Jump to content

D4-210 overtrykk i ferskvann


nesing

Recommended Posts

Må vel sette i nye hylser slik som det beskrives i verkstedhåndboka og

håpe på det beste. Skal forsøke å rengjøre godt slik at det blir god kontakt mellom

flatene. Hylsa skal sette med 2 tonns trykk. Deretter skal den nedre delen presses ut mot

godset med et spesialverktøy. Slik dette er konstruert så må altså toppen av for å bytte

hylser så det er litt arbeid. Dette skal vistnok ikke være nødvendig på eldre vp-motorer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Det har gått en stund siden jeg skrev sist, men det har hendt endel likevel.

Etter at jeg satte i nye hylser til alle dysene var turen kommet til å sette

i toppen. Stempelet som satt i sylinderen der injektorproblemet var hadde

mye sot på toppen. Da jeg skulle skrape bort dette fikk jeg en alvorlig støkk.

Stempelet var avrundet i kanten, og da jeg drog stempelet ned ble fortvilelsen

komplett, Havari ! Sylinderen hadde tydelige riper. Sannsynligvis på grunn av

at dysen hadde spylt for mye slik at det ikke hadde blitt nok smøring til

stempelet eller at dieselen ikke smører nok her i landet.

 

 

d400stempel.jpg

 

d400cylinder.jpg

 

 

 

Etter å ha kontaktet VP-forhandler og VP Norge ble jeg fort klar over at

det ikke var noe hjelp å få her. Etter et par telefoner med Tønneson i VP

fikk jeg en mail der det kanskje litt arrogant stod:

"Jeg kan ikke gjøre noe mere med dette. Noe mer dialog rundt ditt havari er

ikke aktuelt. Jeg vil med dette avslutte saken."

 

Så jeg har et problem,og det har vel VP også for:

- dårlige injektorer (eller diesel som de sier) skaper havari

- det finnes ikke løse foringer til D4 og D6

- det finnes ikke overdimensjonerte stempler

- en ny blokk koster over 100.000 til D4 (30.ooo i hk avgift)

- dvs. en dysefeil på en motor uten garanti -> kast motoren i søpla!

 

Når noe slik skjer (som ikke bør skje med et produkt) er det noen

leverandører som tar ansvar. På mitt 5 år gamle Canon kamera røk

ccd-brikken. De erstattet den umiddelbart uten noen form for diskusjon.

Så er spørsmålet, hva skal vi forvente av en VP-motor og hva skal vi

forvente av Volvo Penta.

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjempe service fra volvo.. nope.. dette forteller hva som vil skje den dagen garanti går ut på alle andres motorer du får ikke en dritt..

 

JEG SKAL ALDRIG KJØPE EN BÅT MED DISSE MOTORENE ALDRIG..

 

Makan til møkkaservice skal en lete lenge etter.. TRAGISK

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja klart det er hk avgift :crazy:

 

At det ikke finnes stempler eller foringer til den går ikke ann.. og med forventet levetid på ca 5000 timer så blir det jagge meg dyr motor ja..

 

Til riskokeren min så bytter man foringer og alt annet som seg bør så er jo motoren like god..

 

VOLVO KAN RYKE DIT PEPPERN GROR :discuss:

 

Kjenner jeg blir skikkelig provosert av måten volvo uthaler og holder sine kunder for narr.. Viksund gjorde det eneste rette ved og bytte motorlevandør.

Det burde alle andre gjøre også.. i hvert fall tilby alternativer når man kjøper motor.. :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ser på muligheten for å få satt i ei foring (felgen spesial)

 

Et firma som muligens kan hjelpe er Oslo Sylinderservice, http://www.sylinderservice.com/

 

VI UTFØRER:

Sylinderboring, presisjonshoning, utboring for sylinderforinger, veivakselsliping, avbalansering, stroking, indekssliping, linjehoning, topplokksoverhaling, plansliping, dreiing, ombygging for blyfritt, trykktesting av topper, aluminiumsveising, standardoverhaling, trimming, salg av deler til bil og marinemotorer samt olje.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hifo men er beregnet til ca 20-22..med 20x19 skewback. Setter i motoren til uka. jeg har 87 mod båt så den er lang kjølet.. så den VIL plane på kjølen på ca 19..

