nesing Svart 9.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Har tatt ut hylsa der den sotet injectoren satt. Ser ingen sprekker på hylsa men det er spor av leksaje på utsiden av hylsa inn mot kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Har tatt ut hylsa der den sotet injectoren satt. Ser ingen sprekker på hylsa men det er spor av leksaje på utsiden av hylsa inn mot kjølevannet. Hvordan er framgangsmåten for og utbedre lekasjen slik att det holder ? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Må vel sette i nye hylser slik som det beskrives i verkstedhåndboka og håpe på det beste. Skal forsøke å rengjøre godt slik at det blir god kontakt mellom flatene. Hylsa skal sette med 2 tonns trykk. Deretter skal den nedre delen presses ut mot godset med et spesialverktøy. Slik dette er konstruert så må altså toppen av for å bytte hylser så det er litt arbeid. Dette skal vistnok ikke være nødvendig på eldre vp-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 (redigert) Det har gått en stund siden jeg skrev sist, men det har hendt endel likevel. Etter at jeg satte i nye hylser til alle dysene var turen kommet til å sette i toppen. Stempelet som satt i sylinderen der injektorproblemet var hadde mye sot på toppen. Da jeg skulle skrape bort dette fikk jeg en alvorlig støkk. Stempelet var avrundet i kanten, og da jeg drog stempelet ned ble fortvilelsen komplett, Havari ! Sylinderen hadde tydelige riper. Sannsynligvis på grunn av at dysen hadde spylt for mye slik at det ikke hadde blitt nok smøring til stempelet eller at dieselen ikke smører nok her i landet. Etter å ha kontaktet VP-forhandler og VP Norge ble jeg fort klar over at det ikke var noe hjelp å få her. Etter et par telefoner med Tønneson i VP fikk jeg en mail der det kanskje litt arrogant stod: "Jeg kan ikke gjøre noe mere med dette. Noe mer dialog rundt ditt havari er ikke aktuelt. Jeg vil med dette avslutte saken." Så jeg har et problem,og det har vel VP også for: - dårlige injektorer (eller diesel som de sier) skaper havari - det finnes ikke løse foringer til D4 og D6 - det finnes ikke overdimensjonerte stempler - en ny blokk koster over 100.000 til D4 (30.ooo i hk avgift) - dvs. en dysefeil på en motor uten garanti -> kast motoren i søpla! Når noe slik skjer (som ikke bør skje med et produkt) er det noen leverandører som tar ansvar. På mitt 5 år gamle Canon kamera røk ccd-brikken. De erstattet den umiddelbart uten noen form for diskusjon. Så er spørsmålet, hva skal vi forvente av en VP-motor og hva skal vi forvente av Volvo Penta. Redigert 3.Mai.2008 av nesing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Dette er ikke bra for Vovo Penta Hva gjør du med denne motoren nå ? Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Ser på muligheten for å få satt i ei foring (felgen spesial) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 kjempe service fra volvo.. nope.. dette forteller hva som vil skje den dagen garanti går ut på alle andres motorer du får ikke en dritt.. JEG SKAL ALDRIG KJØPE EN BÅT MED DISSE MOTORENE ALDRIG.. Makan til møkkaservice skal en lete lenge etter.. TRAGISK Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Utrolig at det finnes motorer som ikke har noen praktisk løsning på problemet slitte sylindere! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hifo Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 ser ut til å være fantastisk kvalitet disse d motorene . ikke f.. om jeg skal ha en. men er det virkelig hk avgift på en blokk da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Thorlyn Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Ja klart det er hk avgift At det ikke finnes stempler eller foringer til den går ikke ann.. og med forventet levetid på ca 5000 timer så blir det jagge meg dyr motor ja.. Til riskokeren min så bytter man foringer og alt annet som seg bør så er jo motoren like god.. VOLVO KAN RYKE DIT PEPPERN GROR Kjenner jeg blir skikkelig provosert av måten volvo uthaler og holder sine kunder for narr.. Viksund gjorde det eneste rette ved og bytte motorlevandør. Det burde alle andre gjøre også.. i hvert fall tilby alternativer når man kjøper motor.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
hifo Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 bare nysgjerrig , og helt utnoem tema , hva fart får du i agderen din med 165 hk? 22 knop ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jens_P Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Ser på muligheten for å få satt i ei foring (felgen spesial) Et firma som muligens kan hjelpe er Oslo Sylinderservice, http://www.sylinderservice.com/ VI UTFØRER: Sylinderboring, presisjonshoning, utboring for sylinderforinger, veivakselsliping, avbalansering, stroking, indekssliping, linjehoning, topplokksoverhaling, plansliping, dreiing, ombygging for blyfritt, trykktesting av topper, aluminiumsveising, standardoverhaling, trimming, salg av deler til bil og marinemotorer samt olje. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Thorlyn Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Vet ikke hifo men er beregnet til ca 20-22..med 20x19 skewback. Setter i motoren til uka. jeg har 87 mod båt så den er lang kjølet.. så den VIL plane på kjølen på ca 19.. Målet er marsj på 15-17 tungt lastet og det mener de at bør gå lett.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
