Jump to content

Bavaria hever kvaliteten!


Spinner

Recommended Posts

Bavaria 38 har blitt grundig testet i Tyske "Yatch" 02/2008. Båten får meget god omtale, og mye skryt for følgende:

 

- Meget godt utstyrsnivå

- Stort volum

- Gode stuerom/oppbevaring

- Lettseilt (nytt tyskerskjøte- nye vinsjer helt bak ved rormannen)

- Trimmemuligheter bygd på erfaring

- Praktisk familievennlig innredning

- Logiske innredningsvalg

 

Av negative omtale i testen:

 

INGEN!!!

 

Det er også påpekt i testen at passformen på innredning VS skrog har blitt mye bedre, og at det generelle håndverket har blitt mye bedre.

Noen vil sikkert hevde at, ja ja, det er et Tysk blad som tester en Tysk båt, og at testen er kjøpt og betalt av Bavaria, men det eneste jeg fant etter dagen utflukt til Lunde var noen dørkplater som vippet litt, ellers så båten MEGET bra ut, og langt bedre enn tidligere inspiserte båter!!

 

Det er ingen grunn til å angripe merket Bavaria etter en slik test, men heller glede seg over at Bavaria hever kvaliteten og bidrar til å holde prisene nede. Jeg kommer garantert til å vurdere Bavaria på lik linje med Jeaunneau, Hanse og Benneteau i fremtiden hvis dette er Bavarias "nye" linje. Særlig med Lunde i ryggen burde dette bli et meget godt valg!

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Ikke noen stor overraskelse for oss med Bavaria, men baatplassens ekspertpanel er neppe enig, det ville vært et kraftig nederlag for dem... så det vil vi nok ikke oppleve..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan umulig stemme........ Kjølen er nok lealaus og vinsjene er ALTFOR små...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:cheers: Og der vant jeg et veddemål , lettjent halvliter :cheers:

Kan dele den med deg på Koster i påsken da om du er sjødyktig da... skal til og med rive i en ekstra jeg også, så da vant du to... :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er også påpekt i testen at passformen på innredning VS skrog har blitt mye bedre, og at det generelle håndverket har blitt mye bedre.

 

Det er ingen grunn til å angripe merket Bavaria etter en slik test, men heller glede seg over at Bavaria hever kvaliteten og bidrar til å holde prisene nede.

 

Det er da bare positivt at så mye har blitt bedre. På den annen side så kan det jo bety at det faktisk har vært et forbedringspotensiale? Sikkert tungt for enkelte Bavariaeiere å høre/lese det! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke finnes noe konstruktivt i den testen er det helt sikkert elendig journalistikk, eller bare mangel på båtkunnskap hos journalistene. Jeg har forøvrig vært ombord i båtene til et par forholdsvis aktive båtjournalister her i landet for å gi tilbud på utstyr, og er svært lite imponert over mye av montasjearbeidet de har gjort. Mye av det tyder på svært lite teknisk kunnskap om båt.

 

Når det gjelder den aktuelle båten så tviler jeg ikke på at de har gjort forbedringer. Jeg synes det er bra at de har kuttet sittetoften akterut. Den stjeler mye plass fra cockpiten og blir aldri benyttet, i hvertfall ikke ombord hos meg. Veldig bra. Dessuten synes jeg det er bra at de har gjort storseilskjøtet lettere tilgjengelig. Det blir helt sikkert en båt som får populær mottakelse her i landet også. Blir spennende å se hvor de har spart denne gangen.

Link to post
Share on other sites

Ja ja, det var jo kjekk lesing :cheers: . Er det mulig å laste ned denne testen fra nettet noe sted da? Fant ikke ut av det på Yacht.de.

Jeg er glad for at tilpasningene skal være bedre enn før, her har jeg sett en del som ikke er helt blandt de beste.

Det er litt synd at Bavaria ikk kan sorter treverket iforhold til farge og trestruktur også. Helst burde skuffer og skapdører vært skåret av samme plate slik at de passer sammen. Det er vel ett eksempel på fordelen med Orustbåter som tar seg tid til slikt. Er spent på å se når jeg får min, det varierer en del fra båt til båt hvordan fargene i treverket passer.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig fin lesing. Er som h2o enig når det gjelder treverket, det varierer en del. Er meget spent!

