Jump to content

Bavaria hever kvaliteten!


Spinner

Recommended Posts

Er vel mere krampaktig kjemping etter min mening, men fornøyelig og underholdende er det jo da... Tror nok bare vi kan innse at det ikke er så spennende å diskutere andre båter enn Bavaria her på forumet..... og det er vel naturlug at de som har knall suksess og ikke minst lett omsettelige båter blir samumfart etter feil og "rakket" ned på av de som ikke kan ta del i denne gleden...

 

:cheers:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Det finnes ingen løsninger på disse båtene som ikke allerede er prøvd ut av andre fabrikanter. (inkludert løygangen på hyttetaket) I følge en god kilde bruker bavaria ca tre ganger prisen på en ny båt i utviklingskostnader på en ny modell. Det hadde ikke vært mulig hvis man skulle ligge i front på design, kvalitet, løsninger o.l.

 

 

Så Bavaria kopierer dårlige løsninger utviklet av andre, her må du ta tak allerede nå og finne feilene på de båtene som du sier utvikler dette - ikke komme etter flere år å kritisere Bavaria som i følge deg kun kopierer.

 

Essensen i det du sier er tror jeg på, masseprodusenter som Bavaria , jeanneau osv er som oftes ikke de som ligger i tet når det gjelder å prøve nye ting. I markedsføring/produktutvikling gjelder ofte det som man kaller 80/20 regelen, man kan henvende seg til 80% av markedet eller til 20% av markedet.

jeanneau og Bavaria henvender seg til 80% av markedet.

 

Utvikling til tre ganger prisen, hvis de får til det så er det utroligt bra, men jeg tror ikke de er så effektive at de greier å utvikle nye modeller så billigt

Link to post
Share on other sites

Så Bavaria kopierer dårlige løsninger utviklet av andre, her må du ta tak allerede nå og finne feilene på de båtene som du sier utvikler dette - ikke komme etter flere år å kritisere Bavaria som i følge deg kun kopierer.

Gjesp. Ikke min jobb. Dessuten selger det jo som rakkern, så det er sikkert kjempebra.

Essensen i det du sier er tror jeg på, masseprodusenter som Bavaria , jeanneau osv er som oftes ikke de som ligger i tet når det gjelder å prøve nye ting. I markedsføring/produktutvikling gjelder ofte det som man kaller 80/20 regelen, man kan henvende seg til 80% av markedet eller til 20% av markedet.

jeanneau og Bavaria henvender seg til 80% av markedet.

Jeanneau og beneteau ligger ganske langt fremme på utvikling. Jeanneau kom f.eks med denne cockpiten i 1998: so40.jpg

 

Bavaria brukte noen år før det fant opp en som ligner på en 40-foter. 10 faktisk. Dessuten hadde ikke bavaria vision sett ut slik som den gjør hvis ikke jeanneau hadde kommet med so 54 Ds i 2003.

 

Utvikling til tre ganger prisen, hvis de får til det så er det utroligt bra, men jeg tror ikke de er så effektive at de greier å utvikle nye modeller så billigt

Ja, det er utrolig imponerende, men det forklarer også hvorfor nyskapingen er så lav på disse båtene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er også påpekt i testen at passformen på innredning VS skrog har blitt mye bedre, og at det generelle håndverket har blitt mye bedre.

Noen vil sikkert hevde at, ja ja, det er et Tysk blad som tester en Tysk båt, og at testen er kjøpt og betalt av Bavaria, men det eneste jeg fant etter dagen utflukt til Lunde var noen dørkplater som vippet litt, ellers så båten MEGET bra ut, og langt bedre enn tidligere inspiserte båter!!

 

Det er ingen grunn til å angripe merket Bavaria etter en slik test, men heller glede seg over at Bavaria hever kvaliteten og bidrar til å holde prisene nede. Jeg kommer garantert til å vurdere Bavaria på lik linje med Jeaunneau, Hanse og Benneteau i fremtiden hvis dette er Bavarias "nye" linje. Særlig med Lunde i ryggen burde dette bli et meget godt valg!