gmg Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 - en ny blokk koster over 100.000 til D4 (30.ooo i hk avgift) Eg trur ikke du må betale hk avg. da de allerede er betalt hk avg. på den gamle motoren, du reparere bare en gammel motor, du tar ikke inn en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Etter et par telefoner med Tønneson i VPfikk jeg en mail der det kanskje litt arrogant stod: "Jeg kan ikke gjøre noe mere med dette. Noe mer dialog rundt ditt havari er ikke aktuelt. Jeg vil med dette avslutte saken." Hva er begrunnelsen for at videre dialog ikke er aktuelt? At de mener kunden har skylden for at skaden har oppstått? Kan du poste det du skrev som foranlediget dette svaret fra Tønnesen? Eller var det kun muntlig kommunikasjon? Har du gjengitt hele mailen fra ham? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Dette er interessant! Jeg har i dag ikke penger til større båt, men når jeg en gang får det (neste år?) - vil jeg selvfølgelig styre unna alle D3 til D6 motorer. Jeg har vokst opp med at samtlige motorer vi hadde problemer med (80-tallet) var Volvo Penta, og at samtlige motorer vi ikke hadde problemer med var andre merker (Mercedes og Fiat Iveco ). Hvis kundeservicen og respekten for kunder holder samme standard som kommer frem i denne tråden og i den andre (problemer med sov...) - så vil i alle fall jeg styre unna VP motorer fremover. Jeg er spent på svaret du får Ingar (på ditt innlegg her) . Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nesing Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 (redigert) Ingar, De mener nok at de ikke vil ha andre til å mekke på sine motorer. Jeg fikk sveiset en liten skade i toppen på den andre sida, syl. nr 1. Denne fungerer fortsatt bra. Mekanikeren jeg bruker er en dyktig VP mekaniker som har jobbet i bransjen i mange år, men som ikke jobber hos Vp-forhandler nå. Det at jeg ikke har brukt vp-forhandler brukkes mot meg. Dialogen med VP foregikk mest via telefon. Jeg krevde ingenting men lurte på om de var villige til å hjelpe meg. Jeg fikk tilbud om en bobtailmotor som var fra 2005 (d4-210) som den forrige kunden ikke ville ha på grunn av problemer men som VP nå hadde funnet feilen på. Denne var VP Norge sin eiendom men likevel kunne de ikke gi tilbudet direkte til meg. Det måtte gå via forhandler slik at de også skulle få sitt, og prisen ble 165.000 for en motor som mannglet det meste. Dette synest jeg ikke var noen håndstrekning og sa i fra at dette ble for dyrt for meg. Deretter fikk jeg mailen fra Tønnesson som startet med at tilbudet fra Vp-forhandleren var det endelige, og så sitatet du refererer til. psolse02, tross problemene jeg har hatt er jeg veldig godt tilfreds med D4 motoren. Den bruker lite drivstoff, har en enorm kraft og er stillegående. Bare synd at VP ikke rydder opp og tar ansvar. Redigert 4.Mai.2008 av nesing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Bare synd at VP ikke rydder opp og tar ansvar. Jeg betaler gjerne noen liter mer per driftstime - og unngår havari med påfølgende dårlig service - enn å spare noen kroner på diesel og må ut med 160000,- kroner i ny og ne for ny bruktmotor som fungerer... - For å sette det på spissen. Poenget er: Jeg vil ha service. Jeg vil ha hjelp. (ved behov) Hvis jeg ikke får det får jeg kjøpe et produkt med en leverandør som yter service etter at en motor er 5 år, eller etter at garantien går ut. Måten VP oppfører seg på nå fører jo til at jeg som svært potensiell kunde begynner å se meg om etter andre leverandører som kan levere det jeg vil ha. PS: Som markedsfører vil jeg jo si at denne type omtale pga noen-og-tredve motorer som har havarert ikke gavner VP som firma. Spesielt måten de har taklet det på. Så snart noen andre er store nok, gode nok og flinke nok til å ta deres plass som markedsleder - vil tronen falle... Uklar kommunikasjon straffer som regel. Tenk hvilken positiv markedsføring det hadde vært hvis VP fra begynnelsen av hadde tatt tak i problemene for sine kunder: om så er å levere fabrikknye motorer (og hentet havaristene hjem til nærmere undersøkelser). 30 motorer er ingenting i det store bildet... NB: La meg presisere at jeg ikke kjenner saken godt, og bare gjør meg noen tanker som privatperson her. Dog er det som privatperson jeg tar valgene om hvilke motor jeg vil ha i min neste båt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Thorlyn Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 HK avgift følger blokkene og ikke komponentene rundt.. ny blokk ny hk avgift.