 

Synes faktisk det har blitt bedre. Vi var meget heldige med vår, utstillingsbåten 2006 Lillestrøm, var ikke spes fin.

 

Hyggelig lesning, spes hyggelig for dere som venter på en :flag:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er litt synd at Bavaria ikk kan sorter treverket iforhold til farge og trestruktur også. Helst burde skuffer og skapdører vært skåret av samme plate slik at de passer sammen. Det er vel ett eksempel på fordelen med Orustbåter som tar seg tid til slikt.

Masseproduserte franskmenn tar seg også tid til slikt.

 

Jeg syns det er positivt at de hever kvaliteten hvis det virkelig er det de gjør. Det kan føre til fallende bruktpriser på de eldre modellene. Kanskje de legger om stilen litt etter at de har fått nye eiere?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Da skulle vel alle Bavaria-diskusjoner for all framtid være lagt døde :lol:

 

Skal bli interessant å se tilbake på disse diskusjonen om en 10 års tid (om det på noen måte er mulig) og se hvilket lys de da kommer i. De føyer seg vel inn i rekken av "nytt-prisgunstig-konkuransedyktig-produkt-på-markdet- skaper-skepsis"-diskusjonene som har funnet sted til alle tider. Disse diskusjonene ender ofte i "produktet-viser-seg-faktisk-å være-kvalitet"-diskusjoner etter noe tid :lol:

Link to post
Share on other sites

Først den dagen vi kan få en sammenlignende test av 10 år gamle båter fra Bavaria, og andre som f.eks. Nidelv, Scand, Marex e.l.

Da får vi svaret.

 

Du har et poeng der, og dette gjelder nesten alle nye båter, fra flere produsenter. Fart begynner å gå utover sikkerheten??? Og det er ikke uten grunn at mastene blir kortere og seilareale blir mindre. Det er for at dem skal klare å holde seg innenfor ISO kat.A, såvidt???

 

Det er ikke uten grunn at ISAF vil at båtene skal begynne å måles inn i ORC internasjonal, pga at der måler en Stability index. En A båt i dag vil fort bli en B båt i ISO Katogori når en begynner å putte på all den "fansy" utstyre som selges til båtene i dag. Skal ikke venta at enhver mann har kjennskap til dette. Ting holder på å skje, til fordel for kjøperene?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ny tråd nye gevinster.

 

Det kan nesten virke som om Båtplassen må ha minst en Bavaria-tråd i gang hele tiden, men denne tråden er en hyllest til at Bavaria kanskje endrer litt kurs, og bedrer kvaliteten på produktene sine. Bildene fra testen viser ryddige installasjoner og fornuftige løsninger. Faktisk er den nye 38 foteren en perfekt turseiler for en familie, og samtidig en båt som innbyr til shorthand seiling. Selv om båten er priset til en snau million, så må du nok legge på ca 250 000.- for å få den med riktig utstyr, men det er likt for alle "billig" båtene.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Vi har tittet på mange båter. Vår erfaring er at man må legge til en masse utstyr på de fleste merker før det hele blir fullverdig.

 

Det finnes ikke mange båter på markedet i dag - motorbåt eller seilbåt - hvor man ikke må legge på flere hundre tusen i ekstrautstyr før man er fornøyd. Og det er gjerne det samme utstyret som mangler på de fleste.

Link to post
Share on other sites

Faktisk er den nye 38 foteren en perfekt turseiler for en familie, og samtidig en båt som innbyr til shorthand seiling.

Jeg ser det for meg.

 

Ola og Hjørdis er ute og seiler i litt mye vind. Så kommer en vindrosse. Hjørdis skal derfor slakke ned løygangen og klatrer derfor ut av cockpiten for å nappe tauet ut av cleat'en som er plassert foran sprayhood'en. Og når rossen er over og Hjørdis skal stramme løygangen opp mot lo må hun gå bak og dra under sprayhooden. Men det klarer hun ikke pga manglende utveksling, så hun legger den på vinsjen for å stramme. Men da viser det seg at hullet i sprayhooden som tauet går igjennom ikke er plassert riktig i forhold til vinsjen, så da må Ola gå opp mot vinden slik at hun kan dra for hånd. Etter dette lærte Hjørdis seg at man heller slipper storseilskjøtet og plomberer løygangen i midten av skinnen slik at den ikke kommer ut av stilling.

 

Forøvrig er sikkert båten en flott feriehytte på sjøen. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...