 

For at en produsent skal kunne si at dem hever kvaliteten. Mener jeg at dem må bekrefte at båten seiler bedre, bedre stabilitet, har sterkere skrog, kanskje lettere,penere og mere brukervenlig. En forgjengeren i samme størrelse? Er dem det?

 

Dette er jo nærmest håpløst å få dokumentert, når produsentene skifter modell og utelater noen størrelser annen hvert år, nesten.

 

Noen nye modellene har nesten uteblitt helt i noen viktige regattaer her i lande. Og det tyder jo på at de modellene har svært vanskelig egenskaper?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

For at en produsent skal kunne si at dem hever kvaliteten. Mener jeg at dem må bekrefte at båten seiler bedre, bedre stabilitet, har sterkere skrog, kanskje lettere,penere og mere brukervenlig. En forgjengeren i samme størrelse? Er dem det?

 

Nå er det viktig å få med seg følgende før blodtrykket går i taket: Det er IKKE Bavaria som hevder at de har økt/hevet kvaliteten på sine produkter. Det er et Tysk båtblad som hevder dette i en test. I testen blir det vist bilder av ryddige installasjoner og bedre "passform" på innerliner blant annet. De sier også at den seiler bedre enn sin forgjenger (37Cruiser).

I denne tråden blir det et salig kaos av dyslektiske tolkninger av reklame for båten, egen tolkninger og ferdigtygde meninger fra "ekspertene".

Hvordan noen kan"bekrefte" at en båt er "penere" har jeg litt vanskelig for å skjønne, men det kan du sikkert forklare meg!?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Noen nye modellene har nesten uteblitt helt i noen viktige regattaer her i lande. Og det tyder jo på at de modellene har svært vanskelig egenskaper?

Eller at eierne har null interesse for regatta slik som meg for eksempel..... eller er det helt utenkelig for deg?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er IKKE Bavaria som hevder at de har økt/hevet kvaliteten på sine produkter. Det er et Tysk båtblad som hevder dette i en test.

 

Det er desverre ikke alle "ekspertene" her på forumet som er i stand til å se dette, og det må vi nok leve med... de farer fortsatt med usannheter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stryk penere da, tok i litt hardt i der.

 

 

Eller at eierne har null interesse for regatta slik som meg for eksempel..... eller er det helt utenkelig for deg?

 

Behøver å seile regatta for det. Ser jo nok av dette i Skagen, om hvem som ligger og venter på "riktig vær, og nesten ikke tør gå ut". Og hvilken Merker og modeller dette er.Det må jo være en grunn for at det gjør dette, når det er helt normale seilforhold?

 

Jeg ønsker ikke å provosere noen. Men folk må begynne å få mere fakta om båtene, før en kjøper dem. Dette kommer nå. NSF har åpnet og satser på Storbåt nå. Da blir det ordentlig målinger på båtene igjennom handycap brevene på båtene (stabilitet/polardiagram). Meget bra. Da kan en eventuelt styre unna feil kjøp, enklere.

 

Hvem kan kalle seg en Tester da? Hva er galt i at en som seiler år etter år og presser båtprodukte til det maksimale. Og samtidig opdager ting om båten. Er det riktig at det holder munn om svakheter om produktet.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Behøver å seile regatta for det. Ser jo nok av dette i Skagen, om hvem som ligger og venter på "riktig vær, og nesten ikke tør gå ut". Og hvilken Merker og modeller dette er.Det må jo være en grunn for at det gjør dette, når det er helt normale seilforhold?

Jeg er en av dem som ligger i Skagen når det ikke vær for overfarten (lå der tre døgn ekstra i påvente av at vinden skulle løye fra stiv kuling til frisk bris), og det har særdeles lite med båten å gjøre men med mannskapet.... Da jeg var så uheldig å skremme minsten i sommer i kraftige bølger tidligere i sommer en natt... Snakket også med flere småbarnsfamilier i Skagen som gjorde det samme, ventet tildet løyet noe... flere hadde med Bavaria, Beneteau og Jeanneau osv...

