Windy37GM Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Egentlig så krever jeg ingenting, er bare litt fortvilet over at det ikke finnes hverken overdimensjonerte stempel eller sylinderforinger til D4. Skader på en motor kan oppstå, ørten forskjellige grunner til det. Men at man ikke kan bytte foringer, hone osv for så å sette i nye stempler? Henger det på greip noe sted? Er det sånn at hvis man får riper i sylinderveggen, så må blokka byttes? Hørtes rett og slett helt på trynet ut.. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ok67 Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Det tryggeste ser ut til å holde seg langt unna D-serien til VP. Synd, siden motorene i utgangspunktet ser ut til å være bra med bra spekk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hei Bitteliten Da synes jeg du skal gjøre deg bedre kjent med saken før du deler tankene dine på et forum Hvis jeg ikke hadde delt mine tanker på et åpent forum hadde du aldri kunnet fortelle meg (og sikkert flere med meg) at jeg kun har sett én side av saken, og dermed levd i den troen at VP ikke har ordnet opp "skikkelig". Jeg har nemlig lest ganske mye på forumet her (som for tiden er min eneste kilde til info innen båtverdenen), men ikke sett så mye om at VP har ordnet opp uten betydelig påkjenning for motoreierne. Stort sett har jeg lest at VP har ordnet opp, men ikke uten betydelig press fra presse og båteiere. Hvis det er sannheten er det det samme som negativ PR. Noen ganger er negativ PR også positivt, men ikke alltid. Hvis VP har håndtert saken ryddig og jobbet for kundenes beste hele tiden er jo saken fremstilt merkelig her på forumet. Det var nettopp derfor jeg skrev: NB: La meg presisere at jeg ikke kjenner saken godt, og bare gjør meg noen tanker som privatperson her. Dog er det som privatperson jeg tar valgene om hvilke motor jeg vil ha i min neste båt. Håper denne saken ordner seg for deg nesing :-) Samtidig håper jeg VP kommuniserer klart og tydelig om de gir noen utvidet garanti eller ikke for nettopp disse motorene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Viknes 1030 Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 synes at vp gutta på forumet begynner å bli litt lettfyrte og smågretne !Begynner de å få angst? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) Glem VP! Skulle vært interessant å få høre hva de sier hos Sylinderservice om mulighetene for reparasjon. Det burde vel være av interessse for en del andre VP eiere også. Redigert 6.Mai.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SF Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Det høres jo noe utrolig ut at VP sine nye "D" motorer er engangsmotorer og ikke kan overhales. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Det bør jo gå ann og få nye større stempler. Sylinderservice er jo ekspert på dette. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Uorginale stempler da? I følge innlegg til Nesing har han alt sjekket dette og vP leverer ikke overdimensjonerte stempler eller nye foringer. Så jeg har et problem,og det har vel VP også for: - dårlige injektorer (eller diesel som de sier) skaper havari - det finnes ikke løse foringer til D4 og D6 - det finnes ikke overdimensjonerte stempler - en ny blokk koster over 100.000 til D4 (30.ooo i hk avgift) - dvs. en dysefeil på en motor uten garanti -> kast motoren i søpla! Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MortenK Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Ta en prat med Oslo Sylinderservice. Har akkurat fått gjort en jobb der og jeg var meget fornøyd med servicen de tilbød. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
nesing Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) Har et firma her oppe på Møre som er ekseperter på dette . Iflg. verkstedet skal dette gå greit. De har utført samme operasjon på endel andre motorer. De må finne/bestille foring (råforing) som passer nogenlunde og så må blokka borres opp (nesten helt ned) og foringen krympes inn. Deretter borres foringen til riktig dimensjon og kappes øverst. Hadde så tenkt å hone alle sylyndrene og sette i nye ringer. I tillegg bytter jeg både rådelager og rammelsger. PS. I verkstehåndboka står det at blokka ikke skal hones. Den skal kasserest når honringene er borte. Så her gjør vi jo alt feil. Men jeg lever ellers ikke så farlig så vi lar det stå til. Håper ihvertfall det blir mye morro. Kommer tilbake med "rapport" når jeg vet litt mer. Redigert 6.Mai.2008 av nesing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 - en ny blokk koster over 100.000 til D4 (30.ooo i hk avgift) Det at man må betale ny hk avgift, er det noe du antar eller vet? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Hva koster den hos Drevia.se? Hvis man må betale HK avgift kan man likegodt importere selv. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Har ikke sjekket drevia men her er svense priser. http://www.marinepartseurope.com/ Vil nok tro at disse SEK prisene er noenlunde de samme som NOK prisene hos VP forhandlere. Synest D4/D6 prisene er høye, i underkant av 5000 for et stempel med ringer. Vet noen prisene på et kad44 stempel ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) http://www.marinepartsexpress.com:8080/emp...four&ID=404 Prisliste i US dollar, dog bare ringer til 124$ (rundt 550,-). joda310 Redigert 6.Mai.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
nesing Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 http://www.marinepartsexpress.com:8080/emp...four&ID=404 joda310 Prisen på en blokk her er bare i overkant av 25000 pluss frakt mot 60-70.000 i Norge. Hvordan er dette mulig? Part Number: 3583172 Description: CYLINDER BLOCK (Volvo Penta) Price: $ 4165.68 Retail Price: $ 4959.14 Weight: 0.0 Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Har nå levert inn blokka til Ålesund Motorverksted for å borre opp og sette i ny foring. Foringen må deretter borres i riktig dimensjon og hones. Samtidig skifter jeg stempelringer og alle ramme og rådelager. Skal også sjekke rådene og trykkteste toppen. Håper å få gjort dette i neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 5.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2008 Må berømme ditt pågangsmot på denne motoren. Blir spennende og følge om du får liv i den igjen. Har hatt en D4-210 Selv. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2008 Har nå fått tilbake blokka fra Ålesund Motorverksted. De har satt inn frest opp den ene sylinderen og satt inn ny foring som er dimensjonert og honet. I tilleggfikk jeg honet de andre sylindrene, sjekket rådene og trykktestet toppen. Må anbefale dette verkstedet, hjelpsomme folk, topp utstyr og hyggelige priser. Så nå har jeg satt igang med sammenskruingen. Skifter nå ut alle lager og ringer. Idag fikk jeg satt i veivakslingen og svinghjulskåpen. I neste uke håper jeg å få gjort endel. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Det ble litt stopp i arbeidet på grunn av deler som ikke kom, men nå er arbeidet med sammenskruingen igang igjen. Har satt inn stempel men nye ringer og lager og toppen er satt på. Dette er litt vanskelig fordi det er et volsomt moment som skal til. Først momentdraging opp til 180 nm, så 180g vinkeldraging og tilslutt 90g vinkeldraging. Hadde ikke utvekslings-verktøy så jeg brukte et spett som vektstang og to personer til å dra. Det jeg føler er mest kritisk med sammensettingen er montering av kamakselen og stramming av registerkjeden. Når kamakselen (som sitter i lokket) settes på så er det litt vanskelig å se om ventilløfterne som sitter løst over ventilene blir værende i riktig posisjon når lokket senkes. Når registerkjeden settes i er det viktig å påse at den hydrauliske strammeren blir utløst, ellers blir det nytt havari. Tror dette gikk greit men blir litt usikker når jeg hører litt høye klikkelyder når jeg drar runt motoren. Går ut ifra at det bråker litt av ventilløfterne når de ikke går i olje men er litt usikker likevel. Er det noen som har skrudd litt D4/D6 her på forumet? Trenger noen råd. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Kan dessv. ikke bidra med noe, men ble nysgjerrig på hva det er som skal trekkes til med et så vanvittig moment? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Det skal vel ikke være klikkelyder? Klarer du ikke hører hvor de kommer i fra? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2008 Det er toppen som skal dras med dette momentet. Tror lydene kommer fra ventilhuset. Skal sjekke bedre i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 da antar jeg du har strekkbolter . og de må normalt byttes hver gang ellers kan de ryke. hvor tykke er boltene da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nesing Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Ja det er strekkbolter som skal byttes hver gang, tror de er i underkant av 20 mm. Korrekt dragning er 30nm, 80nm, 150 nm og deretter vinkeldragning 180g og tilslutt 90 g. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Tok av igjen kamlokket for å sjekke om alt var ok. Alle ventilløfterne satt som de skulle. Det viste seg imidlertid at det var en sprekk i den ene løfteren. Usikker på om dette er grunnen til klikkingen men heldigvis ble dette oppdaget i tide. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.