Jump to content

Ekstremvær


Hank

Recommended Posts

Det var noen triste bilder du hadde der Enzo :nonod: Huff av meg, slikt er ikke koselig. Man får bare håpe skadene ikke er så forferdelige som det først kan se ut til.

 

Jeg kjørte ned på rådhus kaia i Arendal for å se på tilstandene i byfjorden. Vannet sto så høyt at vannet pisket opp under støtfangerne på bilene som sto på kai kanten. Videre så kjørte jeg ut på Havsøybryggen på Hisøya og der slo sjøene noe voldsomt inn mot lang, jeg så spruten stå flere meter i været ute ved Mærdø. Det er litt skummelt å se på samtidig som det er veldig vakkert.

 

Jeg tok meg en runde rundt båten som heldigvis står trygt og god i hagen, rett utenfor kjøkkenvinduet hvor jeg med små mellomrom går og ser at alt står bra til.

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

 

Har nå Askeladden Z7

Link to post
Share on other sites

Enzo: Har du fått mye skader du....og/eller har du påført Bavarian mye? Uansett leit for mange båteiere dette....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Meget triste bilder du viser her Enzo..... det blåser fortsatt bra her på Stathelle, var en tur nede i båten og satt på noen ekstra tamper... men det rusker godt i båten.. Målte vel 20m/s på vindmåleren i kastene klokken 16.30... ligger fosåvidt litt i ly for den værste vinden... noen av de midre båtene fikk litt juling i fortøyningene på Stathelle Marina i dag... Det skl ikke løye før etter klokken 20 engang

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Umulig å si hvordan det egentlig står til da jeg ikke er spesielt sugen på å begynne å krype inn under båten og gå oppi den nå , vet mer i morgen på dagen om de begynner å rydde da.

 

Begge krybbestøttene har knekt og gått rett gjennom skroget så det blir spennende å se hva som er skadet innvendig.

Skrogsiden vet jeg ikke.

Kjølen sitter fast ser det ut som :wink: , roret er uskadet foreløpig , masten "ser rett ut" men mastetoppen ligger mot masten til båt nr 2 ved siden av meg.

Akkurat nå har jeg bare lyst å grine øynene ut av skallen , mangler bare at jeg får beskjed om at dette kan ikke repareres før halve eller hele sesongen er spolert , skjer det så er det en person i norge som får solgt sin 22-24fots billigbåt til påske.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at det har løyet en del nå, ellers hadde det vel vært full fart på opplagsplassen for å sikkre båtene slik at det ikke blir enda flere skadde båter?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Uff igjen... Bestill plass på verksted allerede i morgen etter å ha tatt første oversyn..og før taktsmann kommer. Vil nok tro at du må vente i det vide og brede for takstmann også nå...det er mange skader i denne stormen.

 

Håper du får dette på plass før sesongstart, selv om noen måneder i en 24-foter jo også kan bli koselig. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Blåser som rakker'n her også! Innerste del av brygga vår hviler bare på fjellet , den blir nå dratt 10-20 centimeter frem og tilbake med bølgene.. Ytterst på brygga begynte jeg i høst å rive vekk råtne bjelker, og fikk på plass 2 nye, den ene fikk jeg ikke festa skikkelig, så den flyter rundt ved Bekkhus eller Isegran lenger inne i elva tenker jeg :crazy: Det ligger 3 svære tømmerstokker som drev nedover elva her, kommer nok mer om ikke lenge da bevern har tygd mye trær her i det siste.. Ligger bl.a. 2 joller og ei halvråten (?) tresnekke rett ved de trærne, og eierne burde nok øse og flytte dem om de ønsker å ha båt også neste år...

 

Presenningsteltet som jeg satte opp i år har klart seg veldig bra til nå, har ikke fløtta seg i det hele tatt, i motsetning til det firkantede svære jeg hadde i fjor, det måtte knytes fast i hengerfestet på en bil når det blåste som verst :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at det har løyet en del nå, ellers hadde det vel vært full fart på opplagsplassen for å sikkre båtene slik at det ikke blir enda flere skadde båter?

Det har vært folk fra båthavna der og satt på støtter under min båt og bavarian ved siden av , fikk beskjed om at det var ikke noe mer å gjøre i kveld , de må bare vente til i morgen før de kan begynne å løfte båter der nede.

 

 

Uff igjen... Bestill plass på verksted allerede i morgen etter å ha tatt første oversyn..og før taktsmann kommer. Vil nok tro at du må vente i det vide og brede for takstmann også nå...det er mange skader i denne stormen.

 

Håper du får dette på plass før sesongstart, selv om noen måneder i en 24-foter jo også kan bli koselig. :)

Jeg har allerede kontaktet

forsikringen og har allerede snakket med verksted , han sa at om de ikke har tid å få den ferdig til sesongen så kan jeg jo selvsagt prøve andre verksteder, går bare ut fra at det blir stor pågang nå så jeg kommer til å henge på telefonen i morgen formiddag , akkurat i morgen er første dag med nytt datasystem på jobben også så jeg MÅ være der også et par timer på morgenen

Link to post
Share on other sites

Ble plutselig kraftig snøvær i Bærum/Oslo nå. Så nå er det full måking i Holmenkollen, mens bølger på 2 meter slår inn mot Holmen slipp i Asker. Der får de virkelig med seg hele Oslofjorden og den stakkars kommunale bryggen får virkelig kjørt seg fra siden og testet moringene sine...!

Det som gjør det litt ille er vel det høye vannet.

 

Solvik og Blommenholm båthavn har også veldig høyt vann og er vel på grensen av det de tåler før båteiere må kontaktes så ikke de ytterste/lavest stående båtene i opplag begynner å flyte av gårde...

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nedre telemark har nå uforandret lufttrykk på 973 mb og vinden har løyet kraftig i en liten periode. Måler bare 5-8 m/s for øyeblikket..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Virker som det værste er over for denne gangen i nedre Telemark.... tok meg en runde på Salen og Stoa båthavn og kikket, det ser ut som ingen båter har veltet her..... Håper jeg kan slappe av med en :drink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:eek: Fytterakkern som det blåser rundt hushjørnene her på Jeløya nå! :eek:

Vindmåler'n på Gullholmen rett utenfor her viste kl 18.00. 23m/s :eek:

Og den måler'n viser aldri for mye. Det kan jeg skrive under på, etter å ha fulgt med på den lenge.

 

Nå trives jeg ikke, det er sikkert. :nonod: Venter bare på at havemøblene skal komme gjennom verandadørene med et brak.. :cryin:

Det har allerede blåst av ett hustak litt lenger opp på øya i dag. Håper ikke det blir flere.

Nå er det virkelig krefter i sving her... :headbang: Lyset blinker jevnt og trutt også. Lurer på om det holder seg.........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...