Jump to content

D4-210 overtrykk i ferskvann


nesing

Recommended Posts

Finnes det diagnoseplugg å få kjøpe til D-serien?

 

Til Steyr får du kjøpt dette for en 1000 lapp og får da med nødvendig programvare til vanlig PC. Du kan da koble diagnosepluggen mellom motorens styringsenhet og en bærbar PC og ta ut alle måleparameter som motorens styringsenhet har.

 

Dersom dette også er å få tak i til D-serien så kunne jo det vært en ide.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har endelig fått båten på vannet og hadde en prøvetur i går. Det virker veldig lovede, ingen lekasjer og

oljetrykket er topp. Den virker enda sprekerer enn før men jeg tør ikke belaste den for mye i starten.

Er usikker på om den skal "kjøres inn" da jeg har satt inn nye stempelringer?

Nå blir det imidlertid 2 uer i Kroatia med catamaran først.

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har avventet med statusrapport fordi jeg ikke har fått brukt båten så mye i sommer.

Har nå kjørt ca. 8 timer tilsammen og alt har fungert som det skal. Har kjørt litt

forsiktig med turtall på 3000 de første timene men også i kortere perioder med toppfart.

Er usikker på om hvor lenge motoren trenger innkjøring når stempelringer og foring er

byttet. Er veldig godt fornøyd sålangt og krysser fingrene.

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det er fortsatt liv i motoren, det ser ut som om den nye foringen holder. Men jeg har fortsatt problem med at

kjølevannet "koker" ut av lokket på ekspansjonstanken når jeg fyller opp til nivåmerket. Men dersom jeg

lar være å fylle etter ser det ut til at kokingen slutter. Nivået er da 2-3 cm lavere enn det skal være. Jeg lurer

derfor på om problemet er for mye kjølevann, men dette stemmer jo ikke med nivåmerket i tanken.

Temperaturen er konstant 85 grader og da bør jeg kanskje ikke bekymre meg?

Det kunne vært kjekt å vite om det er andre har problem med dette.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med overtrykksventilen som står i lokket på ekspansjonstanken? Er denne defekt slik at du har atmosfærisk trykk i ekspansjonstanken kan du få koking. Selv om du leser av temp under kokepunktet så kan vannet være over kokepunktet rundt øverste del av sylindrene. Overtrykket i systemet øker vannets kokepunkt og forhindrer at det danner seg koking i dette området. Har du innvendig koking i blokken så fører det til at eksp.tanken går over sine bredder. Overtrykksventilen sitter i lokket på eksp.taken og da er det bare å kjøpe nytt lokk.

Gadd ikke lese hele tråden så det kan vel være noen har nevnt dette før og at du allerede har byttet lokket.... Pytt sann.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde en ny prøvetur idag. Nivået i exp.tanken var da et par cm lavere enn det skal være.

Etter en tur på ca. 5 min med 3000 omdreininnger på motor (masjfart ca. 3200) stoppet jeg for å

sjekke. Alt så bra ut. Kjørte så samme strekke med masjfart og da kom det kjøleveske ut av lokket

støtvis. Satte så farten ned igjen og da var alt ok. Fikk ikke målt skikkelig vanstand etter dette fordi

motoren fortsatt var varm da jeg gikk. :puke:

Link to post
Share on other sites

Har vel kommet til at det er lekasje mellom hylsehullet og toppen som er grunnen til trykkproblemet. Dette har vært reparert (sveiset)

og trykktestet men det er vel grunn til å tro at når trykket øker med høye turtall så trenger eksos inn i kjølevannet. Må få sjekket kjølevesken.

Noen som vet om en brukt d4-topp?

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...