Jump to content

Ekstremvær


Hank

Recommended Posts

Er det mere vind i vente i kveld/natt eller er det værste over

I følge DMI skal det løye noe nå snart. Det er vel det Bastøferga forventer også.

Det kan virke som det her løyet litt her hjemme nå, men det kommer noen JÆ#¤#ge vindkast enda.

Og det skal vel fortsatt blåse godt, men "bare" en sterk kuling, elns. I tillegg skal vinden dreie litt mere vest etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler med dere Enzo. Det var ikke særlig vakkert syn. Men som Vikers også skriver, kom deg i sving å få fatt i verksted så fort som mulig. Takstmann får det travelt i dagene som kommer.

 

Her på Hurum blåser det selvsagt godt. En tresnekke har veltet i havna her på Tofte.

 

Det var folksomt i havna i kveld. Folk er urolig for båtene sine.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Min nå separerte kone :smiley: kom med bastø fra Moss til Horten nå for et par timer siden (hun var i Skien 19.30), og der hadde det gått for seg. Alt mulig hadde knust rundt passasjerer og det var slettes ikke trivelig.

 

Gangbroen til Color i Larvik har forøvrig også blåst ned, så ferjetrafikken merker nok dette godt...

Fortsatt rolig i Skien /Nedre Telemark med 5-8 m/s, men synkende barometer igjen...971 og synkende med 2mb/t.... Kanskje det kommer mer i natt?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja....vi får krysse alt vi har for at barskapet er like helt.. :smiley:

 

Håper Enzo kommer tilbake iløpet av morgendagen og sier at han har forsikring fra verksted om at dette skal være ferdig før sesong, og at båten da overleveres bunnsmurt og ferdig polert! :krysser armer og ben-smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette var tragisk, Enzo. Får håpe støttene ikke ødelagt noe av innredningen.

 

Støtten foran er sånn ca midt i salongen antar jeg , i bordet i salongen er barskapet :nonod: støtten bak er ca i området toalettet og det kan bli et grusomt syn om den ikke brekte veldig lavt , knekte den høyt oppe så kan det være ragnarokk der inne , vil bare mest sette meg ned og grine.

Skal uansett kjøpe meg en 22-24fots seiler til de unge i huset denne våren så om det drøyer lenge med reparasjon så får jeg seile rundt i den inntil videre , om ikke noen av dere gir meg et rente/avdragsfritt lån så jeg kan kjøpe ny båt og selge denne når den blir ferdig engang. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om noen er interessert så har jeg en liten update her:

 

Blåser bare rundt 10sekm der nede nå og jeg har vært og filosofert og målt litt på støttene , de er gått av ca 15-20cm over det som er på utsiden av båten så det er ikke noen fare for at store deler av interiør er knust , i verste fall snakker vi om 2 hull som er perfekt runde og pene skjært inn på 2 plasser i båten og de har i beste fall ikke ødelangt noe innvendig eller muligens skadet innerliner lokalt , i aller verste uflaks fall så har den bakre truffet dassen og den leamikken der.

Så om de nå får løftet den opp uten ytterligere uhell så kan ikke dette være mer enn noen få dagers arbeid om jeg er heldig.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Trist med de som har fått skader, men for oss andre (iallefall noen) her det en viss sjarm å oppleve slikt vær.

Var nede i Høllen og la ekstra fendere på Listerskøyta da den gnog mot kaia over bildekkene.

På klubbhuset til dykkerklubben var det såpass fuktig at det havnet i dagbladet. Bra bilde av dykkerklubb!http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/31/525504.html

 

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Om noen er interessert så har jeg en liten update her:

 

Blåser bare rundt 10sekm der nede nå og jeg har vært og filosofert og målt litt på støttene , de er gått av ca 15-20cm over det som er på utsiden av båten så det er ikke noen fare for at store deler av interiør er knust , i verste fall snakker vi om 2 hull som er perfekt runde og pene skjært inn på 2 plasser i båten og de har i beste fall ikke ødelangt noe innvendig eller muligens skadet innerliner lokalt , i aller verste uflaks fall så har den bakre truffet dassen og den leamikken der.

Så om de nå får løftet den opp uten ytterligere uhell så kan ikke dette være mer enn noen få dagers arbeid om jeg er heldig.

svårt o säga på bare bilderna vi ser........

 

men hun har klart sig förövrigt, fra vannlinjen o oppåt er hun OK inga skader i fribord?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda.

Setter pris på at du følger med hva som skjer med båten. Tar en tur ned i morgen kveld for å stramme opp preseningene.

Håper været gir seg nå.

Mange dramatiske bilder i dag.

 

Enzo, håper alt ordner seg for deg, så båten er ferdig reparert i god tid før sommeren.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta Bastø ferga om en times tid - kommer tilbake med "live rapport"

Ferga var innstilt - så det ble noen mil rundt og under fjorden i stedet. Flere trær blåst overnede på veien

 

:eek: Fytterakkern som det blåser rundt hushjørnene her på Jeløya nå! :eek:

Tror ikke det var vinden i seg som var problemet for ferga - men retningen gjorde at bølger slo over hele kaianlegget. Umulig å legge til.

 

Enzo - triste greier - hvor ligger du? jeg hørte det hadde velvet en del båter på Vallø.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke annet en grusomt tragisk Enzo! jeg kan godt grine sammen med deg hvis det hjelper for dette er fryktlig leie saker :cryin: De bildene er ikke bra for en båtmann med stort hjerte for båt.

 

Jeg blir helt kvalm og uvel av å sette meg i samme posisjon, det blir jo som med ungene, er det noe alvorlig galt så blir man helt gåen :puke:

 

Vi får krysse fingra og håpe skadene er så små som overhode mulig, men det er mye mulig dette ordner seg skal du se. Men vær tidlig ute med å bestille verksted og takstmann.

Link to post
Share on other sites

tror ikke du behöver vare urolig över dette.........

 

fribord o sånnt kan vare värre o få reparert så att det ikke syns, men även sådant går........

pullpit o pushpit er enkelt !

 

det er som dom säger....allt går o fixe, mirakel tar bare litt lengre tid ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

uvaer_1.jpg

Ruskevær utenfor Tofte i dag.

 

uvaer_2.jpg

Utrolige bilder fra Tofte. Dette må vel henge sammen med det som Hulda skriver og som jeg har merket her hjemme, på andre siden av Oslofjorden, tvers over Halvorsvavn på ca 120 moh, nemlig at det har vært en sterk østlig vind. I skrivende stund er vinden under 5 m/s hos oss, men den var svært sterk omkring kl 15 i dag, anslagsvis 15 m/s.

 

Jeg har medfølelse med Enzo. Heldigvis har ikke liv gått tapt.

Jeg er noe bekymret for om forsikringsselskapet er villig til å vurdere om Eenzo har fått lamineringsskader ved veltet. Det kreves gjerne god kompetanse for å vurdere slike omfattende skader.

Link to post
Share on other sites

Utrolig nok er det vindstille i Skien akkurat nå...og 1,4 m/s ved bamblekysten! :eek:

 

Men barometer har sunket litt til og er på 970 for øyeblikket med nesten 100% fuktighet - ikke vet jeg hva dette betyr? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg missforstår vikers, men 100% luftfuktighet er ca 4 gram vann/m3.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...