Jump to content

D4-210 overtrykk i ferskvann


nesing

Recommended Posts

Egentlig så krever jeg ingenting, er bare litt fortvilet over at det ikke finnes

hverken overdimensjonerte stempel eller sylinderforinger til D4.

Skader på en motor kan oppstå, ørten forskjellige grunner til det.

Men at man ikke kan bytte foringer, hone osv for så å sette i nye stempler? Henger det på greip noe sted? Er det sånn at hvis man får riper i sylinderveggen, så må blokka byttes? Hørtes rett og slett helt på trynet ut..

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

Da synes jeg du skal gjøre deg bedre kjent med saken før du deler tankene dine på et forum

Hvis jeg ikke hadde delt mine tanker på et åpent forum hadde du aldri kunnet fortelle meg (og sikkert flere med meg) at jeg kun har sett én side av saken, og dermed levd i den troen at VP ikke har ordnet opp "skikkelig". Jeg har nemlig lest ganske mye på forumet her (som for tiden er min eneste kilde til info innen båtverdenen), men ikke sett så mye om at VP har ordnet opp uten betydelig påkjenning for motoreierne.

 

Stort sett har jeg lest at VP har ordnet opp, men ikke uten betydelig press fra presse og båteiere. Hvis det er sannheten er det det samme som negativ PR. Noen ganger er negativ PR også positivt, men ikke alltid.

 

Hvis VP har håndtert saken ryddig og jobbet for kundenes beste hele tiden er jo saken fremstilt merkelig her på forumet.

 

Det var nettopp derfor jeg skrev:

NB: La meg presisere at jeg ikke kjenner saken godt, og bare gjør meg noen tanker som privatperson her. Dog er det som privatperson jeg tar valgene om hvilke motor jeg vil ha i min neste båt.

 

Håper denne saken ordner seg for deg nesing :-)

 

Samtidig håper jeg VP kommuniserer klart og tydelig om de gir noen utvidet garanti eller ikke for nettopp disse motorene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Glem VP!

Skulle vært interessant å få høre hva de sier hos Sylinderservice om mulighetene for reparasjon.

Det burde vel være av interessse for en del andre VP eiere også.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Uorginale stempler da?

I følge innlegg til Nesing har han alt sjekket dette og vP leverer ikke overdimensjonerte stempler eller nye foringer.

 

Så jeg har et problem,og det har vel VP også for:

- dårlige injektorer (eller diesel som de sier) skaper havari

- det finnes ikke løse foringer til D4 og D6

- det finnes ikke overdimensjonerte stempler

- en ny blokk koster over 100.000 til D4 (30.ooo i hk avgift)

- dvs. en dysefeil på en motor uten garanti -> kast motoren i søpla!

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har et firma her oppe på Møre som er ekseperter på dette . Iflg. verkstedet skal dette gå greit. De har utført samme operasjon

på endel andre motorer. De må finne/bestille foring (råforing) som passer nogenlunde og så må blokka borres opp (nesten helt ned)

og foringen krympes inn. Deretter borres foringen til riktig dimensjon og kappes øverst. Hadde så tenkt å hone alle sylyndrene og sette

i nye ringer. I tillegg bytter jeg både rådelager og rammelsger.

 

PS. I verkstehåndboka står det at blokka ikke skal hones. Den skal kasserest når honringene er borte. Så her

gjør vi jo alt feil. Men jeg lever ellers ikke så farlig så vi lar det stå til. Håper ihvertfall det blir mye morro.

 

Kommer tilbake med "rapport" når jeg vet litt mer.

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå levert inn blokka til Ålesund Motorverksted for å borre opp og sette i ny foring.

Foringen må deretter borres i riktig dimensjon og hones. Samtidig skifter jeg stempelringer

og alle ramme og rådelager. Skal også sjekke rådene og trykkteste toppen.

Håper å få gjort dette i neste uke.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå fått tilbake blokka fra Ålesund Motorverksted. De har satt inn frest opp den

ene sylinderen og satt inn ny foring som er dimensjonert og honet. I tilleggfikk jeg

honet de andre sylindrene, sjekket rådene og trykktestet toppen.

Må anbefale dette verkstedet, hjelpsomme folk, topp utstyr og hyggelige priser.

Så nå har jeg satt igang med sammenskruingen. Skifter nå ut alle lager og ringer.

Idag fikk jeg satt i veivakslingen og svinghjulskåpen. I neste uke håper jeg å få

gjort endel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det ble litt stopp i arbeidet på grunn av deler som ikke kom, men nå er arbeidet

med sammenskruingen igang igjen. Har satt inn stempel men nye ringer og lager

og toppen er satt på. Dette er litt vanskelig fordi det er et volsomt moment som skal

til. Først momentdraging opp til 180 nm, så 180g vinkeldraging og tilslutt 90g vinkeldraging.

Hadde ikke utvekslings-verktøy så jeg brukte et spett som vektstang og to personer til å dra.

Det jeg føler er mest kritisk med sammensettingen er montering av kamakselen og

stramming av registerkjeden. Når kamakselen (som sitter i lokket) settes på så er det

litt vanskelig å se om ventilløfterne som sitter løst over ventilene blir værende i riktig

posisjon når lokket senkes. Når registerkjeden settes i er det viktig å påse at den

hydrauliske strammeren blir utløst, ellers blir det nytt havari. Tror dette gikk greit men

blir litt usikker når jeg hører litt høye klikkelyder når jeg drar runt motoren. Går ut ifra

at det bråker litt av ventilløfterne når de ikke går i olje men er litt usikker likevel.

Er det noen som har skrudd litt D4/D6 her på forumet? Trenger noen råd.

Link to post
Share on other sites

Tok av igjen kamlokket for å sjekke om alt var ok. Alle ventilløfterne satt som de skulle. Det viste seg

imidlertid at det var en sprekk i den ene løfteren. Usikker på om dette er grunnen til klikkingen men

heldigvis ble dette oppdaget i tide.

img_4002.jpg

 

img_4003.jpg

 

img_4004.jpg

 

img_4005.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...