 

Målet er marsj på 15-17 tungt lastet og det mener de at bør gå lett.. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Etter et par telefoner med Tønneson i VP

fikk jeg en mail der det kanskje litt arrogant stod:

"Jeg kan ikke gjøre noe mere med dette. Noe mer dialog rundt ditt havari er

ikke aktuelt. Jeg vil med dette avslutte saken."

Hva er begrunnelsen for at videre dialog ikke er aktuelt? At de mener kunden har skylden for at skaden har oppstått?

Kan du poste det du skrev som foranlediget dette svaret fra Tønnesen? Eller var det kun muntlig kommunikasjon?

Har du gjengitt hele mailen fra ham?

Link to post
Share on other sites

Dette er interessant!

 

Jeg har i dag ikke penger til større båt, men når jeg en gang får det (neste år?) - vil jeg selvfølgelig styre unna alle D3 til D6 motorer. Jeg har vokst opp med at samtlige motorer vi hadde problemer med (80-tallet) var Volvo Penta, og at samtlige motorer vi ikke hadde problemer med var andre merker (Mercedes og Fiat Iveco ).

 

Hvis kundeservicen og respekten for kunder holder samme standard som kommer frem i denne tråden og i den andre (problemer med sov...) - så vil i alle fall jeg styre unna VP motorer fremover.

 

Jeg er spent på svaret du får Ingar (på ditt innlegg her) .

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ingar,

De mener nok at de ikke vil ha andre til å mekke på sine motorer. Jeg fikk sveiset en liten skade i toppen på den

andre sida, syl. nr 1. Denne fungerer fortsatt bra. Mekanikeren jeg bruker er en dyktig VP mekaniker som har

jobbet i bransjen i mange år, men som ikke jobber hos Vp-forhandler nå. Det at jeg ikke har brukt vp-forhandler

brukkes mot meg. Dialogen med VP foregikk mest via telefon. Jeg krevde ingenting men lurte på om de var villige til å hjelpe

meg. Jeg fikk tilbud om en bobtailmotor som var fra 2005 (d4-210) som den forrige kunden ikke ville ha på grunn av problemer

men som VP nå hadde funnet feilen på. Denne var VP Norge sin eiendom men likevel kunne de ikke gi tilbudet direkte

til meg. Det måtte gå via forhandler slik at de også skulle få sitt, og prisen ble 165.000 for en motor som mannglet det

meste. Dette synest jeg ikke var noen håndstrekning og sa i fra at dette ble for dyrt for meg. Deretter fikk jeg mailen fra

Tønnesson som startet med at tilbudet fra Vp-forhandleren var det endelige, og så sitatet du refererer til.

 

psolse02,

tross problemene jeg har hatt er jeg veldig godt tilfreds med D4 motoren. Den bruker lite drivstoff, har en enorm kraft

og er stillegående. Bare synd at VP ikke rydder opp og tar ansvar.

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare synd at VP ikke rydder opp og tar ansvar.

 

Jeg betaler gjerne noen liter mer per driftstime - og unngår havari med påfølgende dårlig service - enn å spare noen kroner på diesel og må ut med 160000,- kroner i ny og ne for ny bruktmotor som fungerer... - For å sette det på spissen.

 

Poenget er: Jeg vil ha service. Jeg vil ha hjelp. (ved behov) Hvis jeg ikke får det får jeg kjøpe et produkt med en leverandør som yter service etter at en motor er 5 år, eller etter at garantien går ut.

 

 

Måten VP oppfører seg på nå fører jo til at jeg som svært potensiell kunde begynner å se meg om etter andre leverandører som kan levere det jeg vil ha.

 

 

PS: Som markedsfører vil jeg jo si at denne type omtale pga noen-og-tredve motorer som har havarert ikke gavner VP som firma. Spesielt måten de har taklet det på. Så snart noen andre er store nok, gode nok og flinke nok til å ta deres plass som markedsleder - vil tronen falle... Uklar kommunikasjon straffer som regel.

 

Tenk hvilken positiv markedsføring det hadde vært hvis VP fra begynnelsen av hadde tatt tak i problemene for sine kunder: om så er å levere fabrikknye motorer (og hentet havaristene hjem til nærmere undersøkelser). 30 motorer er ingenting i det store bildet...

 

 

NB: La meg presisere at jeg ikke kjenner saken godt, og bare gjør meg noen tanker som privatperson her. Dog er det som privatperson jeg tar valgene om hvilke motor jeg vil ha i min neste båt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

tross problemene jeg har hatt er jeg veldig godt tilfreds med D4 motoren. Den bruker lite drivstoff, har en enorm kraft

og er stillegående. Bare synd at VP ikke rydder opp og tar ansvar.