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 (redigert) tross problemene jeg har hatt er jeg veldig godt tilfreds med D4 motoren. Den bruker lite drivstoff, har en enorm kraftog er stillegående. Bare synd at VP ikke rydder opp og tar ansvar. Så motoren din går nå da eller? hvilket ansvar mener du at VP har for en motor som har vært under vann og er bygd opp igjen av ikke autorisert personell? At VP må gå via forhandler forstår jeg veldig godt. Man selger ikke rett fra fabrikk - fordi man ikke har systemer for oppfølging. Det er lagt opp til at oppfølgingen skal skje via forhandler. Tenk hvilken positiv markedsføring det hadde vært hvis VP fra begynnelsen av hadde tatt tak i problemene for sine kunder: om så er å levere fabrikknye motorer (og hentet havaristene hjem til nærmere undersøkelser). 30 motorer er ingenting i det store bildet... NB: La meg presisere at jeg ikke kjenner saken godt, og bare gjør meg noen tanker som privatperson her. Dog er det som privatperson jeg tar valgene om hvilke motor jeg vil ha i min neste båt. Da synes jeg du skal gjøre deg bedre kjent med saken før du deler tankene dine på et forum Kom opp med en kunde som har blitt latt i stikken - av de som har hatt injektorfeil. (da ser jeg bort fra motoren i denne tråden - for denne motoren er i utgangspunktet et vrak som er bygd opp av ikke autorisert personell). Samtlige motorer som har hatt injectorproblemer er byttet eller reparert. Jeg vet også om en kunde som fikk oppgradert fra IPS 500 til IPS 600 uten kostnad fordi VP var utsolgt for IPS 500 på det aktuelle tidspunkt. Store problemet til VP som jeg ser det er at de 1. Var for sene på ballen i starten da problemet oppstod 2. Og det har tatt tid å finne ut av problemet. Men det kan de etter min mening ikke lastes for så lenge de har satt inn de ressurser de har. For meg virker det som om problemet er større for alle som ikke har VP enn de som har VP. Og det forstår jeg ikke helt. For skulle jeg hørt på alle andre enn VP verkstedet mitt hadde jeg nok ikke turt å bruke båten. Alle motorprodusenter har problemer med noen motorserier. Yanmars nye B serie hadde en tendens til å ta fyr, og Viknes/Yanmar i proffbruk som sliter med turbohavari ved relativt stor belastning over lengre tid pga manglende kjøling til turbo. Problemet er som jeg har skrevet mange ganger - vis meg alternativet til VP om man vil ha båt med hekkagregat. Da har man Mercruiser eller Yanmar med Mercruiser drev. Begge er common rail motorer. Lurer på om de sliter med "tørre hylser " de også. Det er ikke usannsynlig at de vil gjøre det ettersom marine dieselen ikke tilsettes same stoff som autodieselen forsmøring av injectorene. Det rare er jo at så mange fortsetter å kjøpe disse ubrukelige motorene der man ikke får service og oppfølging om noe skjer. Det er kanskje det største mysteriet. Men det kan vel de som kan noe om markedsføring forklare - som psolse02 Redigert 4.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Motoren har ikke vært under vann og den har vært satt sammen av en kvalifisert person Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Bare enig med Bitteliten. Her må det nyanseres og VP kan gis skylden for mye, men her synes også jeg du krever i overkant av service på en havarert motor som er satt sammen av ikke-vp-autorisert verksted (selv om mekanikeren din er aldri så dyktig). Skjønner fortvilelsen din, men det blir likevel en annen sak en andre som har hatt havari. Sitér dette innlegget Link to post
nesing Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Egentlig så krever jeg ingenting, er bare litt fortvilet over at det ikke finnes hverken overdimensjonerte stempel eller sylinderforinger til D4. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 (redigert) Kom opp med en kunde som har blitt latt i stikken - av de som har hatt injektorfeil. I siste nummer av Båtmagasinet har en eier ventet 6 uker på ny motor.. 6 uker (42 dager), når de spytter ut X antall motorer om dagen er å la kunden i stikken etter min mening. Dog er mange motorer byttet kjapt, men du spurte :-) Joda310 Redigert 4.Mai.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Det må da være tillatt å mekke på sin egen motor! Selvfølgelig uten garantiansvar fra motorleverandøren. Jeg kan ikke se av innleggene her at nesing har krevet service av Volvo. Problemet er heller kanskje at Volvo ikke har noen god teknisk løsning på problemet riper i sylinderen, annet enn ny motorblokk. Vanligvis skulle det være kurant å skaffe stempel med større til enhver motor av nyere dato. Jeg ville prøvd Cylinderservice. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.