Jump to content

D4-210 overtrykk i ferskvann


nesing

Recommended Posts

Så med andre ord så ligger det er hydraulisk løfte på kammen som igjen har en støtstang som går opp til vippearmen uten muligheter for justeringer.

Dette var nytt for meg men du har sikkert rett siden du har både bok om motor framfor deg :yesnod:

 

Er det slik att selve vetildekksel holder vippearmene på plass ?

 

Hvordan går du frem når du skal montere dette slik att du er sikker på att alle vippearmer holder seg på plass utden montering ?

Link to post
Share on other sites

Vippearmen er klipset ned på bolten i bakkant men ligger løst på ventilen. Kamlokket

må settes forsiktig på slik at vippearmene ikkefaller ned fra ventilene. Det skal settes

styrepinner i toppen slik at lokket kan senket ned i riktig posisjon.

 

img_4005.jpg

Link to post
Share on other sites

er det lange støtstenger og kam i blokka eller er det slik en med kam i toppen og korte st stenger? pussig system hvis opplagringen sitter i toppdekslet. det er ikke en lagerbukkramme som man skrur på før toppdekslet da? må være småspennende å montere (presse ned ventilene) toppdekslet uten å kunne se hva man driver med.

red . ser svaret kom.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Her er sylinderen etter at Ålesund Motorverksted borret opp og satte i en foring

img_2962.jpg

 

 

Har et annet problem som jeg ikke finner ut av. For å sette dreveindikatoren skal man dreie sylinderen

i riktig posisjon og sette fast skruen på toppen. Problemet er skruen går bare runt og rundt og fester ikke

sylinderen. Når motoren står i er det nesten umulig å komme til.

 

d4_017.jpg

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sylinderen i bakkant av vippearmen har et oljehull og et stempel som jeg antar sørger for hydraulisk justering av ventilen.

Vippearmen klikkes ned på den kuleformede enden til venstre.

 

dsc_0026.jpg

 

Fikk ny vippearm idag og har montert kamlokket og satt på registerkjeden. Når jeg drar rundt motoren så har jeg fortsatt

klikkingen. Tror dette kommer av at på et vist punkt så slakkes registerkjeden slik at kjeden henger i en bue mellom

de to kjedehjulene før den strammes igjen. Forstår ikke helt hvorfor dette skjer men går ut i fra at det er fordi spennet på de

to kamakselene varierer med hvilken ventil som blir åpnet. samtidig som hydraulikken i kjedestrammeren ikke fungerer

når motoren ikke får olje. I tillegg til hydraulikken er det en fjær i kjedrstrammeren som må utløses etter at kjeden settes på.

Virker det naturlig at det skal være slik?

Link to post
Share on other sites

Har nå kommet langt med monteringen. Håper å kunne starte opp i løpet av helgen.

Motoren står bak båten (på land) så jeg er litt usikker på om kablene rekker. Har iallefall kjøpt

ny olje så alt er snart klart til oppstart. Krav til oljekvalitet på D4 er ACEA E5 / API CH-4 . På

FK sin SUPER TURBO 15w/40 står det API CH-4 så jeg går ut i fra at den er ok, billig også. D4

skal ha 12,5 liter.

Link to post
Share on other sites

Begynte men denne havarerte blokka:

 

img_2958.jpg

 

Nå ser den slik ut og idag stratet jeg opp. Det ser lovende ut, den går som ei klokke men jeg får ikke testet

noe særlig uten å ha belastning. Skal la den gå en times tid i morgen så får vi se. Stoler på gutta hos

Ålesund Motorverksted, tror foringen vil holde selv om VP ikke vil ha en slik løsning og vil heller selge en ny blokk.

 

img_3034.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...