 

Så må du selvsagt fritt mene at dette har med båten å gjøre, men jeg vil hevde at du ikke har fnugg av peiling på hva du snakker om når du generaliserer slik du gjør her nå og hevder at dette har med båten å gjøre.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så må du selvsagt fritt mene at dette har med båten å gjøre, men jeg vil hevde at du ikke har fnugg av peiling på hva du snakker om når du generaliserer slik du gjør her nå og hevder at dette har med båten å gjøre.

 

Sydvesten, dette var jo ikke personlig ment, sorry. Du må jo klare å se det i et større perspektiv. Og du må jo tåle at noen analyserer min og din båt mot andres merker og modeller.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Så må du selvsagt fritt mene at dette har med båten å gjøre, men jeg vil hevde at du ikke har fnugg av peiling på hva du snakker om når du generaliserer slik du gjør her nå og hevder at dette har med båten å gjøre.

"Sydvesten"!! Hvorfor lar du deg gang på gang provosere av disse selvbestaltede "ekspertene" som gang på gang dokumenterer at det er de ikke!

Kanskje du trives med det?

Redigert av Nyste (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At så mange tidligere Bavaria eiere velger Bavaria når de bytter til nyere eller større båt, sier litt om at de er fornøyd med kvalitet og egenskaper. At så mange med andre masseproduserte seilbåter her på forumet vurderer Bavaria så sterkt taler ganske klart for deres oppfatning også spør du meg. :lol:

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så flott at en testet båt blir vurdert som bra! :yesnod:

 

Jeg har nå aldri forstått meg på denne kjeklingen for eller imot Bavaria - det er jo bare sååå bra at folk satser på seilbåt :cheers:

 

 

hilsen seilentusiast med gammel Maxi 95 - og gleder meg med og over alle andre ekte seilentusiaster :wflag:

Redigert av Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Kanskje du trives med det?

Selvsagt liker jeg å se at de regelrett driter seg ut, gang etter gang.,... storkoser meg hver eneste gang av de patestiske forsøkene på å finne nye ting å kritisere Bavaria for ... nå sist ble jo Bavaria beskyldt for å sagt at de har hevet kvaliteten, Det ble jo harseltert med opp og i mente av ekspertene her på forumet, men så var det et båtblad hadde skrevet om Bavaria.. Det er omtrent det samme som "mest for pengene" tråden, som var et direkte sitat fra et båtblad, men ekseprtene lot ikke vente på seg der heller.... Morsomt er det å lese om ekspertenes uttalelser og ikke minst generalisering av oss eiere.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Også den nye Bavaria 31 Cruiser har fått veldig god omtale i en test. Sikkert mange som har lest den, men tar det med når vi allikevel diskuterer Bavaria: I SEILmagasinet 08/2007 blir 31 Cruiser omtalt som "Glitrende god". Testerne sitter igjen med et inntrykk av at Bavaria har gjort seg litt mer flid "bak" kulissene, og, jeg siterer:

 

" Med Bavaria 31 Cruiser har det tyske verftet, etter SEILmagasinets mening, skapt en meget sterk utfordrer. Ikke bare fordi båtene er prisgunstige, men rett og slett fordi båten er blitt svært vellykket både hva angår seilegenskaper og løsninger over og under dekk"

 

I rettferdighetens navn skal det sies at båten bare er testet i Oslofjorden i nordavind, riktignok en ustabil bris fra nord, men de har nok ikke hatt mye bølger. På den annen side: det er under sånne forhold jeg trives best på sjøen, og ligger gjerne noen dager ekstra i Skagen for å vente på "riktig" vind. Har campingvogn med mast, og trives godt på campingplassen så lenge det er mulig med en kald øl, gode naboer og nok av aktiviteter på land. :cheers:

 

Jeg er overbevist om at Bavaria er i gang med en sterk forbedring av sine produkter, og det er kjempebra!

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

"....Ikke bare fordi båtene er prisgunstige, men rett og slett fordi båten er blitt svært vellykket både hva angår seilegenskaper og løsninger over og under dekk..."

