Jump to content

Ekstremvær


Hank

Recommended Posts

Enzo hva slags krybbe/stativ sto båten din støttet med?? På båtopplagt hos hvis vi skal stå med riggen oppe så må vi bruke krybbe

i fra LP/OPI eller solide støtter, vi får ikke lov og bruke noe annet, vet flere som har blit bedt om og skifte ut f.eks. ILAS aluminium selv om de ikke står med riggen oppe, ihverfall de litt eldre typene. Her er det ingen kompromiss i fra opplaget på disse punktene. Det er et trist syn og se bildene dine Enzo , jeg håper virkelig at alt ordner seg til det beste til slutt for deg og at ikke kommende sesong blir spolert.

OPI krybbe er dette.

Link to post
Share on other sites

Observasjoner i dag torsdag 31. januar kl. 19 (20 sommertid).

Jeløy-Gullholmen: S full storm 26

 

Sjelden at Jeløy-Gullholmen topper denne lista. Kommer fra DNMI, så vi snakker middelvind over ti minutter. Ganske klart at det har vært enkelte kast langt over 30.

:eek::eek: Jeg var ikke klar over at vinden hadde økt på enda mere fra kl. 18.00 i går. Men da skjønner jeg hvorfor glassruta bulet innover her i stua, ja! Har bodd her på Refsnes i 6 år nå, og har ikke opplevd verre vind på denne tiden. Det var slett ikke noe hyggelig her, nei.

Heldigvis har det gått bra i båthavna "mi". Noen avblåste presenninger, men ellers bra. Bortsett fra en liten båt som har gått ned. Dette tror jeg var på grunn av mye nedbør, og lite tilsyn.

Link to post
Share on other sites

Støttene knakk og de er nok max 20cm inne i skroget , båtene på valø ble ikke rettet opp i dag , de venter til over helgen , har bare sikret de slik de ligger med understøtting osv.

 

I neste uke så blir det nok en total avklaring for hele sjaiten , båten rettes opp og takstamann kommer på besøk.

Det går nok helt sikkert bra til slutt , det er tross alt bare en "ting" og det verste som kan skje er vel at det tar lang tid å få den reparert , da får jeg finne på en løsning med en annen båt i mellomtiden

Link to post
Share on other sites

På opplagsplasser plasserer man båtene tettest mulig for å få plass til flest mulig, naturligvis. Dette hindrer at man kan sette opp bredere krybber (som spriker mer), og dermed blir stødigere sideveis. Verst blir det naturligvis for seilbåter med høyt tyngdepunkt og masta oppe. Jeg legger merke til at svært få stempler av kjølen. Kjølen bare hviler nedpå hos noen, mens andre båttyper henger helt fritt. I følge fysikske lover gjelder kraft x arm her også. Det ville hjulpet mye å stemple båtene av med planker under fenderlista og la de sprike noe utover nede. Dette har jeg gjort i alle år på motorbåter. Plassene er oppmerket med hvite striper, og man må spørre naboen om lov til å sette plankene på hans enemerker. Det går som oftest greit. Det er heller ikke lurt å feste presenninger i løse krakker. Disse kan bli røsket løs. Jeg legger planker på tvers som båtens tyngde hviler på. Disse er solide nok til å holde presenningene. (Hvis presenningene holder, da). Heldigvis har vi ikke hatt de værste stormene hos oss enda. Blåser forresten friskt i kveld.

Link to post
Share on other sites

Jeg må inrømme at jeg ikke hadde vært til å ha i hus hvis dette hadde skjedd båten vår. Dette må føles helt jævlig ut. Samtidig leseer jeg hva Amile skrev

at 12 båter hadde tippet i Fredrikstad. Ikke langt unna der jeg ligger. Men jeg har båten på vannet.

 

Neste år har jeg tenkt innendørs lagring. Levere nøkkel så polere til våren. Dette er i Danmark.

 

Som sagt føler med dere.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tar de fleste ikke av masten under vinteropplag i det østlige Norge? Her på vestlandet er det nesten en selvfølge å ta masten av båten, hadde selv ikke tatt sjansen på å ha masten på under vinteropplag på land.

 

Har stor forståelse for de som er rammet her, men hadde som forsikringselskap krevd at masten var av for å gi 100% erstatning i slike saker. Vi har kun en i våres havn som ikke har masten av og det er en Bavaria 30 som har lånt min krybbe som er dimensjonert for båter opptil 46 fot og 15T, her er kjølen låst fast i bunnen av krybben.

 

Dersom en tar en 40 fot seilbåt og regner moment rundt opplagringspunkt (topp av støtter) ved 35 m/s vind tror jeg de fleste hadde mastret av båten under opplag på land. Nå går det muligens mange år mellom hver gang det blåser slik i løpet av vinteren i deler av landet, men hvorfor ikke gardere seg mot en slik utrivelig opplevelse.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Kommer nok det Chrian. Tror nok at forsikringselskapene tar en evaluering av de siste år. Blåser det mer eller mindre. Utbetalinger øker eller blir mindre.

Kan hende det kommer en sertifisering av havnene også.

