt en båt som ingen andre har, men den båten har vi ikke økonomi til... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fremfor alt syns jeg den virker vakrere i linjene enn 37cr. Bildet i den annonsen jeg "slaktet" er virkelig lekkert.

 

Hvis jeg skulle kjøpt en fabrikkny båt nå, ville jeg nok landet på enten elan 410 eller den nye 450. Dessverre sier lommeboka nei.. :nonod:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fleste av oss liker den båten vi har. Jeg synes vår 42 har et bra avstemt forhold til fribord. Sammenligner vi med en Hanse 400 har den ca

10 cm høyere fribord en vår. Den nye Cruiser-serien er laverer en den forrige(vår). Men nå har vi ikke sett noe til erstatninger til 42,46 og 50 ennnå.

Det blir spennende å se hva som kommer, når vi ikke har hørt noe ennå, tyder vel det på en lansering ikke før på sensommer/høst.

 

 

Hva er fribord på en bav 42c?

Link to post
Share on other sites

Om denne båten seiler bedre enn forgjengeren 37Cr er vel ikke så lett å si for meg som kun er en vanlig dødelig, selv om en del andre her påstår at det ikke er tilfelle(ref. "villende markedsføring")... Siden denne båten tar over etter 37Cruiser så er det nok slik som Carpediem skriver at det er den annonsen referer til, så kan de andre vurdere om det er villedende markedsføring eller ei.... ikke vet jeg men forsøker å lære om villedende markedsføring av de lærde her jeg da...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er fribord på en bav 42c?

 

Har ikke målt, men i båsen ved siden av ligger en Hanse 400. Så ikke så vanskelig å måle.

 

 

Ellers er min mening at 37 cr er en godt avstemt modell. 38 er nok enda mer moderne, blir spennende å lese

Carpediems erfaringer. Tror nok han vet hva han har kjøpt og hva han får.

 

Men vi mennesker er forskjellige, jeg søker ingen racer, men en comfortseiler.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Så ikke så vanskelig å måle.

Da må du nok ta med tommestokken neste gang... selv om fakta er lite populært å komme med her siden det dreper en "god" diskusjon :rolleyes: Jeg skal selvsagt måle min til helgen når jeg er hjemme igjen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser det skrives mye om det totale seilarealet til de forskjellige båtene, forholdet forseil og storseil har vel også mye å si på fart/ høyde?

Kan dette være mere optimalisert på de nyere båtene, som igjen gir bedre seilegenskaper dog med mindre totalt seilareal?

 

Bare en tanke....

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder seilareal, er det også stor fare for å sammenlikne epler og pærer. Vanligvis oppgis seilareal med et forseil som tilsvarer triangelet foran masten, om jeg ikke er langt ute på bondelandet.

 

På en del cruisere derimot, oppgis seilarealet med en standard rullegenoa, hvilket jo gir et helt annet og langt større areal. Særlig der man sammenlikner cruisere med og uten selvslående fokk (f.eks Hanse versus Beneteau), bør man holde tunga rett i munnen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...