Det som er under dekk verdsettes tilsynelatende bemerkelsesverdig lite av "proffene". Man snakker gjerne nedlatende om et stort volum. Til og med de som bor i båten og således trolig kun seiler promiller av båtens totale brukstid kan finne på å snakke nedlatende om et stort volum. Merkelig ...

Link to post
Share on other sites

Stryk penere da, tok i litt hardt i der.

 

Behøver å seile regatta for det. Ser jo nok av dette i Skagen, om hvem som ligger og venter på "riktig vær, og nesten ikke tør gå ut". Og hvilken Merker og modeller dette er.Det må jo være en grunn for at det gjør dette, når det er helt normale seilforhold?

 

Har hatt liten storm til skagen, mor var hvit i knokene. Det skyldes kombinasjon at noe fra Rutgersen ikke holdt mål. Samme med en spleis på rund-dansen på rullestor. Jeg synes det var gøy helt til 50% av mansskapet var ordenstlig sjøsyke(ble helt passive) da røyk jaggu clutchen på autopiloten.

Men fruen ble skremt å har blitt mer skvetten etter det. Ikke vanlig med hammer og skrutrekker for å få inn seilet.

 

Ellers 2007 har det blåst oftere over 12m/s en under. Greit nok det mange fine ruter også innaskjærs sørover og. MEN grunnen til at mange ligger stille er,

det er ingen plass og få. Vi kom sørøver ved Lyskekil da var Fiskbek-kil stengt, kjærringøen stengt, fullt marstrand, osv osv. Og kretse rundt når de stenger av havnen gidder ikke jeg med unger. Vinden har også med vindretningen i forhold til mål.

 

Har hatt mange flotte gutte-turer i år. Men med familie, så er ikke familien min spes int i så mange turer rundt 14-15 som det ble i år. Har jo blåst bort.

Da skal det legges til at vi ferdes og ligger rundt Hvaler.

 

Båten tåler det, og er mange Bav 42 på langtur neste år , så båtene tåler det mens enkelte mansskap sier nei

 

Ellers hadde vi en seiltur i beg okt 18 m/s rimelige greie bølger. Hvaler-nordover, da forsvant noen av lettvindsmyggene mens vi bokstavelig blåste innover.

Parkerte båter med høyt LYS men med for lite manskap.(kan legge til med en bagett i kjeften).

 

Men vi koser oss på sjøen, helst rundt 6-8 M/S. Koselig.

¨

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det som er under dekk verdsettes tilsynelatende bemerkelsesverdig lite av "proffene". Man snakker gjerne nedlatende om et stort volum. Til og med de som bor i båten og således trolig kun seiler promiller av båtens totale brukstid kan finne på å snakke nedlatende om et stort volum. Merkelig ...

Siden det bare er jeg som er båtboer i denne tråden går jeg ut fra du mener meg her. Hvor har jeg snakket (skrevet?) nedlatende om stort volum? Og av det som er under dekk verdsetter jeg stue/skapplass foran to dasser. Det må jo være lov. Bavaria er ikke kjent for å prioritere stueplass. Det er faktisk ikke så lett å finne produsenter som gjør det. Men jeg har da funnet et par gode båter som har dette i orden.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har hatt liten storm til skagen, mor var hvit i knokene. Det skyldes kombinasjon at noe fra Rutgersen ikke holdt mål. Samme med en spleis på rund-dansen på rullestor. Jeg synes det var gøy helt til 50% av mansskapet var ordenstlig sjøsyke(ble helt passive) da røyk jaggu clutchen på autopiloten.

Men fruen ble skremt å har blitt mer skvetten etter det. Ikke vanlig med hammer og skrutrekker for å få inn seil

 

Båten tåler det, og er mange Bav 42 på langtur neste år , så båtene tåler det mens enkelte mansskap sier nei

 

Ellers hadde vi en seiltur i beg okt 18 m/s rimelige greie bølger. Hvaler-nordover, da forsvant noen av lettvindsmyggene mens vi bokstavelig blåste innover.

Parkerte båter med høyt LYS men med for lite manskap.(kan legge til med en bagett i kjeften).