 

For min del ligger båten ¨på vannet Men neste år har jeg tenkt å ta den ned til der hvor krybben din er laget. LP Yachts.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I båthavna vår er det krav om at alle master skal av. Er litt styr, men jeg er sjeleglad for at båtene ikke har mast når det blåser. SEilbåtene settes på opplagsplassen slik at de ligger Nord Syd da det stort sett er S vind som tar i havna. De større båtene ligger på vannet hele året - tror ikke vi har mastekraner til å rigge 40 fotere.

 

Baatsmann - løsningen med innelagring er å anbefale - bortsett fra for lommeboka :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Baatsmann - løsningen med innelagring er å anbefale - bortsett fra for lommeboka :wink:

 

Det koster, men ikke mer en at det fortsatt smaker. Danmark fint sted , fin tur ned og fin tur opp. Guttetur begge veier.

 

Har fått en pris konservering av båt, rigg og vasking. Konservering av motor. Ned å stoffe/polere før henting.

Tror det blir greit.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Baatsmann - løsningen med innelagring er å anbefale - bortsett fra for lommeboka :wink:

Har selv nøst til innelagring, men med dybde på 2,15m får jeg den ikke ut om våren så får vurdere jernkjøl på 1,8m ved neste korsvei. Var svært behagelig med innelagring på tidligere båter vi har eid.

 

Polering i 15 graders varme i desember uten regn er klart å foretrekke. Har selv snakket med Lars om lagring i Mou, men det blir for langt unna Bergen, mye kortere veg fra Østfold.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Vi hadde visst litt vind i går,ja. Helt klart at Tuva var gretten.

Her er målingene fra YR.no. Det første tallet er middelvind, det andre er vindkastene

 

Gullholmen 25.7, 31.7

Strømtangen fyr 22.9, 32.8

Svenner Fyr 25.4, 31.0

Jomfruland Fyr 21.0, 28.9

Lyngør Fyr 23.2, 31.4

Torungen Fyr 26.6, 33.7

Oksøy Fyr 22.8, 29.7

Lindesnes Fyr 23.3, 31.3

Lista Fyr 22.4, 29.6

Obrestad 19.5, 26.8

Kvitsøy 21.4, 29.2

Utsira 24.2, 32.0

Slåtterøy 18.3, 29.0

Fedje 22.2, 29.1

Link to post
Share on other sites

Dette har med tradisjon og erfaring å gjøre. Ikke en sjel landsetter (seil)båten uten at det er beregnet å kunne stå i 30 s/m her hvor vi hvet hva høst/vinter kan bringe.

Men like trist er det hver gang ting går galt, men så lenge liv og lemmer er i behold ordner nok ting seg på sikt. Lykke til Enzo!

Redigert av Baylineren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi hadde visst litt vind i går,ja. Helt klart at Tuva var gretten.

Her er målingene fra YR.no. Det første tallet er middelvind, det andre er vindkastene

 

 

Huff da... i kombinasjon med høyvann fører dette til at jeg nok kanskje drar ned til Kragerø på søndag for å se om bryggene fortsatt ligger som de skal på hytta.... heldigvis ligger de i le for sønnavind...!

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Trist med den velten din Enzo. Vi får satse på at det er fixet og klart i god tid før du skal på vannet.

Jeg har LP krybbe type 3S som skal tåle 50 fot og 15 tonn. Må si at det ser ut som den gjør jobben. Virker veldig solid og båten ser ut til å stå støtt og godt. Var ombord og sjekket ting og tang når stormen var opp mot sitt sterkeste her. Målte da 24m/s på vindinnstrumentet. Ingen vugging eller bevegelse å snakke om. Vinden kom inn fra 130 grader.

Nå har jeg riktignok "forsterket krybben med to stk.4 tonns lastebånd på hver side fra midtpullerten som vist på bildene. Vil tro at dette hadde hjulpet i din situasjon også da det tar noe av belastningen av støttebena på motsatt side. Forhåpentligvis vil man da unngå at de brekker slik som du opplevde.

Slik jeg ser det skal det vel være nærmest umulig å velte båten slik den nå står med kjølen som også låser av krybben mot bakken. Skal noe flytte seg så må hele krybben velte om et ytterpunkt og altså løfte båten på 11 tonn opp. Skal bena brekke så må lastebåndene på 8 tonn ryke + at bena på motsatt side må kollapse. Da tror jeg det skal blåse mye.

Legger inn noen bilder som illustrasjon.

 

dsc00030.jpg

 

dsc00031.jpg

 

dsc00034.jpg

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Masta er vel ikke nede på bildet, eller?

Nei du har nok rett i det Jeanneau. Hadde sikkert sovet ennå bedre med masta nede men for et styr å rigge ned den da....puh. Tok meg vel ca.20min å sette opp båten i krybba slik den er nå (foruten presenning etc, etc.) Skulle jeg rigget ned masta vet jeg jammen ikke hvor lang tid det ville tatt men mykkja jobb da va sekkert.

Men må jo si jeg sover bedre og bedre for hver kuling som går :lol:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...