nesing Startet 26.Januar.2008 Del på Facebook Startet 26.Januar.2008 Kjøpte en havarert D4-210 for drøyt et år siden. Forrige eier hadde skiftet toppakning på motoren og en feil ved sammenskruingen av registerstrammeren førte til at motoren havarerte etter få timer. Ventiler stod fast i det ene stempelet og det ble en skade på hullet i toppen der kopperdysa til injectoren sitter i. Tok sjansen på å kjøpe dette "vraket " for en billig penge og satte igang med rehabilitering. Spørsmålet var om jeg skulle kjøpe ny topp til i overkant av 30.000 kr eller om jeg skulle forsøke å få den sveiset. Valgte det siste og var da klar over at dette var en stor sjanse å ta. En flink lokal sveiser lappet hullet for injektorhylsen og jeg kjøpte nytt stempel, kopperhylse, ventiler, ventilseter og ventilstyringer til den ene sylynderen. Var så heldig at en meget dyktig og hjelpsom vp-mekaniker ble interesert i prosjektet mitt og han hjalp meg med de kritiske operasjonene og hadde også spsialverktøy som var nødvendig. På våren 2007 var båten på havet og jeg var meget godt fornøyd. Båten (Marex Estremo) var i plan på få sekunder og toppfarten var 29 knop med en G4 propell som sansynligvis er alt for liten. Ihht. beregninger fra VP bør jeg gå for G7-G9, så dersom noen har noen brukte er jeg interessert. Problemet som etterhvert dukkket opp var at ferskvannet fikk overtrykk. Etter å ha kjørt i ca. 10 minutt kom det damp ut av ekspansjonslokket og vannet minket til langt under minimum. Tilslutt merket jeg også oljesøl i luftfilteret. Ble fortalt at dette kanskje var på grunn av tett veivhusfilter så jeg byttet dette. Etterhvert så jeg for meg at sveisingen i toppen hadde mislykkes og tok derfor opp båten for å skifte toppen. Når jeg skulle demontere dysene fikk jeg nesten ikke ut den ene og antok at dette satt i den reparerte sylinderen. Men jeg ble litt overrasket da dette var den på motsatt side. Både injectoren og stempel/topp var full av sot. Så nå lurer jeg altså på om dette kan være grunnen til overtrykket. Det ser ut som om tetningen mellom kopperhylse og injectoren ikke er god nok men kan dette skape overtrykk i ferskvannet? Har ikke tatt ut hylsa så jeg ser ikke godt nok om den har en lekasje ut i kjølevannet. Håper noen kan gi meg noen tips. Har sendt dysene til Fyksen til sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 (redigert) Det skulle vel ikke være det samme problemet som er omhandlet utførlig her på forumet i tråden "trøbbel med volvo penta D serie". Dersom injektoren lekker og diesel i tilstrekkelige mengder under trykk eksploderer slik at hylsen sprekker, så går trykket rett ut i ferskvannskjølingen og frostpluggene kan sprenges ut. I ditt tilfelle kunne det jo være en nærliggende tanke at det er blitt en mindre sprekk i hylsen. Det skulle være interessant å å klarlagt nettopp dette om tetningen mellom injektor og hylse er god nok. Kan det ligge en hund begravet her? Hvis dette er tilfellet skulle du ha en god reklamasjonssak mot Volvo. Redigert 26.Januar.2008 av MS Pluto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Hadde tenkt å trekke ut hylsa for å sjekke evnt. sprekker men er usikker på om jeg heller skal forsøke å sjekke dette med en trykktest. Dersom jeg trekker ut hylsa og den er ok så er jeg like langt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Jeg tenkte samme tanke som MS Pluto. Ekspolosjon i injektorhylsa skaper overtrykk på kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Hei sann Dette her ligner og er nok det problemet som pluto referer til. Det er nok en sprekk i hylsa di som har oppstått ved at injectoren lekker ut mellom injector / hylse. Volvo har jo ikke noe fasit selv på hvorfor dette oppstår.. Blir spennende og høre når du trekker hylsa ut.. da er jo dette motor nummerXX som dette har skjedd med. Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gnisten Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Trøbbel med VP D-serie. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
nesing Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Lurer litt på hvordan tetningen mellom hylse og injector blir god nok når man tenker på at trykket her er over 1000 bar. Skulle tro at hylsa i såfall må rengjøres godt dersom injectoren skal byttes. Injector skal settes med bare 30-40 Nm. Dersom det ikke er rent tror jeg det lett kan bli leksaje her. Tror dette kan være like stor kilde til lekasje som at vinterdiesel er litt tynnere enn vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Jeg var med på en jobb der det skulle byttes hylse på en Tamd122d topp , her ble det brukt ett rensevetøy før hylsa ble pressa inn med ett spesialverktør , det er også viktig att soten som ligger på dysa blir fjerne før du setter men på plass igjen. Hvis du tar deg en tur til din lokale Volvo verksted så har de sikkert verkstedboka til denne motore som igjen forteller hvem spesialverktøy som benyttes på denne jobben . Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Jeg har verkstedhåndboka og har byttet hylsa på motsatt side. Da brukte jeg dette verktøyet. Det jeg snakker om er flaten mellom mellom dysa og kobberhylsa. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Jeg har verkstedhåndboka og har byttet hylsa på motsatt side. Da brukte jeg dette verktøyet. Det jeg snakker omer flaten mellom mellom dysa og kobberhylsa. Det finnes ett eget verktøy som du bruker for og rense opp mellom hylse og dyse Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Kan ikke finne noe i verktøyhåndboka om rengjøring av hylsa, kun en børste for rengjøring av toppen når ny hylse skal settes i : "Kopparhylsans anliggningsyta i cylinderlocket måste rengöras noga innan ny kopparhylsa monteras. Montera tappborste 981 2546 på en borrmaskin med ställbart varvtal. Max.varvtal för tappborsten är 1000 r/min. För in tappborsten i spridarhålet och rengör sätet. Renblås med tryckluft." Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Siden du har gjort såpass mye selv her så spørs det hva VP kan hjelpe med når det gjelder injektorer. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Kan ikke finne noe i verktøyhåndboka om rengjøring av hylsa, kun en børste for rengjøring av toppen når ny hylse skal settes i Mulig det brukes samme børste når man skal rense flaten mellom dysa og kobberhylsa også . Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Er det noen som vet hvordan man trykktester toppen. En mekaniker mente at injectorene skal sitte i for at dysehylsene ikke skulle løsne. Men mine injectorer har elektronikk og dersom toppen skal senkes i oppvarmet vann så lurer jeg på om dette vil gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Men, uavhengig av egenmekking, tror dere ikke VP ville være interessert i å ta en titt på denne motoren allikevel da? Det kan jo her dreie seg om en motor med et injektor-havari på gang? Kanskje greit for dem å se en slik rett FØR den smeller? :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 jeg ville nok tatt kontakt med vp ja. lagt frem historien som den er og spurt hvilke tanker de gjør seg om dette. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Har sendt beskrivelse av problemet med bilder til Gulliksen i Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Ingen som har peiling på trykktesting av topp ? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 (redigert) De store aktørene som holder på med rep av topper har plugger / blindlokk slik att de kan gjenomføre en trykktest , men jeg tviler på att volvo verksteder har utstyr til og trykkteste for de bare bytter deler . Redigert 3.Februar.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Har nå trykktestet toppen og fikk en indikasjon hva trykket i kjølevannet kommer av. Mellom godset i toppen og injectorhylsa var det leksaje. Samme hylsa som den sotete injectoren satt. Samtidig har jeg fått resultatet av injectortesten. To injectorer var dårlige og ny dysespiss måtte byttes på disse. Tror jeg vil skifte alle hylsene og ta ny trykktest for å være sikker på at lekasjen er reparert. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Er det ikke dette Volvo selv har funnet også da, lekkasje mellom hylsa og toppen? Hvorfor er det et norsk fenomen, er det fordi få andre i verden benytter båtene i kaldere klima? (på Vestlandet skjer dette, men ikke østlandet for der er ikke båtene i bruk vinterstid, vanligvis) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Hva gir du for en hylse og dysespiss? Hva med komplett injektor? Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Har nå trykktestet toppen og fikk en indikasjon hva trykket i kjølevannet kommer av.Mellom godset i toppen og injectorhylsa var det leksaje. For meg ser det ut til at problemet her er det samme som ved alle de andre motorhavariene der hylsen har eksplodert, nemlig injektorfeil. Forstår jeg Volvos uttalelser til båtmagasinet rett, må hovedårsaken til havari være at injektoren svikter, store mengder diesel strømmer inn i sylinderen og det oppstår et alt for høyt trykk i denne. Man behøver ikke å være maskiningeniør for å skjønne at et for høyt trykk kan medføre skader. Slike skader kan være som her at det oppstår uttetthet mellom hylse og topplokk. Det kan også være at drivstoff trenger inn mellom hylse og injektor slik at hylsen eksploderer, eller det kan være en toppakning som ryker, evt. deformering av stempel m.v. med varmegang til følge. Et alt for høyt trykk i sylinderen vil nødvendigvis ha sine konsekvenser. Jeg kan bare uttrykke mitt inderlige håp om at Volvo / Bosch vil komme opp med en løsning på problemet før sesongstart! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 (redigert) Motoren er jo kjøpt som "havari-motor" slik jeg forstår. Det er jo da åpenbart og nærliggende at det dreier seg om samme injector-feil som VP nylig har framprovosert i test-benk med dyser fra andre havarimotorer. M.a.o er sannsynligvis dette en av de 32 det er snakk om. Det er verdt å merke seg at de understreker at de ikke klarer å framprovosere feil på andre dyser en de som har sittet i havarerte maskiner. Det tyder vel på at det må være en fabrikasjonsfeil på akkurat disse dysene, disse motorene eller akkurat disse hylsene. Alternativt at måten disse båtene vært utsatt for ytre faktorer som har framprovosert feil. Redigert 7.Februar.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Injectorer koster ca. 4000 kr pr stk. En kopperhylse ca. 200. For testing av 4 injectorer og reperasjon av 2, + 2 nye dysespisser betalte jeg 4500 kr hos Fyksen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.