 

Men vi koser oss på sjøen, helst rundt 6-8 M/S. Koselig.

¨

 

Baatsman, den var jaggu bra og overbevisende. Det er ikke B 42 som ligger på været. Men du innrømmet noen svakheter her. Det siste som ikke har noe med båtprodukte. Har du sånn rattgreier? Dette har jeg opplevd flere ganger. Og Rutgersen, var det en av de på bommen som røyk?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det som er under dekk verdsettes tilsynelatende bemerkelsesverdig lite av "proffene". Man snakker gjerne nedlatende om et stort volum. Til og med de som bor i båten og således trolig kun seiler promiller av båtens totale brukstid kan finne på å snakke nedlatende om et stort volum. Merkelig ...

Ja, det er flere som har lurt litt på det samme. Under er sitat fra en annen Bavariatråd. Er ikke sikker på hvordan det skal tolkes?

 

Det går på bovolum, bovolum, bovolum, bovolum og motorstørrelse.
Link to post
Share on other sites

rutgerson.jpg

 

Feil på låsen på 3. Midtre ga seg, da jeg skulle ha inn revestorseilet mer. Spleisen var for dårlig, og tålte ikke belastningen i vinden. I løpet av turen ble

den til en tjukk klump. Den gikk ikke gjennom låsen i det hele tatt. Måtte hogge med skrutrekker med meisel for å få seilet inn. Det gikk det, men de som var sjuke satt bare og pekte. Klarte ingen ting. For dårlig spleis, rett og slett, fungerte greit helt til det fikk prøvd seg.

 

Autopiloten er S3 så den tåler 50 fotere også, ikke ratt. Men ønsket litt feeling og når hadde da den i stand by var det voldsom motstand i den. Den løsnet ikke. Altså ikke rattpilot. Hadde "strekk" i skuldern etterpå. Ble byttet på garanti.

 

M Kamperhaug og jeg skrudde den 3 av og undersøkte den. Virket som ikke bare låsen var gal. Vi skiftet den miderste, men hjalp ikke. Til slutt hele 3.

 

Var faktisk idag og så på en 2etg for å trekke fallene helt bak, istendfor på masten. Har smekket på blokker fra før.

 

Clutshen sitter kunn i splinter, enkelt og ta ut , klippe 2 ledninger. Vips ute.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Autopiloten er S3 så den tåler 50 fotere også, ikke ratt. Men ønsket litt feeling og når hadde da den i stand by var det voldsom motstand i den. Den løsnet ikke. Altså ikke rattpilot. Hadde "strekk" i skuldern etterpå. Ble byttet på garanti.

 

hengde den sig ? när du gick over i 'stand by' :confused:

 

er det ikke en sådan arm som sitter montert på hjertstokken?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hengde den sig ? när du gick over i 'stand by' :confused:

 

er det ikke en sådan arm som sitter montert på hjertstokken?

 

Belamarin mente det var fabrikasjonsfeil, tror ikke det var den eneste som ble byttet.

 

I standbye hang armen på, prøv å ratt da. Jeg kan lov edeg at dette var tungt. La til i Skagen indre hamn, da hadde vi 19 m/s på måleren.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

fy fan..........

 

skulle enda tro att 'Helmut' har det enklare i en Bav enn i min.....du har vel litt rorflate framför hjertstokken

en 15-20% skulle jag tro, som virker som 'servo'

 

på min, skall 'Helmut' svinge hele rorbladet...........

 

jag har en saxsprint på min 'Helmut' så jag skulle kunne gå ner o få av hele armen fra hjertstokken !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er saksesplinter her også, tar ca. 20 sekunder å fjerne når du ligger til kai. I stor sjø er du avhengig av manskap. Eller du kan låse rattene, da holder du kursen i 10 sek.

 

Egentlig lærte en utrolig mye. Men det kan du prøve å si til min kone som bærer samme navn som din Gunga. Hun var meget glad når tampene var i land.

 

Hehe jeg var faktisk den eneste som sulten etter turen. :lol: Så det litt skagenmat med en god kald carlsberg til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...