Jump to content

Ekstremvær


Hank

Recommended Posts

ok, det er jo også greit å vite :lol: ...men jeg tenkte mer på at det er så svak vind med så mye fuktighet og svakt fallende barometer (fra 975 - 970 siden stormen) - så snart etter full storm. :cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

ok, det er jo også greit å vite :lol: ...men jeg tenkte mer på at det er så svak vind med så mye fuktighet og svakt fallende barometer (fra 975 - 970 siden stormen) - så snart etter full storm. :cheers:

 

Merkelig fenomen, kanskje den bare er på "innpust" :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler med deg Enzo! Selv om jeg ikke er i stand til å tenke meg hvor vondt du helt sikkert har det :nonod:

I kveld har du lov til å grine så mye du vill, men jeg synes du tar det bra. Jeg hadde ikke klart og tenke klart på mange timer etter noe slikt!

 

(Men ser at mange har mastene oppe når båten er på land? Er ikke det å be om uhell?)

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her er "damen" set lidt fra oven. Fascinerende næsten perfekt hvirvel!!!

 

http://wind.met.fu-berlin.de/wind/satellit...playmode=Endlos

 

Jeg havde glæden af vinden, da jeg landede i London City i morges..eneste trøst var at det var med et Atlantic Airways fly med færøske piloter. Jeg tænker, at de har oplevet det der var værre under indflyvninger til Vagar mange mange gange...

 

Da vi endelige landede efter en solid rystetur KLAPPEDE folk! Og det er altså en business-rute...resten af flyvningerne i dag blev aflyst og jeg måtte tage hjem fra LHR....

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Var en tur i Stavern i kveld og på båthavnen der møtte jeg et tragisk syn. To 40-45 fots flotte seilbåter lå på siden og to mindre lå i klem bak disse igjen... De som hadde snuten mot vinden eller "ryggen til" hadde overlevd.

 

Bare for å fortelle Enzo at han tydeligvis ikke er alene om sin tragedie om det i det hele tatt er en liten mager trøst...

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Det er fortsatt et lite drag i luften her i Telemark, opp i 20m/s i kastene siste timen og ligger nå stabilt rundt 15 m/s retnong fra rett sør, med et lufttrykk 965 mb som stadig er fallende :eek:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På Skjæløy uten for Fredrikstad har det gått 12 seilbåter overende, hvorav 3 med brekte master. Et forferdelig trist syn!

 

Var oppe i 29 ms på det meste. Har en kamerat som var nede å sjekket båten sin som ligger på vannet der . Når han var på vei innover brygga igjen blåste masten på en treseilebåt rett og slett ned i bare biter.

Link to post
Share on other sites

Uten forkleinelse for noen men:

Kanskje vi bør overveie å maste av før vinteropplag. Og, særlig på seilbåter som er høye, være nøye med at presenningen ikke sitter fast i båten på noe sted.

Presenninga mi, kun holdt nede av kanner, har flyttet seg litt, men den trekker jeg på plass igjen.

Båten min står på jordunderlag med krybba stående på 2" x 6", og hele greia har flyttet seg ca 20 cm.

Link to post
Share on other sites

Observasjoner i dag torsdag 31. januar kl. 19 (20 sommertid).

Lista: SV frisk bris 10 oppholdsvær 4 grader

Lindesnes: S liten kuling 13 ? 4 grader

Oksøy: SV frisk bris 10 5 grader

Torungen: S liten kuling 13 ? 4 grader

Lyngør: S liten kuling 12 4 grader

Jomfruland: S stiv kuling 14 4 grader

Svenner: S sterk kuling 20

Færder: ? ? ? ? 4 grader

Jeløy-Gullholmen: S full storm 26

Strømtangen: S liten storm 22 4 grader

Nord-Koster: S liten storm 22

Måseskär: S liten storm 22

Skagen: S liten storm 22

 

 

Sjelden at Jeløy-Gullholmen topper denne lista. Kommer fra DNMI, så vi snakker middelvind over ti minutter. Ganske klart at det har vært enkelte kast langt over 30.

Link to post
Share on other sites

2 av båtene er ikke noe vakkert syn , veeeldig trist og den ene av de 2 er min båt.

Kommer med bilder fra helvete om litt

 

Enzo hva slags krybbe/stativ sto båten din støttet med?? På båtopplagt hos hvis vi skal stå med riggen oppe så må vi bruke krybbe

i fra LP/OPI eller solide støtter, vi får ikke lov og bruke noe annet, vet flere som har blit bedt om og skifte ut f.eks. ILAS aluminium selv om de ikke står med riggen oppe, ihverfall de litt eldre typene. Her er det ingen kompromiss i fra opplaget på disse punktene. Det er et trist syn og se bildene dine Enzo , jeg håper virkelig at alt ordner seg til det beste til slutt for deg og at ikke kommende sesong blir spolert.

Redigert av Bavaria 40 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Skjæløy ligger det som sagt hele domino-rader av båter. Brutter'n sin Bavaria ligger som nr. 3 i rekka. Brukket mast, og på mange steder.

 

Det var en stor 50-foter som gikk over ende først og tok med resten.

 

Det er et nitrist syn. Den siste båten i rekka er en Bavaria som luter ganske kraftig, men har enda ikke gått over ende.

 

Ellers så jeg en seilbåt på Gressvik som båtbyggeren "ville skyte" eieren av :-)

Han hadde festa presenningen i støttene. Selvfølgelig røska hans egen presenning beina under båten som la seg over neste....

 

Heldigvis ligger min egen inne i hallen snart ferdig med rep.. Føler med de som bekymrer seg nå.

Link to post
Share on other sites

Fra Havna:

 

"Ifølge IF forsikring skades et sted mellom 1000 og 1200 båter i vinteropplag. If venter regning på titallsmillioner etter stormen ”Tuva”.

Til NRK sier informasjonssjef Jack Frostad i If at skadeforsikringsselskapet hvert år betaler ut 40-50 millioner kroner for velteskader på båter i opplag. Til sammen blir et sted mellom 1000 og 1200 båter skadet under vinteropplag hvert.

– Seilbåter er spesielt utsatt. Etter at stormene har øket i omfang de siste årene har jeg sluttet å ta opp min egen 32-foter på land. Den ligger på vannet i Holmestrand, sier Frostad til If."

 

 

Boblehavn blir nok mer vanlig med klimaendringene.

Link to post
Share on other sites

Dette var skikkelig trist. For håpe at det ordner seg raskt. Er det noen spesielle krybber som er mer utsatte en andre.

Årsaken til jeg spørr er : Noen krybber veier 70-80 kg, mens andre veier flere hundre kg. Sier det også noe om styrkeforholdet. Eller er dette et montasjeproblem.

 

Tidligere bel båtene av-rigget, mens nå er det vanlig at riggen står på. Spes for større båter. Mulig forsikringsbransjen

kommer med noen ord fremover ang lagring.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...