Så motoren din går nå da eller? hvilket ansvar mener du at VP har for en motor som har vært under vann og er bygd opp igjen av ikke autorisert personell?

 

At VP må gå via forhandler forstår jeg veldig godt. Man selger ikke rett fra fabrikk - fordi man ikke har systemer for oppfølging. Det er lagt opp til at oppfølgingen skal skje via forhandler.

 

Tenk hvilken positiv markedsføring det hadde vært hvis VP fra begynnelsen av hadde tatt tak i problemene for sine kunder: om så er å levere fabrikknye motorer (og hentet havaristene hjem til nærmere undersøkelser). 30 motorer er ingenting i det store bildet...

 

 

NB: La meg presisere at jeg ikke kjenner saken godt, og bare gjør meg noen tanker som privatperson her. Dog er det som privatperson jeg tar valgene om hvilke motor jeg vil ha i min neste båt.

Da synes jeg du skal gjøre deg bedre kjent med saken før du deler tankene dine på et forum :smiley: Kom opp med en kunde som har blitt latt i stikken - av de som har hatt injektorfeil. (da ser jeg bort fra motoren i denne tråden - for denne motoren er i utgangspunktet et vrak som er bygd opp av ikke autorisert personell). Samtlige motorer som har hatt injectorproblemer er byttet eller reparert. Jeg vet også om en kunde som fikk oppgradert fra IPS 500 til IPS 600 uten kostnad fordi VP var utsolgt for IPS 500 på det aktuelle tidspunkt.

 

Store problemet til VP som jeg ser det er at de

1. Var for sene på ballen i starten da problemet oppstod

2. Og det har tatt tid å finne ut av problemet. Men det kan de etter min mening ikke lastes for så lenge de har satt inn de ressurser de har.

 

For meg virker det som om problemet er større for alle som ikke har VP enn de som har VP. Og det forstår jeg ikke helt. For skulle jeg hørt på alle andre enn VP verkstedet mitt hadde jeg nok ikke turt å bruke båten.

 

Alle motorprodusenter har problemer med noen motorserier. Yanmars nye B serie hadde en tendens til å ta fyr, og Viknes/Yanmar i proffbruk som sliter med turbohavari ved relativt stor belastning over lengre tid pga manglende kjøling til turbo.

 

Problemet er som jeg har skrevet mange ganger - vis meg alternativet til VP om man vil ha båt med hekkagregat. Da har man Mercruiser eller Yanmar med Mercruiser drev. Begge er common rail motorer. Lurer på om de sliter med "tørre hylser " de også. Det er ikke usannsynlig at de vil gjøre det ettersom marine dieselen ikke tilsettes same stoff som autodieselen forsmøring av injectorene.

 

Det rare er jo at så mange fortsetter å kjøpe disse ubrukelige motorene der man ikke får service og oppfølging om noe skjer. Det er kanskje det største mysteriet. Men det kan vel de som kan noe om markedsføring forklare - som psolse02 :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare enig med Bitteliten. Her må det nyanseres og VP kan gis skylden for mye, men her synes også jeg du krever i overkant av service på en havarert motor som er satt sammen av ikke-vp-autorisert verksted (selv om mekanikeren din er aldri så dyktig). Skjønner fortvilelsen din, men det blir likevel en annen sak en andre som har hatt havari.

Link to post
Share on other sites

Kom opp med en kunde som har blitt latt i stikken - av de som har hatt injektorfeil.

I siste nummer av Båtmagasinet har en eier ventet 6 uker på ny motor.. 6 uker (42 dager), når de spytter ut X antall motorer om dagen er å la kunden i stikken etter min mening. Dog er mange motorer byttet kjapt, men du spurte :-)

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det må da være tillatt å mekke på sin egen motor! Selvfølgelig uten garantiansvar fra motorleverandøren.

Jeg kan ikke se av innleggene her at nesing har krevet service av Volvo. Problemet er heller kanskje at Volvo ikke har noen god teknisk løsning på problemet riper i sylinderen, annet enn ny motorblokk.

Vanligvis skulle det være kurant å skaffe stempel med større til enhver motor av nyere dato.

 

Jeg ville prøvd Cylinderservice.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...