Jump to content

Ekstremvær


Hank

Recommended Posts

Stakk hodet ut av kontordøra og gikk en liten tur i Byen. Nå blåser det godt. Høyt vann i Pollen også. Ville nok sjekka fortøyningene hvis Båten hadde vært på vannet. Bølger av vind i Pollen er vi ikke vant med.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg vel rundt i nabolaget og samle inn hagemøblene igjen tenker jeg. Det blåser jo så kraftig at man nesten blir revet over ende, men jeg koser meg inne jeg så det kan blåse så mye det vil for meg.

 

Nå slutter jeg på jobb hvert øyeblikk så nå skal jeg ta og kjøre nedenom vannet en tur på veien hjem. En kollega tipset meg om Havsøy brygga på Hisøy, der skal man vist se ganske store sjøer slå inn over land.

 

Glad båten ligger på land!

Link to post
Share on other sites

I Grimstad kan det nå se ut som det roer seg litt. Nå begynner det å gå an å gå oppreist ute. For det meste ser det ut til å ha gått greit rundt om, men småskader er der nok på noen båter. Hørte også snakk om ei flytebrygge som sleit seg.

 

For egen del ble der noe skader på kalesjen på 66 foteren som er på vannet. Jeg måtte også flyktig opp på flybrigden idet jeg hørte livflåten blåste av krybben og måtte binde denne fast. Den har aldri, selv under seilas vært fastbundet før... så noe vind har der nok vært :wink: Alt i alt fornøyd.

 

40 foteren som står på land har fortsatt presenningene i behold heldigvis, men plassen hvor den er er mere i lè av vinden.

 

"båtpassedagen" har gitt glimrende anledning til å få lakket litt småtteri i båten innimellom, så dagen har vært fin den.....

Link to post
Share on other sites

Var ute i havna på Tofte ved 14-tiden og har aldri opplevd lignende her ute noen gang. Vindværet står rett inn i havna og i dag tror jeg vinterkallesjen spjærer. Jeg har lagt ut ekstra fortøyningstau og spent et ekstra tau over presenningen som dekker kallesjen nå i vinter.

Hørte på VHFen at losene hadde problemer å finne egnet landingsplass ute i fjorden.

 

Drar ut igjen nå i kveldinga for å ta en ny titt.

 

uvaer_1.jpg

Ruskevær utenfor Tofte i dag.

 

uvaer_2.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

28 m/s her i nedre telemark som maks....litt roligere akkurat nå.

973 mb og fortsatt fallende med 3 mb/t.

 

Har vært og strammet opp presenninger og laget en luftkanal i endestykkene - letter litt på vindfallet på et telt på 12x4m.

Godt at jeg har forankret hele teltet med 1 meters stålstenger i alle hjørner - hvis ikke tror jeg de to tonn teltet veier hadde lettet... :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta Bastø ferga om en times tid - kommer tilbake med "live rapport"

 

Var på Framnæs og så til båten i dag. Da jeg kjørte ut dit så jeg at det var litt høvann der veien ligger lavest mot vannet. Da jeg kjørte tilbake stod vannet 20 cm over veien. Steg vel 40-50cm på en times tid. Bra trykk inn Sandefjordsfjorden i dag

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nettopp opp fra havna i Son nå. Vinden er for østlig her til å sette opp noe sjø. Det kommer imidlertid vindkast som løfter vannet fra sjøen og blåser det som røyk bortover. Hulda er vel den båten på sjøen som ligger mest utsatt til nå, og det er ikke noe problem i det hele tatt.

 

For de som ligger på land, så er ikke lettpresenninger greia nå i natt. LarsH og Seiler har det bra. Noen få smartinger som har slakke ned riggene sine for å spare båt og rigg for belastningen, bør imidlertid anlegge en aldri så liten bekymringsrynke. Det er en del elevert vagging og pumping på disse riggene.

 

I det store, ingen problemer.

Link to post
Share on other sites

Bilder

...

 

Huffameg, og huffameg igjen..... Dette så leit ut. :nonod:

Hvordan står det til med Enzo? Siden hun har lagt seg på en bavaria...så står hun kanskje trygt? :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...