Jump to content

Ekstremvær


Hank

Recommended Posts

Godt båten ligger trygt på sjøen med 7-8 tamper til betong flytebryggen, men det blir noe mindre vind litt inn fjordene, melder kun stiv kuling i en liten time i morgen kveld, ellers liten kuling.. Er vel mere bekymret for hvordan det skal gå med Vildanden sitt lille fly (Saab 340) når jeg lander på Geitryggen i morgen ettermiddag... Det kan jo bli litt av en huskestue.... :lol:

 

Tar meg nok en tur ned og sjekker at skuten ligger bra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lidt mere nyt - med speciel adresse til båd-ejere!!:

 

 

 

EKSTREMVÆRVARSEL: Tuva

Meteorologisk institutt har sendt ut ekstremværvarsel for uværet Tuva, som gjelder for det geografiske området Kyststrekningen fra Farsund til svenskegrensa.

 

Varselet lyder

Torsdag formiddag økning til sørlig opp til full storm 25 m/s, først i vest. Torsdag kveld minkende til sørvestlig sterk kuling 20 m/s.

 

Generell værsituasjon

Et lavtrykk ligger nå sør for Island. I løpet av kvelden beveger det seg mot Skottland og forsterkes. Den kraftigste vinden ventes fra torsdag formiddag på Sørlandskysten, og fra torsdag ettermiddag lenger øst. I Agder vil vinden avta utpå torsdag ettermiddag, og torsdag kveld også på kysten lenger øst.

 

Flere fylker rammes

Det er kysten - dvs. Agder - som først og fremst får merke Tuva. I tillegg til Agder-fylkene vil Tuva også ramme Telemark, Østfold og Vestfold i morgen. Vakthavende meteorolog på Meteorologisk institutt sier at kyststrøkene vil rammes hardest, med den sterkeste vinden, og bølger opp mot åtte meter inne ved kysten. "Innaskjærs", fra Drøbak og innover, vil imidlertid vinden oppføre seg langt snillere: Opp mot stiv kuling og bølger på inntil tre meter nær land, sier statsmeteorologen.

 

Pålandsvind

Tuva blåser rett mot land. Erfaringsmessig gir dette større sjanser for skader og ødeleggelser, enn om vinden blåser langs land. Årsaken er blant annet at pålandsvind gir oppstuing av vannmassene, hvilket igjen gir høyere vannstand. Dette kan medføre problemer for kaianlegg, oppankring av båter etc

Link to post
Share on other sites

I morgen ettermiddag

win.idf.51.png

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Frisk bris i Skien akkurat nå, men vet ikke hvordan det er lenger ute i fjorden mot Langesund...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Litt vær, Rognstrande værstasjon

Været på Rognstranda akkurat nå

Web cam Rognstranda

Rognstranda web cam

Værmelding for Langesund

meteogram.png

Redigert av Ingar (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke noe som har skjedd i Larvik ennå heller. http://www.ilarvik.net/

 

Det er dog i ferd med å ta seg opp, men foreløpig bare 6 m/sek. omtrent på rett syd. Båten ligger trygt på land, men endel har fremdeles ute i havna, så det var litt aktivitet der i morres.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke galt her ennå. Følger med på været akkurat nå på Flekkerøya.....

Var nede i båthuset i morges og forhalte rosjekta, med høyvann og noe sjø ville det bli noe trangt der sammen med 2 andre båter. La den ut mellom to brygger, 4 fortøyninger og daumann samt bølgedrevet lensepumpe. Får ta en tur ut å sjekke iløpet av dagen.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Været på sørlandet akkurat nå, grått og trist, flaggene vaier litt, men ikke så ille.. enda..

Vannstanden er litt høy.. på bildet ser du 2 benker, disse står med føttene i vannet.. dvs, elva er over sine bredder gitt.. :-)

31012008427.jpg

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Måseskär-Nordkoster

Torsdag förmiddag

Syd, 11-15 m/s ökande till 20 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Torsdag eftermiddag

Syd, 20-24 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Torsdag kväll

Mellan syd och sydväst, 22-26 m/s avtagande. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Natten till Fredag

Mellan sydväst och syd, 16-20 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

 

Dette er fra SMHI, hittil vært en atskillig bedre lev at værtjenester en met.no

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

"Innaskjærs", fra Drøbak og innover, vil imidlertid vinden oppføre seg langt snillere: Opp mot stiv kuling og bølger på inntil tre meter nær land, sier statsmeteorologen.

 

Det må vel være ny rekord, hvis det slår til med 3 meter bølger innenfor Drøbak :eek::eek::wflag:

 

Nei, dette kan vel ikke stemme :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i allefall 2-2,5 meter bølger siste helgen i juli i fjor på vei mot Håøya. Trodde ikke det var mulig, men......

Tok første overnatting allerede i Drøbak, da det ble enda verre utenfor Drøbak...med bølgene midt imot og kuling.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Snakket akkurat med en skipper i jugebua. Han hadde kontakt med en av båtene i rederiet som lå sør av Stavanger. Orkan hos dem.

 

Ikke mer enn 13-14 m/sek. her hos oss enda, men vannet har steget en halv meter på et par timer og presseningene er på vei av flere båter i opplag.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Stiv kuling og vannrett regnvær i Skien nå....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Snakket akkurat med en skipper i jugebua. Han hadde kontakt med en av båtene i rederiet som lå sør av Stavanger. Orkan hos dem.

Sitter i Tananger og her har det blåst ca 20 m/s fra sør noen timer.

Ser ut som om det begynner å løye akkurat nå forresten.....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...