power Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hvordan justere du ventiler på denne motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 beunderer deg pågangsmotet! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Hvordan justere du ventiler på denne motoren ? ser vel ut til å være hydrauliske ventilløftere på denne. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
power Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Det er justering selv om det er hydrauliske ventilløftere , men det kan være skimsing på løfteren. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 det har jeg aldri sett på de toppene jeg har pillt av. er det noe spesielt vp kommer med? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nesing Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Kan ikke se noe i verkstedhåndboka om justering av ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Så med andre ord så ligger det er hydraulisk løfte på kammen som igjen har en støtstang som går opp til vippearmen uten muligheter for justeringer. Dette var nytt for meg men du har sikkert rett siden du har både bok om motor framfor deg Er det slik att selve vetildekksel holder vippearmene på plass ? Hvordan går du frem når du skal montere dette slik att du er sikker på att alle vippearmer holder seg på plass utden montering ? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Vippearmen er klipset ned på bolten i bakkant men ligger løst på ventilen. Kamlokket må settes forsiktig på slik at vippearmene ikkefaller ned fra ventilene. Det skal settes styrepinner i toppen slik at lokket kan senket ned i riktig posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 (redigert) er det lange støtstenger og kam i blokka eller er det slik en med kam i toppen og korte st stenger? pussig system hvis opplagringen sitter i toppdekslet. det er ikke en lagerbukkramme som man skrur på før toppdekslet da? må være småspennende å montere (presse ned ventilene) toppdekslet uten å kunne se hva man driver med. red . ser svaret kom. Redigert 20.Juni.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nesing Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 (redigert) Kamakselen støter direkte på de runde lagrene midt på vippearmen. Stangen/sylinderen i bakkant som er et par cm lang sitter i et hull i toppen. Denne fungerer som motvekt mår kammen trykker ventilen ned. Kamakselen er montert i lokket. Redigert 20.Juni.2008 av nesing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 jøøs.. første gang jeg har sett en slik konstruksjon. takk for opplysningene. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
power Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 ........... her har volvo virkelig jobbet , takk for fine bilder . Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 (redigert) Her er sylinderen etter at Ålesund Motorverksted borret opp og satte i en foring Har et annet problem som jeg ikke finner ut av. For å sette dreveindikatoren skal man dreie sylinderen i riktig posisjon og sette fast skruen på toppen. Problemet er skruen går bare runt og rundt og fester ikke sylinderen. Når motoren står i er det nesten umulig å komme til. Redigert 21.Juni.2008 av nesing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Hvis dette er en vanlig skrue så kan du vel bare gjenge opp og sette inn en større skrue hvis det er plass da . Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Sylinderen i bakkant av vippearmen har et oljehull og et stempel som jeg antar sørger for hydraulisk justering av ventilen. Vippearmen klikkes ned på den kuleformede enden til venstre. Fikk ny vippearm idag og har montert kamlokket og satt på registerkjeden. Når jeg drar rundt motoren så har jeg fortsatt klikkingen. Tror dette kommer av at på et vist punkt så slakkes registerkjeden slik at kjeden henger i en bue mellom de to kjedehjulene før den strammes igjen. Forstår ikke helt hvorfor dette skjer men går ut i fra at det er fordi spennet på de to kamakselene varierer med hvilken ventil som blir åpnet. samtidig som hydraulikken i kjedestrammeren ikke fungerer når motoren ikke får olje. I tillegg til hydraulikken er det en fjær i kjedrstrammeren som må utløses etter at kjeden settes på. Virker det naturlig at det skal være slik? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Har nå kommet langt med monteringen. Håper å kunne starte opp i løpet av helgen. Motoren står bak båten (på land) så jeg er litt usikker på om kablene rekker. Har iallefall kjøpt ny olje så alt er snart klart til oppstart. Krav til oljekvalitet på D4 er ACEA E5 / API CH-4 . På FK sin SUPER TURBO 15w/40 står det API CH-4 så jeg går ut i fra at den er ok, billig også. D4 skal ha 12,5 liter. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Hvorfor har du ikke satt den inn i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Venter med det til jeg er sikker på at alt fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Pingle Du kommer vel tilbake med en lite ref når du har fått liv i dyret . Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Begynte men denne havarerte blokka: Nå ser den slik ut og idag stratet jeg opp. Det ser lovende ut, den går som ei klokke men jeg får ikke testet noe særlig uten å ha belastning. Skal la den gå en times tid i morgen så får vi se. Stoler på gutta hos Ålesund Motorverksted, tror foringen vil holde selv om VP ikke vil ha en slik løsning og vil heller selge en ny blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Hvordan ser lønnsomheten ut i prosjektet ditt? Eller gjør du slikt fordi du synes det er gøy du også? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Ja selfølgelig er det gøy, men en ny blokk koster ca. 100.000, en ny foring kostet meg ca. 3000 innsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Tenkte totalsum, kontra ny/lettere brukt. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Det er vel vanskelig å få brukte D4 til under 200.000. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Motoren går fint, men det er ikke så lette å slå seg til ro med at alt er ok. Er ikke sikker på hva som kan testes med motoren på land. Noen som har noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.